Huhtikuun vauvat 2010

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Säde2010
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihme miten noi np-ultrakäytännöt vaihtelee... kyllä meille tehtiin tutkimus kun viikkoja oli jo 12+6 (mikä olikin sitten täällä se ehdoton takaraja), vastasi 12+4. Veriseulatkin näytetään otettavan ihan eri aikoihin riippuen kunnasta, meiltä otettiin 10+ viikolla ja jotkut käyvät vasta np-ultran jälkeen.

esikoistaan odottava Siili74 rv 15+3

Mites siellä odottavilla lauantai ilta sujuukaan:)? Missä tunnelmissa ja olossa? Sain itseni liikkeelle pienelle kävelylle ja tuntui että tulin uudesti syntyneenä sieltä takaisin vaikkakin voimat jäi kyllä selvästi sinne syysmetsäpoluille. Terveys todellakin reistaa..voimat täysin kadonneet.
Tällä viikolla ollut mielen heilahteluja..ja etenkin sellaista ärtyneisyyttä ja vaisua oloa. Ei ominaista mulle ollenkaan. Ruoka on ruvennut maistumaan ja paino nousemaan. Toivottavasti ei sentään liikaa nousisi. Pahoinvointi jatkaa jatkamistaan. Vatsakipuja tai jotain pieniä repäisyjä tai kouristuksia ajoittain havaittavissa..mutta menevät ohi pian kuten tulevatkin. Ja listan vaikerruksen lopuksi ummetus..hemmetti..se on iskenyt..tosi hankalaa. Ja jäi sekin luumusäkki ostamatta..vettä litratolkulla ja yöllä juoksen kilpaa hädän kanssa wc ja sängyn väliä- Ihanaa hei:). Niitä pukamia odotellessa ja sen seurauksena jopa"hirttosilmukkaa"..:)))Noh enpä maalaa piruja seinille vaan kaikesta tuosta listasta huolimatta pääasiassa onnellinen olo siitä että vauva on olemassa tuolla..ja pysynyt matkassa sitkeästi vielä ja kaikki jatkuu toistaiseksi näin. Kaiken arvoista tämä on. Hyvä ystäväni synnyttää pian..ja usein toivon että kumpa jo olisikin se aika. Sieltä se tulee aikanaan.

Jouluksi täytyy jotain hemmottelua järjestää..kun matkalle ei nyt pääse lähtemään tällä kertaa. Ja Uusi vuosi on jo järjestynyt:). Ajoissa siis liikkeellä. Välillä ei meinaa uskoa että pian täällä tepastelee kahden sijasta kolme..ja yksi tuhisija on enemmän ja täysin meidän varassamme. On se vaan niin ihana ja hienoin lahja minkä voi koskaan saada-oma perhe ja lapsi:). Näihin tunnelmiin on hyvä lopettaa..

Tosi kiva lueskella täällä näitä kaikkien juttuja..piristää kummasti silloin kun oma fiilis välillä katoavainen. Rentouttavaa viikonloppua kaikille..ja hyviä unia !!

tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
huvitutti 18.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Leeloo 26.4.2010 esikoinen
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen

Siinäpä taas päivitetty lista minunkin osaltani. Ultrassa käyty ja kivasti siellä pieni pötkötteli tai oikeastaan se kiemurteli kovasti :) Ei ollut niskaturvotuksia ja muut seulat saadaan sitten ensi viikolla, joten toivotaan, ettei niissäkään mitään ihmeitä löydy.

Nyt sitten olen kertonutkin asiasta jo ihan reilusti, koska mitäpä tuota enää salailemaan. Tosin töissä eivät vielä tiedä ja ajattelin, että pomolle kerron ensin ja hän on ensi viikon poissa ja sitten itse olen matkoilla, joten he saavat odotella tietoa vielä muutaman viikon.

Mutta mukavaa viikonloppua taas kaikille!! Ihanaa syyssäätä on ainakin täällä meillä päin ollut, joten mukavasti on päässyt ulos liikkumaan :)

Onneksi olkoon, Leeloo!

Mä sain sen matkan varattua, joten hyvissä tunnelmissa täällä luetaan matkaoppaita ja valitaan hotellia. En viitsinyt hulluilta päiviltä ostaa mitään lastenvaatteita, kun ajattelin nyt säästää kaikki hankinnat sinne reissuun. Siellä olisi ollut kyllä ihan hyviä unipusseja, mikä mulla on ostoslistalla (ihan must ainakin meidän esiskoisella - tosin eka pussi oli mun siskolta lainassa, ja se tarvii sitä ensi keväänä itse). Vähän jotain lämmintäkin tarvii vauvalle ostaa, kun esikoinen syntyi heinäkuussa.

