Hoitopäivistä pitää maksaa mutta lasta ei sais viedä hoitoon... meneeköhän ihan oikein

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja häh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun lapsi on koko syksyn tehnyt nelipäiväistä viikkoa, vaikka täyttä hoitomaksua maksetaan. Ei harmita tippaakaan. Lapseni on joulukuussa 2 päivää hoidossa ja lopun kuun lomalla ja edelleen täyttä hoitomaksua maksetaan. Ei harmita tippaakaan.

Aattelepa ap että helmikuusta pitää maksaa ihan yhtä suurta hoitomaksua kuin toukokuusta tai joulukuusta, vaikka arkipäiviä on ihan eri määrä kussakin kuussa.

[QUOTE="aloittaja";22565213]Et ymmrtänyt aloitusta!!! Olen töissä vain kuutena päivänä ens kuussa, ja lapset hoidossa kuutena päivänä. Ja silti pitää maksaa kymmenstä päivästä!!!!!!!!!!!!!!! Ongelma tässä on se maksaminen!!!![/QUOTE]

no joo, tyhmempikin tajuaa, ettei ne tätejä lomauta siksi, että teideän hoitosopimus ei täyty. eli maksat mitä olet varannut.

Se on sitten sun ongelma jos oot niin köyhä, että sen maksamisen takia viet lapsen hoitoon.

[QUOTE="pph";22565128]Jos hetken mietitte, niin varmaan keksitte miksi ei lasta mielellään otettaisi päiväkotiin kun vanhempi vapaalla....tähän on aivan järkeen käypä selitys.[/QUOTE]

Voi tsiisus! Mikä ap:n tekstissä oli niin vaikeasti ymmärrettävää että taas vastaus tulee ihan johonkin muuhun kuin itse asiaan?

[QUOTE="aloittaja";22565213]Et ymmrtänyt aloitusta!!! Olen töissä vain kuutena päivänä ens kuussa, ja lapset hoidossa kuutena päivänä. Ja silti pitää maksaa kymmenstä päivästä!!!!!!!!!!!!!!! Ongelma tässä on se maksaminen!!!![/QUOTE]

Niin. Aika monesta asiasta tässä maailmassa joutuu maksamaan. Mutta onneksi päivähoidosta sinun ei tarvitse maksaa täysiä kuluja, koska minä ystävällisesti osallistun täysin tuntemattomien lasten hoitomaksuihin. Enkä edes huuda netissä.

[QUOTE="heh";22565092]Onko vuoropäiväkoti? Siellähän pätee vähän eri säännöt kuin "arkipäikyssä".[/QUOTE]

Onneksi. Siellä maksetaan vaan niistä tunneista jolloin lapsi on hoidossa. Jos näin olisi muuallakin niin enemmän lapsia pidettäisiin kotona, ihan varmasti.

Ymmärrän ap:tä täysin! Meillä on ostettuna 12pv/kk ja todella harvoin ne kaikki käytetään, yleensä 8-10pv/kk. No, kerran sit oli koululaisella lääkärissä käyntiä ja vein päiväkotilaiset hoitoon ja erehdyin sanomaan, missä päiväni vietän (siis sovittu polikäynti sairaalassa oli), niin jopa sain kuulla kunniani!! Nykyisin en enää senkummemmin menoistani kerro, ilmoitan vaan hoitopäivät

muuten kyllä suositus, ja pitäisi lain mukaankin jo saada viedä, mutta en ymmärrä jos syyslomalla tai joululomalla olet kotona miksi ihmeessä se lapsi pitää raahata sinne hoitoon? Se on kuitenkin aikaa jolloin päiväkodin työntekijöidenkin olisi helppo olla lomalla jos lapsia pk.ssa vähän ja kun ne lakisääteiset lomat kuitenkin kuuluu työntekijöille niin ne on helpompi pitää silloin kun lapsia on vähän. Tähän nyt on turha tulla huuteleen, että ei kiinnosta milloin tädit lomansa pitää, kun ne lomat on pidettävä kuitenkin joskus ja mukavampaa se on lapsille, että on tutut hoitajat eikä sijaisia, koska sijainen on otettava jos lapsia täysi määrä hoidossa ja lomat silloin. Kaikille mukavampaa kun lomailevat yleisillä loma ajoilla (jos sitä lomaa on) ja hoito saadaan järjestettyä omalla väellä. Niin että pitäkää nyt ihmeessä ne lapset kotona jos itsekin lomailette joulun aikaan. Kyllä se lapsikin tarvii lomaa, vaikka joudutte maksaankin päivistä.

ap kysyi, miksi ei saa viedä hoitoon kaikkina päivinä jotka on varannut...siksi, koska myös lapsella on oikeus vapaapäivään, jos vanhemmalla on vapaa. Kyseessä on lapsen etu, ei sen kummempaa...

