Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No, en nyt ollenkaan ymmärrä miksi vetäisit herneen noin syvälle nenääsi, sillä mielestäni kirjoitin kovin asiallisesti aiheesta. Varmasti kaikki tämän näkivät, eikä tuosta voi mielestäni päätellä mitään muuta. Mikä lie motiivisi...?

Se yhteyshän raskaudenden ajan ruokavaliolla ja alkoholilla on, että alkoholikaan ei kuulu odotusaikaan. Itse olen odotusajan täysin absolutisti asiassa, kuten olen ruokienkin kanssa, joita neuvotaan välttämään. Mikään noista ainesosista ei vaan satu koskemaan miestäni, joten hän saa täysin vapaasti nautiskellä kaloja itämerestä yhtä lailla kuin alkoholiakin. Minun ei tarvitse vahtia vierestä, että kuinka paljon hän ottaa mitäkin, eikä asiasta edes tarvitse keskustella, sillä tiedetään molemmat, että hän pysyy aina kohtuudessa. Ei siis ikinä liikaa esim. maksaa ja alkoholia. ;) Eipä tarvitse varmaan sinunkaan mielestäsi miestäsi vahtia siis, mutta miksi asia edes tarvitsi ottaa esille? Ja miksi siis rajoittaa tuota yhtä ainesosaa eikä muuta? Sepä siinä onkin, että kokeeko miehesi sitten kenties jotenkin, että sinua kouraisee syvältä jos hän juo?

Asia ei siis aivan selventynyt ja pahoittelen tämän viestin sävyä, mutta koin, että halusit jotenkin hyökätä minua vastaan, vaikka asiallisesti kirjoitinkin. Olisin siis ihmetellyt aivan yhtä kovin, jos olisit vaikka ilmoittanut, että miehesi ei syö koko odotusaikana sitä maksaa... Ehkä sinua olisi kouraissut syvältä, jos miehesi syö jotain herkkua edessäsi, jota sinun pitäisi yrittää välttää...

Minun tekisi kyllä mieli nyt sitä maksalaatikkoa ja tekisi enemmänkin mieli, jos mies sitä söisi, mutta kyllä sen kestäisin ihan helposti, eikä se haittaa vaikka sitä söisikin. ;)

Alkuperäinen kirjoittaja En nyt:
No, en nyt ollenkaan ymmärrä miksi vetäisit herneen noin syvälle nenääsi, sillä mielestäni kirjoitin kovin asiallisesti aiheesta. Varmasti kaikki tämän näkivät, eikä tuosta voi mielestäni päätellä mitään muuta. Mikä lie motiivisi...?

Se yhteyshän raskaudenden ajan ruokavaliolla ja alkoholilla on, että alkoholikaan ei kuulu odotusaikaan. Itse olen odotusajan täysin absolutisti asiassa, kuten olen ruokienkin kanssa, joita neuvotaan välttämään. Mikään noista ainesosista ei vaan satu koskemaan miestäni, joten hän saa täysin vapaasti nautiskellä kaloja itämerestä yhtä lailla kuin alkoholiakin. Minun ei tarvitse vahtia vierestä, että kuinka paljon hän ottaa mitäkin, eikä asiasta edes tarvitse keskustella, sillä tiedetään molemmat, että hän pysyy aina kohtuudessa. Ei siis ikinä liikaa esim. maksaa ja alkoholia. ;) Eipä tarvitse varmaan sinunkaan mielestäsi miestäsi vahtia siis, mutta miksi asia edes tarvitsi ottaa esille? Ja miksi siis rajoittaa tuota yhtä ainesosaa eikä muuta? Sepä siinä onkin, että kokeeko miehesi sitten kenties jotenkin, että sinua kouraisee syvältä jos hän juo?

Asia ei siis aivan selventynyt ja pahoittelen tämän viestin sävyä, mutta koin, että halusit jotenkin hyökätä minua vastaan, vaikka asiallisesti kirjoitinkin. Olisin siis ihmetellyt aivan yhtä kovin, jos olisit vaikka ilmoittanut, että miehesi ei syö koko odotusaikana sitä maksaa... Ehkä sinua olisi kouraissut syvältä, jos miehesi syö jotain herkkua edessäsi, jota sinun pitäisi yrittää välttää...

Minun tekisi kyllä mieli nyt sitä maksalaatikkoa ja tekisi enemmänkin mieli, jos mies sitä söisi, mutta kyllä sen kestäisin ihan helposti, eikä se haittaa vaikka sitä söisikin. ;)

anteeksi kovasti mutta en voi kuin nauraa..taidamme olla hyvin eri planeetalta..puhut asioita jotka aivan omia juttujasi ei minun. Mutta anna tulla vaan tänne..hormonithan ne vaan hyrräilee..toisilla enemmän toisilla vähemmän.
Lueppa uudestaan kirjoituksia..siellä näkyy selvä suomen kieli eikä mikään muu. Joo koitahan pärjäillä, meillä muilla ei taida olla ongelmia sen suhteen..

huhhuh..

paha olo kannattaisi purkaa johonkin muuhun kuin täysin"sekoilemalla"täällä mukavassa saitissa jossa pitäisi ihmisten nauttia odotusajasta. Katsetta nyt peiliin päin siellä jossain ja kovasti Tsemppiä!

