Huhtimammat 06 osa 2

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hipsu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa täältäkin!

Mulla on kaikki paikat ihan jumissa, kun oltiin miehen kanssa viikonloppuna mäessä. Kokeilin lautailua kymmenen vuoden tauon jälkeen ja eipä olekaan vähään aikaan sattunut niin paljoa....Alkuun näytti ihan lupaavalta, mutta sitten alkoivat kaatumiset ja eihän sieltä suosta sitten oikein enää noustu. Hermot meni totaalisesti ja taisivat iloiset pikku hiihtolomalaiset oppia muutaman kirosanan lisää. *hävetys* Siellä sitten nyyhkin yksin jumissa kuusen alla, kun putosin hissistäkin ja huusin miehelle, että tuo mulle edes pillimehu. No niin, mutta hauskaahan tuo mäenlasku tietenkin on. :)

Olimme siis Lukaksen mummilassa viikonlopun ja mummi otti "hoitovastuun" pojasta niin me vaan lähinnä syötiin,saunottiin ja möllötettiin telkkarin edessä. Ihan kivaa, mutta outoa, kun ei tarvinnutkaan alituiseen ravata pojan perässä. Mieskin on tämän viikon lomalla ja pitäisi suunnitella jotain kivaa tekemistä. Mieluiten yhdessä.

Meillä on kanssa maisteltu kaikkea edellisiä juttuja (paitsi rinkeleitä), lisäksi myös maissia (pakaste) ja marjoja ja hmm..onhan noita muitakin, mutta nyt en muista.

Saadaan ilmeisesti sieltä mummilasta sellainen baby björnin selkänojallinen potta, jossa myös vyö. Ei hajuakaan onko toimiva, mutta kokeillaan, kun jaksetaan. Meillä ei siis vielä olla pottailtu, mutta ajattelin kanssa esim. aamupuuron (potentiaalinen kakkausaika) jälkeen istuttaa hetkeksi ja katsoa tuleeko mitään. :)

En ollut muuten tajunnutkaan, että kuinka paljon tämänkin ikäiset jo ymmärtävät puhetta...Oli hassua, kun mies sanoi, että "näytä isälle kieltä", niin poika lupsautti nauraen kielen esiin, tai että "haepa isälle muumikirja", niin hänpä lähti matkaan ja toi kirjan. En ole ilmeisesti älynnyt "vaatia" pojalta mitään. Ehkä päiväunien jälkeen kokeilen "tiskaapa Lukas tiskit" tai "haepa imuri". ;)

Aurinkoista ja hrr..kylmää päivää!

Moi!
Aktivoidutaanpas vähän, nukuttaa niin kamalasti että meinasin ihan sammua tuohon sohvalle ja tyttö touhuili omiaan vieressä...
Tänä aamuna oli ultra ja siellä se pieni pyöri kuin väkkyrä :) laskettu aika on 6.9. eli viikolla 11+4 mennään. Ens kesä meneekin sitten maha pystyssä, just katselin netistä jotain tankini-tyyppistä uima-asua, jolla voisi mennä rannalle ja uimahalliin.
Tiukulla on taas uusia makuja: jäätelö, suklaamuffinssi, mustaherukkamehu...tyttö on niin kovin kiinnostunut ruoasta (varsinkin minun) että ajattelin että maistellaan sitten :)
Tuo potta on ollut ajatuksissa täälläkin, mutta ei olla saatu vielä ostettua. Olis huippu juttu jos saisi Tiukun kuivaksi ennenkuin kakkonen syntyy, mutta kukin ajallaan.

Omasta ruokailusta sen verran, että pakko syödä säännöllisin väliajoin, muuten tulee huono olo. Pyrin tekemään joka päivä iltaruoan jota syön seuraavana pvänä lounaaksi. Välillä on sitten ihan pinaattikeittoa, verilettuja :P tms. einestä, mutta mikroaterioihin en halua sortua. Katselinkin lauantaina kaupassa pakastealtaan tarjontaa, niin siellä oli ihania kasvispannuja yms. mutta hintaa 3€ ja enemmänkin, ettei niitä kyllä joka päivä raskisi syödä..näillä tuloilla, kun tää kesälomakin on pian ohi :)
Kiitos Miuku vinkistä, täytyypä ostaa rinkeleitä tytölle! Just jotain tuollasta mutusteltavaa olen kaipaillutkin Tiukulle omiin kätösiin.
Nyt on mentävä, joku taitaa tylsistyä..

