Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei vaan ja tervetuloa uusille minunkin puolesta. Kiva että meitä on jo monta. :)

Itsekin pelästyin muutama päivä sitten kun olin mukamas huomaavinani hieman verta pyyhkiessä, sekä hieman menkkamaista jomotusta vatsassa. Mutta ohi meni sillä kertaa, aika kamalalta vaan tuntuu kun on jo kaksi keskenmenoa takana että taasko pitää sellaiseen valmistautua. Mutta kuten Sienna ja Ilona kirjoittelitte niin se voi yhtä hyvin olla ihan vaaratontakin, minulla on kaikissa raskauksissa ollut hieman tuhruvuotoa, kaksi siis mennyt kesken mutta kerran kaikki mennyt kuitenkin hyvin loppuun asti. Mutta on tämä vain aika ahdistavaa aikaa, olisipa nämä ensimmäiset 12 viikkoa jo ohi ja tietäisi että kaikki hyvin...

Kyllä meidänkin neuvolassa tehdään niin, ettei niitä sydänääniä edes yritetä kuunnella kuin vasta 12. viikon jälkeen, ilmeisesti sen takia että niitä on niin vaikea saada kuuluviin eikä haluta turhaan tulevaa äitiä huolestuttaa. Eli silloin käy aika usein niin että vasta siellä ekassa kunnallisessa ultrassa huomataan jos on esim. tuulimuna, ellei vuodot ole alkaeet aiemmin. Minulla molemmat keskenmenot ovat olleet keskeytyneitä, eli vuoto ei ole alkanut itsestään ja km huomattu vasta viikkojen jälkeen. En oikein tiedä mitä tälle epävarmuudelle voisi tehdä, toki siellä yksityisessä varhaisultrassa voi käydä, muttei sekään ole mikään tae (viime km:ssä nähtiin sydämensyke viikolla 8 mutta meni kuitenkin kesken viikolla 10, huomattiin kunnallisessa ultrassa viikolla 12). Itse hankin kotidopplerin, mutta silläkin kuulee sydänäänet vasta joskus viikosta 14 eteenpäin. Eli jollakin tapaa täytyy vaan yrittää selvitä tästä alkuajasta, enemmistöllä meistä kaikki on kuitenkin juuri niin kuin pitääkin! :)

Ilona, huomasin muuten että meillä on todella samanlaiset tilanteet, meidän esikoispoikamme (synt. 11/07) aloittelee pikkuhiljaa päiväkodissa ja palailen töiden pariin elokuun lopussa, jos hyvin käy niin ehdin minäkin olla sen puoli vuotta töissä. :) Oletkos laittamassa tyttösi kunnalliseen hoitoon? Olettekos jo ollut harjoittelemassa? Meillä on harjoittelut alkanut, vaihtelevalla menestyksellä. Pari kertaa on poika jäänyt muutamaksi tunniksi yksikseen hoitoon, ja joka kerta on kauhean itkun päästänyt kun olen paikalta poistunut. Toivottavasti tottuisi pian, itsestä tuntuu tosi pahalta jättää hänet sinne itkemään (vaikka on kyllä rauhoittunut nopsasti kunhan minua ei näy)... Hoh hoh, minkäs teet - kuulemma tuo päiväkodin aloittaminen useasti on pahempi paikka äidille kuin lapselle, ja tämän kyllä allekirjoitan.

Iästä joku kyseli, itse olen 34 v., mieheni pari vuotta vanhempi. Missäspäin olette muuten ajatelleet synnyttää? Itse asun Espoossa lähellä Jorvia, joten sinne olisi tarkoitus suunnistaa kunhan se aika tulee. Ehkä voisi ne iät ja synnärin lisätä siihen listaan, vai mitä mieltä olette?

Terkkuja, Jane 6+1

Sienna@ 4.4.2010 esikoinen
Alessia 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Jane75 (34v+36v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 11/07, km 9/06, 3/09), Jorvi
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
tytönäippä 8.4.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09)
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)

Tervetuloa ja onnittelut minunkin puolestani uuusille!

