hormonikierukan pitäisi olla ilmainen, jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uu hani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

uu hani

Uusi jäsen
11.03.2014
15
0
1
määrätty sairauden hoitoon. lukekaa oheinen eduskunnan asiamiehen päätös ja kertokaa miten asian ymmärrätte:

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/thw.cgi/trip/?${APPL}=ereoapaa&${BASE}=ereoapaa&${THWIDS}=0.26/1394524886_383471&${TRIPPIFE}=PDF.pdf

mä oon yksi niistä, joille on reseptillä määrätty runsaiden kuukautisten hoitoon. menin apteekkiin ja apteekin täti kertoi, et kelakorvaus annetaan vain yksityislääkärin reseptistä, ei terveyskeskuskuslääkärin kirjoittamasta, jolloin hinta on sen vajaat 170e. se tuntui epäreilulle, aloin ottaa asiasta selvää ja löysin tämän päätöksen.

kuinka monelle muulle on neuvolantäti/terv.keskuksen lääkäri hormonikierukkaa mietittäessä jättänyt kertomatta, että kierukan saa ilmaiseksi terveyskeskuksesta, jos kyseessä sairauden hoito eikä ehkäisy?

jos linkki ei toimi, niin mene sivulle oikeusasiamies.fi ja kirjoita hakuun hormonikierukka.

Viimeksi muokattu:
Myös mulle määrättiin runsaiden kuukautisten hoitoon jokunen vuosi sitten, ja mielestäni sain kelan korvauksen, en kylläkään ilmaiseksi. Mikäpä lääke nyt ilmainen olisi?? Sillähän ei pitäisi olla mitään merkitystä, onko reseptin määrännyt terveyskeskus vai yksityislääkäri.

toi linkki ei taida toimia. no kyseinen päätös löytyy menemällä osoitteeseen oikeusasiamies.fi ja kirjoittamalla hakuun hormonikierukka.

sieltä kopioin:

"kunnallisen terveydenhuollon vastuulle kuuluvat vastaanottokäynnillä jatkohoidoksi
määrättävät suonen ja nivelen sekä spinaalitilan sisälle annettavat lääkkeet,
hormonikierukka sekä lääkärin ihon alle asentamat implantit."

sehän tässä ottaakin aivoon. laki on kaikille sama, mutta sitä ei noudateta samoin. ja tuntuu et suurin osa mimmeistä ei edes tiedä, et se on ilmainen, JOS määrätty sairauden hoitoon.

jos se implantti määrättiin sulle sairauden hoitoon, sen olisi pitänyt olla ilmainen.

mä oon itä-uudeltamaalta ja kokemuksia kahdesta kunnasta, kummassakaan ei ole koskaan mainittu et ois ilmainen. jokainen tuttavapiirissä oleva runsaista menkoista (tms muusta vaivasta, jolloin kierukka on toiminut lääkkeenä) kärsivä on ostanut sen lääkärin reseptillä ja maksanut sen 170e.. just viimeks eilen jutskasin yhden tutun kanssa, jolle reseptillä sairauden hoitoon määrätty eikä kukaan ollut informoinut et se on ilmainen.

[QUOTE="hilda";29658426]Mulle laitettiin gyn.polilla sairauden hoitoon, joten ei edes tarvinnut itse käydä sitä ostamassa. Maksoin vain polikäynnin hinnan.[/QUOTE]

Sama täällä. Mut olin kyllä hypänny siel polilla pari vuotta sekopäisten menkkojen takia, toinen vaihtoehto olis ollu kohdun limakalvojen polttaminen..

[QUOTE="jkl";29658586]Se ei siis koskaan ole ilmainen, vaan tietyissä tilanteissa MAKSUTON![/QUOTE]

tää on taas tätä sanahelinää, jolla ei ole mitään merkitystä. mitä ovat nuo tietyt tilanteet? ja miten kukin käsittää sanan ilmainen, minulle se on tässä asiayhteydessä maksuttoman synonyymi.

