Moi! Taas on ainakin viikko vierähtänyt siitä, kun viimeksi kirjoittelin. On pitänyt kirjoittaa, mutta en ole ehtinyt pysähtyä koneen äärelle kunnolla... Kiva, kun olette kirjoitelleet ahkerasti! Yritän taas muistella mistä kaikesta on ollut puhetta ja lisätä oman kauhani soppaan. Sain tänään synttärilahjaksi uuden kannettavan tietokoneen, joten nyt voin kunnolla selata vanhoja kirjoituksiakin (tää on niin ihanan nopee), ja sain koneen mukaan makuuhuoneeseen lastennukutuspuuhiin (edellinen kannettava ei oo vuosiin ollut enää "kannettava", kun on pitänyt olla latauksessa koko ajan)... Eli nyt kuuntelen lasten pyörimistä sängyssä ja kirjoittelen samalla kun odotan heidän nukahtamista...

Tulee varmaan pitkä sepustus...
4D-ultrasta sen verran, että olin ihan unohtanut, että semmonenkin on olemassa

. Ei olla käyty aikaisemmissa raskauksissa eikä nytkään varmaan tule tarvetta/halua mennä. Vaikka saahan sieltä ihanaa todistusaineistoa muistoksi raskaudesta!
Lastenvaunuista joku kyseli. Meillä on molemmilla lapsilla olleet Dorjan-merkkiset yhdistelmävaunut, joilla oli kolmen vuoden takuu. En tiedä saako niitä vielä pääkaupunkiseudulta, mutta Baby Center hoitaa ainakin takuuasiat edelleen, vaikka liikettä heillä ei enää olekaan. Pitkälti tuon pitkän takuun ja tilavan kopan takia ostettiin, ja siksi, että ne on suunniteltu Suomen oloihin... Nyt kun tarkemmin katsoin, osoitteessa
Baby Center Oy on uudistuneet kotisivut ja näköjään myös verkkokauppa. Kiva!

Eihän nuo niin kauniit ole kuin esim. Emmaljungat ja Teutoniat, mutta käytössä olleet hyvät. Ja kova kantokoppa on reilun kokoinen, joten ainakin vuoden ikään asti koppa oli meillä yöreissuilla käytössä yöunipaikkana. Pitkään (esikoinen n.1v3kk ikäiseksi, kakkonen n.1v9kk ikäiseksi) meillä lapset ovat nukkuneet päiväunet vaunuissa ulkona... Koppa jäi siinä vaiheessa pois, kun istumisasentoa alkoi kanssa tarvita vaunuillessa enemmän, mutta nuo vaunut on sen verran tilavat, että kovillakin pakkasilla on saanut vuorattua ne lämpimiksi päiväunia varten.
Itse asiassa kuopus nukkui ensimmäiset kuukaudet syntymänsä jälkeen kantoliinassa (mullakin Hug-a-bub), etenkin kun ulkoilin päivittäin esikoisen kanssa leikkipuistossa. Hän on syntynyt joulukuussa, joten kevättalven ulkoilut meni lämpimästi mun talvitakin sisällä kantoliinassa. Esikoinen, joka oli silloin 1v4kk-1v7kk istui puistomatkat rattaissa (noiden yhdistelmävaunujen). Myöhemmin, kun kuopus alkoi välillä nukkua päikkärit ulkona vaunuissa, esikoinen kulki seisomalaudalla mukana. Tuplarattaat (Hartan-merkkiset) ostettiin kyllä kans kesän tullen, käytettynä tuttavalta. Ne on kans kätevät.¨
Kantoliina on kyllä yksi tarvike mitä en vaihtaisi pois! Esikoinen varsinkin tottui siihen todella nopeasti, mieskin käytti sitä joskus tarvittaessa. Molemmat lapset ovat meillä nukahtaneet siihen melkein saman tien, ja nukkuneet paljon päiväunia siinä. Esikoista en olisi malttanut laskea sylistä edes hänen nukkuessaan, joten kotityöt sain tehtyä hänen nukkuessa kantoliinassa jopa 5 tunnin päiväunia... Kahden pienen lapsen kanssa se helpotti myös todella paljon, etenkin kun kuopus oli huono nukahtamaan vaunuihin tai omaan kehtoon (liinassa nukkui sikeästi ja sain puuhattua esikoisen kanssa). Ja tosiaan liina+vauva mahtui talvella hyvin takin alle. Varmasti te, jotka ostatte äitiystalvitakin, voitte hyödyntää samaa takkia myös liinaillessa seuraavana talvena

