Homerakennus/kerrostalo/yhteiset pesutilat- ja olen raskaana viikolla 27.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja avun tarpeessa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

avun tarpeessa

Vieras
Noniin elikkä nyt on huoli suuri. Tässä rakennuksessa, meidän alakerrassa on sattunut vesivahinko kevättalvella 2010. Myös meidän alakerrassamme joka on toiminut nuorisotilana-on sattunut jo ainakin minun tietooni tulleet 2 vesivahinkoa joista missään yhtiökokous tai muissa papereissa ei ole mitään mainintaa,että mitä niille on tehty, onko kuivatettu ym.Emme ole siiloin vielä asuneet tässä.. Isännöitsijä ei soita asiasta takaisin meille vaikka olemme yrittäneet olla häneen yhteydessä noin 5-6 kertaa asian tiimoilta kahden kuukauden ajan jo. Tänäänkin oli tiuskinut yhdelle vuora-asuntoa katsomaan tulleelle vanhalle rouvalle,eli mahdolliselle uudelle vuokralaiselle ettei anna mitään tietoja onko vai ei hometta koska ei OMISTA asuntoa tästä talosta. Vanhus on kuitenkin allergikko ja satuin nää kuulemaan koska vanhus tuli minulle juttelemaan ja kyselemään että mikäs on kun alakerrassa haisee kamalalle, aivan kuin homeelle.. Eikä terveystarkastajaa saa ikinä kiinni,ei lankanumerosta eikä kännykästä. Vakuutusyhtiö pesee kätensä ja kukaan ei neuvo mitään. Varsinkin nyt kun tämä raskaus on niin pistää miettimään voiko tässä oikeasti asua vaikka tässä kyseisessä huoneistossa ei ole mitään kosteusvauriota,ainakaan minun tietääkseni. Mutta suoraan alapuolellamme on siis ollut ja myöskin yhteisissä pesutiloissa missä olemme käyneet, eli siis saunassa ja kellaritiloissa. Kaikki paska ja kusivedet valuivat tiloihin ja enpä ole sattunut näkemään mitään kuivaus tai muitakaan hommeleita täällä suoritettavan.

Voiko täällä ihan oikeasti asua kun kerta isännöitsijäkin noin piilottelee,ei soita eikä kukaan sano mitään ja kaikki pesee kätensä.

ENNENKAIKKEA!! Onko vielä syntymättömälle vauvalleni tulossa mahdollisesti jotain seurauksia tästä,immuniteettisuojassa häikkää ym,vai voinko olla huoleti.? Anteeksi ehkä epätoivonen sepustus, mutta kukaan ei auta ja tiedän että mikään kaksplus ei ole ehkä se oikein paikka mutta onhan täällä ihmisiä ja kohtaloita kuitenkin varmasti aika laajalti että jos joku nyt kuitenkin sattuisi tietämään tai edes mitä voitais tehdä? Netistä ehdin jo lukea mitä haittoja homeesta todella voi sikiölle olla, ja kyllä nyt pelottaa että on tapahtunut jotain peruuttamatonta. Mistä näitä raskaus ja homeasioita voisi kysellä ja soitella esimerkiksi?.

Alkuperäinen kirjoittaja Tepa:
Ootko kysynyt asiaa neuvolasta?

No se onkin itseasiassa ainut paikka mistä en vielä ole kysynyt. Aikaisemmin olen kyllä kysellyt kaikenlaista sieltä mutta vastaanotto on ihan kauhea. Hän vaan googlaa ne asiat mitä kerron ja kertoo minulle sen jälkjeen "faktoja" sieltä koneelta..

Vuokratalo? Helpointa muutta pois.

Jos on oma asunto, totta ihmeessä teettäisin kosteustutkimuksen. Miten kauan olette asuneet? Jos vasta vähän aikaa ja vaurioita ilmenee, pitäisi edellisen joutua maksumieheksi.

Sinänsä, jos teidän alapuolella on ollut vesivahinko, ei pitäisi vaikuttaa teidän asuntoon. Yläpuolelta vesi olisi voinut vaurioittaa teidänkin kämppää, mutta ylöspäin vesi ei juokse. Yhteisillä pesutiloilla tarkoitat varmaan yhteistä saunaa? Siellähän sun ei ole pakko käydä. Ja vaikka kävisitkin silloin tällöin, siitä tuskin on vaaraa.

Ymmärrän sun huolen, mutta toisaalta myös homeongelmat on tällä hetkellä pop. Mitään kuolemanvakavia seurauksia homealtistuksella ei ole todettu.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

Jos on oma asunto, totta ihmeessä teettäisin kosteustutkimuksen. Miten kauan olette asuneet? Jos vasta vähän aikaa ja vaurioita ilmenee, pitäisi edellisen joutua maksumieheksi.