Olen taustaillut tällä palstalla kun itsellä la huhti-toukokuun vaihteessa.

Nyt oli pakko ottaa osaa kirjoitteluun, kun tuli puhetta matkustamisesta ja hotelleista. Olen itse ollut hotelli Pennsylvaniassa -95. Meidän huonetta ei ainakaan voinut sanoa siistiksi edes parhaalla tahdolla. Katossa (kyllä!) ja seinällä oli tahroja, jotka näyttivät pizzalta. Ja kylppärin lattia oli sen verran likainen/kulunut että epäilytti kävellä paljain jaloin ja lakanat lähes reikäisiä. Eli minun kokemuksen perusteella en voi suositella. Suht paljon reissanneena antaisin tähtiä korkeintaan 2.

Itse haaveilen NY:n matkasta miehen kanssa "nyt vielä kun pystyy matkustamaan". Ajankohta matkalle olisi ehkä joulukuun alussa. Eniten tässä mietityttää uskaltaako minnekään reissata sikainfluenssan takia, kun Suomessa nyt ainakin toistaiseksi näyttää että epidemiasta ei ole tietoa.

Zarja, saanko kysyä, missä hotellissa olitte. Nyt olisi tarve kivalle, siistille keskitasoiselle tai hieman paremmalle hotellille. Ja muiltakin hotellivinkkejä vastaanotetaan

Hotelleista kannattaa katsoa vinkkejä www.tripadvisor.com. Sieltä olen pongannut hyviä hinta-laatu-suhde hotelleja.

Alkuperäinen kirjoittaja Alessia*:
Johnu, mulle tosiaan ei enää "voitu" tehdä Kätilöopistolla ultraa sen jälkeen kun 12 viikkoa olisi täynnä.

Alessia rv 14+3

Kuulostaapa oudolta. Varsinkin kun minulla kutsussa lukee ekan oltran osalta ajaksi 10-13+6. Mutta ilmeisesti jos osallistuu Down-selvitykseen niin viikot 10-12.

Eli täh, mitenköhän tämä menee omalta kohdalta?! Jotain Alessian kokemusten suuntaista olen aiemmin kuullut ja nyt olen kovasti ihmeissäni. Itsellä kätilöopiston ultra tulossa 11+4. Kävin varhaisultrassa ja sen perusteella kätilöopiston ultra-aika olisi viikolla 12+1. Tämä tieto on ilmoitettu neuvolasta Kätilöopistolle. Pitänee soittaa ja kysyä.

Mity: Ja kivaa että oot saapunut joukkoomme mukaan:))! Mietit noita ekan np ultran oikeita ajankohtia, Jos seulontatutkimuksiin olet osallistumassa niin silloin eka ultra tulee toteutua ennen rv 12 aikana. Rv 13 kai jo myöhäistä. Näin minulle on ohjattu joka puolella. Eli jos haluaa niskaturvotusarvion, muut seulatulokset saada niin tuohon mennessä ne saa. Sitten käsittääkseni ei enää onnistu.Terkka tosiaan kysyi minulta että haluanko osallistua kun meillä suvussa on muutenkin riskiä kehityshäiriöön aika läheltä. Tokikin tuo on ihan yleistä seulatutkimusta down..ym. Mutta miksipä ei niitä ottaisi kun ne on mahdollisia ja riskittömiä tässä kohtaa. Toki jännitys oli kova kun meni ekaan ultraan ja kun muutenkin mietitytti että onkohan normaali raskaus kyseessä. Tsemppiä sinne ja soita ihmeessä ja kysy jos epäselvyyksiä omalta terkalta.

