hoitovapaa/työnantajalle ilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rk

Vieras
Kattelin juuri Kelan sivuilta, mutta en löytänyt vastausta siihen, että milloin on VIIMEISTÄÄN ilmoitettava työnantajalle, jos aikoo hoitovapaalle jäädä?

Kiitos jo etukäteen tiedosta.... :)

Moi,

mulla ihan sama tilanne eli vitkuttelun jälkeen kauhea kiire, ja töissä hoitovapaa-asioita hoitava tietty sairaslomalla eikä kukaan muu tiedä mitään! Eli siis, miten teidän työpaikoilla hoitovapaata anotaan, onko siihen joku lomake vai teettekö vapaamuotoisen hakemuksen vai miten?

Kerroin vaan työnantajalle että en tule töihin vähään aikaan! Työnantaja tai luottamusmies jolle tämä asia ilmoitetaan. Ei siis lomakkeita vaan suullisesti. Jotkut tahtovat tietää että milloin olisit tulossa töihin joten siihen sun täytyy osata vastata jotain. Muista että hoitovapaan saa pitää muistaakseni 2 osassa (tai useammassa, riippuen työnantajasta) eli kerrot että vaikka vuoden päästä mutta jatkatkin sitä sitten jos siltä tuntuu(kunhan ilmoitat ajoissa)

Meillä tehtiin kirjallisesti virkavapaa- anomus, sillä nimellä tais olla. Palkatontahan se on kun Kelalta sitten saa ne suuret rahat... Siihen papruun tuli aika, jonka olen poissa. Ja mun osastonhoitajan allekirj (olen hoitoalalle, oh voi kirj alle puoli vuotta kestävät virkavapaat, ylihoitaja sitten jos menee yli)

meillä tehtiin sopimus, jossa luki omasta pyynnöstä siihen ja siihen asti. 2kk ennen pitää ilmottaa ja tehtiin sopimuskin jo sillon. samoin 2kk ennen jos jatkat vapaata

Hei,

kiitos minulle vastanneille! Teen nyt työnantajalle vapaamuotoisen hakemuksen, niin on ainakin joku paperi heillä hoitovapaastani määräaikaan mennessä... Käsittämätöntä, että sitä onnistuu näin "laiskistumaan" äitiyslomalla, tiesin kyllä ton 2kk säännön, mutta jotenkin asia aina lykkääntyi. Noh, toivottavasti tyhmyydestä ei tällä kertaa sakotettaisi.

Hei vielä alkuperäiselle semmoinen kommentti, että mielestäni työnantajalle ei tarvitse tehdä hakemusta, siis tuolla nimellä, vaan ilmoitus hoitovapaalle jäämisestä. Vanhemmalla on siihen oikeus kunnes lapsi täyttää 3 v. Eli ellen väärin ymmärrä Suomen lakia (vai mihin siinä viitataan), niin ilmoitus riittää. Mutta parempi tosiaan tehdä se kirjallisena (mutta suullinenkin on sitova, muttei niin varma) ja siinä täytyy ilmoittaa aika, jonka aikaa on hoitovapaalla. Mitä työehtosopimusta teillä noudatetaan? Mihin liittoon kuulut? Eli sieltä voi tarkistaa vielä kuinka pitäisi toimia. Esim. meillä ilmoitetaan kuinka kauan on hoitovapaalla ja perustellusta syystä aikaa voi muuttaa. Mutta tuon 3v:n sisällä voi kuitenkin olla hoitovapaalla 2 eri pätkässä. Työnantajalla voi toki olla työehtosopimusta paremmat ehdot, mutta ei ainakaan huonommat. Toivottavasti ennätät ilmoitella tai teillä ei katsottaisi ihan niin tarkkaan noita päivämääriä - sopikaa vaikka työnantajan kanssa, että päiväät pikkuisen takautuvasti lappusen :)

Yhteistyössä