Zarja* ja joku..luin muuten elleillä selatessa sivuja. Kyllä näyttäisi siltä että Zarja*puhuu asiaa asianmukaisella tavalla ja toisaalta hyvin fiksusti. Tuo joku toinen ei uskalla edes paljastaa nimimerkkiänsä ja haluaa puuttua toisten tekemisiin ja olemisiin. Kuinka kukaan voi ylipäätänsä kertoa kenellekään toiselle kuinka jonkun pitäisi elää ta tehdä? Hmm ompa lapsellista näkokantaa ja jopa abnormaalia kommunikointia koko keskustelusi en tiedä..en tiedä on aika vetää mölyt mahaansa ettei kasvot menisi täysin ja anna näille iloisille odottajille onni ja rauha nauttia asioista toisin kuin sinä teet!
Onneksi en ole huhtikuun odottajissa..täällähän on melko erikoista meininkiä..en tiedä mutta en tiedä ei taida tietää. kasvun aikaa ikä kaikki!

No kun vahingossa satuin vielä lukemaan edellisen, niin mahtaa siinä olla kyseessä ihan Zarja itse. Eipä ole täällä Elleissä kukaan aiemmin kirjoitellut Marjaananna nimimerkillä, joten aivan yhtä ufo se on kun minun "En nyt" tässä. No mutta, kuka tahansa täällä voi kirjoitella millä nimimerkillä tahansa, joten voipi olla että tulee lisää kirjoituksia vaikka keltä ja joku (kukakohan) voi hyvinkin pölliä jonkun toisen nimimerkin joka ei ole omaansa rekisteröinyt... No mutta, onnea vaan odotukseen! Pahoittelut "häiriköinnistä"!

Alkuperäinen kirjoittaja En nyt:
No kun vahingossa satuin vielä lukemaan edellisen, niin mahtaa siinä olla kyseessä ihan Zarja itse. Eipä ole täällä Elleissä kukaan aiemmin kirjoitellut Marjaananna nimimerkillä, joten aivan yhtä ufo se on kun minun "En nyt" tässä. No mutta, kuka tahansa täällä voi kirjoitella millä nimimerkillä tahansa, joten voipi olla että tulee lisää kirjoituksia vaikka keltä ja joku (kukakohan) voi hyvinkin pölliä jonkun toisen nimimerkin joka ei ole omaansa rekisteröinyt... No mutta, onnea vaan odotukseen! Pahoittelut "häiriköinnistä"!

Marjaananna: hetkonen sano putkonen..mitä ihmettä? Olen aivan uusi kirjoittelija. Koko ellit vasta tutkailua, siten myöskin osuin kohdalle näihin erilaisiin odottajien kirjoitteluihin.Käsittänyt myös että ellit ovat saitti jossa juuri nimenomaan kirjoitellaan vastauksia toisten kirjoituksiin. En tiedä nimimerkki olet nyt täysin väärässä. Alennut nyt syytöksiin joihin sinulla ei ole varaa. Joku roti kannattaa pitää. Zarja* en tiedä kuka olet mutta pidä pääsi-täällä on joku luuloharhainen linjalle eksynyt. huom aion kirjoitella tällä nimimerkillä jonkun kuun odottajissa jos täällä ylipäänsä järkiporukkaa on ollenkaan, sananvapaus myös ulkopuolisille on laillisesti sallittua!

Jopas täällä on meteliä..
harmi että tällaista keskustelua, osittain syyllistämistä.Sekään ei ole oikein vaikka kuinka olisimme eri mieltä asioista.Ketään kohtaan.
Minun kohdallani nämä turhat jaarittelut ja höpinät jääköön tähän, jatkakoot ken jaksaa innostua.Minulla on oikeasti elämä.

Maistuupa persikkarahka hyvältä juuri nyt, sillä pahaolo ei meinaa hellittää sekunniksikaan. Mutta onneksi tämä ei ole muun kuin parhaimman asian puolesta:). Kalsiumia olen saanut liian vähän.Meinaa tökkiä maito ja kaikki ruoka-aineet..pahaolo vie ruokahaluja. Mutta eiköhän sekin käänny vielä toisinpäin:). Täällä on intoa tulevaan neuvolaan joka pian koittaakin. Mies samsassa täpinässä.Tänään täytyykin täyttää esikaavakkeet. Toivotaan että tuleva lapsi ei perisi samoja eläin ja lääkeallergioita kuin itselläni on sekä astmaa..se laittaa vähän miettimään myös. Terveys on kaiken a ja o

Hei! Näitä ketjuja saa lukea kuka tahansa ja on mahdollisuus kommentoidakin. Täällä ei myöskään ole mitään kirjautumispakkoa, joten nimimerkkikin on vapaa. Itsekin, kuten näkyy, käyn aina välillä fiilistelemässä muiden ketjuissa sen hetkistä odotusta, mutta en käytä "vakkari" nimimerkkiäni ja se on aivan yleistä täällä. Jos tahtoo sellaisella palstalla kirjoitella, jossa on rekisteröitymispakko, niin sellaisiakin löytyy.