Moikka!

Meillekään ei uutta paitsi että pari päivää on mennyt aika räkäisenä meidän pojulla. Yöt on olleet aika rikkonaisia, tosin suppo on auttanut. Toissayönä annoin kaksi suppoa kun itki selvästi jotain särkyä (ehkä ne hampaatkin taas....?;)), en tiedä oliko vähän tuju annos kun nukkui klo 6 saakka. Ainakin siinä paketissa lukee että kaksi saa antaa....

Mansikkainen onpas teidän Lukas välkky:) Meillä ei kyllä noudeta kirjaa, saati sitten jotain tiettyä kirjaa. Kovasti oon yrittänyt "hae pallo" tai "istu alas" tms mutta ei mene jakeluun;) Nenäliinan kun poju löytää niin laittaa sen mun nenälle ja alkaa tuhistaa sieraimilla. Oonkohan niistellyt paljon?! Niin ja kukka-sana on ainoa mitä yrittää selvästi sanoa. Ei-sanalla ei mitään tehoa edelleenkään. Mites teillä muilla, totteleeko teidän muksut?

Sormiruoista.....mä en kyllä vieläkään pysty antaan kurkun, leivän tai muun palaa pojulle käteen. Tai siis annan mutta haukkana vahdin itse vieressä. Poju on niin hätäinen että tunkee mahdollisimman ison palasen suuhunsa ja yrittää niellä sitä pureskelematta. Maissinaksut on ainoat mitä pystyy syömään ilman vahtimista ja suun kaivelua. Riisikakuista olen palastellut pieniä paloja joita pistää suuhunsa. Banaani ja mandariini/appelsiini on mitä suurinta herkkua. Oon syöttänyt ne omin sormin. Äskönkin yritin antaa syödä appelsiinilohkoa itse mutta melkein tukehtui kun tunki sen kokonaan suuhunsa:/

Me ostettiin potta mutta siinä ei oo näköjään mukava istua. Tuntuu vissiin oudolta vielä, mutta kaippa se siitä sit joskus lähtee....Ostettiin ihan karvalakkimalli;) About 3e. Meidän poju onkin huomenna sitten 10 kuukautta! Juhlistaaksemme merkkipäivää ostin hänelle Bulgarian jogurttia.

Mukavaa viikonalkua kaikille!

Piitkästä aikaa ilmottaudun taas minäkin:) Olen kipeänä, joten puolikuntoisena koitan ravata Alissan perässä...Eilen oli tosin paljon huonompi olo kuin mitä nyt, joten siihen verrattuna jaksan suhkot hyvin! PE alkoi olla flunssainen olo ja kaverin häissä LA nousi sit kuume jne. No onneksi Alissalla ei ainakaan vielä ole muuta kuin pikkuisen nuhaa. Toivottavasti ei tulekaan muuta!

Mä olen antanut Alissalle käsisyötäväksi banaania, omenaa, päärynää (Alissan lemppari), rusinoita, maissinaksuja, leipää, raejuustoa...siinä ne tais ollakin! Nyt ajattelin tällä viikolla maistattaa normaalia jogurttia. Kun sais aikaseks lähdettyä kauppaan. Alissa täyttää KE 10kk, joten eiköhän täs pitäs hieman jo ahkerampana olla antamassa noita maitotuotteita:/

Me ostettiin sellanen Babybjörnin (kirjotetaanko se edes noin??) selkänojallinen potta. Olihan se oikeesti melki 30e, mut nyt hieman päälle 20e oli tarjoukses Cittaris. Aika kallis, mut halusin just sellasen;) Vielä ei olla kertaakaan pottailtu, mut kunhan ny tästä parannun kunnolla, niin sit jos sais aloteltua senkin...

