Homouden kauhistus herättää kysymyksiä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Timppa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="zxz";22082082]Yksi kysymys: miksi te eiuskovat olette niin aktiivisesti uskovia vastaan? Onko se jotain henkilokohtaista?[/QUOTE]

No esimerkiksi homoseksuaalina minua häiritsee aika valtavasti se, että uskovaisilla on mielestään oikeus tuomita minun henkilökohtaisen elämäni valintoja, joilla en satuta tai loukkaa ketään. Jos minäkin kirjotitelisin lehtiin uskovaisten kauhistuksesta ja vaatisin heidän katoamistaan maan päältä (tai ainakin sitä että he luopuvat uskostaan), jotta maailma olisi sellainen, josta pidän, niin aika moni uskis voisi ottaa henkilökohtaisesti.

Ziisus mitä järjenkäyttöä.

No esimerkiksi homoseksuaalina minua häiritsee aika valtavasti se, että uskovaisilla on mielestään oikeus tuomita minun henkilökohtaisen elämäni valintoja, joilla en satuta tai loukkaa ketään. Jos minäkin kirjotitelisin lehtiin uskovaisten kauhistuksesta ja vaatisin heidän katoamistaan maan päältä (tai ainakin sitä että he luopuvat uskostaan), jotta maailma olisi sellainen, josta pidän, niin aika moni uskis voisi ottaa henkilökohtaisesti.

Ziisus mitä järjenkäyttöä.

Mun mielestä toi homoasia on hieman kiepsahtanut jotenkin... Ei se ole mikään uskovaisten tehtävä vastustaa ensisijaisesti homoja, tai vastustaa mitään. Uskovien tehtävä olis itse sitoutua kristukseen. Mun sydäntä lähellä toi homoasia ei ainakaan ole niin paljoa, että jaksaisin siihen tuhlata energiaani, varsinkaan kun se äänekäs vastustaminen ja marssiminen asian takia ei ole aiheuttanut mitään hyvää kellekään. Mä en tajua, miksi se homonvastustaminen on nyt nostettu päivän polttavaksi aiheeksi ja kristinuskon keskuskysymykseksi, kun se ei sitä ole. Vaikka raamattu sanoo siitä aika tylyhkösti, niin se on kuitenkin mittakaavassa paljon pienempi asia, kuin vaikkapa syntien anteeksisaaminen.

Mun mielestä toi homoasia on hieman kiepsahtanut jotenkin... Ei se ole mikään uskovaisten tehtävä vastustaa ensisijaisesti homoja, tai vastustaa mitään.

Niin, mutta moni muu on asiasta eri mieltä. Siksi juuri minulla on paljon sanottavaa uskovaisista: yhden ihmisryhmän maalaaminen synnin tahrimiksi hirvityksiksi ei ole ymmärrettävää eikä hyväksyttävää. Vai oliko tosiaan niin, että kristinuskon perustajan mukaan tärkeintä oli huolehtia siitä, että kaikkia (omastamielestä) synnillisiä tuomitaan mahdollisimman ahkerasti? Jotenkin muistelisin, että se ei mennyt ihan niin.

Enkä väitä, että kaikki uskovaiset olisivat tuomitsevia ja syrjiviä, kritisoin vain niitä, joille elämän sisältö tuntuu muodostuvan siitä että moukaroidaan esimerkiksi nyt homoseksuaaleja tai muita "pahiksia". Sitä se lähimmäisenrakkaus teettää...

Alkuperäinen kirjoittaja gfaklfjaklfjö;22094826:
Niin, mutta moni muu on asiasta eri mieltä. Siksi juuri minulla on paljon sanottavaa uskovaisista: yhden ihmisryhmän maalaaminen synnin tahrimiksi hirvityksiksi ei ole ymmärrettävää eikä hyväksyttävää. Vai oliko tosiaan niin, että kristinuskon perustajan mukaan tärkeintä oli huolehtia siitä, että kaikkia (omastamielestä) synnillisiä tuomitaan mahdollisimman ahkerasti? Jotenkin muistelisin, että se ei mennyt ihan niin.

Enkä väitä, että kaikki uskovaiset olisivat tuomitsevia ja syrjiviä, kritisoin vain niitä, joille elämän sisältö tuntuu muodostuvan siitä että moukaroidaan esimerkiksi nyt homoseksuaaleja tai muita "pahiksia". Sitä se lähimmäisenrakkaus teettää...

