Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervetuloa munkin puolesta uusille plussanneille! Kopioikaa se lista ja lisätkää itsenne sinne. Ja Lydia, mun haaleahko plussaviivani nukkuu tuolla pinnasängyssä, joten eiköhän sullakin ole masuasukki kyseessä!

Monuska: raskaus onneksi kestää sen 9 kuukautta, sen aikana ehtii ajatukseen kyllä tottua ja valmistautua uuteen tulokkaaseen. Mä ajattelin heti testin jälkeen, että hitto vie, en kestä taas niitä maitoa vuotavia rintoja, mutta eiköhän siihenkin ajatukseen taas ehdi tottua ennen huhtikuuta. Meillä on muutenkin vauvavuosi juuri päättynyt, eikä ihan heti teksisi mieli aloittaa sitä alusta, mutta onneksi tässä onkin vielä kahdeksan kuukautta aikaa.

Tytönäipällä onkin oireet iskeny kunnolla. Mä toivon että meno on samanlaista kuin edellisellä kerralla, eli mahtava fiilis koko raskausajan.

Heip taas :)

Tässä olisi nyt lista johon lisäsin myös itseni :)

Sienna@ 4.4.2010 esikoinen
Alessia 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Jane75 6.4.2010 toinen(esikoinen 11/07, km 9/06, 3/09)
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
tytönäippä 8.4.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen

Hyvää viikon alkua kaikille :)

Onnittelut kaikkille plussaneille!

Uskaltautuisikohan liittymään seuraan...? Torstaina tuli testiiin haalea viiva ja eilen ja tosi selkeä. Kyseessä toinen lapsi, toivottu ja suunniteltu sellainen. Mutta pääsi tämä tärppi kyllä yllättämään totaalisesti nopeudellaan! Mutta ehdottomasti parempi näin :) Eiköhän tässä tosiaan ehdi ajtukseen tottua, vaikka ensipäivät olen minäkin ollut aika pyörällä päästäni. Ja valitettavasti ollaan vielä niin aolussa, että aivan mitä tahansa voi sattua. Mä yritän kuitenkin kovasti opetella suhtautumaan asioihin rennommin kuin esikoista odottaessani, jolloin stressasin aivan mahdottomasti kaikkea.

LISTA:

Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)

Kiva että uusia on tullut lisää :) Tervetuloa!

Eilen tuli hetkeksi vierailulle pieni kuvotuksen tunne, ja tänään on käynyt kerran pala kurkussa...En tiiä enteileekö öksötystä ;/

Monuska taisi miettiä uran ja äitiyden yhdistämistä? Itse myös mietin näitä, mutta vauvaa haaveillessani päätin uskaltaa lähteä tälle matkalle, koska tiesin vanhemmuuden olevan (ainakin omalla kohdallani) suuren suuri osa elämää. Kyllä kaikki työt ja muut järjestyvät!

Piti vielä kysyä, että mitä tarkoittaa kun puhutte "haaleista plussaviivoista"? Onko se plussa vai ei? Ja voiko se siitä enää muuttua? Varmistaisiko verikoe aina asian?

Sienna, se tarkoittaa sitä, että raskaustestissä viivat eivät ole yhtä vahvoja, vaan tarkistusviiva on tummempi. Näin kait voi käydä jos tekee testin hieman liian aikaisin. Mulla oli siis tämä tilanne esikoisen kanssa ja soitin neuvolaan, ja ne sanoi, että ei tarvii testata uudestaan, kyllä se osoittaa raskautta vaikka viivat ovat eri väriset.

Hei kaikki! Oletteko vielä käyneet neuvolassa? Minä saan huomenna ajan ensimmäistä neuvolakäyntiä varten. Mitä ensimmäisellä neuvolakäynnillä tapahtuu? Oliko teillä miehet mukana? Minkälaisia raskausoireita teillä on ollut? Minulla nipistellyt alamahasta ja väsymystä myös, kuten tytönäippäkin sanoi. Olen nyt muutaman päivän ollut myös todella herkällä päällä ja helposti pahalla tuulella. Tupakanpolton lopettaminen ja lääkkeiden vähentäminen saattaa kyllä olla syynä tähän.