Muuten ei tänne kummempii. Alissa menee ja touhuaa kuten ennenkin. Nousee ja kävelee tukea vasten. Mut ei osaa kävellä, jos koittaa "kävelyttää". Äittä sanoo ja välillä tulee jopa ihan äiti ja nyt kyllä jo tarkottaa sillä mua:) Selvästi sen sanoo aina, kun tulen näkyviin tai jos neiti tulee mua kohti!

Pikaista paranemista kaikille sairastaville ja hyviä vointeja pikkukakkosia odottaville!

Ei oo tullu kirjoteltua pitkään aikaa. On miehen kanssa suunniteltu talon rakentamista niin on kaikki vapaa aika menny siihen. Tontti on jo katottuna, mut pitäs vaan ootella et miehen työt varmistus ensin kun valmistuu nyt keväällä. Meillä nuo sormisyömiset sujuu jo hyvin kun on ollu sellasia jaksoja, että ei muu oo kelvannu. Netta on syöny mm. banaania, voileipäkeksejä, kurkkua, omenaa, marjoja,leipää, makarooneja tms. Banaania käytettiin syksyllä automatkoilla viimeisenä oljenkortena, jos ei muuten viihtyny. Kokonaista banaania vaan anto lupsuttaa niin siinä hyvin hurahti puolikin tuntia(aika sottasta vaan). Nykysin tulee enemmänkin annettua soossattuna kiisselin tai marjojen kanssa. Meillä on puhe alkanu kehittymään nopeasti, sanoo äiti,isä, tyttö, poppa,heippa ja perkelettäkin on tapailtu:/Puhe ei oo kuitenkaan hiastanu liikkumista ja seisoo välillä pitkiäkin aikoja ilman käsiä ja kävely sujuu hyvin kävellyttäessä. Meillä myös EI sanaa ei oikein jakseta totella, mutta kärsivällisiä ollaan. Mies on opettanu kättelemään ja antaa tavaran kädestään kun pyytää ja nyökkää kun isä sanoo kiitos. En tiiä mistä lie sen oppinu kun joltain pääsee pieru tai menee vessaan niin alkaa mahoton pieru pörinä. Ja minä puolestani oon taas opettanu puhumaan puhelimeen. Kun sanoo haloo niin laittaa käden korvalle ja jos puhun puhelimeen niin Netta puhuu kans eikä meinää ite kuulla sitten mitään.Me saatiin viime viikolla serkuilta potta, mutta huuto on alkanu tähän mennessä joka kerta kun siihen on joutunu istumaan. Hampaita täällä edelleen odotellaan. Ens viikolla tulee Netalla 10 kk täyteen ja eilen laitoin jo vähän tavallista maitoa mannavelliin ja vanilja jäätelöä vähä maisteli ni ei tullu mitään oireita. Miehen kanssa tässä naureskellaan kun tyttö hihkuu tuossa polvillaan kun ois muurahaisia pyllyssä. Pitää mennä ja keksii jo vähän rauhallisempiä touhuja ennen unia. Joo ja nyt alko nokkahuilulla soitto..apua ja viikon jatkoja!!!

Mansikkainen: Ällistelin täällä, että kylläpä se Lukas on välkky. Ei meillä vaan taideta tajuta vielä tuon taivaallista.
No, siirryttiin sitten olkkariin ja lattialla oli yhtä sun toista lelua läjässä.Kokeilin, että "missä on Topias muumipallo? Tuo äidille muumipallo" Ja niin vaan haki pallon ja toi. Teo osasi saman tutilla ja pupulla. Herran jestas, meinasin pudota sohvalta ällistyksestä. Soitin heti mun äidille ja se oli ihan välinpitämättömänä, että hänhän on poikien kanssa harrastanut sitä jo muutaman viikon silloin kun on ollut hoitamassa. Että nytkö sä vasta huomaat?

MItähän kaikkea muuta ne mahtavat osatakaan...

Huomenna ullanlinnanmäelle laskiaispulkkailemaan! (puolen päivän aikaan, jos muita sattuu kiinnostamaan)

Terve!

