Homeesta tietävät, kysymyksiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Yks"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

"Yks"

Vieras
Ostettiin asunto ystäväperheeltä esikoisen synnyttyä, kerrostalokämppä. Kaikki piti olla kunnossa.
Kun lapsi oli 3 huomattiin lääkärikäynnillä suurentuneita imusolmukkeita-> lähete jatkotutkimuksiin lastenklinikalle. Seuraavan puolen vuoden aikana lapsi tutkittiin päästä varpaisiin monta kertaa, verikokeet otettiin noin kuukauden välein, niissä ei koskaan ollut häikkää, imusolmukkeet ultrattiin 3 tai 4 kertaa, kaulalta löytyi yksi tosi iso imusolmuke, muualla olivat normaalikokoisia. Hammaslääkärissäkin käytiin, mutta kaikki oli kunnossa.

Samoihin aikoihin huomattiin vessaremonttia tehdessä, että kylppärissä oli kosteutta ja rakennusvirheen takia hieman hometta. No, kaikki laitettiin uusiksi, lattia kuivatettiin ja laitettiin uudet kosteussuojat. Pikkuhiljaa tämän jälkeen lapsen imusolmuke alkoi pienentyä ja lopulta lääkäri totesi tunnustelemalla, että imusolmuke enää tunnu. Tämä oli noin vuoden ensimmäisen imusolmukelääkärin jälkeen.

Imusolmukkeen kokoa on seurattu sen jälkeen muiden lääkärikäyntien aikana, on ollut aina ok. Nyt se sitten on tullut takaisin, on useamman sentin pallukka. Poika nyt 5-vuotta. Hammaslääkärissä juuri käytiin, kaikki oli ok, tulehdusarvoja ei ole otettu, mutta mitään sen kummempaa ei ole ollut. Muualla imusolmukkeita ei tunnu, nyt pojalla on ollut välillä tosi itsepäistä yskää, mutta keuhkot on puhtaat ja hengenahdistusta ei ole.

Voisiko tämä olla homeesta? Pikkuveli on ollut flunssassa tässä välissä myös jo pitkään. Isännöitsijälle soitin, vessasta mitattiin vain pinta-arvot ja ne oli kunnossa. Enempää tutkimuksia ei tarvita isännöitsijästä. Mitä voin tehdä? En enää ollenkaan jaksaisi tätä samaa kierrettä kuin pari vuotta sitten.

Kuulostaa ihan homeen oireilta. Samanlaisia mullakin aina kun ollaan pidempiä aikoja kesämökillä. Lisäksi yskää ja paineen tunnetta poskionteloissa. Mulla on monesti aamulla siellä herätessä kauhee pääkipu, joka helpottaa heti kun pääsen ulkoilmaan (kesällä onneksi melkein koko ajan). :(

Pyydä jotain tuttavaa haistelemaan teidän vaatteita. Aika usein vaatteet haisee "tunkkaiselta" muiden nenään, jos homeongelmaa on. Miehen sisko huomasi oman homeongelmansa niin, että oli pidempään reissussa ja siellä huomasi että omat vaatteet haisee homeelle. Kotona ollessa sitä ei huomaa.

Meillä tytöllä myös turposi kaulan imusolmukkeet homeen vuoksi. Selvitteli myös kukkuaan jatkuvasti.
Turvotus ja rykiminen loppuikin sitten aika pian, kun päästiin muuttamaan pois hometalosta.

Mulla oirelista sitten olikin hiukan pitempi..

Se homeongelma voi lymytä myös muualla kuin talon rakenteissa. Pesukone voi olla sisältä oikea homepommi. Jo pari vuotta vanhojen patjojen ja tyynyjen sisään muodostuu hometta jne. Jos skidi on todella homeelle allerginen, niin mahdollisia ongelmakohtia on talossa lukuisia, ei vaan mahdolliset kosteusvauriot rakenteissa.

Kiitos vastauksista!

Poika aloitti myös syksyllä uudessa hoitopaikassa, hoitajalta kyselin asiasta, muttei siellä kuulemma ole ongelmia. Hoitaja vielä kertoi, että hän on herkistynyt homeelle ja tämä pojan hoitopaikka on lähiseudulla yksi ainoista, jossa hän ei itse oireile.