Ai niin ja vielä oireista sen verran että oksensin tänä aamuna :/ Ja Sienna: työt ja perhe-elämän sovittaminen järjestyy varmasti. Kuitenkin mietityttää miten vuodenkin poissaolo töistä tulee vaikuttamaan omalla alallani jossa kilpailu on kovaa eikä minulla ole vakituista työpaikkaa. Olen tällä hetkellä hoitamassa viransijaisuutta. Mutta ei sitä tulevaisuutta kannata liikaa pohtia, muuten ei ikinä olisi oikea aika. Kyllä se perhe kuitenkin vetää pidemmän korren ja töitä aina löytyy tekevälle.

Hei vaan kaikille täältäkin suunnalta, ompa kiva ku meitä on jo täällä aika monta ja lisää tulee varmasti koko ajan ;)
Tämä minun raskausaika on yhtä yöks-olotilaa, aamusta iltapvään ja väsymystä, ei kovin kiva :( Esikoista ku odotin niin ei mitään tieoa pahasta olosta, raskausaika oli alusta asti aivan erinlainen ku tämä.
Onneksi nää helteet ainakin loppuu että hiukan helpottasi tätä mun olotilaa; viime yönäkin heräsin ainakin 10 kertaa ku on kuuma ja olotila aivan kauhia... Ei sais valittaa, tiedän, ihana asia kaikin puolin on kysymyksessä mutta kuitenni on tää jotain aivan kauhiaa välillä..
Töissä pitäis olla skarppina ja jaksaa tehdäkkin jotain, toivotaan että tätä ei ihan koko raskautta kestä..
Tällä vkolla ajattelin tilata ajan neuvolaan.
Ei olla vielä kerrottu kenellekkään tästä raskaudesta mutta luulempa että sukulaiseni viikonloppuna arvasi ku en juonu siideriä vaikka tarjosivat ja ennen kyllä on kelvannut, vetosin että väärän merkkistä ni siksi en ota ;)
Pitää kai lähteä syömään iltapala ja laittaa esikoinen nukkumaan jos sitä sitten hiukan katsois tv:tä ( jos jaksaa ..) ja lähtis nukkumaan ja heräis taas aamulla siihen niin "ihanaan" olotilaan ..
Mukavaa viikonalkua vaan kaikille odottajille

T: Säde2010+ihmeiden ihme :)

Monuska, mun piti tänään varata aika neuvolaan, mutta unohdin :) Uusi yritys huomenna. Ekalla kerralla kuunnellaan ainakin sydänäänet, joten silloin varmistuu, että siellä tosiaan on joku kotona. Mulla ei ole aikaisemmin ollut mies juurikaan mukana (ainoastaan kerran henkisenä tukena, kun ekassa raskaudessa neuvolalääkäri alkoi pelotella keisarileikkauksella), kun ne neuvolakäynnit on enimmäkseen kuitenkin vaan punnitusta ja verenpaineen mittailua.

Tästä voikin laittaa paineita kertomalla, että joskus Vauva-lehden jutussa joku neuvolan täti sanoi, että jos mies ei ole ikinä mukana niin siitä voi arvata, että parisuhde ei ole ihan kunnossa :D No, onhan ne sydänäänet liikuttavaa kuulla, mutta muuten siinä ei ole mitään kiinostavaa. (Ja ultrassahan on varmasti jokainen mies mukana, jos pääsee.)

meillä ei kuunneltu ekassa neuvolassa sydänääniä eskoisen kohdalla, vaikka menin neuvolaan vasta kun viikkoja oli yli 10. Tämän terveydenhoitaja perusteli sillä, että aina ei sydänääniä kuulu niin aikasilla viikoilla eikä odottavia äitejä haluta "säikytellä" jos sieltä ei mitään kuulukaan. Olen kuullut tämän olevan käytäntö kaikissa tämän seudun neuvoloissa, muuallahan voi sitten olla toisella tavalla. Mulla oli mies mukana ekassa neuvolla, jossa lähinnä keskusteltiin, täytettiin kysely paljonko meillä kulutetaan alkoholia ym. ja mitattiin verenpaine, punnittiin ja testattiin pissa valkuaisen varalta.

