Hormonikierukasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piinattu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piinattu

Vieras
Kuinkas kauan teillä on kestäny tiputteluvuoto hormonikierukan laiton jälkeen? Alkaa pikkuhiljaa ärsyttää ku on ollu periaatteessa kaks kuukautta menkat.. Tosin pikkuhousun suojalla oon pärjänny, mut silti ärsyttää..

kesti tiputtelu, sen jälkeen en ole vuotanut päivääkään! Pääsin kertaheitolla viikon kestävistä rankoista menkoista kaikkine vaivoineen. Ihana kapistus, hullu olin kun en aiemmin tajunnut ottaa.

Ei sen laitto kirpase ku hetken, jälkeenpäin vähän alavatsaa sattui, sama homma kuin normaalissa kierukassa ja sen jälkeen saa nauttia elämästään koko kuukauden ajan!

Mulle laitettiin ensimmäinen hormonikierukka 7 v sitten ja tiputtelua oli sen jälkeen puolisen vuotta. Menkkoja ei ole näiden seitsemän vuoden aikana muuten ollut paitsi kaksi vuotta sitten kun kierukka vaihdettiin tuli ""menkat"". Mulla vaihto oli h*lvetin kivulias; kohtu alkoi supistella ihan kunnolla. Toivottavasti unohtuu siihen mennessä kun on taas vaihdon aika...

Mulla kanssa laitto oli kauhea, puudutti kohdunsuun, mutta silti sai haukkoa henkeä ja vedet nous silmiin kun se kierukan sisään tunki. Ja siis en ole synnyttänyt.

Vuotoa kesti kaks kuukautta, ja jossain vaiheessa kiertoa, on yhä ihan järjettömiä mahakipuja, hyvä ettei jalat mene alta.

Silti kiljoonasti parempi kuin syödä pillereitä.

Mulla vuotoa 3 kk kierukan laiton jälkeen. Sen jälkeen menkoista ei ole tarvinnut kärsiä. Nyt hormonikierukka 4 vuotta ja vuodot palanneet, samoin äreys ja kipeät rinnat.

No eipähän tuo kestänyt kuin reilut 4 vuotta. Tosin oli paljon muutakin vaivaa, kipuja alavatsalla (kierukka oli paikoillaan. tarkistivat ultralla), kuukautiset tulivat kyllä...miten sattuu. Vuoto kesti jopa 21 vrk. Kierron väli muutamasta vuorokaudesta 96 vuorokautta (mutta tiputteli joka viikko), jalkasärkyä jne. jne. Mutta taisin olla poikkeus...

Kyllä se siitä=)

Taidan olla harvinaisuus, kun olen niin tyytväinen hormonikierukkaani! Kolmas menossa, yhteensä 114 vuotta ja ensimmäisen kanssa oli alkuun kolmisen kk tiputtelua ja sen jälkeen en ole kokenut yksiäkään kuukautisia. Voin hyvin eikä minulla ole mitään ongelmia. Aion jatkaa nin kauan kuin ehkäisyä tarvitsen. Lääkärin mukaan myös helpottaa tai jopa poistaa vaihdevuosivaivat!

Niin minäkin olen todella tyytyväinen. Ollut useita kierukoita kohta parikymmentävuotta. En sen laittaminen satu ollenkaan,jos käyttää ammattilaista, jota kyllä ei löydy TK:sta.
Olen 56 vuotias, mensut loppuneet, en käytä enkä tarvitse mitään hormoneita, johtuneeko se keltarauhashormonista vai mistä, sitä en tiedä. Tunnen oloni kaikinpuolin hyväksi

Minulla on ollut sama kierukka kohta 8 vuotta ja edelleenkään ei ole vuotoja ja kaikki hyvin. Onko kellään muulla ollut sama kierukka näin kauan?