Jane, me ollaan vasta käyty yhdessä puistossa tulevia hoitokavereita&täiä tapaamassa. Vähitellen edetään, koska tyttö on tosi arka ja hitaasti lämpenevä. Onneksi tässä on vielä aikaa, kun olen puolet syyskuustakin vielä lomalla. Aika lailla kyllä jännittää, kuinka tuo hoitoon sopeutuminen tulee sujumaan. Kyllä siinä varmaan on äidilläkin tippa linssissä, kun joutuu jättämään lapsen huutamaan :(

Täällä varattu ensimmäinen neuvola, 27.8. :) olisin saanut jo ensiviikolle muttei ajat sopineet yhteen. Täällä on yhdistelty alueita ja tehty jakoja uudestaan terveydenhoitajien kesken, en siis pääse enää samalle terveydenhoitajalle kuin viimeraskaudessa ja neuvolapaikkakin vaihtuu ainakin osittain.

Minulla on ikää kohta 21 ja miehellä 27 ja Kotkaan mennään synnyttämään.

Minä olen ollut kesän töissä, nyt ainakin syyskuun loppuun työsopimus. En olisi raaskinut tyttöä laittaa vielä hoitoon, niin lapsen isä halusikin jäädä isän kuukautta viettämään, ja sattuikin sitten "sopivasti" niin, että mies lomautettiin just kun mun työsopimusta pidennettiin kesästä syyskuuhun asti. Syksyn jälkeen olis sitten joko mun tai miehen etsittävä työtä, mutta toinen on varmaan lapsen kanssa kotona kuitenkin.

Alessia 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
tytönäippä (21+27) 8.4.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Kotka

Mä olen myös 34v, mies vuoden nuorempi. Ollaan oltu jo 12 vuotta yhdessä, joten perheen perustaminen on jätetty viime tippaan (pidän maagisena rajana sitä 35:a vuotta, jonka jälkeen hedelmällisyys laskee selvästi).

Itse asiassa olisin ollut kovasti halukas luovuttamaan munasoluja nyt kun niistä on entistä kovempi pula, mutta kun siihen on parasta ryhtyä vasta kun omat lapset on saatu ja yläikäraja on 35 vuotta, niin jääpä nyt sitten luovuttamatta. Lapsettomuus on niin iso suru, että tosissani olisin halunnut jotain paria auttaa, vaikka ne hormonihoidot ovatkin rankat myös luovuttajalle.

Kättärille mennään synnyttämään kuten viimeksikin, ja se onkin niin lähellä, että viimeksi ehti automatkalla tulla vaan yksi supistus :D

Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto

Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu

Heissan kaikki, mäkin voisin nyt liittyä listaan. (Viikkoja ei kai ole vasta kuin 4+jotain.)Testasin eilen aamulla plussan, kun menkkojen piti alkaa viim. ti. Menkkamaista jomotusta oli viime viikon perjantaista tämän viikon tiistaille asti ja olin jo vähän pettynyt että alkaako ne sittenkin. Toisaalta oli vahva TUNNE ja pieniä juttuja joisyta päättelin että raskaana ollaan.=) Nyt vaan kokoajan pohdiskelen pitäiskö tehdä vielä yks testi, jomotuksetkin kun on vähentyneet hurjasti. Tietääkö muuten joku ennakoiko se, että pienetkin mahanippailut loppuu, keskenmenoa?