No, en mäkään halua nyt mustamaalata, mutta jos heillä on homokammo? Tarkotan, että ehkä se asia liippaa liika läheltä ja siksi on niin uhkaava ja sitä pitää vastustaa. Ainakin yksi tämmönen vastustaja sanoi mulle suunnilleen näin " Kun olin nuori, homot yrittivät raiskata minua, kyllä mä tiiän, mitä tyyppejä ne on! Tolle mun pojallekin mä aion kertoa, mimmoisia ne homot on!"

Eikö tämä kuulosta paljon siltä, että henkilö pelkää omaa seksuaalisuuttaan? Ja toisaalta me uskovat ei ehkä tajuta, miten paljon me ollaan saatu asioita anteeksi. Ensin tullaan uskoon ja sitten sen jälkeen vasta tullaan tuntemaan enemmän Jumalaa ja sitä, mikä on Jumalan mielen mukaista. Ei kenestäkään tule ikinä ihan sellaista, kuin on tarkoitettu. Itse pitäisi saada tajuta niitä juttuja, että mitä se Jumala puhuu, eikä niin, että toinen tulee ja huutaa ja pakottaa, varsinkin henkilöä, jolla ei ole aiettakaan tula uskoon.

Minuakin ihmetyttää, että jotkut uskovaiset katsovat oikeudekseen ottaa hampaisiinsa jonkun tietyn ihmisryhmän, tässä tapauksessa homot. Itse olen ollut uskossa nuorena, joten siksi nämä uskon aisat ovat tuttuja. Eihän Jeesuskaan erotellut ihmisiä, oli vain yleisesti ottaen "syntisiä". Raamatussa myös sanotaan, että suurin synti on olla erossa Jumalasta. En usko, että Jeesus piti homoseksuaaleja sen "pahempina", vaikka heidän elämäntapansa ei ollutkaan Jumalan tahdon mukaista. Sitäpaisti, kun taas muistellaan, mitä kaikkea muuta Raamtussa pidetään syntinä, niin kukaan meistä ei pääse pälkähästä... Valehtelu, pahan puhuminen, kateus, jopa pahat ajatukset ovat syntiä. Siksi minäkin olen sitä mieltä, että uskovan tehtävä ei ole keskittyä tuomitsemaan ja mustamaalaamaan jotain tiettyä ryhmää, vaan piekmminkin keskittyä itse elämään siinä Raamatun opetuksessa ja Jumalan tahdossa, ja jättää tuomitseminen sille, jolle se Raamatunkin mukaan kuuluu - Jumalalle. Tällä periaatteella uskovat varmasti saisivat paljon enemmän hyvää aikaan, tai kuten he ajattelevat, Jumala heidän kauttaan.

Toisaalta kyse ei ole siitä, että uskovaiset vain ottaisivat homoja hampaisiinsa, (vaikka jotkut niin tekevät) vaan kitkaa aiheuttaa kirkon kanta asiaan, koska se on nyt juuri muuttunut, kun aiemmin on totuttu muuhun. Kirkko hieman mielistelee ihmisiä, mikä ei ole järkevää mielestäni pitkällä tähtäimellä. Lisäksi uskovilta usein tivataan kantaa homoasiaan, jolloin siihen ikäänkuin pakotetaan ottamaan kantaa, vaikka ei huvittaisi. Sitten siitä tietysti loukkaannutaan.

Esim. mulle on henk.koht ihan sama, onko joku homo vai mikä nyt onkaan, mutta raamatulla on asiasta kanta. en mä koe sitä tarvetta tuoda asiaa koko ajan esiin, ei se niinkuin oikein liity mitenkään mun elämänpiiriin tai kiinnosta ylenmäärin. Joskus siihen pakotetaan ottamaan kantaa, kai, koska jotkut kokee sen asian joksikin ydinasiaksi, vaikka ydinasia ois joku muu. Oikeastaan sillä pyritään kiinnittämään huomio pois koko ydinasiasta, joka on Kristus.

Toisaalta kyse ei ole siitä, että uskovaiset vain ottaisivat homoja hampaisiinsa, (vaikka jotkut niin tekevät) vaan kitkaa aiheuttaa kirkon kanta asiaan, koska se on nyt juuri muuttunut, kun aiemmin on totuttu muuhun. Kirkko hieman mielistelee ihmisiä, mikä ei ole järkevää mielestäni pitkällä tähtäimellä. Lisäksi uskovilta usein tivataan kantaa homoasiaan, jolloin siihen ikäänkuin pakotetaan ottamaan kantaa, vaikka ei huvittaisi. Sitten siitä tietysti loukkaannutaan.

