hormonikierukan pitäisi olla ilmainen, jos..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uu hani
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Hanna";29658718]Hyvä tietää. Minä sain ehkäisyneuvolasta ohjeeksi hakea resepti ja käydä papassa yksityisellä, kun kunnallinen puoli ei niitä kuulemma ota.

Pitääköhän jatkossa siis käydä terveyskeskuslääkärillä, vaikka täällä onkin ehkäisyasiat keskitetty ehkäisyneuvolaan? Luulisi, että ehkäisyneuvolassa pitäisi hoitua sama asia.[/QUOTE]

ehkäisyyn tarkoitettu hormonikierukka onkin maksullinen, se maksaa sen vajaat 170e. mutta samaa hormonikierukkaa käytetään myös sairauden hoitoon esim runsaissa kuukautisissa, jolloin se on siis ilmainen. jos sinulla kyseessä sairauden hoito, varaat ajan tietenkin terveyskeskuslääkärille. kyllä kunnallinen puoli hoitaa myös papa-kokeet, meillä joko ehkäisyneuvola tai aluesairaala, riipuen tilanteesta. yksityiselle mennään siinä vaiheessa kun halutaan aika heti ja ollaan siitä valmiita maksamaan.

[QUOTE="Ilona";29658744]Joo siis apteekista ei saa antaa Kela-korvausta, jos resepti on julkiselta puolelta. Jos joku on saanut niin on tullut vahingossa. Ne ns. Ilmaiset kierukat saa suoraan julkiselta poliklinikalta, eikä tällöin apteekki liity asiaan millään tavalla. Apteekista ei kukaan saa maksutta.[/QUOTE]

läheltä liipas meitsilläkin, etten hädissäni ostanut sitä 170 euron hintaan. onneksi aloin kuitenkin selvittää asioita, kun tuntui epäreilulle et maksan lääkkeestä saman kuin toiset "huvista" (kun ehkäisyyn määrätty) plus et yksityisen reseptillä ois saanut kelakorvauksen. silloin en vielä tiennyt, et sen pitäisi olla ilmainen.

Kiitos aloittajalle, kun otit asian puheeksi. Mulle on laitettu gynellä maksuton hormonikierukka. Syksyllä pitäisi uusia (ollut nyt 4,5 v). Terveyskeskuksessa laittavat uuden. Saisinkohan gyneltä lausunnon, jolla saisin myös uuden kierukan ilmaiseksi ?

Alkuperäinen kirjoittaja Huuli pyöreänä;29658851:
Kiitos aloittajalle, kun otit asian puheeksi. Mulle on laitettu gynellä maksuton hormonikierukka. Syksyllä pitäisi uusia (ollut nyt 4,5 v). Terveyskeskuksessa laittavat uuden. Saisinkohan gyneltä lausunnon, jolla saisin myös uuden kierukan ilmaiseksi ?

soita terveyskeskukseen ja kerrot että sinulla on kierukka joka on määrätty sairauden hoitoon. ja kysyt heiltä jatkosta ja samalla selvität, että kierukka on varmasti maksuton ja että saat sen terveyskeskuksesta. nimittäin ehkäisyneuvolan/terveyskeskuksien hoitajat eivät tunnu tätä pointtia tietävän.

ehkäisyyn tarkoitettu hormonikierukka onkin maksullinen, se maksaa sen vajaat 170e. mutta samaa hormonikierukkaa käytetään myös sairauden hoitoon esim runsaissa kuukautisissa, jolloin se on siis ilmainen. jos sinulla kyseessä sairauden hoito, varaat ajan tietenkin terveyskeskuslääkärille. kyllä kunnallinen puoli hoitaa myös papa-kokeet, meillä joko ehkäisyneuvola tai aluesairaala, riipuen tilanteesta. yksityiselle mennään siinä vaiheessa kun halutaan aika heti ja ollaan siitä valmiita maksamaan.

Sain reseptin yksityiseltä lääkäriltä (ilmainen työpaikkalääkäri) sairauden hoitoon, mutta mistä lääkäri tietää viiden vuoden päästä, että reseptiä (tai maksutonta kierukkaa) tarvittaisiin taas sairauden hoitoon? Pitääkö olla taas ilman kierukkaa ja kärsiä muutama kuukausia jatkuvasta vuodosta? Järkevintähän olisi vaihtaa kierukka lennossa vanhasta uuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin;29658541:
Miksi sen pitäisi olla ilmainen? Ei syöpähoidotkaan ole ilmaisia.