Meidän tilanne on se, että esikoinen on syntynyt 10/06 ja itse olen 28, mies 32. Pikku2:sta ei oikeastaan edes yrittämällä yritetty, joten aika "ylläri" tämä nyt oli. Erittäin mukava sellainen :)

Tossa kesäloman aikana tuli ikävä kyllä juotua pari-kolme kertaa aika reippaastikin siideriä tai viiniä, joka huolettaa aika lailla. No, täytyy kysyä sitä sitten neuvolasta. Onko kukaan teistä juonut ennen plussaa, tietämättä raskaudestaan?
Niin LA olis mulla siis 10.4., lisään itseni tuohon listaan!

huvitutti 10.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)

Tervetuloa myös huvitutille :) En usko että sinun täytyy olla huolestunut. Itsekin tuli hieman juotua alkoholia ennen kuin raskaustestin tekoa. Testattiin heti kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, joten erittäin alussa. Ja tietenkään nyt enää en käytä alkoholia enkä polta tupakkaa. Hieman huolestutti kuitenkin tuo sama asia. Kuitenkin ihan ensimmäisten viikkojen aikana sikiö on omassa ruskuaispussissaan eikä yhteydessä vielä äitiin istukan kautta. Eli ei pitäisi olla huolta kunhan alkoholia ei enää ole juonut sen jälkeen kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Kaksplussan sivuilla kerrotaan seuraavaa : "Jos äiti on raskaudesta tietämättä sattunut ennen kuukautisten poisjääntiä juhlimaan railakkaammin, syytä hysteriaan ei ole. Raskaus on niihin aikoihin vasta alkiorakkulavaiheessa, jolloin epämuodostumariskiä ei vielä ole.

Positiivisen raskaustestituloksen jälkeen alkoholia ei tule käyttää, mutta yksittäinen, satunnainen lasillinen viiniä juhlatilanteissa ei vielä vaaranna odotusta." Itse olen kuitenkin nollatoleranssin kannalla alkoholin nauttimisessa raskausaikana.

Tervetuloa myös huvitutille :) En usko että sinun täytyy olla huolestunut. Itsekin tuli hieman juotua alkoholia ennen kuin raskaustestin tekoa. Testattiin heti kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa, joten erittäin alussa. Ja tietenkään nyt enää en käytä alkoholia enkä polta tupakkaa. Hieman huolestutti kuitenkin tuo sama asia. Kuitenkin ihan ensimmäisten viikkojen aikana sikiö on omassa ruskuaispussissaan eikä yhteydessä vielä äitiin istukan kautta. Eli ei pitäisi olla huolta kunhan alkoholia ei enää ole juonut sen jälkeen kun kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Kaksplussan sivuilla kerrotaan seuraavaa : "Jos äiti on raskaudesta tietämättä sattunut ennen kuukautisten poisjääntiä juhlimaan railakkaammin, syytä hysteriaan ei ole. Raskaus on niihin aikoihin vasta alkiorakkulavaiheessa, jolloin epämuodostumariskiä ei vielä ole.

Positiivisen raskaustestituloksen jälkeen alkoholia ei tule käyttää, mutta yksittäinen, satunnainen lasillinen viiniä juhlatilanteissa ei vielä vaaranna odotusta." Itse olen kuitenkin nollatoleranssin kannalla alkoholin nauttimisessa raskausaikana.

Hei taas!

Täällä myös väsymystä havaittavissa, illat kuluu lähinnä sohvalla makaillen..
Se voi tosin johtua siitäkin, että palasin lomalta töihin juuri tällä viikolla, ja
aika hektinen meno siellä onkin nyt päällä.

Minua hieman huolettaa tämä oireitteni vähäisyys; väsymyksen lisäksi ei ole muuta kuin että rinnat on hieman arat. Sitten vatsaan sattuu välillä aika voimakkaasti menkkamaiseen tyyliin, ja joka kerta säikähdän, että tässäkö se nyt oli. Alussahan tässä vielä ollaan, mutta tuntuu että muilla on noita oireita vaikka kuinka paljon.. Huokaus.

Sitten kysyisin teiltä kokeneemmilta tuosta varhaisultrasta, että mitenkäs se homma oikein toimii? Eli voiko sen varata mistä tahansa yksityiseltä (esim. käykö Mehiläinen?) vai miten? Juu, olen hieman untamo näissä jutuissa, pahoittelen.
Ajattelin tuonne neuvolaan soitella ensi maanantaina, kun silloin olisi kai jotain 5+?

