hormonikierukasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mimmi06:
Alkuperäinen kirjoittaja KolmenÄiti:
Enpäs kyllä enää osaa tuohon sanoa mitään, kun en edes tiedä minkälaisia ovat menkkakivut (onnellinen minä kai).. Mutta ei se varmistaminen mitään maksa. Onko muuten vuodossa epämiellyttävä haju? Jos on, niin tulehdus, muutoin ehkä normaalia vuotoa, mutta kannattaa silti varmistaa. :wave:

ei ole mitään pahaa hajua vuodossa ja mietinki et onko suht normaalia kun nyt olisi muutenkin kk-aika. Mutta meinaan kuitenkin soittaa maanantaina sinne ta:lle

sitä mietin nyt että jos onkin tulehdus, niin ottavatko sitten kierukan pois vai annetaanko vain lääkekuuri?

Jos tulehdus, eivät heti ota kierukkaa pois, ensin kokeilevat lääkekuurilla. Mutta ei varmaan mistään vakavasta kuitenkaan kyse.

:wave:

Enpäs kyllä enää osaa tuohon sanoa mitään, kun en edes tiedä minkälaisia ovat menkkakivut (onnellinen minä kai).. Mutta ei se varmistaminen mitään maksa. Onko muuten vuodossa epämiellyttävä haju? Jos on, niin tulehdus, muutoin ehkä normaalia vuotoa, mutta kannattaa silti varmistaa. :wave:

ei ole mitään pahaa hajua vuodossa ja mietinki et onko suht normaalia kun nyt olisi muutenkin kk-aika. Mutta meinaan kuitenkin soittaa maanantaina sinne ta:lle

sitä mietin nyt että jos onkin tulehdus, niin ottavatko sitten kierukan pois vai annetaanko vain lääkekuuri?

Jos tulehdus, eivät heti ota kierukkaa pois, ensin kokeilevat lääkekuurilla. Mutta ei varmaan mistään vakavasta kuitenkaan kyse.

No tänään ei ole ollut mitään kipua, mut vuotoa pikkasen enemmän ku alkuviikosta.

No tänään ei ole ollut mitään kipua, mut vuotoa pikkasen enemmän ku alkuviikosta.

vuodon määrä vaan lisääntyy ja lisääntyy. Lisäksi tunsin vain yhden langan, oliskohan mennyt paikoiltaan pois ja siitä ne kivutkin??? Niitä kipuja ei nyt onneksi ole. :(

älkää te niitä tussujanne kaivelko siltähän ne tulehduksetkin johtuu. mee gynegolle tai muulle lääkärille, äläkä kaivele kokoaika...yäk
mä olin kipee monta viikkoa ja vuotoakin kesti ainakin kk. ja hirveät synnytyskivut edelleen silloin tällöin.marraskuussa vuosi laitosta. tarkistettiin toukokuussa ja kierukka oli ihan ok, kivut vaan on tullut kuvioon.mutta enää ei ole vuotoja ku tosi harvoin. tiiä en oonko tyytyväinen?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
älkää te niitä tussujanne kaivelko siltähän ne tulehduksetkin johtuu. mee gynegolle tai muulle lääkärille, äläkä kaivele kokoaika...yäk
mä olin kipee monta viikkoa ja vuotoakin kesti ainakin kk. ja hirveät synnytyskivut edelleen silloin tällöin.marraskuussa vuosi laitosta. tarkistettiin toukokuussa ja kierukka oli ihan ok, kivut vaan on tullut kuvioon.mutta enää ei ole vuotoja ku tosi harvoin. tiiä en oonko tyytyväinen?