Hei te kaikki, joille asia on ongelma! Oletteko harkinneet yksityisen hoitajan palkkaamista? Silloin maksaisitte tasan vain siitä, mitä haluatte. (plus tietenkin työnantajan sivukustannukset)

kyllä sun aloitus ymmärrettiin. eräs kirjoittaja sanoi hienosti, että hänkin maksaa sinun lastesi hoitomaksuja. aivan kuten maksetaan jonkun juoppo-narkkarin hoitokuluja. niin se menee. päivähoito on kumma asia. vanhemmat valittaa ja mussuttaa joka asiasta ja silti ei oltaisi mitään siitä lystistä valmiita maksamaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pph:
ap kysyi, miksi ei saa viedä hoitoon kaikkina päivinä jotka on varannut...siksi, koska myös lapsella on oikeus vapaapäivään, jos vanhemmalla on vapaa. Kyseessä on lapsen etu, ei sen kummempaa...

Entäs virikelapset sitten, eikö heillä olisi oikeus olla kotona ihan joka päivä "vapaalla"?
Tämä vastaus ei oikein vakuuta mua.

Kyllä mun mielestä pitää olla oikeus viedä lapsi hoitoon niinä päivinä joista teillä on sopimus ja joista maksatte.

Niin. Aika monesta asiasta tässä maailmassa joutuu maksamaan. Mutta onneksi päivähoidosta sinun ei tarvitse maksaa täysiä kuluja, koska minä ystävällisesti osallistun täysin tuntemattomien lasten hoitomaksuihin. Enkä edes huuda netissä.

Sama juttu. Maksan myös syöpäpotilaiden hoidoista vaikka en itse tupakoi jne.
Mutta olen silti ap:n kanssa samaa mieltä että ei ole oikein maksaa 10 päivästä jos ei niitä saa käyttää.
Minulla ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia joten en ole heitä viemässä hoitoon. Ajatelkaa vaikka työttömien tilannetta. Saavat päivähoidon ilmaiseksi (pienet tulot) vaikka itse ovat kotona.
Oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja pph:

Mitä sitten tarkoittaa jokaisella lapsella on oikeus päivähoitopaikkaan vaikka vanhemmat ovat kotona? Selitätkö tietämättömälle?

Mutta sama sääntöhän koskee ihan kaikkia???!!! Osa käyttää JOKA kuukausi vähemmän hoitopäiviä kuin mistä ovat maksaneet. Maksathan niistäkin päivistä, jolloin lapsi on sairas . Kysehän on vain muutamasta päivästä. Miksi ette ole mihinkään tyytyväisiä, kun on päivähoidosta kyse :/ Suomessa lapset saavat laadukasta päivähoitoa verraten pienellä maksulla.

Sama juttu. Maksan myös syöpäpotilaiden hoidoista vaikka en itse tupakoi jne.
Mutta olen silti ap:n kanssa samaa mieltä että ei ole oikein maksaa 10 päivästä jos ei niitä saa käyttää.
Minulla ei ole päiväkoti-ikäisiä lapsia joten en ole heitä viemässä hoitoon. Ajatelkaa vaikka työttömien tilannetta. Saavat päivähoidon ilmaiseksi (pienet tulot) vaikka itse ovat kotona.
Oikein?

Sairaanhoito on sikäli eri asia, että syöpäpotilas itse ei päätä, mitä hoitoa hän tarvitsee ja kuinka usein. Sen päätöksen tekee lääkäri lääketieteellisin perustein.

Päivähoidon suhteen asia taas on niin, että vanhemmat itse saavat tiettyyn rajaan saakka päättää, kuinka paljon he käyttävät yhteiskunnan heille pääosin maksamaa palvelua. Ja tämän keskustelun perusteella edes se "tiettyyn rajaan" ei tunnu riittävän.

Alkuperäinen kirjoittaja jfaiwfö;22565362:
Mitä sitten tarkoittaa jokaisella lapsella on oikeus päivähoitopaikkaan vaikka vanhemmat ovat kotona? Selitätkö tietämättömälle?