Hyvä vointeja kaikille ja nauttikaamme vielä näistä lämpimistä illoista. Ei kai se auta kuin ulos vääntäytyä.. :)

Tämäkin täältä vilkuttelee ihan tosi varovasti... Plussatestistä aikaa vasta pari tuntia, olo on vähintäänkin omituinen! Keskustelufoorumit on vähän uus paikka mulle ja ikääkin on reilusti vähemmän kun suurimmalla osalla täällä, joten en tiedä sovinko oikein porukkaan, mutta ainakin aion seurata tätä ketjua ahkerasti ja napata osani vertaistuesta sillä tavoin. :D

Olen siis 19-vuotias ja ensimmäinen raskaus kyseessä. Vaikka tätä onkin pitkään (reilusti yli vuosi) toivottu, kuumeiltu ja yritetty, on tässä tunnin aikana ehtinyt jo panikoida miljoonasta asiasta, kuuluu asiaankin kai tosin. :P Oireiden puuttumisesta en sentään vielä panikoi, ei sellaisia ole ollut aikaa tunnustellakaan kauheaa flunssaa potiessa. Toisaalta muistaakseni flunssallakin sanotaan voivan olla jotain yhteyttä raskauteen? Hassua kyllä, tässä kierrossa bongasin ensimmäistä kertaa elämässäni oviksen ja melkeinpä tasan viikko sen jälkeen tunsin oikein kunnon vihlaisun kohdussa. Ilman noita kahta "oiretta" en olisi varmaan vielä testaillutkaan, kun ei ole yhtään raskaana oleva olokaan. Vähän täytyy siis kadehtia niitä joilla on tuo kuuluisa "tunne". :D

Itse en onneksi ole koskaan tupakoinut ja alkoholiakin tuli viimeksi nautittua tuon oletetun oviksen aikoihin. Kaikenmoisia muitakin raskauden aikana kiellettyjä aineita kuitenkin on käsittääkseni pilvin pimein, joten kai sitä vielä keksii jotain mistä potea huonoa omatuntoa. Täytyypä nyt siis alkaa googlailemaan ja vainoharhailemaan! :P

Iita - ei minullakaan ole vielä oikeastaan muita oireita kuin väsymys. Todella yksilöllistä on myös tuo oireellisuus/oireettomuus, joten älä tästä huoli. Itselläni yksi onnistunut raskaus ja kaksi keskenmenoa takana, ja kaikissa oli oireet aikalailla samat, eli todella vähäiset (siis myös siinä raskaudessa jossa kaikki meni hyvin). Tsemppiä vaan, sitten kun se pahoinvointi alkaa niin haikailet oikein kunnolla tätä aikaa kun niitä oireita ei vielä ollut. :)

Siitä varhaisultrasta - juu, sen voi varata esim. Mehiläisestä tai mistä muusta tahansa gynevastaanotosta. 6. raskausviikon lopulla on muistaakseni mahdollista nähdä sydänäänet, joten ennen tätä ei oikeastaan kannata mennä kun siellä ei vielä kovinkaan paljoa näy. Sanoo vain että haluaa alkuraskauden ultraan varmistaakseen että kaikki on kunnossa. Itse olen käynyt viikoilla 7-8.

Ja tervetuloa uusille!