Minäpä selvitän sen hotellin nimen..sillä en muista nyt yhtään mikä se oli.Yk:n päämajan vieressä! Ihan huikea. Ei halpa mutta tasokas ja lähellä kaikkea!!
Oi että kumpa itsekin pääsisi taas Nykiin:)..se oli ihana paikka kesällä!Vaikka turismi olikin aika rajua. Se woodbury oli mullekin vähän pettymys.Löysin upeita vaatteita pikkuputiikeista kun vähän kierteli ja lähti seikkailemaan. Ja Anna Klein oli yksi mistä itse pidin..löytyi kaunis jakku farkkujen seuraksi ja persoonallisempiakin vaatteita..mutta jokaiselle jotakin antaa New York..ihanaa matkaa teille jotka menette sinne!!!
:))

Huomenna lääkäriaika..saa nähdä mitä siellä tapahtuu. Ainakin vielä lisäkokeita. Kamalaa tämä huoli joka painaa.
Olen muuten katsellut tosi paljon erilaisia synnytysohjelmia..toisaalta ihan hyvä, nähnyt millaisia erilaisia synnytyksiä ollut..ja kyynelsilmissä herkistellyt suloisia vauvoja sekä perheen jakamaa tunnelmaa. Täällä on kyllä tunteet herkissä..kyyneleet tulee vielä helpommin kuin ennen:)..
Vauvajuttuja taas vähän hommannut..vauvalle kirjoja..vaunukoristeita,peittoa ym..:). Saamme ehkä pinnasängyn jossa itsekin olen joskus nukkunut lapsena. Olisikin suuri tunnearvo sillä.

Toukokuussa olimme New Yorkissa hotellissa nimeltä Park South. Idyllinen pikkuhotelli, jonka hintaan kuului aamiainen ja oma lehti. Kahdeksan kerrosta, en halunnut korkeanpaikankammoisena pilvenpiirtäjään. Meillä oli normaalia isompi huone. Hotelli todella siisti, ystävällinen palvelu, sijainti East 27 th. street muistaakseni. Rauhallisen kadunpätkän varrella, ulkoa ei kuulunut melua huoneeseen. Hotellin alakerrassa tosi hyvä ruokapaikka, keskihinnoissa. Tätä voin lämpimästi suositella, itse menisin sinne toisen kerran.
joo eihän se Woodbury ollut lainkaan niin hyvä, mitä outletit esimerkiksi Floridassa ovat, mikä on kyllä ihme kun puhutaan New Yorkin lähiseuduista.

Täällä rv 15+1 ja kauhea jumitus niska-hartiaseudun lihaksissa. Kylmägeeli auttaa tunnin ja taas särky alkaa. Nyt on tosiaan Buranaa tms. todella ikävä. Harkitsen olenko tulehtuneiden lihasten takia huomenna työkykyinen. Panadolia on turha syödä, se kun tulehdusta ei paranna...Täytyy ke kysyä neuvolasta onko Voltaren emulgel täysin kielletty raskauden aikana niskan lihaksiin..mutta luulen, että on...Muuten vointi on ollut hyvä!

Ja tervetuloa uusille minunkin puolesta! On hauska seurata miten ajatuksiin mahtuu jo muutakin kuin raskaus, esimerkiksi tämä matkustaminen. Ainakin minä näin esikoista odottaessani unohdin aluksi lähes kaiken muun, mutta nyt huomaa, että ajatuksissa on välillä sijaaa myös muulle elämälle :) Ja se on hyvä niin!
Tsemppiä kaikille ja hyviä vointeja!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Mity:
Alkuperäinen kirjoittaja Alessia*:
Johnu, mulle tosiaan ei enää "voitu" tehdä Kätilöopistolla ultraa sen jälkeen kun 12 viikkoa olisi täynnä.

Alessia rv 14+3

Kuulostaapa oudolta. Varsinkin kun minulla kutsussa lukee ekan oltran osalta ajaksi 10-13+6. Mutta ilmeisesti jos osallistuu Down-selvitykseen niin viikot 10-12.

Eli täh, mitenköhän tämä menee omalta kohdalta?! Jotain Alessian kokemusten suuntaista olen aiemmin kuullut ja nyt olen kovasti ihmeissäni. Itsellä kätilöopiston ultra tulossa 11+4. Kävin varhaisultrassa ja sen perusteella kätilöopiston ultra-aika olisi viikolla 12+1. Tämä tieto on ilmoitettu neuvolasta Kätilöopistolle. Pitänee soittaa ja kysyä.

Mulla taas tehtiin down-seula 12+3 eikä noista päivistä sanottu siinä yhteydessä mitään. Jostain olin lukevinani, että 12+6 olisi takaraja? Siis että sekä verikoe että np-mittaus olisi luotettavia. Aika liki meni mulla. Ihmettelinkin aluksi miten se ultra aika oli varattu noin vikoille päiville.

