Hpv-viruksesta kertominen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
Olen menossa loop-hoitoon koska mulla on löydetty korkean riskin hpv-virus ja solumuutoksia. Tällä hetkellä en seurustele mutta ihan mietteenä jos joskus semmoinen ajankohtaiseksi tulee..miten kertoa miehelle? Tietysti suoraan mutta tuntuu vaan hölmöltä heti semmonen töksäyttää. Onko niin että se tarttuu jos löytyy näitä muutoksia. Mutta jos tulevaisuudessa papa on luokkaa 1 niin tarttuuko silloin. Kondomihan ei suojaa ja virus ei poistu. Lääkäri jolla käyn on tosi epäselvä ja ns. pitää mua tyhmänä jos jotain kysyn. Tosi epämiellyttävä. Kyl mä tietty taas kysyn kun looppiin meen mutta aattelin kysyä täältä jos jollain kokemusta..

Jos teillä on ollut hpv virus, miten kerroit miehelle, miten mies sen otti? Pitääkö ennen suhteen aloittamista käydä papassa tarkistuttamassa tilanne jne jne..Tosi ahdistavaa kun kuulostaahan toi aika pelottavalle jos kumppani heti semmosen kertoo. Mutta tiedän eihän semmosta salatakkaan voi..

Alkuperäinen kirjoittaja lue eläkä kysele;28280192:
http://www.vaestoliitto.fi/nuoret/seksi/seksitaudit/mita_seksitaudit_ovat/papilloomavirus/

Eniten kiinnosti se kertominen miehelle jos joku siihen tilanteeseen täällä on joutunut ja miten mies sen otti..

Itselläni on ollut yhdessä papa-kokeessa parikymppisenä kondylooma, sen jälkeen sitä ei ole ollut koskaan. 3 pitkää suhdetta, jokaiselle miehelle olen kertonut jo suhteen alussa että ko. virus multa löytyy, mutta ei ole löytynyt kokeissa sen yhden kerran jälkeen ja tuskin tarttuu. Näkyviä muutoksia mulla ei ollut myöskään silloin eikä nytkään. Miehille olen kertonut, että luullakseni voi olla joku pieni riski tarttumiseen, mutta kun mulla ei ko. testeissä ole näkynyt mitään vuosiin, niin riski on varmasti minimaalinen. Kuitenkin ovat saaneet itse sitten päättää, ottavatko riskin vai jatketaanko kondomilla. Jokainen on ottanut riskin eikä kenellekään ole tuo virus tarttunut ainakaan meidän tietääksemme. :)

Jokaisen suhteen alussa ennen kuin ollaan oltu ilman kortsua, ollaan toki molemmat käyty sp-testeissä muutenkin. Ihan varmuuden vuoksi. Eikä mun mielestä asiasta ole mitenkään kiusallista puhua; sellaisen miehen kanssa en edes haluaisi suhteeseen, jolle ei vois tällaisista avautua.

No siis eikös se ole niin, että hpv-viruksia on paljon ja vain muutama niinstä aiheuttaa kondyloomaa, siis näkyviä oireita. Sitten on niitä viruksia, jotka aiheuttaa papassa näkyviä solumuutoksia ja pahimmillaan kohdunkaulan syöpää. Nämä eivät aiheuta miehille oireita. Miehet levittävät niitä naisista toisiin tietämättään. Ja jos ei nainen käy papassa, ei hänkään tiedä niistä. Ja koska solumuutokset muuttuvat omaan tahtiinsa, niin ne ei aina näy papassa eli niitä voi olla naisen tietämättä, vaikka kävisikin papassa säännöllisesti.

Mutta jos halusit tietoa muten mies asian ottaa, niin siihen en osaa sanoa. Jos on fiksu mies ja kyse solumuutoksista eikä kondyloomasta, niin kyllähän tuon pystyy ihan faktoina tuomaan esiin. Koska ja miten, niin se onkin vaikeampi kysymys.

Itse en välttämättä kertoisi. Itselläni on ollut kerran papassa hyvälaatuisia solumuutoksia, joita ei ole voitu varmuudella todentaa hp-viruksen aiheuttamiksi, minkä jälkeen kaikki on ollut ok. Itselleni ei ole tullut mielenkään kertoa, että ehkä olen yksi niistä 80-90 %:sta, jotka saavat hp-viruksen elinaikanaan. Itse ainakin koen tuollaisen turhaksi syyllistämiseksi, sillä miesten osalta hp-virusta ei todenneta samalla tavalla. Toisin sanoen, jos haluat kertoa, niin se on ok, mutta nähdäkseni mitään moraalistakaan velvollisuutta kertomiseen ei ole.