Peitot, tyynyt ja patjat meillä uusittiin kylppärin kosteusvaurion korjauksen jälkeen. Pesukone on aika uusi ( alle 2 vuotta) ja olen yrittänyt sitä putsata ja pestä 90 asteessa tyhjänä mahdollisimman usein. Pyyhkeet ja muut uusittiin pari vuotta sitten alusta alkaen.

Missä se home täällä voisi olla?
Missään ei näy mitään, lattiat on kyllä vanhahkot, uusittu vähän yli 10 vuotta sitten. En tiedä mitä siellä alla on. Hajusta en tiedä, emme käytä hajusteita vaatteissa, joten luulisi jonkun jo joskus huomanneen, että vaatteet haisevat. Mökiltä tullessa koti kyllä haisee tunkkaiselta, mutta toisaalta eipä täällä kukaan sinä aikana tuuleta.
Minä olen koirille ihan mielettömän allerginen, siis sairaalareissu tiedossa, kun koiran kanssa samaan tilaan joudun, mutta homekoirakin on jo käynyt mielessä.

Tää ahdistaa mua nyt ihan mielettömästi. Ei me tätä voida myydä kenellekkään ennen kuin asia on selvitetty. Tekisi mieli vaan pakata tavarat ja häipyä. Isännöitsijä ei suostu yhteistyöhön, viime remontin maksoimme kokonaan itse, vaikka ongelma oli alkuperäisissä rakenteissa. Oon viimeisilläni raskaana ja koko rumba tuntuu nyt ihan ylivoimaiselta.

Pari asiaa joihin kiinnitin huomiota. Kirjoitit, että koti haisee tunkkaiselta kun olette pidempään poissa. Millainen ilmanvaihto teillä on? Koneellinen, koneellinen poistoilma vai painovoimainen ilmanvaihto.

Itse haluaisin tietää mitä lattioiden alla on. Onko teillä parketti? Saisinko jonkun kynnyksen esim irti niin näkisit onko muovimattoja siellä alla.

Rakennettu joskus 60-luvun alussa, ilmanvaihdon luulisin olevan koneellinen, en ole ihan varma. Joku huippuimuri tässä talossa ainakin on, tiedän vaan siitä, koska se kerran kärähti ja koko talo haisi kamalalta. Asutaan ylimmässä kerroksessa, päällä on ullakkokerros.

Meillä on laminaattilattiat, alla on vanha linoleumi osassa kämppää, osassa kuulemma vaan betonilattia ja siinä päällä joku eristemuovi tai tasoitemuovi tai vastaava. Edellisiltä asukeilta ( meidän ystäviä) kyselin, he laittoivat lattiat.

Juu, olis homekoira paikallaan, mutta kun olen niille koirille todella allerginen. Kurkku turpoaa umpeen koiran hilseestä. Ja kun se koira käy täällä ensin pyörimässä, niin missä minä asun seuraavat pari kuukautta?

[QUOTE="Yks";29631889]Rakennettu joskus 60-luvun alussa, ilmanvaihdon luulisin olevan koneellinen, en ole ihan varma. Joku huippuimuri tässä talossa ainakin on, tiedän vaan siitä, koska se kerran kärähti ja koko talo haisi kamalalta. Asutaan ylimmässä kerroksessa, päällä on ullakkokerros.

Meillä on laminaattilattiat, alla on vanha linoleumi osassa kämppää, osassa kuulemma vaan betonilattia ja siinä päällä joku eristemuovi tai tasoitemuovi tai vastaava. Edellisiltä asukeilta ( meidän ystäviä) kyselin, he laittoivat lattiat.[/QUOTE]

60-luvun taloissa ei ole kokonaan koneellinen ilmanvaihto, mutta ehkäpä teillä on jo koneellinen poisto? Mistä teille tulee korvausilma? Onko uudet vai vanhat ikkunat? Jos on uudet ikkunat, niin niissä on ylhäällä sellainen luukku josta tulee korvausilma. Jos on vanhat ikkunat niin korvausilma tulee mistä sattuu ellei ole korvausilmaventtiileitä ikkunan yläpuolella.