Tässä vielä tarkennukseksi asiasta kiinnostuneille:

"Niskapoimun paksuus (NT-mitta, ultraäänellä) ja verinäyte otetaan samanaikaisesti 10.-12. raskausviikolla. Sikiön niskaturvotuksen arviointiin käy myös raskausviikkojen 10. ja 13. välillä tehdyt ultraäänimittaukset ja verinäytteen voidaan ottaa raskausviikoilla 9 ja 12(aikaisintaan 8+4 ja viimeistään 12+6). On tärkeää, että raskauden kesto UÄ-tutkimuksen suoritushetkellä ja verinäytteen ottohetkellä on arvioitu oikein." (Huslab.fi)

Hei,

Hassua, että kaikilla on tuosta Pennsylvaniasta huonoja kokemuksia. Meillä kai sitten kävi hirmuinen tuuri, koska huone oli tosi siisti, juuri uusittu myös kylpyhuone, eikä ollut kerrassaan mitään valittamista. Eihän ne käytävät siellä kyllä mitään luksusta olleet, mutta huone oli tilava ja hyvä. Ja jossain 20 kerroksen tietämillä. Ja kohtuullisen paljon matkustaneena olen kyllä ollut todella paljon pahemmissakin hotelleissa, mutta myös todella paljon paremmissakin :) Tosin me emme NY:ssä hotellissa viettäneet aikaa yhtään, vaan lähdimme aamulla liikkeelle ja tulimme takaisin vasta iltamyöhään, eli ainoastaan nukkumassa ja suihkussa käytiin.

Mutta, hotellejahan NY:ssä riittää, joten ei kun skaalailemaan :)

Lääkärissä käyty. Lisää kokeita lisää kokeita. Ja taas odotellaan. Nyt kuitenkin hieman näyttäisi valoisammalta asiat. Elimistö selvästi nyt tekee omiaan.Sikiön äänet kuuluivat hyvin tänään..se toi lohtua että siellä se pieni taistelija vaan kasvaa ja vahvasti osoittaa että täältä tullaan aikanaan:).
Katsotaan nyt miten tässä kaiken käy..aika näyttää..erikoislääkärin aikaa odotan edelleen.Hidasta kaikki.

Onko teillä muilla unihäiriöitä, eli nukahtamisvaikeuksia tai muuten horrosunta ja yöheräilyjä, pintaunta? Itselläni on vahvasti..johtuu osin tilanteestani, osin ehkä raskaudesta en tiedä. Huolissani siis että univelka on aivan mahdotonta!! Lääkkeitä en suostu käyttämään, mieluummin sinnittelen jotenkin vaan. Hyviä vinkkejä unettomuuden ja unihäiriön hoitoon otetaan vastaan..

Joo se Pennsylvania..en menisi koskaan enää sinne itse..ihan järkky!Mutta nämäkin ovat kai erilaisia subjektiivisia kokemuksia ympäristöstä..joku tosiaankin tykkääkin siitä ..mutta en voisi itse mennä enää. Vaikkakin vain nukkumaan. Pidemmällä lomalla ennenkaikkea hyvällä tasokkaalla hotellilla on merkitys mielestäni siksi että on hyvä turvaisa oma paikka myöskin hengähtää ja levähtää kaiken kovan liikkumisen ohessa, että viihtyy. Itse olin siitä valmis maksamaankin.

Alkuperäinen kirjoittaja Sienna@:
Tässä vielä tarkennukseksi asiasta kiinnostuneille:

"Niskapoimun paksuus (NT-mitta, ultraäänellä) ja verinäyte otetaan samanaikaisesti 10.-12. raskausviikolla. Sikiön niskaturvotuksen arviointiin käy myös raskausviikkojen 10. ja 13. välillä tehdyt ultraäänimittaukset ja verinäytteen voidaan ottaa raskausviikoilla 9 ja 12(aikaisintaan 8+4 ja viimeistään 12+6). On tärkeää, että raskauden kesto UÄ-tutkimuksen suoritushetkellä ja verinäytteen ottohetkellä on arvioitu oikein." (Huslab.fi)

Kiitos kokemuksista. Soitin Kätilöopistolle ja olen nyt menossa jo huomenna np-ultraan (enkä vasta ensi ti). Jännittävää!