Minusta on kuitenkin syytä pysyä asiallisessa käyttäytymisessä, oli aihe mikä tahansa. Ei pitäisi lähteä tuollaisiin henkilökohtaisuuksiin ihan vain haukkuakseen. Odotuksen alkuajat ovat usein niitä hormonihuuruisimpia kokemukseni mukaan. Ehkä tulee vähän vastattua ennen kuin oli ajateltu kirjoitus ihan loppuun asti. Ei siinäkään ole mitään pahaa vastata, että sanoo "kyllä tekee mieli alkoholia kun muutkin juo", jos tämä olisi totuus. Myönnän, että minunkin tekee mieli, mutta en ole kieltänyt sitä mieheltäni minäkään, sillä eihän siihen aihetta oikeasti ole. Olen siis kyllä lukenut, että ei pyyntö välttämättä täälläkään ole naisilta tullut.

No mutta, maltti on valttia, eikä kannata provosoitua herkästi ja tuplasti kannattaa mielestäni miettiä vastauksiaan ainakin odotuksen alkuaikoina. Varmasti löytyy poikkeuksiakin.

Oi että, on niin masentavaa että eräät henkilöt eivät voi löytää jotain muuta paikkaa tunteittensa purkamiseen, vaan tulla ja purkaa ne jonnekkin muualle missä ehkä niitä nyt ei niin paljoa kaivata!! Ihanaa, huomenna minulla ensimmäinen neuvola-aika =) saapas nähdä miten menee, ja täällä ruotsin puolella ei kuulemma sydänääniä kuunnella kun vasta viikkojen 12 jälkeen, koska aiheuttaa stressiä ym, koska ne sydänäänet ei vielä varmuudella kuulu. =( mutta se on vaan yhtä odottamista tämä aika =)) pitää vaan toivoa että kaikki on niinku pitää ja että vauveli on siellä missä pitääkin, mulla on kyllä niitä "kasvukipuja" koko ajan, ja tuntuu ihan ku menkat alkas, välillä vasemman puoleinen munasarja tököttää kipua koko ajan, sitten vaihtuu oikealle puolelle, ja kramppeja tulee jos liian nopeasti liikkuu, tai yskii ym.. =) muuten olo ihan normaali... ja vaikea ollut pysyä mukana ajatuksessa että siellä on joku mukana... mites teillä on mennyt, siis suhtautuminen, onko kaikilla sama olo että ihan uskomatonta, ja tuntuu ku olis vaan ihan normaali ja vaikeaa luonnostaa että sitä on raskaana.. mäkin tein tänä aamuna vielä yhden raskaustestin ja positiivinenhan sekin oli.. eli nyt on jo 2plussaa tullut.. ihan vahvoja viivoja =)
olenko nuorin tällä palstalla kirjoittelija? =) Kramar

Ellit on hyvä palsta kun tänne oikeasti voi kirjoitella paljastamatta kasvojaan. Huonoa on se että aina näillä palstoilla joku tarraa toisten tekemisiin tai tekemättä jättämisiin. Millä pokalla kysyn?Silloin menetämme tämän palstan oikean tarkoituksen kuten esim.vertaistuen. Odotusaika on itselleni tuttua jo ennestään. Tuolloin ennenkaikkea tukea tarvitaan ja erilaisilla keskustelupalstoilla niistä on hyvä puhuakin. Jakaminen on tärkeää, ei se että mennään toisia hätyyttelemään kuinka kukakin juo tai ei juo. Jokainen päättäköön itse kuinka odotusajan elelee itse ja kuinka muu perhe. Sitäpaitsi ihmiset on erilaisia, me kaikki olemme individuaalisia yksilöitä.Saanen kertoa oman mielipiteeni, minun mielestä alkoholi ei kuulu odotusaikaan kummallekaan osapuolelle, toiseksi myöskään silloin kun on perhe jo olemassa. Lapsille on hyvä olla esimerkkinä ja kyllä ne lapset kerkeää myöhemmin vielä asiaan tutustua kun ikä ja aika koittaa. Itse olen suojellut perhettäni "pahalta"miltä voin. Loput olkoon herran käsissä.vaikka.Itsehän me kannamme vastuun.Kun perhettä perustaa meillä mielessä oli aivan muut asiat kuin yöelämä tai vapaa-ajalla juopotteleminen. Olimme valmiita ottamaan tulevan vastaan eikä kummallakaan tehnyt mieli mennä.Siitä ei tarvinnut edes neuvotella. Näinkin siis parisuhteissa voi mennä, tässä yksi hyvä esimerkki. Mielipiteestäni siis näkee itsestäänselvästi että olen samoilla linjoilla juomattomuuden suhteen kuin jotkut täällä,mutta asiastahan voi oman ilmaisunsa tehdä.Hyvää odotusaikaa kaikille ja juokaa viisaasti tai olkaa viisaampina juomatta! Perhe elämä on kaiken sen arvoista kymmen kertaisesti!!

Onpa täällä ollut kirjoittelua... :) Onneksi kaikilla saa olla omat mielipiteensä - välillä kirjallisesti on vaan vaikea ilmaista asiansa niin, ettei kukaan loukkaantuisi tai ymmärtäisi väärin.