. Uskon myös, että kantoliina (pitkä sidottava) on parempi vaihtoehto selkävaivaiselle kuin pelkkä sylissä kantaminen tai rintareppu, jossa painopiste on kauempana kantajan vartalosta - liina tukee selkää. No, kyselkää lisää jos tulee mieleen kysymyksiä! En nyt mikään asiantuntija sinänsä ole, muuta kuin oman kokemukseni perusteella. Trikoisen pitkän liinan lisäksi mulla on Girasol-rengasliina, joka on ollut näppärä kauppareissuilla (tosi nopea nostaa vauva kyytiin), sekä Patapum-kantoreppu, jonka käyttö on jäänyt valitettavasti aika vähiin. Zarja* mietti jotain kantokoppaa tai vastaavaa kauppareissuja varten, turvakaukalon tilalle, niin mä suosittelen kyllä kantoliinaa - sitä ei tarvi "roikottaa kädessä" eikä itse kantovälineestä tule lisäpainoa...
Talvitakkivinkkejä mulla ei ole antaa. Sen syystalven ennen kuopuksen joulukuista syntymää mulle meni kaikki vanhat talvitakkini (villakangastakki, joka on malliltaan leveä, yks laskettelutakki sekä "tavallinen" halpa H&M:ltä joskus ostettu pehmeävuorinen talvitakki). Noita kaikkia käytin myös kantoliinaillessa. Luultavasti tänä talvena käytän enimmäkseen tuota villakangastakkia. Luulen, että mun ei tarvitse nyt ostaa raskauden takia uusia takkeja...jos en kyllästy noihin, jotka on mulla olleet vuosia...
Kestovaipoista joku kyseli tarkemmin (Ilona-79). Meillä on lähinnä Igu*leen (
Igu*lee - ilo irti vaipanvaihdosta!) CuddleBuns Velour:eja ja Quick Dry:ta, jotka on koko vaippaiän vaippoja hyvien säätöjensä ansiosta. Niitä ollaan käytetty villavaippahousujen (Ruskovilla ja Babyidean HH,
Babyidea - Kestovaipat - Babyidean Wool Shorties & Longies villavaippahousut) kanssa. Lisäksi on muutamia Tirsokas-sisävaippoja, ja harsojakin ollaan käytetty paljon mm. Ruskovillan flanellisten lisäimujen kanssa. PUL-kuoria en ole käyttänyt juurikaan vaippojen päällä, vain villahousuja... Kestovaippainfon keskustelupalstoilta saa paljon hyviä vinkkejä kestovaippailuun, ja itse olen ostanut aika paljon vaippoja käytettynä sieltä myydään-palstalta.
Lisäksi on ollut keskustelua ainakin vauvavakuutuksista ja vauvakutsuista... Me hankittiin esikoiselle vakuutus jo ennen hänen syntymää, ja kuopuksellekin muistaakseni (en kyllä ole ihan varma otettiinko se kuopukselle vasta syntymän jälkeen...). Lapset on kuitenkin olleet terveitä, eikä me olla tarvittu kertaakaan niiden vakuutusten antamaa turvaa... Niinpä irtisanottiin se "kalliimpi osa" lasten vakuutuksista, ja nyt on voimassa tavallinen tapaturmavakuutus, joka ei montaa kymppiä ole vuodessa. Meillä ei lapset tosiaan ole koskaan olleet kuumeessakaan, joten tosi vähän tullut mitään käyntejä terveyskeskukseen... mistä olen kyllä erittäin kiitollinen ja iloinen!!! Allergioitakaan ei ole

. Nyt vasta reilu 3-vuotiaana esikoinen kompastui ja hajotti hampaansa, joten tapaturmavakuutus korvaa sen kulut... Ikinä ei tietysti voi tietää miten paljon se oma lapsi sairastaa, ja itselläkin vähän on mietityttänyt, että voiko kolmaskin raskaus sujua yhtä hyvin ja lapsi olla yhtä terve. Mutta tällä kertaa ei oteta syntymättömän lapsen vakuutusta, vaan luotan siihen, että kaikki sujuu omalla painollaan. ihan hyvin

. Lapsivakuutus tapaturmien varalle sekä matkoille otetaan kuitenkin sitten syntymän jälkeen.
Vauvakutsuilla en ole koskaan ollut. Olen joskus kyllä lehdistä juttuja lukiessa haaveillut, että kaverit järjestäisivät yllätyksenä sellaiset minulle, mutta ei ole se haave toteutunut. Johtunee siitä, että ystävät asuvat eri puolilla Suomea eikä kukaan kovin lähellä. Itsekään en varmaan saa aikaiseksi järjestää sellaisia kutsuja, jonne kaikki ystävät pääsisivät omista elämäntilanteistaan ja pitkien välimatkojen päästä. Toivon, että he nyt muuten ehtisivät edes joskus käydä mua moikkaamassa täällä "kauempana". Sitä kun itse reissaa monesti viikonloppuisin, meinaa välillä tympiintyä, kun meille päin ei monetkaan jaksa ajella...
Nyt varmaan on tullut jo iso sivullinen tekstiä... Täytyy kohta lopettaa kirjoittaminen, ennenkuin kaikki teksti katoaa

(se olisi juuri tyypillistä, kun on tunnin kirjoittanut...). Lapset nukahti jo joku aika sitten, joten nyt pääsen itsekin suihkuun ja nukkumaan. Kävin tänään niska-selkäjumpassa, teki kyllä hyvää

.
Sen verran vielä omia raskauskuulumisia, että viikko sitten mulla oli pari päivää tosi kova väsymys, ja kun väsymys helpotti, huomasin, että maha oli kasvanut ihan silmissä! En tiedä lisääntyikö lapsivesi huomattavasti vai mitä, mutta nyt maha pullottaa niin, etten saa sitä enää piiloteltua

. Kovasti odotan kahden viikon päästä olevaa neuvolaa ja sitä seuraavan viikon rakenneultraa, mutta meinaa välillä kärsivällisyys taas loppua kun tuntuu, että aika ei etene!!!

Ja kun en vielä ole kunnolla tuntenut vauvan liikkeitä, olen ollut ihan huolissankin. Mutta onneksi pikku hiljaa alkaa olla sellaiset viikot käsillä, että alkaa varmasti tuntua liikkeet jos on tuntuakseen!
Kirjoittelemisiin! Ja anteeksi kun tuli näin kauhean pitkä teksti! ;D Yritän seuraavan viestini kirjoittaa vähän pienemmällä välillä...
-Mamu82, rv 17+4