Kun tänä kesänä kävin gynekologilla, hän sanoi, että sen voisi vuoden sisällä vaihtaa. Ehkäisyklinikalla, jossa se laitettiin, sanottiin, että sitä voi pitää niin kauan kuin ei ala vuotoja eli teho on lopussa.

Ei pidä paikkaansa. Tämä nykyisin markkinoilla oleva, Mirena, tehoaa kyllä pitempäänkin. Alansa huippuja oleva gynekologini totesi, että huoletta voi pitää 6-7 vuotta ja sen kyllä huomaa, jos vuodot alkavat uudelleen niiden oltua kokonaan pois; silloin ehkäisyteho on laskenut ja kierukka pitää vaihtaa.

Mirena on entinen Levonova, markkinoilla ei ole kuin yksi horm.kierukka, Mirena.
Kahdeksaa vuotta en kyllä pitäisi kyseistä kierukkaa ellen sitten haluaisi mahd. raskautta....

""En sen laittaminen satu ollenkaan,jos käyttää ammattilaista, jota kyllä ei löydy TK:sta.""

Tuohon kommentoisin, että minulla oli erittäin hyvä gynekologi (ei mikään tk peruslekuri) ja hän osasi jo etukäteen ehdottaa puudutusta juurikin vankalla kokemuksella siitä, että olen synnyttämätön nainen. Ja särkylääkkeitä otin kaks ennen ja yhden heti jälkeen. Sattu ihan pirusti silti, minulla oli niin ahdas kohdunkaula. Ja kolme päivää sen jälkeen oli vielä kauheita mahakramppeja.

Eli Leija, älä yleistä sitä, että on vain lääkäristä kiinni. Päinvastoin sen touhun jälkeen juuri mietin, että luojan kiitos en ollut missään peruslekurilla, ei olisi varmaan kierukkaa minun sisälläni lainkaan siinä tapauksessa, jo pelkästään siitä syystä, että olisin varmaan itse juossut lopulta karkuun toimenpidepöydältä jos olisi vielä kipeämpää ollut. :D

No joo yksilöitä me ihmiset ollaan. Mulla on ollu Levonova kierukka nyt neljä vuotta. Vuodot palanneet ennen kuin edes neljä vuotta oli täynnä. Mites mahtaa olla toi ehkäsyteho?? Vanha naistentautien erikoislääkäri sanoi kuitenkin, että kierukka erittää vielä sen verran hormonia, ettei raskaus vaaraa ole. Onko jollain muuta tietoa tai kokemusta asiasta? En enää tässä iässä yli 40 v. ole valmis uuteen vauvaan. Sterilisaatio suunnitellut.

Pakkauksen päällä lukee hormonimäärä ja sitä riittää yli 7 vuodeksi, voi ihan hyvin antaa olla kunnes vuodot alkavat. Lisäksi kierukkahan ehkäisee ilman sitä hormoniakin, ettei syytä huoleen raskauden suhteen.

....ja vieläkin on hyvin epäsäännöllistä.Edelliset kuukautiset tiputtelivat 3 viikkoa.Sitten oli 2 kuukauden tauko ja nyt on viikon verran taas tiputellut.Onko kukaan huomannut karvoituksen lisääntymistä kierukan laiton jälkeen?Itselläni on alkanut ""bikiniraja""valua uhkaavasti alaspäin.En oikein tiedä mitä tekisin.Muuten olen tyytyväinen kierukkaan mutta tuo karvankasvu on alkanut mietityttään.Muutenkin olen aika karvainen jaloista ja intiimialueelta mutta nyt on karvoitus lisääntynyt aika lailla.

Kuinka kovasti sattuu kun menen otattamaan hormonikierukan pois?
Olen siirtänyt asiaa jo puoli vuotta kun pelottaa;silloin kolme vuotta sitten ,kun se laitettiin niin alvatsaa ja selkää särki kaksi päivää.
Haluan sen pois kun akne vaan pahenee ja olen jo nelikymppinen.

Yhteistyössä