Alkuperäinen kirjoittaja Zarja*:
Onko teillä muilla unihäiriöitä, eli nukahtamisvaikeuksia tai muuten horrosunta ja yöheräilyjä, pintaunta? Itselläni on vahvasti..johtuu osin tilanteestani, osin ehkä raskaudesta en tiedä. Huolissani siis että univelka on aivan mahdotonta!! Lääkkeitä en suostu käyttämään, mieluummin sinnittelen jotenkin vaan. Hyviä vinkkejä unettomuuden ja unihäiriön hoitoon otetaan vastaan..

Joo se Pennsylvania..en menisi koskaan enää sinne itse..ihan järkky!Mutta nämäkin ovat kai erilaisia subjektiivisia kokemuksia ympäristöstä..joku tosiaankin tykkääkin siitä ..mutta en voisi itse mennä enää. Vaikkakin vain nukkumaan. Pidemmällä lomalla ennenkaikkea hyvällä tasokkaalla hotellilla on merkitys mielestäni siksi että on hyvä turvaisa oma paikka myöskin hengähtää ja levähtää kaiken kovan liikkumisen ohessa, että viihtyy. Itse olin siitä valmis maksamaankin.

Onkohan Pennsylvaniassa remppa, kun Leelon kokemus kuulostaa niin erilaiselta. Tai sitten sinulla on ollut tosi hyvä tuuri huoneen suhteen. Meidän huone oli varmaan jostain 70-luvulta :)

Zarja, toivottavasti paremman uutiset jatkuvat. Voimia!

Minäkin olen uniongelmainen - ollut aina. Yleensä nukun yöt kokonaan, kunhan vaan nukahdan. Varsinkin työmatkoilla nukahtaminen ei onnistu normaalisti ilman tabuja. Tai jos nukkumisolosuhteissa tapatuu muutos, esim. olemme kylässä, mies reissussa, vaihdetaan puolia sängyssä tms. Säälittävää, mutta näin vain on! :) Ajatukset ei pyöri, enkä esim. huolehdi jos mies on menossa. Uni ei vaan tule! Tällainen tapaus siis... Mutta plussan myötä on tullut uusi ongelma - heräilen pitkin yötä ja aamullakaan ei nukuta pitkään vaikka tilaisuus olisi. Viime yönä olin hereillä vain kaksi kertaa! Jee! :)

Vinkkejä minulla ei valitettavasti ole antaa siis näiden perinteisten kevyt ulkoilu, makuhuoneen tuuletus, kevyt ilta-/yöpala. Banaanissa on tryptofaania, joka on luonnon oma uni-/mielialalääke. Tätä saa ilmeisesti luontaistuotekaupoista tabletteinakin. Itsellä ei ole kokemusta.

Työterveyslääkäriltä kysyin, että onko jotain mitä voisi ottaa nukahtamiseen raskaana ollessa. Ilmeisesti ei ole, sillä sekä nukahtamislääkkeet (esim. Somnor ja vastaavat) että melatoniini olivat "ei varmaa tietoa listalla". Tenoxissa oli maininta, että eläinkokeista oli havaittu jotain (en muista mitä) vaikutuksia raskaana olevissa eläimissä suurilla määrillä.

Normaalia vähemmillä unilla mennään, mutta onneksi ei väsytä juurikaan normaalia enemmän. Vaikka kyllä nyt alkaa huomata, että univaje alkaa painaa. Hieman peloissani odotan pimeää kautta. Joskus olen kaipaillut, että missä on se paljon puhuttu alkuraskauden väsymys! Ei ole täällä näkynyt! Kuten ei myöskään muita oireita.

Mity, tervetuloa. Kyllä tuolla Pennsylvania on (ainakin nykyisin) vain kaksi tähteä. Mulle minimivaatimus oli kolme, ja löydettiin loistosijainnilla sellainen kuin Bedford Hotel, joka oli myös edullinen. Olen mäkin tullut niin vanhaksi että olen aika nirso hotellin suhteen, vaikka hintakin on tärkeä kriteeri.

Woodburystä kuulee monenlaista kommenttia, mutta eiköhän sieltä lastenvaatteita löydy :) Mies oli viime vuonna San Franciscossa vastaavanlaisessa outlet-paikassa ja toi tosi paljon kivoja vaatteita (mm. Ralph Lauren) esikoiselle.

Ajattelin nyt kuitenkin varata ajan neuvolaan, kun kerran viikolla 16-17 saa jos haluaa. Kun on päivät esikoisen kanssa kotona niin kaikenlainen ohjelma on hyvästä, ettei tarvii joka päivä kökkiä puistossa :D

Zarja, kiva että lääkärissä kaikki oli toistaiseksi ok!