Maksuton on sellainen josta ei peritä maksua. Ilmainen on sellainen joka ei maksa mitään. Ne on ihan eri asioita, ei synonyymejä. Ja jos lääkäri määrä hormonikierukan sairauden hoitoon, sen tulisi olla maksuton. Kuten minulla on ollut.

Aika paljon eroavaisuuksia eri kuntien välillä... Itse sain synnytyksen jälkeen lähetteen oman kaupungin ehkäisyneuvolaan ja sieltä laittoivat kierukan ilmaiseksi. Ja minulla ei ole mitään sairauksia, ihan ehkäisyyn tuli :) kuulemma täällä meidän kaupungissa eka kierukka on ilmainen jos laitattaa ehkäisyneuvolassa (=terveyskeskus).

sehän tässä ottaakin aivoon. laki on kaikille sama, mutta sitä ei noudateta samoin. ja tuntuu et suurin osa mimmeistä ei edes tiedä, et se on ilmainen, JOS määrätty sairauden hoitoon.

jos se implantti määrättiin sulle sairauden hoitoon, sen olisi pitänyt olla ilmainen.

Hitto vieköön, jos näin tosiaan on. Minä sain reseptin runsaiden kuukautisten hoitoon työpaikkalääkäriltä (se käynti oli siis ilmainen). Piti kuitenkin itse ostaa Mirena apteekista. Sain kyllä jotain alennusta, oliko se juuri siis se kela-korvaus. Kunnallisella puolella ehkäisyneuvolassa suoritettiin asennus ilmaiseksi.

Meni siinäkin sitten yli satanen hukkaan. Mihinkähän tästä voi valittaa, jotta ensi kerralla saisin asian hoidettua lain mukaisesti?

[QUOTE="jkl";29658647]Maksuton on sellainen josta ei peritä maksua. Ilmainen on sellainen joka ei maksa mitään. Ne on ihan eri asioita, ei synonyymejä. Ja jos lääkäri määrä hormonikierukan sairauden hoitoon, sen tulisi olla maksuton. Kuten minulla on ollut.[/QUOTE]

toisella yrittämällä onnistui itse alkuperäiseen kysymykseen vastaaminenkin. kiitos! :)

mä oon valittamassa ihan oman terveyskeskuksen potilasasiamiehelle, numeron löysin kunnan sivuilta. soitto hänelle ja sain sähköpostiin kaavakkeen, johon pitää täyttää tiedot ja pyysi vielä liitteksi tuon oikeusasiamiehen lausunnon. jälkikäteen on mahdollisuus saada korvauksia, jos on jo ehtinyt itse maksaa, mutta en tiedä onko siinä jokin aikaraja. kannattaa valittaa ja kertoa kaikille, jotta saadaan nyt tämä aika montaa naista koskettava vääryys oikaistua :)

ja huomio! kierukan pitää olla terveyskeskuslääkärin määräämä jotta se on ilmainen! yksityislääkärin reseptillä saa vain kela-korvauksen, mikä on noin 60 euroa.

Hyvä tietää. Minä sain ehkäisyneuvolasta ohjeeksi hakea resepti ja käydä papassa yksityisellä, kun kunnallinen puoli ei niitä kuulemma ota.

Pitääköhän jatkossa siis käydä terveyskeskuslääkärillä, vaikka täällä onkin ehkäisyasiat keskitetty ehkäisyneuvolaan? Luulisi, että ehkäisyneuvolassa pitäisi hoitua sama asia.

Joo siis apteekista ei saa antaa Kela-korvausta, jos resepti on julkiselta puolelta. Jos joku on saanut niin on tullut vahingossa. Ne ns. Ilmaiset kierukat saa suoraan julkiselta poliklinikalta, eikä tällöin apteekki liity asiaan millään tavalla. Apteekista ei kukaan saa maksutta.

Yhteistyössä