E & J, nyt ei ole tapaamisia suunnitteilla, mutta eiköhän tässä voisi sellaista taas alkaa järkätä. Olisikin kiva, jos mahdollisimman monelle passaisi. Itsellä ei tässä ole kummempia suunnitelmia, eli kaikki käy...Voisin kutsua porukkata myös meille, mutta vähän arastelen, kun meillä on tuo hunsvotti koira ja en tiedä miten se "pimahtaa", jos tupaan tulee kerralla paljon pieniä ja isoja vieraita. Siis hän on ehkä vähän turhankin iloinen ja kiinnostunut uusista tuttavuuksista. :) Jos joku muu haluaa toimia tapaamispaikan järjestäjänä, niin kernaasti osallistuisin sitten tarjoiluihin.

Laskiaistiistaina me(kin) kävimme ulliksella, istuimme taljan päällä puun juurella ja joimme tärisevin käsin termarikahvia. Yhtään laskua emme suorittaneet (harmi kyllä). Miukun kööriäkään en bongannut. Tuli hyvä mieli, kun joku vanha pariskunta 60+ karautti vanhalla kelkalla mäen alas. Taisi olla heille vuotuinen traditio...jatkoin sitten kuvittelua eteenpäin, että nyt he varmasti menevät yhdessä syömään ja lasillisille ja elävät elämänsä onnellisina loppuun asti...Saapas joo nähdä mihin sitä omat ja kumppanin rahkeet riittää...Anteeksi pessimistisyyteni, mutta nyt on taas sellainen hetki, että lievä uskon puute vaivaa. ;)

Lukas oli muuten 10,5 kg ja 76 cm. Oli tasan 10 kk, kun käytiin.

Heip.

...Kirjoitanpa vielä, että vaikka lähes aina unohdan kommentoida muiden kirjoituksia, niin niitä on kyllä tosi mukava lukea ja saada vinkkejä yms. Jotta kiitos vaan kaikille!

Heips,

Meillä oli eilen 10kk neuvola, mitat 77cm ja 9,1kg. Pitkä siis on, tasaisesti kasvaa kuulemma. Juteltiin aika paljon noista risaisista öistä mutta eipä mulle siitä paljon käteen jäänyt. Tassuttelua markkinoi kovasti mutta mä en oikein oo koko systeemiä ikinä tajunnut....Poju vaan heräilee yöllä vaihtelevasti, ei siinä tassuttelut oo auttaneet. Välillä onneks niitä hyviäkin öitä on, esim toissayön nukkui kokonaan:) Viime yönä heräs sit taas 3 krt. Neuvolatäti vaan lohdutti että "kyllä ne yöt viimeistään siinä toisella vuodella rauhoittuu...". Kiva.

Nyt meidän pojulle on vihdoin puhjennut se kolmas hammas. Mä oon aika varma että meillä toi nuha ja hampaiden puhkeaminen liittyy toisiinsa. Viimeksikin tuli nuha kun tuli hampaat.

Meillä on nyt taaperokärry ihan hitti. Mies sääti kärryn pyöriä niin että ei lähde liian vauhdilla alta ja nyt poju kaahailee sillä ympäri kämppää. Harmittavan usein vaan tulee seinä vastaan;) Mä oon antanut kolmena päivänä luonnonjogurttia hedelmäsoseen kanssa ja mitään vatsaoireita ei oo tullut, joten täytyy alkaa antamaan muitakin hapanmaitotuotteita.

Eipä tänne sen kummempia, toivottavasti noi pakkaset taas lauhtuu niinkuin on luvattu, ärsyttää kun ei pääse ulos. Täällä Tampereella ainakin on ollut tällä viikolla taas aamusin -20-25 astetta:/ Ja onneks alkaa viikonloppu.....

Morjens!