Kyllä on oikeus hoitopaikkaan, ja henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että maksuissa pitäisi tulla vastaan. Olisi helppoa jos jokaisella maksu menisi sen mukaan miten palvelua käyttää.Mutta vastasin vain siihen, mihin pk:ssa vedotaan jos sieltä mennään kysymään, miksi ei saa vapaapäivinä tuoda. Ei minua haittaa jos minulle tuodaan lapsi hoitoon vaikka esi. äiti menee jouluostoksille. Silloin vain tämä lapsi ei saa olla aamun ensimmäinen tulija eikä illasata viimeinen lähtijä. Sekava selostus, mutta älkää nyt hernettä vetäskö nenään.;)

Mä en tajua miten kukaan edes kehtaa valittaa päivähoitomaksuista. 255 eurolla saa lapselle 5 päivänä viikossa täysin hoidon 10 tunniksi kerrallaan alan ammattilaisilta, jotka tekee työtään alipalkattuna. Keskimäärin siis 12,14 € päivä. Moni teistä maksa aihan saman summan tunnin aerobicista tai zumbasta tai käyttää työpaikkalounaaseen.

[QUOTE="pph";22565385]Mutta sama sääntöhän koskee ihan kaikkia???!!! Osa käyttää JOKA kuukausi vähemmän hoitopäiviä kuin mistä ovat maksaneet. Maksathan niistäkin päivistä, jolloin lapsi on sairas . Kysehän on vain muutamasta päivästä. Miksi ette ole mihinkään tyytyväisiä, kun on päivähoidosta kyse :/ Suomessa lapset saavat laadukasta päivähoitoa verraten pienellä maksulla.[/QUOTE]

Sairaustapaukset on eri juttu.

Me maksetaan joka kuukausi kokopäivähoidosta, vaikka lapsi on vain 2-3 pv/vk hoidossa. Ei kyllä kävis mielessäkään vapaapäivänä häntä hoitoon viedä. Ja vaikka olen joulupyhät töissä, niin poika saa viettää 2vk:n joululoman vaikka tarhaankin voisin viedä.

Minulla on pieni vauva kotona ja 4vee päivähoidossa. Syön, nukun päivisin, valvon öisin ja imetän. Onneksi 4vee on nyt hoidossa, olisin muuten jo ihan kuollut. Ehkä tilanne muuttuu parin kk päästä, saa nähdä. 4vee viihtyy hoidossa, juoksee, ulkoilee ja leikkii muiden lasten kanssa, purkaa energiaa.

Ja vattuako mä välitän mitä joku palstalainen, naapuri tai tarhatäti ajattelee asiasta. Muutama on tullut avaamaan päätä asiasta ja syyllistämään ja tämä mun asenne tuli joka ikiselle yllätyksenä. :)

MIKSI ne lapset pitäisi viedä päiväkotiin jos olet kotona? etkö halua viettää aikaa lastesi kanssa? mikä siinä on hankalaa? MInkä vuoksi olette lapsia hankkineet, jos heidät koette hankaliksi ja heistä pitää saada vapaata?

Mulla ens viikko lomaa ja oon kyllä aikonut viedä pojan kahtena päivänä siitä hoitoon, kolme päivää on sit kotona mun kanssa. Pakko saada tehdä joululahjaostokset, poikaa en sinne
ole aikonut mukaan ottaa. Mies taas vaihteeks pari viikkoa työreissulla, joten ei siitäkää oo paljon apua.

Vuoropäiväkodissa on eri säännöt, sinne pitää toimittaa työvuorolistat.

Ei kaikissa. Ei ainakaan mun lapsella tarvinnut. Riitti vaan, kun kerroin että töitä on silloin tällöin.

Samoin sai eräs tuttavani lapselleen vuorohoitopaikan, kun kertoi ettei lapsen isä ehdi hakemaan lasta ennen klo 17. Oikeasti olisi ehdinyt, mutta halusi käydä töiden jälkeen kuntosalilla. Välistä siis haki lapsensa ennen klo 17 ja välistä vasta klo 19. Äidillä ei ollut autoa, ja oli kotona hoitopäivien ajan.

Mä olen kyllä vienyt. nytkin on silleen että 13 päivää kk ja kun on lomaviikot puukkasin joulukuun alun päivät ihan täyteen hoitopäiviä eli normaalisti lapsi on noin 3 päivää viikossa. niin nyt kun pien lomaviikon niin laitoin yhellekkin viikolle 5 päivää viikossa hoitoa. hitto siitähän mä maksan. eipä tuosta urputusta tullut. sanoin että on kuntoutusta ne päivät niinkun osittain onkin. muu niille ei kuulu. eikä ne niitä tarkistaa voi.

Yhteistyössä