Illusia75 kyseli ovatko kaikki menossa yksityiselle varhaisultraan. Minä en siis ole menossa. Odotan sitä ekaa neuvolaa (joka on n.kahden vkon päästä), mitä siellä selviää. Olishan se kiva nähdä pieni ihmisenalku pian, mutta hyödynnän nyt kunnalliset mahdollisuudet - ehkä np-ultra vois olla?! En siis vielä tiedä.

Meillä mies on suhtautunut raskausuutiseen ihan "tottuneesti"... kolmas lapsi kun on kyseessä. Tosin sanoi kyllä, että nyt alkaa jännittää - häntä jännittää enemmän kuin aikaisemmissa raskauksissa :). Alkoholinkäytöstä puheenollen, meillä ei juoda oikeastaan koskaan (todella harvoin). Itse olen suurimman osan elämästäni ollut absolutisti, ja viime vuodet erityisesti olen ollut raskauksien ja imetyksien takia ilman alkoholia. Miehen juomista ei ole syytä rajoittaa nyt raskauden takia (tietenkään) eikä _muutenkaan_ - niin harvinaista on hänenkin juominen.

Mitäs vielä... viikonloppuna oli esikoisen 3-vuotissynttärit, ja tuli herkuteltua (= syötyä "huonosti") aika paljon. Olo oli sen takia vieläkin huonompi kuin normaalipäivinä, jolloin syön 1-2 lämmintä ruokaa ja välipalatkin on säännöllisesti ja terveellisempiä. Mutta kyllähän tää tästä. Äsken jaksoin tehdä salaattia, mikä maistuu kyllä :).

Palailemisiin!

-Mamu82, rv 5+6

Mamu 82 oletpa konkari täällä joukossamme, odotat jo kolmatta lasta. Tuo kuulostaa hienolta, sillä itse olen kyllä pahasti jäljessä jos sinuun vertaa:). Mutta elämä kuljettaa niin eri tavoin meitä ihmisiä. Minä myönnän että olen uhrannut vai mikä olisi oikea sana elämäni tähän asti pitkille opinnoille sekä työuralle. Nyt on aika tehdä toisin. Perhe on tärkeintä.
Miten olet kokenut odotusajan näissä kaikissa raskauksissa-erilaisia-samanlaisia?
Minäkin odotan kunnallisen puolen uä tutkimuksia maltillisesti. Koen että miksipä tässä hötkyillä kun asia ei muuksi muutu sillä. Tietenkin jännitys laukeaisi peloista ja toisaalta kaikki tuntuisi ehkä enemmän todelta:). Huomenna on ensimmäinen neuvolakäynti..jotenkin hirmu kivaa mennä koska sieltä saa taas varmaan opuksia ja ohjeita.

Kumpa minullekin maistuisi ruoka..olen niin pahoinvoiva että nyt on ruvennut painoni laskemaan. En saa syödyksi kertakaikkiaan kunnolla.Se välillä huolestuttaa. Olo onkin sitten tosi heikko ja väsynyt senkin vuoksi vielä. Mahakipuja ajoittain tai jotain semmoista kiputuntemusta ollut nyt jonkun päivää. Luultavasti kohtu ym siellä reagoi. Nyt alkaa mahaa näkyä jo hieman..taitaa kohta paljastua lopuillekin tutuille odotusaika:).Piiloon en halua masua laittaa vaan toivon että näyttäisin raskaanakin naiselta joka kantaa ylpeänä isoa kumpuaan.Tyylikkäästi omalla tyylillä:).Ja jos on päiviä että haluaa verhoutua niin onneksi tämän päivän muoti antaa siihen mahdollisuuden..eli tunikat kehiin ja paksut neuletakit:).

Kiva Mamu että siellä synttäreitä juhlittu..ne ovatkin tärkeitä päiviä ja antoisia.

Olen menossa hammaslääkäriin pian..oletteko muut kuinka tarkasti huolehtineen hammashoidon.Se pitäisi olla kunnossa raskaana olevilla..infektioiden ym riskien vuoksi. Minulla juurihoitohammas ,sen hoito ehkä päättyy tänään.Toivottavasti.Sitten pitäisi olla suu kunnossa.

Kyllä..itsekin olen tykännyt kirjoitella tänne hyvällä fiiliksellä koska niin se vain on, enkä anna kenenkään pilata tätä oloa:). Mutta en ole tarkoittanut loukata ketään sen kummemin omilla mielipiteilläni. Aikuiset ihmiset. Osaamme asiat ottaa asioinakin uskoisin.Tämä palsta on tärkeä uskompa että useille,joten eikö tästä nyt nautitakin! Minusta ainakin on ihanaa lukea erilaisia tuntemuksia ja ajatuksia kenenkin odotuksista ym. Niistä saa paljon voimaa ja kannustusta!

Hyvää vointia kaikille ja iloista mieltä:)!

Zarja79*

No, onpa täällä ollut vilkasta, eikä kovin positiivisissa merkeissä. Vaikka näitä ketjuja saa lukea ja kommentoida kuka tahansa, niin älkää nyt hyvät ihmiset tulko silti riitaa haastamaan.

Tervetuloa, Tz, lisään sut listaan.

Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Jane75 (34v+36v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 11/07, km 9/06, 3/09), Jorvi
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
tytönäippä (21+27) 8.4.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Kotka
huvitutti 18.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
Kesä* 15.4 neljäs
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
kiukkumöykky 16.4.2010 esikoinen
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 27.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 28.4.2010 esikoinen
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen

Meillä ei kotidoppleria ole, mutta olin ekassa rasakudessa välillä aika hermona. Päivää ennen laskettua aikaa menin Kättärille, kun musta tuntui, että vauva ei liikkunut. Olin tunnin kiinni piuhoissa, jonka jälkeen todettiin, että kaikki on kunnossa. Kaksi päivää myöhemmin lapsi syntyi. Sitähän sanotaan, että synnytyksen lähestyessä lapsen liikkeet vähenevät, joten se taisi olla sitä. Silti, olisi helpottanut jos olisi kotona voinut kuunnella sydänääniä.

Ai niin, hammaslääkäristä. Niistäkin kuulee niin monenlaisia juttuja. Viime raskaudessa olin hammaslääkärillä viikolla 10, eikä se puuduttanut raskauden vuoksi. Myöhemmin jouduin ravaamaan monella muulla hammaslääkärillä (hammas irtosi eikä uusi tahtonut pysyä kiinni :D), ja kaikki puuduttivat surutta.

Meillä mies on suhtautunut aika tyynesti uuteen raskauteen. Ekan kanssa se taisi olla vähän kriisissä (jouduin puhumaan sitä ympäri, kun itsellä alkoi ikä tulla vastaan), mutta hyvin se oli raskaudessa mukana ja se on ihan syntynyt isäksi. Molemmat taisimme yllättyä, miten paljon omaa lasta voi rakastaa. Omat menot aiheuttavat kyllä riitaa, kun mies ei haluaisi niistä kovasti tinkiä. Olen ajatellut tän parisuhteen niin, että nämä vuodet täytyy nyt sinnitellä, niin myöhemmin kaikki sujuu taas kuten ennen... Meillä sentään suhdetta takana 12 vuotta.

Hammaslääkärissä käytynä. Kerroin raskaudestani ja siitä että hammas on edelleen tosi kipeä. Juurihoito oli siis kesken ja hammas eli vielä tähän päivään saakka. Noh senhän tiesi että ilman puudutusta tätä ko.hammasta ei voi hoitaa eli juuret piti puhdistaa hermoista ja verisuonista, hyi. Hammaslääkäri ei puuduttanut pyynnöstäni huolimatta. Eikä perustellut miksi ei puuduta. Mutta koska kipua tuli melko vahvasti laittoi hän puudutuksen lopulta. En tiedä sitten kai se on turvallista?

Minulle juurihoito tehdään loppuun marraskuussa eli toisessa kolmanneksen vaiheessa raskautta. Lääkäri koki että silloin kai tämän pitäisi olla vähiten riskialtista. Kamalaa kun saa huolta kantaa tästäkin. Mutta kai ne tietää siellä ammattilaiset. Hyvin suhtautuivat ja olivat muutenkin tosi mukavia. Olen tyytyväinen oman kunnan hammashoitoon. Tällainen tarina minun hammashoidosta. Joten eteenpäin sanoi mummo lumessa:).
Antoivat ohjeen myös että jos on ientulehdusta olisi se hyvä hoitaa..hammaslankaa siis käyttöön,ja aamuin illoin huolellinen hampaiden pesu sähkökäyttöisellä. Sillä voisi rauhoittua.

Täällä siis poski turpeena ja puutuneena mutta hyvällä mielellä! Kohta on suu kunnossa!

Sandrapaa, et taida olla nuorin, minä -90 syntynyt.

Täälläkin on päässyt pahoinvointi alkuun, onneksi hoidan suurimman osan opiskelusta kotona, viime viikko meni nimittäin aika pitkälti sohvalla lojuen. Nyt tähän on alkaa olla jo sopeutunut ja kirjakin taas pysyy kädessä. :P

Raskaudesta kerroin kyllä äidilleni melkein heti, äiti sitten levitti uutista jo vähän sellaisiinkin suuntiin jonne sovittiin ettei ihan vielä kerrota. Mutta eipä tuo nyt oikeastaan haittaa, en tiedä miten ja milloin sitä sitten itse olisi saanut aikaiseksi kerrottua, säästyinpähän siis vaivalta. Ja ainakin tuleva isomummokin on kuulemma aivan innoissaan, vaikka vasta salaa, kun luulee ettemme tiedä hänen tietävän asiasta :D Äidiltä en olisi kyllä tällaista olisi osannut salata ja onhan se kiva kun on joku jota kiinnostaa jutella ihan kaikesta aiheeseen liittyvästä ja jolta löytyy kokemusta viiden lapsen verran :D Miehen puolelta taas ei kukaan vielä tiedä, siellä päin ei kukaan uutista osaa varmasti odottaa, saapa siis nähdä miten reagoivat.