Meillä ollaan nyt ilmeisesti siirtymässä yksiin päikkäreihin. Millään ei suostu menemään toisille unille ja yritän malttaa mieleni tänään ja olla edes yrittämättä, jos ekat unet alkaa vasta puolen päivän maissa. Aiemmin on aloittanut ekat jo yhdeksältä - kymmeneltä ja nyt siis siirtänyt niitä itse myöhemmäksi parina päivänä.
Unikoulu-uutiset: pari viikkoa on takana ja tällä viikolla on kolmena yönä nukkunut 21-5.30/6, sitten syönyt aamumaidon ja mennyt takaisin nukkumaan n. tunniksi. Kelpaa mulle, on kuitenkin tosi iso muutos aiempaan. Ja nukahtamaan on oppinut nyt itse sekä päivällä (useimmiten) että illalla omaan sänkyynsä. Tämä on suorastaan i-h-a-n-a-a... tunsin itseni lähes normaaliksi tuossa yhtenä päivänä, kun olin saanut yön nukkua 22.30-5.30. Se on tähän astisen vauva-ajan ennätysyö minulle.

Ikeniä meillä hinkataan siihen malliin, että jotain sieltä on varmaan tuloillaan. Oli myös tällä viikolla yksi yö ihan selvää kipuitkua, kun heräsi. Pistin Panadolia suuhun ja siihen sitten kohta rauhoittui. Meillä ei ne ylähampaat ole vieläkään näyttäytyneet. Nytkin vaikuttaa, että se kutina/kipu on ennemmin tuossa alhaalla kulmassa.. saa nähdä tuleeko koko alarivi ensin :P

Ei olla Molly mekään paljon tällä viikolla ulkoiltu. Iltapäivällä ollaan sitten pyörähdetty pihalla välillä. On ollut oiva hetki pestä haalari :) Mä en ostanut vielä täksi talveksi toista haalaria, kun ajattelin ettei se niin usein ole pesussa vielä että tarvisi vaihtohaalaria koko ajan. Tarttis kans ostaa tuo taaperokärry. Sitteriä, tavallista tuolia ja syöttötuolia työntelee paremman puutteessa ja näyttää vähän hankalalta :)

Aurinkoista viikonloppua kaikille...

tere!
joo, meillä alkoi kanssa toissayönä unikoulu ku meni totaalisesti hermo, ku poju heräili tyyliin yhestätoista kuuteen kahden tunnin välein...Edellisyö meni hyvin, karjui puoli yks puoli tuntia ja sitten nukkui puol seiskaan. Viime yö oli sitten rauhattomampi kolmesti heräili itkemään...mutta taistelutahto täällä on kova ja periksi ei anneta! tavoitteena on kokonaan lopettaa yösyöttö.

Täällä kipeenä. Viime viikon PE alkoi ja muutaman päivän jo jopa tuntui paremmalta, mutta nyt taas ihan veto pois:( Alissa onneksi terveenä, joten kyl mä vaikka olen pää kainalossa, jos neiti selviää flunssatta!

Meillä alettiin kans maitotuotteiden maistelu. Tai raejuustoa ollaan jo jonku aikaa annettu, mut nyt annoin viiliä ja jogusttia. Muutama teelusikka viiliä meni hyvin ja ei oireita. Mut eilen sai jogusttia ja huusi parin tunnin päästä mahaansa. Piereskeli ja huusi, lopulta nukahti mun syliin. Eli takapakkia otetaan hieman...

Meilläkin on sellanen taaperokärry, mut Alissa ei oikeen ymmärrä sen päälle:) Lelukoppaansa kyllä työntelee, mut kärryä vie vain kontaten pitkin kämppää;) No ehkä hoksaa idean jossain vaihees.

Alissa täytti 10kk keskiviikkona, jolloin oli myös neuvola. Pituutta 71cm ja painoa 9120g.Hyvin kasvaa siis:) Neuvolan täti jaksoi vaan päivitellä neidin energiaa ja vauhtia:) Alissa konttaa ns. puoli istuvassa asennossa ja vauhti on kyl tosi kova!

Syömisen kans nyt tullut ongelmia, kun neiti haluaisi kaiken syödä käsin. Puuroa kun en antanut aamulla rämpiä, niin neiti veti herneen nenäänsä ja ei sit suostunut syömään ollenkaan. Mut nyt lahkeessa riippuu pieni kitisijä, eli pitänee mennä! Viikonloppuja kaikille!

Yhteistyössä