Esim. mulle on henk.koht ihan sama, onko joku homo vai mikä nyt onkaan, mutta raamatulla on asiasta kanta. en mä koe sitä tarvetta tuoda asiaa koko ajan esiin, ei se niinkuin oikein liity mitenkään mun elämänpiiriin tai kiinnosta ylenmäärin. Joskus siihen pakotetaan ottamaan kantaa, kai, koska jotkut kokee sen asian joksikin ydinasiaksi, vaikka ydinasia ois joku muu. Oikeastaan sillä pyritään kiinnittämään huomio pois koko ydinasiasta, joka on Kristus.

Hyvä kommentti. Mutta jos se ei ole mielistelyä vaan aitoa muutosta?

Täällä on sanottu ettei jumalan olemassa olo ole uskosta kiinni. Jos se ei ole uskosta kiinni niin kaipa pitäisi löytyä edes yksi pitävä todiste jumalan olemassa olosta. Siis oikeasti joku fakta eikä joku asia johon vain uskotaan. Jos sanon ettei ole vielä yhtään todistetta maailman historiassa jumalan olemassa olosta niin tuskin olen väärässä.

Hyvä kommentti. Mutta jos se ei ole mielistelyä vaan aitoa muutosta?

No se on sit muutosta siihen suuntaan. Kyllähän se tulee vaikuttamaan siihen, mimmoiset ihmiset kuuluu kirkkoon. Kirkko on kyllä suomessa sikäli hädässä, että siitä erotaan enemmän, kuin ikinä. Tärkeintä olisi aito Jumalan kohtaaminen, enkä ole varma, panostaako ev.lut. kirkko siihen. Onhan se aika kaavoihin kangistunut ja jotenkin... paikka, jossa käydään, kun siitä on itselle hyötyä. Ja jotenkin irralla arkielämästä. Mutta se on mun mielipide vaan.

Jos sanon ettei ole vielä yhtään todistetta maailman historiassa jumalan olemassa olosta niin tuskin olen väärässä.

Vastaavasti ei taida löytyä pitävää todistetta siitä että jumalia ei ole olemassa.. muutenhan uskovaisia olisi helppo käännyttää :)

Useimmat uskovaiset ei koskaan näe tai kuule mitään jumalastaan vaan ovat vain päättäneet uskoa että sellainen on olemassa.

Vastaavasti ei taida löytyä pitävää todistetta siitä että jumalia ei ole olemassa.. muutenhan uskovaisia olisi helppo käännyttää :)

Useimmat uskovaiset ei koskaan näe tai kuule mitään jumalastaan vaan ovat vain päättäneet uskoa että sellainen on olemassa.

Sinänsä vekkuli tilanne että ainoa "todiste" jumalan olemassa olosta on ihmisten usko siihen olemassa oloon. Mutta sitten jos siihen ei kukaan uskokaan ei kuitenkaan todista toiseen suuntaan. :D

Kerroinko mä muuten, että mun yhden kaverin selkä parani viime viikonloppuna? En ole ikinä ennen kuullut, että se sanois olevansa terve ja että sillä ois terve olo. Miksi se ei ois mulle tarpeeksi iso todistus jumalasta?

Kerroinko mä muuten, että mun yhden kaverin selkä parani viime viikonloppuna? En ole ikinä ennen kuullut, että se sanois olevansa terve ja että sillä ois terve olo. Miksi se ei ois mulle tarpeeksi iso todistus jumalasta?

En tiedä? Minua ei muiden selkäkivut tai edes jalkojen kasvamiset vakuuta. Jos kaikkivoipa jumala oikeasti haluaa todistaa olemassaoloaan niin osaa varmasti tehdä sen siten ettei jää mitään sijaa epäiyksille. Vois vaikka käyttää ukkosääntä ja tulikirjoitusta :)

Mutta tiedän että monella kristityllä ei ole mitään todisteita ja uskovat silti. Eivät edes odota että jumala näyttäytyisi tai tekisi mitään näkyvää ennen jessen seuraavaa tulemista.

En tiedä? Minua ei muiden selkäkivut tai edes jalkojen kasvamiset vakuuta. Jos kaikkivoipa jumala oikeasti haluaa todistaa olemassaoloaan niin osaa varmasti tehdä sen siten ettei jää mitään sijaa epäiyksille. Vois vaikka käyttää ukkosääntä ja tulikirjoitusta :)

Mutta tiedän että monella kristityllä ei ole mitään todisteita ja uskovat silti. Eivät edes odota että jumala näyttäytyisi tai tekisi mitään näkyvää ennen jessen seuraavaa tulemista.

No jos ei halua uskoa, niin ei sitä millään voi todistaa. Ei siihen auta ukkosääni eikä tulikirjoitus.