Sinänsä, jos teidän alapuolella on ollut vesivahinko, ei pitäisi vaikuttaa teidän asuntoon. Yläpuolelta vesi olisi voinut vaurioittaa teidänkin kämppää, mutta ylöspäin vesi ei juokse. Yhteisillä pesutiloilla tarkoitat varmaan yhteistä saunaa? Siellähän sun ei ole pakko käydä. Ja vaikka kävisitkin silloin tällöin, siitä tuskin on vaaraa.

Ymmärrän sun huolen, mutta toisaalta myös homeongelmat on tällä hetkellä pop. Mitään kuolemanvakavia seurauksia homealtistuksella ei ole todettu.

Viime lokakuussa muutettu ja omistusasunto tästä talosta siis. mutta kuka tulee mittaamaan kun ketään ei saa kiinni ?

Me asuttiin hometalossa ja oireita oli mielettömästi... ja viereisellä yläasteella on ollut lähes aina homeongelma ja nyt 10 koulussa työskennellyttä opettajaa on kuollut syöpään, sattumaa tai ei. Joko jatkat isännöitsijän painostamista, yrität saada terveystarkastajan kiinni tai muutatte pois. Mä en ainakaan leikkisi yhtään terveydelläni, meillä ainakin vaikutti niin pahasti.

Muistaakseni kaupungillakin on joku oma virkailija, en vaan millään muista nimikettä. Ehkä teidän pitää siis mittailuun tilata yksityinen firma? Jos teidän yläpuolella on ollut vuoto, niin ikävä kyllä nuo ongelmat tuppaa leviämään jos niitä ei hoideta. Eli toisin sanottuna pelkkä kosteusmittaus ei välttämättä sano mitään, koepalat on tärkeemmät.

Ja mitä sanoisin homeongelmian aiheuttamiin ongelmiin, niin vaikka ne eivät kuolemanvakavia ole huolimatta siitä että ovat "pop"..niin yksinkertaisesti niiden takia voi menettää jopa työkykynsä. MIkä sinällään voi olla jollekin jo suoraan täysin kuolemanvakava asia, ks. vaikea masennus. Itse olen asunut pari kertaa hometalossa ja voin sanoa, että siitä on pitkän matkan seuraamuksia vaikka itse ehdinkin yhteensä asua vain vuoden noissa. Ei ole todellakaan mukavaa olla koko ajan sairaana, migreenikohtauksia monta kertaa viikossa ym. Tuo tosiaan vaikuttaa suoraan työkykyyn ja elämäniloon.

Toinen on se, että jos nyt olet esimerkiksi töissä ja jäät äitiyslomalle, nii nsilloin mahdolliset homeongelmat sekä muut sisäilmaongelmat tulevat enemmän esiin kun olet enemmän kotona. Että kyllä tuo asia kannattaa nyt heti hoitaa kuntoon, jolloin voitte vielä kohtuuajassa saada korvauksia ainakin asunnosta edelliseltä omistajalta.

Isännöitsijä on taloyhtiön palkkaama henkilö, jos ei hoida hommiaan, niin vaihtoon vaan. Ootko ollut yhteydessä taloyhtiön hallitukseen? Entä keskustellut muiden naapureiden kanssa? Terveystarkastaja taas on kunnan virkamies, jonka kyllä pitää vastata kuntalaisten yhteydenottoihin. Jätä soittopyyntö ja jos et saa vastausta, soitat esimiehelleen jne. Ja sähköpostia voisi myös yrittää.

Alkuperäinen kirjoittaja avun tarpeessa:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:

Viime lokakuussa muutettu ja omistusasunto tästä talosta siis. mutta kuka tulee mittaamaan kun ketään ei saa kiinni ?

Oman rauhan vuoksi, tilaa itse! Itse se pitää muutenkin maksaa. Huoneistokohtaiset remontit kuuluvat asukkaalle. Jos vika on taloyhtiön vesiputkissa tms. jotuu korvaamaan mittaukset ja myös kuivatukset. Mikäli vahinko taas on asukkaan syystä aiheutunut, esim. kodinkoneiden vesivaurio, maksaa asukas tai teidän tapauksessa voi edellisen asukkaan yrittää ehkä saada maksajaksi vielä.

Syöpää homeesta? Ohoh, en ole kuullutkaan. Astmaa tiedän todetun muutamalla hometalossa työskennelleellä.

No mulla on nyt ilmennyt jatkuvaa räkäisyyttä kurkussa jossain tuolla syvällä. Yölläkin herätessä pissalle niin ekaksi täyttyy yskäistä karsee limaklöntti tai muuten ahdistaa kurkussa. Myös pikin päivää yskin tota limaa. Lisäksi mä oon ihan yyber-väsynyt joo voi olla raskaudestakin mutta tää on jotain.. siis jotain ihme tukkosuus-väsymystä jos jotenkin kuvailisi..