Enpä ole vielä neuvolaan soitellut, ehkä tällä viikolla. Mites teillä muilla toista odottavilla, onko eka neuvola samaan aikaan kuin ekakerralla (eli täällä päin useinmiten vkolla 9) vai myöhemmin? Multa sydänäänet kuunneltiin viimeksi ekalla käynnillä, mutta terveydenhoitaja sanoi kyllä juuri tuota samaa kuin tytönäippä, että monet eivät yritäkään kuunnella tuossa vaiheessa, jotta ei huolestuta turhaan... Meillä mies oli mukana vain ultrakäynneillä, koska töiden puolesta aikas hankalaa päästä mukaan.

Nuo työ/perhekuvioiden yhteensovittamiset ovat kyllä sellainen ikuisuuskysymys... Itse olen vielä kotona esikoisen kanssa, mutta palaan työelämään syyskuussa. Jos siis kaikki hyvin menee ehdin tässä välissä olla töissä puolisen vuotta. Ennen esikoisen yrittämistä pähkäsin kyllä tosi pitkään ja hartaasti sitä, koska olisi oikea aika, mutta totesin sitten, että sitä täydellistä hetkeä tuskin koskaan tulee. Ja hyvä niin: kyllä elämästä puuttuisi NIIIN paljon ilman tuota pientä tytöntylleröä!!!

Meillä ei ekalla neuvolakäynnillä tehty ultraa, vasta ekassa seulonnassa sitten, kun sen aika koittaa. Mies oli mukana, se tuntui kummastakin luonnolliselta asialta. Ekassa neuvolassa jaettiin tietoa seulonnoista, kyseltiin terveydestä ja tottumuksista, punnittiin, ja kerrottiin ruokavaliosta, sekä annettiin lähetteet pissa ja verinäytteisiin.
Neuvolakäytännöt kait riippuvat kunnasta. Me mennään yksityiselle ennen ensimmäistä kunnan tarjoamaa ultraa.

:)

Sienna 6+2

Me käytiin kans viimeksi varhaisultrassa, kun mulla oli niukkaa vuotoa viikoilla 5-6 ja olin tosi epävarma onko kaikki kunnossa. Kunnan tarjoama ultra (tuolloin oli vain yksi, nyt pitäisi olla kaksi?) oli vasta vkolla 14, jos en ihan väärin muista. Sitä menemmekö nytkin varhaisultraan en ole vielä päättänyt.

Hmm, täällä olisi yksi joka varovasti ilmoittautuisi mukaan ketjuun...
Eli lauantaina sain selkeän plussan tikkuun (noh, itseasiassa kahteen), ja nyt siis hieman epäuskoisena odotellaan kovin toivottua esikoista.
Tuntuu hurjalta kirjoittaakin se. :)
Olen muutoinkin uutena kirjoittelemassa täällä ( ja ylipäätään palstalla), joten hieman harjoitteluttaa varmasti.
Mukavaa alkanutta viikkoa vaan kaikille!

LISTA:

Iita* 17.4.2010 esikoinen

Tervetuloa, Iita! Kyllä eka raskaus tuntuu uskomattomalta!

Sain neuvola-ajan kahden viikon päähän, jolloin olen 9. viikolla. Esikoisen kohdalla taisin päästä neuvolaan vasta 10. viikolla työkiireiden vuoksi. Silloin ei sydänääniä kuulunutkaan, mutta meidän terveyskeskuksessa on myös ultra (ja lääkäri sattui olemaan toimeton), joten sikiön olemassaolo todettiin sillä. Varmasti jokaisesta terveyskeskusesta sellaista ei löydy. Mietittyttää vaan, jos jossain ei ekassa neuvolassa kuunnella sydänääniä - vasta ultrassako paljastuu, jos se onkin tuulimuna?

Ilona, näköjään siis ainakin meilläpäin eka neuvolakäynti on samoihin aikoihin ekassa ja toisessa raskaudessa, mutta toisessa raskaudessa käyntejä on vähemmän. Aika hurjaa, kun ei niitä niin kauheesti ekassakaan raskaudessa ollut!

Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)

Eli minäkin tein nyt "virallisen " plussan, eli sellaisen minkä minä jo hyväksyn. Tänään olisi siis vasta ollut kuukautisten alkamispäivä. Ja ihanalta tuntuu. Sen verran olen taikauskoinen, etten nyt koko maailmalle ole vielä kertonut. Miehelle aamulla, ja äidille kun se sattui soittamaan tuossa hetki sitten sopivasti ;)

Samalla tavalla tuntuu alkaneen tämä raskaus kuin edellinen, eli toisesta kierrosta ehkäisyn lopettamisen jälkeen. Eli aika nopeaa. Senkin takia tämä tuntuu olevan jotenkin liian hyvää ollakseen totta. Ostimme juuri isomman asunnon, jossa on nyt esikoiselle ja tulevalle vauvallekin oma huonen (ollaan siis kuukausi asuttu uudessa kodissa)

Pari viikkoa ajattelin odotella (tai ainakin viikon jos maltan)´, ja sitten otan yhteyttä neuvolaan. Olen juuri vaihtanut kuntaa, etten edes tiedä mitä ultria tääällä on. Sen tiedän, että kuntalisää maksetaan vähemmän kuin entisessä kunnassani.

Itselläni ei nyt niin kauheasti sinne neuvolaan ole ikävä, se on sitä punnitusta vaan. Ne sydänäänet olisi kyllä ihana kuulla: tulisi todellisempi olo!

Onnea Lydialle! Ja tervetuloa Iitalle! Iita: fiiliksesi kuulostavat kovin tutuilta :) Varasin eilen ensimmäisen neuvola-ajan, joka on vasta 2.9.2009. Minkä ikäisiä te muut ryhmäläiset muuten olette? Onko kukaan teistä polttanut tupakkaa ennen raskaaksi tulemista? Kirjoitin jo aiemminkin että olen nyt raskaudesta kuultuani lopettanut tupakanpolton mutta yllättävän hankalaa tämä on. Olen todella pahalla päällä :O Mutta ainoa oikea päätös minulle kuitenkin.

Monuskalle tsemppiä tupakoimattomuuteen! Olen itse aikamoinen tupakoinnin vastustaja, joten päätöksesi on todellakin oikea! ;) Mutta siis oikeasti kovasti tsemppiä ja hienoa, että päätit lopettaa heti plussattuasi! Meillä naapuri, joka suhutteli vielä melko pitkään sen jälkeen, kun kuulin hänen olevan raskaana. Se näytti ja tuntui kyllä tosi pahalta!

Täällä tullut ruskehtavaa vuotoa eilisillasta :( Saas nähdä kuinka käy... Esikoista odottaessakin mulla tosiaan oli niukkaa vuotoa alussa ja kaikki meni hyvin, mutta taas saa näköjään jännittää ihan tosissaan :(

Kiitos tsempistä Ilona :) Tupakanpolton lopettaminen on kyllä vaikeaa mutta itse en pystyisi ikinä polttamaan raskaana enkä myöskään haluaisi olla tupakoitseva äiti. Siinä motivaattoria kerrakseen. Toivotaan ettei sinulla ole syytä huoleen tuon vuodon kanssa. Onko se yleensä normaalia raskausaikana? Tsemppiä sinnekin ja toivottavasti ei ole syytä huoleen!

Olen pian 28v. Ei tupakointia, ja olen myös jyrkästi tupakoinnin lopettamisen kannalla jos sitä on tottunut sauhuttelemaan. On tutkittu, että sikiö vääntelehtii kun äiti tupakoi. Lisäksi mm. kätkytkuoleman riski taitaa olla suurempi. Siinä muutama hälyyttävä esimerkki. Joten kaikki toimet tupakoinnin lopettamiseen ovat varmasti syytä käyttää!

Ilona: ota rauhallisesti vuodon kanssa ja seuraile tilannetta. Luulen, että se on todella yleistä. Itselläni on nyt tiputellut toista viikkoa. Asialle ei tehdä mitään, mutta jos vuoto yltyy kirkkaaksi ja pulputtavaksi niin kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan. Yritä olla stressaamatta liikaa :)

Niinhän se on, että tuo vuotelu voi ihan yhtä hyvin olla täysin vaaratonta tai sitten ei. Mutta tässä vaiheessa ei tosiaankaan voi kuin odottaa ja katsoa. Jos tiputtelu jatkuu taidan kyllä käydä varhaisultrassa tarkistamassa tienteen niin ei tarvi sit ihan niin kauaa jännätä, mikä on tilanne.

Yhteistyössä