Iita: Minulla juuri samanlaisia oireita... Sellaisia menkkamaisia nipistyksiä mahassa. Jatkuneet jo viikon. Kiukkumöykky: Hauska nimimerkki ;) Onneksi olkoon ja tervetuloa sinullekin :) Ja veit sanat suustani: varmaan niitä kaikenmoisia asioita mistä potea huonoa omaatuntoa löytyy pilvin pimein. Parempi kun ei liikaa ajattele. Keskittyy nyt noihin itsestäänselviin, kuten siihen ettei käytä alkoholia tai polta tupakkaa. Itsensä saisi melko hulluksi ajettua jos kaikesta stressaisi, eikä sekään ole todellakaan hyväksi sikiölle. Oletteko muuten syöneet mitään ravintolisiä raskauden aikana? D-vitamiinia ja foolihappoa suositellaan. Itse ostin jotain Ladyvita -ravintolisiä (suunnattu raskaana oleville ja imettäville). Tiedättekö muuten mitään kiinnostavia dokumentteja jotka käsittelisivät raskausaikaa, vauvan syntymää yms. Yritetty miehen kanssa googlettaa, mutta ei oikein ole löydetty sopivia.

Tervetuloa kiukkumöykky!

Täällä kans yksi oireeton! Lienee tässä vaiheessä aika normaalia ;) Mutta pakko myöntää, että se mua vähän ihmetyttää, että rinnat eivät ole yhtään arat. Ensimmäisessä raskaudessa näin kyllä oli heti alussa.

Tervetuloa kiukkumöykky!

Täällä kans yksi oireeton! Lienee tässä vaiheessä aika normaalia ;) Mutta pakko myöntää, että se mua vähän ihmetyttää, että rinnat eivät ole yhtään arat. Ensimmäisessä raskaudessa näin kyllä oli heti alussa.

Monuska, mä myös hankin jo nuo vitamiinit, söin niitä myös viime raskaudessa. Mulla on myös aina tosi huono hemoglobiini ja rautaa löytyisi kotoa, mutta ajattelin odottaa neuvolaa ennen kuin alan syömään niitä.

Jos haluaa kasata lisää paineita, niin todettakoon, että musta on aika hullua, kun vasta neuvolasta joskus viikolla 9 saa sen listan, mitä ruoka-aineita pitäisi välttää. No, ehkä nekään ei ole niin vaarallisia, että heti plussasta asti pitäisi osata vältellä. Mä muistan kyllä aika hyvin ne ulkoa ja olen jo huomioinut ruokavaliossani.

Vielä Monuskalle, tuli vaan mieleen se norjalainen Kätilöt-sarja, joka tuli tv:stä vuonna 2008. Senkin jälkeen on tainnut tulla jotain vastaavia. Siinä sarjassa kyllä ekassa jaksossa nähtiin hyvin menneitä synnytyksiä ja seuraavissa oli jos jonkinmoisia ongelmia, joten voihan sen katsomiminen lisätä stressiä ainakin ensisynnyttäjillä :)

Multitabsin Raskaus versiota söin viime raskaudessa ja nytkin purkin hain. Mä jotenkin muistelisin, ettei lisäraudan syömistä suositeltaisi ekalla raskauskolmanneksella... Voin toki muistaa väärinkin. Kysy Alessia ihmeessä sieltä neuvolasta.

Huh, ensimmäinen työviikko takana ja tuntuipa rankalta. Noh, seuraavaa lomaa odotellessa... :)

Onneksi täältä saa tosiaan vertaistukea näihin mun hermoiluihin, helpottaa lueskella, että toisilla on samankaltaisia tilanteita.
Ajattelin ensi viikolla soitella aikaa sinne varhaisultraan, jos sen saisi sinne viikolle 7-8. Saisi sitten edes vähän tietoa, jos se helpottaisi hetkellisesti.

Tupakasta oli puhetta, me emme kumpikaan tupakoi. Viinin ystävä olen kyllä, mutta se on nyt sitten pannassa. Onneksi tässä tuskin tulee heti tilanteita, että joutuisi suuremmalle joukolle sitä peittelemään, täytyy näitä lähimpiä kavereita ja työporukkaa koettaa jotenkin sumuttaa. :)
Me ei olla vielä kerrottu kenellekään, ajattelin odottaa siihen varhaisultraan asti, ennen kuin kerron edes lähimmille kavereille. Jotenkin tämä koko ajatus on vielä niin uusi ja outo, vaikkakin toivottu.