Mä oon maksanu polimaksut ja sairaalas olopäivät, mutta en mä syöpähoidoista oo mitää maksanu. Ei sillä polimaksulla oo mitenkää katettu kaikkia kuluja mitä siitä käynnistä tulee ku käydään istumas muutama tunti tiputukses. Tai makseta sädehoidon kuluja. Tai sairaalas usean päivän tiputuksis olles ei sillä päiväkohtaasella maksulla kateta läheskää siitä sairaalas olosta aiheutuvia kuluja.

Lisäksi mun piti toisella sairastamiskerralla välillä pistää valkosolunkasvutekijää, 5 valmista pistosta makso normaalihinnalla n.3400€, mutta mä maksoon niistä 5€.

Sori ap ku meni ohi aiheen, mutta oli vain pakko tulla kommentoimaan tuohon yhteen viestiin ku on omakohtaasta kokemusta.

Olen kaksi hormonikierukkaa laitattanut, molempiin saanut reseptin kunnalliselta. Runsaiden kuukautisten vuoksi laitettu. Molemmilla kerroilla olen saanut KELA-korvauksen ja maksanut kierukasta n. 80 euroa. Minusta kai tuo 80 euroa viiden vuoden sairauden hoidosta (+siinä sivussa tulevasta ehkäisystä) ei ole ollenkaan paha hinta maksaa itse, vaikka erittäin pienillä tuloilla tikistelenkin tätä arkea eteenpäin.

Mun Mirena oli ilmainen, eikä sitä tarvinnut hakea apteekista. Tk-lääkärin kautta lähdin selvittämään syytä runsastuneisiin menkkoihin, tie johti Oysiin gynenpolille, jossa otettiin pipelle-näyte, josta selvisi, että syynä on kohdun limakalvon liikakasvu, joka hoitamattomana saattaisi johtaa syövän kehittymiseen. Mirena asennettiin hysteroskopian (kohdun tähystys) yhteydessä, jolloin olin nukutettuna.

Mä sain tk.sta ekan kierukan ilmaiseksi,vaikka ei oo minkään sairauden hoitoon.Ainoa"sairaus"mikä tullee mieleen on runsaat/kivuliaat kuukautiset,mihin horm.kierukka saattaa auttaa.

Kierukan saa ilmaiseksi runsaiden kuukautisten hoitoon. Meidän kunta on määritellyt kuukautisten olevan runsaat silloin, kun Hb pysyttelee alle 110 rautalääkityksestä huolimatta. Ihan ok, muutenhan jokainen kierukan haluaja voisi väittää omaavansa runsaat kuukautiset.

Jos mä kärsisin todella runsaista kuukautisista mulle olis aivan se ja sama vaikka joutuisinkin maksamaan siitä täyden hinnan. Eri asia sitte jos olis pelkkään ehkäisyyn sillon en todellakaan maksais kierukasta 170€.

Mulle laitettiin gyn.polilla sairauden hoitoon, joten ei edes tarvinnut itse käydä sitä ostamassa. Maksoin vain polikäynnin hinnan.

Minä sain myös hormonikierukan naistentautien poliklinikalla ilmaiseksi. Edellisestä kierukasta jouduin maksamaan sen, mitä kela-korvauksen jälkeen jäi erotukseksi, kun laitto tehtiin oman kunnan ehkäisyneuvolassa. Sain kierukkaan reseptin työterveyslääkärin lähetteellä gyneltä sairauden hoitoon (jatkuvien ja runsaiden vuotojen taikia).

Ärsyttää, ettei edellinen kierukka ollut ilmainen, vaikka se näköjään pitäisi olla.

Hitto vieköön, jos näin tosiaan on. Minä sain reseptin runsaiden kuukautisten hoitoon työpaikkalääkäriltä (se käynti oli siis ilmainen). Piti kuitenkin itse ostaa Mirena apteekista. Sain kyllä jotain alennusta, oliko se juuri siis se kela-korvaus. Kunnallisella puolella ehkäisyneuvolassa suoritettiin asennus ilmaiseksi.

Meni siinäkin sitten yli satanen hukkaan. Mihinkähän tästä voi valittaa, jotta ensi kerralla saisin asian hoidettua lain mukaisesti?
Entäs ne haitat mitä monelle on siitä tullut eikä edes tiedä johtuvan tuosta värkistä?

Yhteistyössä