Mies jo odottaa lasta innolla ja nyt osoittaakin sen, alkuun mietiskeli asiaa mieluummin itsekseen, josta minä tietysti kiukuttelin kun ei jakanut ajatuksiaan mullekin. Harvinaisen hyvin on jaksanut mun kiukuttelua ja valitusta muutenkin, jostain yhäkkiä repäissyt itselleen tuplamäärän kärsivällisyyttä. Joten ihme kyllä ollaan riidelty tavallistakin vähemmän. Ja ehkä suurimpana yllätyksenä puhui jo ihan omasta aloitteestaan treenaamisen vähentämisestä, olin ihan varma että siitä vielä riidellään ikuisuus. Vaikka ehtiihän sitä sittenkin kun oikeasti pitäisi vähentää.. Mutta iloitsen nyt täydellisestä miehestäni kun vielä voin :D

Joku puhui jossain vaiheessa rintaliiveistä, mä olen jo nyt ihan pulassa tuon asian kanssa. Ihan "normaalitilassakin" kokona 65E joita ei tosiaan Suomesta ainakaan halvalla saa. Luulisi että edes imetysliiveinä, mutta eipä ole näkynyt. Mutta jos/kun meinaavat johonkin turvota niin sittenhän näistä vasta ongelma tulee, tukea kaipaavat silloin kuitenkin vielä enemmän, mutta mistäs repäisen halvalla uusia jatkuvasti muuttuvaan kokoon sitten? Kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Tai jotain mahtavaa ratkaisua? :D

Kylläpä ihmetytti lukea En nyt -nimimerkin provokatiivisia ja vihamielisiä viestejä :( En itse viitsi edes hänelle alkaa vastaamaan koska viestien tyylistä päätellen se lisäisi vain vettä myllyyn. Kiitos *Zarjalle* asiallisista vastauksista :) Toivottavasti tämä palsta ei tule kärsimään sellaisesta monille nettipalstoille hyvin tyypillisestä ilkeily/riitely/kilpailumentaliteetista, jossa ihmiset purkavat pahaa oloaan nimimerkin suojissa toisia kohtaan. Useilla nettipalstoilla alkeellisimmatkin käytöstavat tuppaavat unohtumaan. Itse ainakin koen ensiodottajana vertaistuen erittäin tärkeäksi asiaksi. Varmasti useat meistä odottajista kaipaavat lämmintä ja turvallista keskusteluympäristöä muiden samassa tilanteessa olevien kanssa. Mielipiteitä on varmasti monia, kuten myös käytäntöjä. Kunnioitus toisia kohtaan olisi kuitenkin tärkeää säilyttää. Toivon että palsta jatkaa samalla linjalla kuin ennen näitä "säröääniä". Hyvää alkuviikkoa ja iloista mieltä :)

Zarja ja muut pahoinvoinnista kärsivät: Sanoit Zarja* että et saata syödä oikein pahalta ololtasi. Minä puolestani syön paljon aiempaa enemmän kun tuntuu että ruoka on ainut keino pitää huonovointisuutta kurissa. Luin jostain että sitrushedelmät auttaisivat pahaan oloon. Itsestä ainakin tuntuu että niiden syöminen on vähän auttanut. Muutenkin kannattaisi yrittää syödä jotain pientä parin tunnin välein, vaikka marjoja tai hedelmiä tms. Tiedän kyllä että helpommin sanottu kuin tehty. Olen kuullut myös että olisi hyvä laittaa jotain pientä suuhun jo ennen sängystä nousua (esim. keksi). Luulen että verensokerien tasapaino auttaa hallitsemaan huonoa oloa. Toivotaan ettei pahoinvointi kestä meillä koko raskautta :) Eikö sen pitäisi helpottaa toisella kolmanneksella? Olen kyllä kuullut kauhutarinoita lähipiiristäkin joissa raskauspahoinvointi ei ole ajoittunut vain alkuraskauteen. Tsemppiä kaikille oirehtiville :)

Olin vastaavanlaisella palstalla ensimmäisessä raskaudessani ja se oli kyllä korvamaton se vertaistuen määrä. Oli kokeneita ja ensikertalaisia. Ja nyt tuntuu, että ei se ainakaan helpota kun ajattelen esim synnytystä. Muuten olen nyt huomattavasti rennompi, tosin oireet ovat vahvemmat tai sitten tunnistan ne helpommin. Ja tuntuu, että sen keskivahvan/levän pahoinvoinnin kestän, mutta ummetus on kamala.

Minäkin taidan tyytyä kunnalliseen tarjontaan ultrissa sun muissa, mutta viime raskauteni meni niin helposti ja hyvin, etten varsinaisesti huolehdi ylimääräistä. Sitä siis että onko sikiö siellä missä pitääkin ja sykkiikö sydän Ajattelen toki usein, ja odotan sydänäänten kuulemista! Lisäksi taidan olla niin pihi, etten raski huvikseni käydä ultrassa ;)

Mies ottaa aika rauhallisesti raskauden, niin tuo otti viimeksikin. Neuvoloihin ei tullut odotusaikana mukaan, mutta en erityisemmin kaivannutkaan. Jos tämä raskaus kestää loppuun asti, niin viimeiseksi tämä jää. Sitten on meidän lapsiluku täynnä!

Tänään oli parempi olo. Söin useammin ja järkevämmin, mm. paljon hedelmiä eikä mitään roskaruokaa;) Nyt kiireellä katsomaan täydellisiä naisia!

