hoitopaikan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja varaaminen?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

varaaminen?

Vieras
Hei! Onko kellään tietoa, voiko hoitopaikkaa (päiväkoti tai perhepäivähoito) varata? Tilanne on meillä tämä: olen juuri valmistumassa ja etsin aktiivisesti töitä - joita en ole vielä saanut. Kävin kesällä keskustelemassa tilanteestani päiväkodin johtajan kanssa, eli että töihinlähtö voi olla edessä milloin vaan. Hänen neuvonsa mukaisesti päivähoitohakemus laitettiin, aloitusajankohdaksi vuoden alku (kun piti jokin päivä siihen laittaa) No, nyt sitten olemme saaneet hoitopaikan, mutta töitä ei tosiaan ole vielä tiedossa. ELI peruako paikka vai onko mahdollista varata? Emme voi ottaa ainakaan vastaan; kodinhoitotuki menetettäisiin, mä olisin yksin kotona, hoitomaksut yms.. Jos varaus mahdollista, kuinka kauaksi?
Yritin soitella tänään kaupungille mutta en saanut ketään kiinni, ja ymmärtääkseni päätös tulisi tehdä nopeasta.
Kyse on Helsingistä ja paikkoja on kuulemma pienille (poika 1v 2kk) todella huonosti saatavilla. PÄiväkodin johtaja suosittelikin paikan vastaanottamista, oli töitä mulla tai ei.
oisko kellään kokemusta vastaavanlaisesta tilanteesta?
Itse ajattelin, että kyllä sitä sitten varmaan hoitopaikka löytyy kun töitäkin - onhan laki meidän puolella;)

Varaamisesta en kyllä osaa sanoa,jos paikan hakijoita jonossa,epäilen,ettei varaaminen onnistu..
Mutta sen tiedän,että kunta on velvollinen hommaamaan päivähoitopaikan kahden vko:n sisään,kun työpaikka ilmaantuu.Ainoa haittapuoli siinä vaan on se,ettei välttämättä saa lähimmästä pväkodista paikkaa,vaan justiinsa sieltä missä tilaa sattuu olemaan.Ainakin täällä Lahdessa on sellainen käytäntö,korjatkoon joku,jos olen väärässä..
Toivottavasti vastauksesta edes jonkinmoinen apu!

en usko, että voi varata, koska tulijoita varmasti on. Edellinen vastaaja kertoikin jo olleelliset. Kaikilla paikkakunnilla samat säännöt (pitäis ainakin olla), perustuu lakiin.

Ei voi varata, koska mitä siitäkin tulisi, päiväkoti olisi puolityhjä ja jonossa entistä enemmän lapsia? Meidän alueella on myös pitkät jonot (Hki) ja me jouduimme ottamaan vastaan, mitä annettiin, eli paikka naapurikaupungiosasta, kun palasin töihin. Hakemus oli jätetty ajoissa, mutta hoito aloitettiin kesken vuoden ja tässä niin maanmainossa systeemissä paikat jaetaan yleensä elokuun alussa, tyhjiä paikkoja ei jätetä, vaan sitten vaikka lakkautetaan päiväkoteja! Me onnistuimme vaihtamaan elokuun alussa lähipäiväkotiin, mutta sitäkään ei luvattu etukäteen, onnekkaita kai siis oltiin. Oudot on systeemit.
Minusta teillä on kaksi vaihtoehtoa: Otat paikan vastaan ja haet mahdollisimman aktiivisesti töitä. Onhan vuodenvaihteeseen vielä aikaa, joten ehkä löydät jotain vielä ennen. Toinen vaihtoehto on, että putoatte jonon hännille, jos hylkäätte paikan ja sitten, kun saat työtä, otatte vastaan, mitä annetaan. Se hoitopaikka saattaa olla sitten hyvinkin kaukana, enkä luottaisi siihen kahden viikon aikarajaan.

Muistelin, että siskoni otti vastaan hoitopaikan ja sitten vei lapsen vasta puolen vuoden päästä eli jotenkin onnistui sen tekemään niin ettei maksanut sitä puolta vuotta. Tämä Espoossa.

Hei! Mulle sanottiin sieltä päiväkodista, että jos varaa, maksaa täyden maksun eikä sitten saa kodinhoitotukeakaan.. eli toivon että saan töitä ja voimme ottaa vastaan tuon perhepäivähoitopaikan - kivan oloinen hoitotäti! mutta vaikka mekin laitettiin alunperin hakemus jo elokuussa, on tämä paikka noin 15 automatkan päässä, eli ei tosiaan missään vieressä!! peukut pystyyn että töitä löytyy, oon kyl tehnytkin niitä hakemuksia aika kasan!! kiitti vastauksista, ja jos sinä ""hiphei"" saat tietää siskoltasi asiasta lisää, että miten mahdollista, ilmoita ihmeessä!!!

Yhteistyössä