Hoitovapaalta välissä töihin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mamma-80"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mamma-80"

Vieras
Tämmöinen onkelma meillä. Olen nyt hoitovapaalla 10 kuisen tyttären kanssa. Miehellä loppuu näillä näkymin heinäkuun lopussa työt. Voinko siis minä mennä töihin (mulla vakipaikka hoitoalalla) niin kauaksi aikaa kun mies löytää uuden työpaikan. Toki ymmärrän sen että työnantajalle täytyy ilmoittaa, oli 2kk ennen kuin sit jää taas hoitovapaalle. Mutta voiko siis hoitovapaan välissä käydä töissä?

Kodinhoidontukea maksetaan, jos lapsi on kotihoidossa. Eli kyllä sinä voit mennä töihin, samoin miehesi, jos saatte jollain tavalla lapsen hoidon järjestettyä. Meillä esim. lapset ovat olleet 1.5. alkaen kotona, kun minulla sattui toukokuussa olemaan vähemmän opetusta ja isovanhemmat pystyivät hoitamaan lapset. Mies jää työttömäksi syksyllä, joten ei lasten tarvitse mennä pitkään aikaan hoitoon.

Käsittääkseni voit tehdä muuta, mutta en omaa vakitointasi (siinä lienee sijainen?)... eli voit ottaa sijaisuuksia/keikkoja vastaan hoitovapaan aikana. Omassa tessissäsi (kvtes?) lienee määritelty, voiko hoitovapaan keskeyttää, kannattaa kysyä lähiesimieheltä.

Jos olet nyt hoitovapaalla ja hakenut sitä vaikka tämän vuoden loppuun, niin työnantajan ei ole pakko ottaa sinua aikaisemmin töihin. Hoitovapaan voi keskeyttää vain painavasta syystä, mutta voi olla, että puolison työttömyys on sellainen.

Kannattaa siis kysyä ta:n kantaa asiaan, ennen kuin suunnittelee sen enempää.

Niin siis oon hakenut nyt hoitovapaata tän vuoden loppuun. Ja tarkoitus olisi siis jatkaa hoitovapaata kun mies saa töitä, sitä siis mietin just että voinko mennä töihin ennen tuota vuoden loppua ja voinko jäädä sit taas takaisin kotiin (hoitovapaalle) kun mies saa töitä. Ei olla laittamassa pienintä hoitoon ainakaan vielä reiluun vuoteen...