Hoitsuille kysymys.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kowalski
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä ei pestä mut puetaan vainajan kaapuun ja sänkyyn vaihdetaan paperilakanat. Vainajan kasvot tuetaan harsolla mahd.luonnolliseen asentoon, laitetaan hampaat suuhun ym. Päälle tulevaan paperilakanaan taitellaan risti ja siihen keskelle vielä laitetaan kukkia.

Alkuperäinen kirjoittaja vitsake:
Meillä ei pestä mut puetaan vainajan kaapuun ja sänkyyn vaihdetaan paperilakanat. Vainajan kasvot tuetaan harsolla mahd.luonnolliseen asentoon, laitetaan hampaat suuhun ym. Päälle tulevaan paperilakanaan taitellaan risti ja siihen keskelle vielä laitetaan kukkia.

Kuulostaa...kauniilta :flower:

Ehkä mä sitten menen mukaan, jos joku hoidokeista siirtyy ajasta ikuisuuteen. Mitä en tietenkään toivo.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Ehkä mä sitten menen mukaan, jos joku hoidokeista siirtyy ajasta ikuisuuteen. Mitä en tietenkään toivo.

ehdottomasti kannattaa mennä mukaan laittamaan vainaja jos vaan siihen tulee mahdollisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

ehdottomasti kannattaa mennä mukaan laittamaan vainaja jos vaan siihen tulee mahdollisuus.

Ehdottomasti olen samaa mieltä. Vainajan laittamisessa ei ole mitään kamalaa / pelottavaa, vaan hetki on monesti kaunis ja rauhallinen (varsinkin jos on hoitanut potilasta paljon).

Tarkistatteko vainajan uskonnollisen vakaumuksen ennen ristin taittelemista?

Tää menee nyt ohi, mutta olen miettinyt, että niillä jotka laittavat ruhjoutuneita ruumiita, on kyllä aika rankkaa. Jos on vaikka ampumahaava päässä tai ollut pahassa kolarissa. Kuka ne ruumiit laittaa "nätiksi"?

Alkuperäinen kirjoittaja kunhan utelen:

Tarkistatteko vainajan uskonnollisen vakaumuksen ennen ristin taittelemista?

Me ei taiteltu ristiä.

Ei pestä, lakana laitetaan päälle siistiksi peitoksi. Osastolla pidetään pari tuntia jonka jälkeen joko sairaalan kappeliin hetkeksi mikäli omaiset niin tahtoo tai sitten soitetaan haku suoraan sairaalan ruumishuoneelle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
En sit tarkoita mitään pahaa tms. Kysyn ihan tosissani, missä vaiheessa vainajan suoli tyhjenee, vai tyhjeneekö se? kiitos ja anteeksi.

Suoli ja virtsarakko voi tyhjetä jonkin ajan päästä kuolemasta, jos on mitään mistä tyhjetä. Meillä vainajalle laitetaan vaippa kaiken varalta.

En sit tarkoita mitään pahaa tms. Kysyn ihan tosissani, missä vaiheessa vainajan suoli tyhjenee, vai tyhjeneekö se? kiitos ja anteeksi.

Mun kohdalla ei ole tapahtunut kertaakaan niin, että suoli olisi tyhjentynyt, jokusen kerran virtsarakko vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kymmeniä laittanut:

Mun kohdalla ei ole tapahtunut kertaakaan niin, että suoli olisi tyhjentynyt, jokusen kerran virtsarakko vaan.

Ei myöskään. Mutta meillä tosin potilaat ovat olleet jo yleensä jonkin aikaa pelkästään tipan varassa kun eivät ole pystyneet mitään enää syömään.

turussa laitetaan vanhainkodilla uskonnollisen vakaumuksen mukaan, joko hoitajat tai potilaan omaiset, siistitään, laitetaan kunnioittavaan kuntoon ja puetaan kuolinpaitaan.

Mä oon aina ollut vapaaehtoinen laittamaan ruumiin viimeisen kerran, mun mielestä se on jotenkin hieno ja arvokas hetki.

Norjassa oli tapana, että ruumiit puettiin "parhaimpiinsa" eli niihin, mitä vanhainkodissa oli ollut käytössä. Toki jollain oli ne viimeiset vaatteet erikseen laatikossa odottamassa.

Mä usein laitan lakanan päälle tuoreen kukan, jos sellainen vaan on jostain saatavana.

Norjalaisessa vanhainkodissa oli käytössä erityinen kuolinlakana - jostain kaukoidästä tuotu kaunis silkkinen iso huivi, joka laitettiin sen sairaalalakanan päälle siksi aikaa, että omaiset kävivät katsomassa. Pidin tästä tavasta.

Ja ap:lle - ehdottomasti mukaan kaikkeen, mihin ikinä törmäät harjoittelun aikana, jos vaan joku sut mukaan huolii. Ja jos eivät meinaa kysyä sua mukaan, niin tuppaudut. Se on opiskelijan oikeus...

Alkuperäinen kirjoittaja Jepulis:
Ja ap:lle - ehdottomasti mukaan kaikkeen, mihin ikinä törmäät harjoittelun aikana, jos vaan joku sut mukaan huolii. Ja jos eivät meinaa kysyä sua mukaan, niin tuppaudut. Se on opiskelijan oikeus...

Pidetään mielessä :)

Koska kuolema on joidenkin potilaiden kohdalla väistämättä edessä hyvin pian, niin se voisi tapahtua minun ollessani työvuorossa, että pääsisin kokemaan tuon vainajan laittamisen. Se on epäilemättä vaikuttava, hengellinen, arvokas kokemus. En siltikään toivo kenenkään kuolemaa, älkää nyt vaan väärin käsittäkö...

Vanhainkodilla pestiin ja puettiin siihen valkoiseen lakanapukuun, päälle taiteltiin risti ja jos mahdollista niin tuoreita kukkia ristin päälle. palvelutalossa ei saa tehdä mitään.

Yhteistyössä