Taitaa tämän meidän ketjun perusteella olla melko yleistä tuo että raskaus vaikuttaa uneen, mullakin siis. Olen aina ollut huono nukahtamaan, mutta unen päästä kiinni saatua sitten normaalisti nukunkin joka yö makeasti sen vähintään 10 tuntia. Nyt ei enää onnistu sellainen, kun kerran herään vaikka siihen että mies lähtee töihin niin se on sitten siinä, unta ei enää saa ja olen sitten täysin hereillä. No, ihan hyvähän tuo on että vähän aiemmin heräilee, eipä vaan taida auttaa tähän väsymykseen kauheasti. Mutta eipä minullakaan siis nukahtamiseen mitään neuvoja ole, itse olen niin tottunut että nukahtamisessa kestää, käytän sen ajan sitten vaan kaikenlaisten tärkeiden ja vähemmän tärkeiden juttujen miettimiseen.

Täällä on kaikki vaikuttanut sujuvan hyvin, vaikka en ole kamalasti jaksanut kirjoitella. Pahoinvointi vaikuttaa nyt helpottaneen tai ainakin vähentyneen, ihanaa! Väsyttää kyllä yhä, mutta täytyy olla tyytyväinen että näinkin helppoa on ollut. Hankalimmaksi oireeksi meillä noussut kyllä tämä nälkä, välillä ihan nolottaa miten raivohulluksi sitä voi nälkäisenä tulla. Mies on saanut kärsiä kun ei ole aina oikein ymmärtänyt että sitä ruokaa on tosiaan saatava nälän iskiessä aina HETI! :D Toivon miehenkin puolesta että jossain vaiheessa helpottaa..

Taisi olla useampikin teistä lähdössä matkalle, melkein kyllä kateeksi käy vaikken oikein pidäkään matkustelusta. :P Täytyy keksiä kaikenlaista paremmin mulle ja meidän budjettiin sopivaa piristystä nyt tämän pahoinvointi-väsymyshorroksen jälkeen. Aion ainakin aloittaa kasvonaamiolla ja kynsien laittamisella, on nimittäin ihan kaikki kaunistautumisyrityksetkin jääneet taka-alalle. Kiva siis heräillä nyt ainakin hetkeksi taas eloon :D

Kiukkumöykky: Oikein juuri noin pitää tehdä, hemmotella itseään joskus. Tiiätkö että aivan sama fiilis täällä..tekee mieli tosi paljon johonkin ihanaan jalkahoitoon tai kasvohoitoon..se on niin ihanaa kun saa joskus jotain semmoista erilaista ja harvinaista. En siis koskaan ole ollut kasvohoitolassa mikään vakioasiakas..kaukana siitä..kerrankohan käynyt ikinään..:/. Kiukkumöykky mennään johonkin ihanaan hoitoon..selvitetään mikä ois oikein kiva. harmi vaan ne hinnat, mutta raha ei aina ratkaise. Toinen mitä olen miettinyt on hiusväri..sen muuttaminen. Olen ikäni tyyliin vrjyyttänyt hiuksiani, ja nyt juurikasvu on kasvanut 5 cm..aika raju näky meinaan. Olen harkitsemassa luonnollisempaa hiusväriä, kun ensi vuonna sitten ajattelin päästää itseni helpommalla ehkä tuon värjäyksen suhteen..luonnollinen väri kiehtoisi..mutta kuinkahan raskaana onnistuu..ja saakohan mennä..mulla on hormonit ihan sekaisin..muutkin kuin raskauteen liittyvät..tukkaakin lähtee tuppokaupalla..eli onkohan viisasta edes värjätä nyt radikaalimmin..?