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Ilona-79, mulla sama homma eli rinnat ei arista vielä yhtään ja esikoista odottaessa ne tuli selkeästi heti alussa aroiksi. No, ehkä ne on vaan turtunu tuosta edellisestä raskaudesta ja imetyksestä... ei vainen ;)
Mulla muuten toi LA muuttui kun laskin sen uudestaan viimeisten kk alkamispäivön mukaan, joten se oliskin sitten 18. tai 19.4. Riippuu vähän kierron pituudesta, mulla kun se on aina ollut vähän vaihdellen 27-30 pv.

Onnea uusille ketjulaisille :)

Minäkin olen jo miettinyt tuota oireettomuutta kun jossain vaiheessa tuntui että oireet heikentyivät. Mutta taas tänä aamuna rinnat olivat hieman arat, ja jälleen kerran heräsin klo 5 valvomaan. Onko muita valvottanut? Ja tänään on ollut väsymystä, juuri heräsin. Sitä ennen tuli ensimmäinen oksennus. Näihin aikoihin kai se pahoinvointi suurimmalla osalla alkaa (viikolla 7), olin lukevinaan jostakin.

Vitamiineista: aloitin multitabsin raskausvitamiinit jo ennen kuin tiesin olevani raskaana siinä kierrossa, koska minulla oli aavistus siitä että tärppäsi.

Jos mietityttää mitä voi syödä ja mitä ei ennen ekaa neuvolakäyntiä, kannattaa ruokalista katsoa vaikka netistä.

Mitä teillä jo kokeneilla varhaisultra on maksanut, ja onko sen tehnyt erikoislääkäri?

Sienna 6+5

Hei Minni100: en muista monestikko mutta kannattaa laskea ovulaatioaika seuraavalla testillä http://metku.net/~pesu/ovulaatiolaskuri.php (löytyy myös muualta netistä). Ja harrastaa ennen ovulaatiota kuin myös ovulaatiopäivänä. Meillä tärppäsi oikeastaan heti. Hieman yllätti.

Minni100 - joka toinen päivä meiningillä mentiin. :)

Sienna@ - viimeksi kävin varhaisultrassa gynekologivastaanotollani, eli tutkimuksen teki gynekologi. Käynti maksoi noin 100€ (Helsingin seudulla), eli kyllähän se on kallista saada epävarmuus edes hetkeksi hälvennettyä...

Meillä taisi tuo tärppi tapahtua aika täsmäiskuna, oltiin nimittäin lomareissulla eikä kaiken ohjelman keskellä tullut seksiä ajateltuakaan.. kunnes bongasin sen oviksen ihan yllättäen. Tämä oli siis oikeastaan ensimmäinen kierto joka pillereiden jälkeen tuntui kaikin tavoin samalta kuin kierrot ennen pillereitä. Joten tosiaan siis näyttää siltä että reilusti yli vuosi kesti mun elimistöllä "toipua" pillereistä, huh! Tällä hetkellä se vielä tuntuu tosi pitkältä ajalta vain odotella.

No, asiasta toiseen. Muistelen jostain lukeneeni, että vatsalihasliikkeitä ei jossain vaiheessa raskautta saisi tehdä. Mun pitäisi tässä parin kuukauden sisällä suorittaa itsenäisesti liikuntakurssi, johon kuuluisi esimerkiksi noiden vatsojen tekemistä ja nythän homma tietysti alkoi vähän epäilyttämään. Eli missä vaiheessa niitä vatsoja ei saanut tehdä? Käsittääkseni alkuraskaudessa ei oikeastaan mitään rajoituksia liikunnan suhteen ole? Vai miten se nyt meni? :D Pitäisi alkaa pikkuhiljaa suunnittelemaan "treeniohjelmaa", joten olisi kiva jos joku asiasta enemmän tietävä osaisi vähän valaista asiaa!

Yhteistyössä