[QUOTE="pips";28280307]Itse en välttämättä kertoisi. Itselläni on ollut kerran papassa hyvälaatuisia solumuutoksia, joita ei ole voitu varmuudella todentaa hp-viruksen aiheuttamiksi, minkä jälkeen kaikki on ollut ok. Itselleni ei ole tullut mielenkään kertoa, että ehkä olen yksi niistä 80-90 %:sta, jotka saavat hp-viruksen elinaikanaan. Itse ainakin koen tuollaisen turhaksi syyllistämiseksi, sillä miesten osalta hp-virusta ei todenneta samalla tavalla. Toisin sanoen, jos haluat kertoa, niin se on ok, mutta nähdäkseni mitään moraalistakaan velvollisuutta kertomiseen ei ole.[/QUOTE]

Siis sinä mieluummin levität virusta kuin otat vastuun seksielämästäsi, vain koska et halua uskoa saaneesi hpv:tä?

[QUOTE="pips";28280307]Itse en välttämättä kertoisi. Itselläni on ollut kerran papassa hyvälaatuisia solumuutoksia, joita ei ole voitu varmuudella todentaa hp-viruksen aiheuttamiksi, minkä jälkeen kaikki on ollut ok. Itselleni ei ole tullut mielenkään kertoa, että ehkä olen yksi niistä 80-90 %:sta, jotka saavat hp-viruksen elinaikanaan. Itse ainakin koen tuollaisen turhaksi syyllistämiseksi, sillä miesten osalta hp-virusta ei todenneta samalla tavalla. Toisin sanoen, jos haluat kertoa, niin se on ok, mutta nähdäkseni mitään moraalistakaan velvollisuutta kertomiseen ei ole.[/QUOTE]

No mun mielestä todellakin ON moraalinen velvollisuus kertoa, jos mahdollisesti kantaa jotain joka saattaa tarttua ja aiheuttaa toiselle haittaa!

Mulla on kerran ollut papassa muutoksia, sitä epäiltiin kondyloomaks ja seuraava näyte laitettiin otettavaks 3kk päähän, kävin sitten 3kk päästä kontrollissa ja siellä ei enää löytyny mitään. Sen jälkeen useempina vuosina otettu papa eikä niissä koskaan oo ollu mitään. Kaks eri miesti ollu tuon muutoksen toteamisen jälkeen (joista toinen nykyinen aviomieheni) ja kyllä molemmille oon tosi alussa kertonu tuosta löydöksestä. Kumpaakaan ei se haitannut ja molemmat otti sen ihan kun minkä tahansa arkipäiväsen asian.

[QUOTE="vieras";28280369]No mun mielestä todellakin ON moraalinen velvollisuus kertoa, jos mahdollisesti kantaa jotain joka saattaa tarttua ja aiheuttaa toiselle haittaa![/QUOTE]

Minulla ei ole ollut papassa muutoksia (tai näkyviäkään muutoksia), mutta pitäisikö minunkin kertoa kumppaneilleni, että minulla on saattanut olla - tai saattaa olla - hpv-infektio? Todennäköisyydet kuitenkin puhuvat sen puolesta, että olisin jossakin vaiheessa saanut tartunnan. Se, etten ole jäänyt papassa kiinni hp-viruksesta, ei tietenkään tarkoita, etteikö mulla virusta suurella todennäköisyydellä olisi ollut tai olisi tälläkin hetkellä. Jatkossa varmaankin tällä logiikalla ihan jokaisen kannattaa kertoa partnerille, että saattaa kantaa hpv-infektiota.

Minulla ei ole ollut papassa muutoksia (tai näkyviäkään muutoksia), mutta pitäisikö minunkin kertoa kumppaneilleni, että minulla on saattanut olla - tai saattaa olla - hpv-infektio? Todennäköisyydet kuitenkin puhuvat sen puolesta, että olisin jossakin vaiheessa saanut tartunnan. Se, etten ole jäänyt papassa kiinni hp-viruksesta, ei tietenkään tarkoita, etteikö mulla virusta suurella todennäköisyydellä olisi ollut tai olisi tälläkin hetkellä. Jatkossa varmaankin tällä logiikalla ihan jokaisen kannattaa kertoa partnerille, että saattaa kantaa hpv-infektiota.

Oletko idiootti? Tai jätetään tuo eka sana pois ja kysymysmerkin tilalle piste.

Mutta ihan kiva, että joillakin on niin "syvälliset ja rehelliset" suhteet, että voi jättää tuollaiset asiat kertomatta. Luojan kiitos mun suhteissa on voitu ja voidaan puhua myös vaikeista asioista.

Yhteistyössä