Mity: Unettomuus..no lohduttavaa..tällä muitakin joilla samaa. Mulla tuo unettomuus on ollut jo pidemmän aikaa. En nukahda..voi mennä 02-03:eenkin ennenkuin nukahdan vaikka olisin miten yrittänyt rauhoittua ajoissa..lukea, syödä, jne jne. Ja sitten jos nukahdan yleensä ollenkaan..niin olen aina pintaunessa, uskon että tämä ei ole normaalia vaan jossain on syy. Kärsin siis vakavasta uniongelmasta..ei väliaikaista eikä myöskään lievää. En muista milloin olisin nukkunut sikeästi, nähnyt unia ja herännyt levänneenä..aika kamalaa. Raskaus ei edesauta jo olemassa ollutta ongelmaa. Puhuin lääkärille aiheesta eilen..aikovat ehkä selvittää asiaa nyt tarkemmin. Toivottavasti. Kysehän voi olla jostain välittäjäaineen toimintahäiriöstä..vaikka en ole masentunut niin esim serotoniini tai dopamiinin kulku..ne jo vaikuttaa itsessään tosi paljon. Myös aivolisäkkeen/hypotalamuksen toimintahäiriö, kilpirauhaset, endokrinologiset syyt, uniapnea, stressi,tai joku vakava muu sairaus jne. Syitä voi olla siis niin monia.Hohhoijaa..tuntuu että täällä ei nämä terveyshuolet ota laantuakseen.
Verikokeissa oli hyvää ja huonoa..vielä ei siis olla voitonpuolella. Mutta jotkin arvot oli korjaantumaan päin..mutta nyt pelkoa ko.arvoissa on että muuttuvat vielä päinvastoin. Olen seurannassa ja odotan tosiaan erikoislääkärin aikaa. Puhun siellä sitten tuon unettomuus asiankin läpi. Itselläni on sairaushistoriaa muutenkin hieman. Joten syytä on asiat käydä läpi. Ensi viikolla menen röntgeniin ym. Yllättävän hyvin silti jaksan..kumma kyllä. Vaikka myönnän että silmäluomet ovat niin raskaat että ihme kun olen yleensä tolpillani..aivot ei lepää edes öisin, jolloin solujen pitäisi juuri uusiutua ja ihmisen tärkein palautuminen tapahtuu.

Tulipa taas tekstiä täältä..mutta helpottavaa..ah.:)..

Kaunis syyspäivä hemmottelee..ilojakin on..paljonkin..nautitaan kuitenkin:)!!

Terveisiä neuvolasta!

Aamusella käytiin juttelemassa neuvolatädin kanssa ja kuuntelemassa sydänäänet. Kaikki oli ihan okei. SEuraava neuvolakäynti ajoittuu reilun kuukauden päähän, jonka jälkeen saakin sitten hakea äitiyspakkausta kun siihen vaadittavat raskauspäivät tulevat täyteen. Huih, kylläpä aika menee nopeasti. No ennen seuraavaa neuvolaa on rakenneultra, siihen olisi vielä noin kuukausi..
Onneksi on kotidobbleri, jolla voi kuunnella sydänääniä tässä välissä.

Mulla raskaus on vaikuttanut uneen siten, että saatan herätä neljältä ja olla vähän aikaa virkeä, mutta sitten nukahdan kyllä uudelleen...

noista kosmetologin hoidoista tuli mieleen, että eilen kun kävin kosmetologilla laitattamassa kulmani niin huomasin kipukynnykseni madaltuneen. Koskaan ennen kulmakarvojen nyppiminen ei ole tuntunut noin inhottavalta. Kosmetologini mukaan en ole ainoa joka on näin tuntenut raskaana ollessaan...

Itse olen ainakin sujuvasti käynyt kampaajallani värjäyttämässä omia hiuksiani. Hänen mukaansa värjäämisestä ei ole mitään haittaa sikiölle. Luulisin, että minulle itselleni olisi enemmän haitaksi kulkea värjäämättömällä päällä ;)

Syökö teistä joku kalaöljykapseleita?

TNL 15+3

TNL, kertoisitko miksi ne sydänäänet kuunnellaan? Siis varmaan siksi, että kaikki on kunnossa. Mutta kyselen sen takia kun minulta niitä ei ole vielä kuunneltu, ja uskon ettei seuraavassa tsekkauksessakaan kuunnella (rakenneultra), en ole varma. Näin ollen ekan kerran ehkä kuunneltaisiin joskus viikolla 21 kun on seuraava neuvola. Onko syytä mennä kuuntelemaan aikaisemmin?

En syö kalaöljykapseleita. Kysyin asiasta neuvolasta ja sitten yksityiseltä erikoislääkäriltä. Kummatkaan ei niitä suoraan kieltäneet, mutta ehdottivat kuitenkin jotain muuta vaihtoehtoa. Yritän syödä lohta ainakin kerran viikossa, ja joka päivä laitan puuroon rypsiöljyä, jossa on siis omega 3 ja 6.