Alkuperäinen kirjoittaja Monuska79:
Zarja ja muut pahoinvoinnista kärsivät: Sanoit Zarja* että et saata syödä oikein pahalta ololtasi. Minä puolestani syön paljon aiempaa enemmän kun tuntuu että ruoka on ainut keino pitää huonovointisuutta kurissa. Luin jostain että sitrushedelmät auttaisivat pahaan oloon. Itsestä ainakin tuntuu että niiden syöminen on vähän auttanut. Muutenkin kannattaisi yrittää syödä jotain pientä parin tunnin välein, vaikka marjoja tai hedelmiä tms. Tiedän kyllä että helpommin sanottu kuin tehty. Olen kuullut myös että olisi hyvä laittaa jotain pientä suuhun jo ennen sängystä nousua (esim. keksi). Luulen että verensokerien tasapaino auttaa hallitsemaan huonoa oloa. Toivotaan ettei pahoinvointi kestä meillä koko raskautta :) Eikö sen pitäisi helpottaa toisella kolmanneksella? Olen kyllä kuullut kauhutarinoita lähipiiristäkin joissa raskauspahoinvointi ei ole ajoittunut vain alkuraskauteen. Tsemppiä kaikille oirehtiville :)

Monuska79: Niin se on päivä kääntynyt päivästä taas iltaan ja uusi raskausviikko mittariin kääntyy taas huomenna:). Kävin kebabin vetäsemässä ison annoksen tänään ja et usko että olin onnellinen kun se koko annos upposi ja minä tyytyväinen kerrankin sain syötyä kunnolla. Paha olo on liiankin tuttua joka päivä..koko ajan melkeimpä. Mutta yhdestä olen onnellinen, että karkinhimo on vähentynyt, mässäsin ennen niin paljon enemmän kaikkea hyvää. kaipa se on se perus naisten"vika". Monuska minäkin olen koettanut syödä tiheästi, mutta ei se aina auta..joskus kylläkin. Hyvä jos sulla helpottaa. Taitaa meillä olla noita kohtalotovereita paljonkin..jostain luin että 90%raskaudessa kärsii jossain vaiheessa pahoinvointia. Olisikin ollut liian hyvin jos olisi kuulunut noihin vähemmistöihin:). Mutta eipä silti pitäisi valittaa kai. Kun on muuten niiiiiin maaaaailman onnellisin olotila. Tekisi mieli huutaa koko maailmalle että minusta tulee Äiti!!:)! Mahtanee olla samoja tunteita sielläkin:)..

Taidampa käydä mandariinia vetäsemässä..josko se antaisi minun nukkua yöunet kunnolla:)). Olisikin aika huippua nukkua kunnon yöunet ilman etovaa oloa. Miten sinä Monuska ja muut olette nukkuneet? Näkyykös teillä jo masuja :)?
Minä en käsitä miksi nukun tosi levottomasti jo toista viikkoa pitkälti..vaikka väsymyshän on edelleen läsnä. Lieneekö hormonien aihetta..vapaapäivät töistä tuleekin sitten käytettyä hyödyksi ja kerrankin tämäkin elohiiri malttaa mielensä ja jopa päiväunet otaltaa. Harvinaista minulle. Täällä vatsa on ruvennut hieman näkymään, ihanaa! Mutta vielä ihan normaali vaatteissa toki kuljen. Mutta kireät farkut on pitänyt nyt unohtaa kokonaan.Kangashousut ja legginsit on hyviä nyt jalassa..joustaa ja venyy ja paukkuu:).Kasva maha kasva mutta ei liian isoksi..pelkään selkäkipuja kun selkä on vioittunut lapsena muutenkin.Mitä ajatuksia teillä muuttuvasta?

Tuli äsken liv tv synnytyksestä dokumentti-huomasiko kukaan ? asiasta kymmenenteen.
Minä ehdin osan nähdä. Sektiolla joku synnytti koska ei halunnut"paikkojen"kärsivän, joku taas hypnoosilla ja joku ihan normaali alatie synnytyksen. Aikamoista. On tullut myöskin seurattua kätilöt sarjaa..norjalainen tosi tv. Se on ollut melkoinen..koskettava ja ehkä sellainen jota ei olisi pitänyt joka kerta katsoa. Mutta kaikki on elämää vaan. Tuntuu että nyt näkee joka puolella vauvoja, masuja, kaikkea vastaavaa..silmät totaalisen auki:)).

Nyt se rupee silmät painamaan kiinni..joten aika luovutta valvonta tuolle miesosapuolelle..se tykkää valvoa myöhään ja minä jo ajoissa nykyisin unille.. näin se vaan on:)..
Guud nite to alla:)ja niitä hyviä vointeja..