Toimiiko poisto? Keittiössä ja kylpyhuoneessa ainakin pitäisi olla sellainen pyöreä venttiili katossa/ylhäällä. Laita talouspaperi siihen ja kokeile onko imua. Jos ei ole imua, niin ilmanvaihto ei toimi. Ja se on todella huolestuttavaa. Riittävän ilmanvaihdon tärkeyttä ei voi vähätellä. Kannattaa selvittää nämä asiat pikimmiten.

Lattioissa sanoisin sen verrat, että muovimatot pois. Niiden alla voi muhia ongelmia...

Siis kaksi hengittämätöntä kerrosta päällekkäin, laminaatti ja linoleumi! Eli siinä on sinulle vastaus kysymyksiisi. Ei hometta, vaan kemiallisten reagtioiden aiheuttama epäpuhtaus ilmassa. Kysy kuntotarkastajalta ja terveystarkastajalta tarkemmat tiedot, mutta molemmat kehottavat purkamaan lattiat ja pinnoittamaan ne uudlleen.

Ikkunat uusittiin joku alle kymmenen vuotta sitten. Ikkunoiden päällä on tosiaan sellaiset valkoiset jutut, joita voi säädellä onko ilmanvaihto päällä vai ei. Keittiössä ja kylppärissä on sellaiset ristikot, joista keittiössä paperi pysyy hyvin, kylppärissä en yllä ritilään kiipeilemättä kaapiston päälle.

Varmista että korvausilmaluukut on auki. Silloin korvausilma tulee sieltä mistä pitääkin eikä esim rakenteista. Tarkasta vielä kylpyhuoneen imu kun mahdollista. Sen pitäisi olla voimakas. Jos se ei riitä pitämään kunnolla talouspaperiarkkia, niin imu on riittämätön. Jos imu on riittämätön, korvausilma ei tule tarpeeksi. Jos korvausilma ei tule tarpeeksi, niin asunnossani ei ilma kierrä ja se moninkertaistaa kaikki esim sisäilmaan liittyvät ongelmat.

Riittämätön ilmanvaihto kylpyhuoneessa mahdollistaa myös mikrobien kasvun ja altistaa kosteusvaurioille.

Meillä on nuo kaikki kyllä auki asennossa, välillä tuntuu, että niistä oikein vetää olohuoneessa ollessa. Kylppärin saa mies katsoa, kun pääsee kotiin tänään. Olen sen verran lyhyt, etten sinne mahan kanssa turvallisesti pääse kiipeilemään...

60-luvun taloissa ei ole kokonaan koneellinen ilmanvaihto, mutta ehkäpä teillä on jo koneellinen poisto? Mistä teille tulee korvausilma? Onko uudet vai vanhat ikkunat? Jos on uudet ikkunat, niin niissä on ylhäällä sellainen luukku josta tulee korvausilma. Jos on vanhat ikkunat niin korvausilma tulee mistä sattuu ellei ole korvausilmaventtiileitä ikkunan yläpuolella.

Toimiiko poisto? Keittiössä ja kylpyhuoneessa ainakin pitäisi olla sellainen pyöreä venttiili katossa/ylhäällä. Laita talouspaperi siihen ja kokeile onko imua. Jos ei ole imua, niin ilmanvaihto ei toimi. Ja se on todella huolestuttavaa. Riittävän ilmanvaihdon tärkeyttä ei voi vähätellä. Kannattaa selvittää nämä asiat pikimmiten.

Lattioissa sanoisin sen verrat, että muovimatot pois. Niiden alla voi muhia ongelmia...

koska kun että jos oikesti haluat tietää asunnon rakenteen pitää pois sulkea asioita.

Miksi jäitte sinne, miksi ette vaatineet kaupan purkua, vaan aloitte korjaamaan ja toivoitte, että kaikki tulisi kuntoon.
myyjä on kerrostalossa 2v vastuussa.

Tietty kerrostalon vastuu on eri kuin omakotitalon, mutta olisitte voineet kokeilla kaupan purkua tai saada kunnon hinnan alennus kauppahinnasta, jonka jälkeen olisitte remontoineet ja myyneet koko roskan toiselle.

Yhteistyössä