No kerran vaan oon kokeillu lankoja kun huolestuin siitä kun vuoto vaan lisääntyy, eikös se sen voi tehdä jos kierukka mennyt paikoiltaan? Kuvittelin jotenki et nää vuodot olis edes pikkasen vähäsempiä kuukautisten aikana ku ilman kierukkaa... :(

Kävin tänään terveydenhoitajalla näyttäytymässä, mitään tulehdusta ei ole ja kierukkakin paikallaan. Sanoi että niitä lankoja voi kokeilla jos epäilyttää itseään ettei ole kaikki kunnossa. Mut tietysti sillon täytyy tosi hyvin puhdistaa kädet. Näitä kipuja ja vuotoja kuulemma täytyy vaan kestää jonkin aikaa, sanoi et kolmen kuukauden kuluttua pitäs helpottaa ja kauhean äkkiä ei kierukkaa aleta pois ottamaan kun on niin kallis vehje. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
mä en nyt aloittanut alusta, mutta onko sulle siis koska laitettu tuo kierukka? kyllä se saattaa sen kolme kuukautta vuotaa ihan melkein putkeenkin? =)

tasan kaks viikkoa sitte laitettu ja sen jälkeen vuotanu koko ajan, eikä siis pärjää millään pikkuhousunsuojalla.

mä en nyt aloittanut alusta, mutta onko sulle siis koska laitettu tuo kierukka? kyllä se saattaa sen kolme kuukautta vuotaa ihan melkein putkeenkin? =)

tasan kaks viikkoa sitte laitettu ja sen jälkeen vuotanu koko ajan, eikä siis pärjää millään pikkuhousunsuojalla.

ensimmäisinä päivinä oli siis vain ihan tiputtelua.

juu, ihan normaalia on, odottele rauhassa se kolme kuukautta =) ja mulle hoitaja sanoi, että pidä sitä kalenteria, jos vuoto tuntuu pahalta, laita vaikka eri merkintä, että v-vuotopäivä, t-tiputtelupäivä, x-ei vuotoa ollenkaan, ja sittenkun seuraat sitä taulukkoa, niin huomaat, että ne vuotopäivät sieltä pikku hiljaa vähenee =) mä en ainakaan ihan pienellä luovuttais, oma kierukka tosiaan ollu kaksi vuotta, ja parempaa värkkiä en tiedä =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mangusti:
Alkuperäinen kirjoittaja kiitollinenvastauksista:
Voiko hormonikiekon kanssa käyttää kuukuppia?
Mistä hormonikierukan saa, eli missä ja miten tehdään? Paljon maksaa, korvaako kela?

Minä olen kyllä kuullut, että kuukuppia voisi käyttää kierukan kanssa paremminkin kuin tampoonia, koska se ei voi tarttua siihen kierukkaan kiinni. Minä varasin ajan hormoonikierukan laittoon perhesuunnittelusta ja maksaa muistaakseni 110e eikä ainakaan tietääkseni kela korvaa.

Kelakorvauksen jälkeen kierukka maksaa n. 90e. Kelakorvauksen saa, jos lääkäri kirjoittaa reseptiin esim. että "runsaan kuukautisvuodon hoitoon" tms. diagnoosia "taudin" hoitamista varten.

Onneks ei laitettu kesällä, olis ollu kauheeta kulkea siteessä koko kuuma kesä. Kipuja ei enää onneksi ole, toivottavasti tää olis sitte hyvä kun oon kärsiny aikasemmin runsaista kuukautisista. :)

Moi...Mulla kans ollut aikasempaan todella runsaat kuukautiset. Nyt kierukka ollut pari kuukautta ja menkkojen vuoto vähentynyt todella paljon. Tosin välissä on tullut välivuotoja mutta ne ollut tiputteluvuotoja ja nekin nyt vähenemään päin. Alkupuolella todella rasittavia selkä- ja alamahakipuja. Nyt niitä tulee vielä sykäyksinä eli aamupäivästä saattaa olla ja sitte menee ohi.
Itsellä oli jo välissä sellanen olo että nyt tämä kapistus pois. Mutta näyttääpi että parin kuukauden sisään olo saattaisi olla jo ihan normaali.

ja on ennen laittoa ollut tosi runsaat kuukautiset! =)

Miten pitkään meni ennenku vuodot alko väheneen, eli kauanko pitää kärsiä vielä?

no mä oon tähän vähän jäävi sanomaan :ashamed:
kun kävi niin iloisesti, että laiton jälkeen tiputteli pari tuntia, sitten viikon päästä pienet parin päivän menkat, siitä kuukauden päästä toiset parin päivän pienet vuodot, ja sen jälkeen on tullut parin kolmen kuukauden välein niin, että saattaa pieni jälki jäädä paperiin yhtenä päivänä =)