Osaltani np-ultran probleema oli siinä, että Naistenklinikalla he eivät suostuneet tekemään sitä 10 + viikolla sen vuoksi, etteivät saa välttämättä pientä lasta kääntymään. Yksityisellä se onnistui kyllä. Ja kuten tutkittua, sen voi tehdä 10 viikosta lähtien.

Suunnittelin kertovani tällä viikolla pomoille raskaudesta, mutta he ovatkin työmatkalla. Vatsa pomppasi parin päivän sisällä esiin niin, että tänään ensimmäinen työkaverini rohkeni kysyä asiasta. Mutta eihän tämän näin pitänyt mennä; Siis niin, että sanoma leviää kulovalkean tavoin ja pomot eivät tiedä mitään :) No, ei kai se niin vakavaa ole.

Kenen muun talvitakki kiristää?
RV 16+1

Zarja, kyllä mäkin käyn säännöllisesti värjäämässä hiuksia, ja ihan terveen lapsen olen saanut :)

Sienna, kait tuo sydänäänten kuuntelu on vaan ainoa tapa varmistaa neuvolassa, että kaikki on ok. Lisäksi se on äidille mukavaa :)

Johnu, täällä kävi sama juttu eli vasta eilen tai toissapäivänä laitoin pomolle mailia, vaikka työkaverit on tienneet jo kauan. Ja kyllä, talvitakki kiristää...

Sienna, mielestäni sydänäänet kuunnellaan, jotta tiedetään masuasukin olevan vielä kuvioissa mukana. Täällä Satakunnassa neuvolassa käydessäni sydänäänet kuunneltiin ekan kerran vkolla 10 käydessäni neuvolalääkärillä. Sikiön syke oli silloin huimat 200 ja nyt käydessäni 15. vkolla neuvolassa syke oli laskenut 150:een. Neuvolatätin mukaan sikiön sykkeen pitäisi olla yli 120 raskuden ajan. Ja onhan sitä pienen sydämen ääntä kiva kuunnella. Mutta kuuntelu ei mitenkään välttämätöntä ole, ultraamisen yhteydessähän nähdään sydämen syke.

Mä olen kertonut raskaudestani jo 10.-12. viikon aikoihin ystäville, sukulaisille ja työtovereille..

Kasvavaa vatsaa odotellessa ja sopivaa talvitakkia etsiessä
TNL

Moikka kaikki. Ihan ensiksi suuret tsempit Zarjalle ja Monuskalle ikävissä tilanteissa! Luin tuossa listaa pari sivua taaksepäin ja oli kyllä tosi ikävää lukea teidän koettelemuksista.
Enpäs nyt tosiaan ole tänne kerennyt/muistanut tulla kirjottelemaan pitkiin aikoihin, ja aloin miettimään että en jatkossakaan taida kovin ahkerasti kirjoitella kun töissä pääsen vain harvoin tänne kirjoittamaan ja kotona ei yhtään huvita katsoa tuetokonetta kun päivät pitkät se kanssa työskentelee. Eli poistan itseni listalta. Kaikki on kyllä hyvin minulla ja vauvalla, tosin tässä nyt viimeiset 3 viikkoa kärsinyt sitkeästä on-off-flunssasta... :(

Lista
tytönäippä 31.3.2010 toinen (esikoinen 6/08, km 5/09), Koks
Sienna@ 4.4.2010 esikoinen, Naistenklinikka
Zarja* 4.4.2010 esikoinen ,Tays
TNL 4.4.2010 esikoinen
Alessia* (34v+33v) 6.4.2010 toinen (esikoinen 7/08), Kätilöopisto
Säde2010 8.4.2010 toinen (esikoinen 10/06)
Johnu 8.4.2010 esikoinen
Ilona79 12.4.2010 toinen (esikoinen 10/07)
kiukkumöykky 13.4.2010 esikoinen
Kesä* 15.4 neljäs
Ilona81 15.4.2010 esikoinen (km 05/09, km 07/09)
Monuska79 16.4.2010 esikoinen, Oulu
Iita* 17.4.2010 esikoinen
Lydia* 20.4. 2010 toinen (esikoinen 10/06)
Hertta1981 24.4.2010 toinen (esikoinen 12/08)
Tylleröinen 25.4.2010 esikoinen
Illusia75 24.4.2010 toinen (esikoinen 7/08)
Mamu82 25.4.2010 kolmas (esikoinen 8/06, toinen 12/07)
Jenny* 29.4.2010 esikoinen
Tz 30.4.2010 esikoinen
Leeloo 30.4.2010 esikoinen

Yhteistyössä