Minusta on hassua, kuinka erilailla ihmiset täällä näkevät toiset kirjoitusten perusteella. Minä nimittäin saatan välillä kirjoittaa muihin ketjuihin ihan vain avuksi, jos joku kysyy jotain mihin saatan esimerkiksi kyetä vastaamaan. En käytä lähestulkoon ikinä vakkari nimimerkkiäni sen tähden, etten tahdo kuluttaa sitä. Tämä on tosiaan aivan normaali käytäntö. Sekin vielä, että jos joku tosiaan rykäsee sen herneen nenään jostain, niin ei se ole mukavaa saada vakkari nimimerkilleen kaiken maailman syytöksiä. Eihän kysyvä tieltä eksy... Näinhän se on. Minä nimittäin haluan tässä myös kompata (toista) vierailijaanne, sillä minä ainakin tajusin hänen pointin, mutten myöskään käsitä hyökkäävää vastinetta, josta ei paljoa irronnutkaan. Se siitä kuitenkin. Tiedän tämänkin keräävän vihoja niskaan, joten siirryn minäkin eteenpäin. Ihan vain vihjeeksi, että jos jonkun taustailijan kommentti ottaa pannuun, niin kannattaa jättää vain huomioimatta, sillä tosiaan ne jotka siihen tarttuvat vaikuttavat usein niiltä typerimmiltä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ulkopuolinen vielä:
Minusta on hassua, kuinka erilailla ihmiset täällä näkevät toiset kirjoitusten perusteella. Minä nimittäin saatan välillä kirjoittaa muihin ketjuihin ihan vain avuksi, jos joku kysyy jotain mihin saatan esimerkiksi kyetä vastaamaan. En käytä lähestulkoon ikinä vakkari nimimerkkiäni sen tähden, etten tahdo kuluttaa sitä. Tämä on tosiaan aivan normaali käytäntö. Sekin vielä, että jos joku tosiaan rykäsee sen herneen nenään jostain, niin ei se ole mukavaa saada vakkari nimimerkilleen kaiken maailman syytöksiä. Eihän kysyvä tieltä eksy... Näinhän se on. Minä nimittäin haluan tässä myös kompata (toista) vierailijaanne, sillä minä ainakin tajusin hänen pointin, mutten myöskään käsitä hyökkäävää vastinetta, josta ei paljoa irronnutkaan. Se siitä kuitenkin. Tiedän tämänkin keräävän vihoja niskaan, joten siirryn minäkin eteenpäin. Ihan vain vihjeeksi, että jos jonkun taustailijan kommentti ottaa pannuun, niin kannattaa jättää vain huomioimatta, sillä tosiaan ne jotka siihen tarttuvat vaikuttavat usein niiltä typerimmiltä.

Ihmisethän näkevät sinut täällä juuri kuin itse täällä kirjoitat. Läpinäkyvästi sinunkin kirjoituksestasi näkyy jotain, kenties itse en tiedä siellä.Nimimerkki on minusta yksi vahvuuden merkki. Tuolloin ihminen seisoo oikeasti asiansa takana. Ja ellei näin ole on kirjoituksen tarkoitusperä ollut jotain muuta kuin asiallista vastuullista keskustelua. Sallikaa siis minunkin nauraa hieman. Hyökkäävyys on myöskin näkyvissä provossa josta kaikki alkoi, mun mielestä. Ja näin lisä ulkopuolisena onkin helppo tutkailla asiaa etäämpää. En tiedä tms ei onnistu nyt maineensa puhdistamisessa likaamalla väkipakolla tai painamalla väkipakolla toisen kirjoittajan päälle. Omasta jutustaan tänä päivänä joutuu kantamaan vastuun.Eli on kestettävä se mitä omat kommentit aiheuttavat julkisilla keskustelupalstoilla. Siihen on muuten mut ainakin opetettu.Joku kirjoitti että kannattaa kaksi kertaa miettiä mitä sanoo. Todellakin! Itsestänsä tekee juuri sen minkä aivan itse aiheuttaa. Olen niinkin fiksu lisäulkopuolinen että haluan kommentoida tähän siksi että kuulun niihin fiksujen joukkoihin. Joten uskallan tehdä sen tuosta "kiellosta"huolimatta. Elämä on ja se siitä.

Neuvolaan neuvolaan lähtee kohta tämä lyyli miehensä kanssa, ensimmäinen neuvolakäynti! Ihanaa ja jännittävää! Toivon paljon opuksia matkaan ja kaikkea tietoa. En siis meinaa pysyä nahoissani:).Tuskin miehenikään. Taas meni kuulkaa yö valvoessa..pyörin koko ajan ja olen levossakin pahoinvoiva. Ihan hirveetä.Tänään työpäivä venyy myöhälle iltaan kuinka jaksankaan..:/:). Onnenvoimalla vissiin.

Ja toivon hei nyt omasta puolestani että täällä huhtiodottajissa tuo turhuus oikeasti jäisi pois tai oikeasti harkitsen koko palstan lopettamista. Siis omaa osallistumista. Miksi tämä tällaista täällä on!!? ketään ulkopuolisia tuskin kaivataan tai muutakaan niin turhiin kuin turhaa tuo keskustelu nyt jostain ihme asiasta on. Asia varmaankin jo kaikille selvinnyt ja käsitelty jne. Ja uskompa että kaikki haluaa täällä nyt jakaa tätä oikeaa aihetta eli raskauden aikaa:). Anteeksi nyt vaan jos tämä loukkaa jotakin. Mutta ei jaksaisi lukea noita "vääntöjä"mitkä ei johda mihinkään tai saatikka hyödytä yhtään ketään.

Mukavaa päivää kaikille:)! kerron neuvolakäynnistä sitten..

*

Yhteistyössä