Huih, allerginen reaktio?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti huolissaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Jarnuska:
Meillä viimekesänä muksua (silloin 2v) pisti hyttynen otsaan. Herralla oli toinen silmä kaapissa (aka turvonnut umpeen) 3 päivää vaikka haettiinkin heti lääkkeet kun oireet huomattiin..Sai zyrteciä ja panadolin kipulääkettä. Kipeä ei kyllä missään vaiheessa ollut, vähän ilmeisesti kutitti koska välillä hieroi silmiä, mutta muuten ei tainnut itse edes huomata koko juttua :)

Tänä kesänä onneksi vielä vältytty noilta kasvoihin kohdistuvilta pistoilta, käsivarret ja jalat näyttää kyllä melko karuilta.. Äitinsä geenit periny tässäkin asiassa, poika parka :)

Meillä on esikoiselle pienempänä noussut valtavat paukurat kesän ensimmäisistä hyttysistä mutta ei koskaan mitään turvotusta tmv. Nyt kun muistelen niin tällä samaisella lapsella jolla nyt on silmät turvonneet, niin turposi vuosi sitten kesällä jalkapöytä todella paljon jonkun ötökän puremasta. Eli kai tuo allergista on....

kanssa kaksi pv kestänyt juuri ihan sama, muutama mäkäräisen pistos otsassa, turvotus aivan valtava otsan keskellä, yön aikana turvotus laskenut nenän ja silmäkulmien kohtaan,
naamaa ei edes tunnista.
zyrtec tippoja ja tuleduslääkettä, toivottavasti huomenna jo parempi....
miten siellä tänään?

En ole nyt käynyt täällä joten en ole hoksannutkaan että ketjua on nosteltu.

Meillä siis tuo turvotus laski silmäluomiin seuraavana päivänä ( josta kirjoitinkin ) ja silmien ympärys oli ihan punainen. Lapsi kuitenkin oli pirteä eikä menoa haitannut ollenkaan. Kolmantena päivänä turvotus oli oikeastaan jo hävinnyt kokonaan ja punaisuuskin katosi melko samaantahtiin.

Eilen sai mojovia hyttysenpistoja ohimoon mutta tällä kertaa tuli vaan hienot paukamat joten jospa olisi ollut vaan ensireagtio tälle kesälle. Säikäyttää tosin todella paljon kun eka kerran tuollainen tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti huolissaan :
En ole nyt käynyt täällä joten en ole hoksannutkaan että ketjua on nosteltu.

Meillä siis tuo turvotus laski silmäluomiin seuraavana päivänä ( josta kirjoitinkin ) ja silmien ympärys oli ihan punainen. Lapsi kuitenkin oli pirteä eikä menoa haitannut ollenkaan. Kolmantena päivänä turvotus oli oikeastaan jo hävinnyt kokonaan ja punaisuuskin katosi melko samaantahtiin.

Eilen sai mojovia hyttysenpistoja ohimoon mutta tällä kertaa tuli vaan hienot paukamat joten jospa olisi ollut vaan ensireagtio tälle kesälle. Säikäyttää tosin todella paljon kun eka kerran tuollainen tulee.

*reaktio :D ( ihan pakko oli korjata ;) )

Ja juuri kun pääsin kehumaan että tuli niistä ohimoon pistetyistä vaan hienot paukamat niin nyt on sitten vasemman puoleinen ohimo ihan kunnolla turvonnut. Nyt kun tietää, mistä johtuu, ei niin säikäytä vaikka hurjan näköinenhän tuo on. Joten ei muuta kuin allergialääkkeet kehiin.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti huolissaan :
Ja juuri kun pääsin kehumaan että tuli niistä ohimoon pistetyistä vaan hienot paukamat niin nyt on sitten vasemman puoleinen ohimo ihan kunnolla turvonnut. Nyt kun tietää, mistä johtuu, ei niin säikäytä vaikka hurjan näköinenhän tuo on. Joten ei muuta kuin allergialääkkeet kehiin.

Minä suosittelen Zyrtec-tippoja, niitä annetaan pienen mehutilkan tai vaikka veden mukana. On paljon riittoisampaa kuin se mikstruura ja menee huomattavasti helpommin alas. Tarkka erottaa maun sieltä joukosta, mutta ei se varsinaisesti pahaa ole. Kannattaa antaa enneltaehkäisevästi, jos tietää joutuvan syödyksi, tehoaa silloin parhaiten. Meillä niin minä kuin kuopuskin saamme aina kunnon paukamia ilman lääkitystä, nyt sai sitten isompikin lapsi kunnon paukulat ensimmäisistä pistoista, toivon mukaan ei rupea saamaan kaikista samanmoisia. Ja pahimmat patit tulee aina vähän viivästyneestä reaktiosta, väliin voi olla pistoja, joista ei tule juuri mitään jälkeä, vaikka ei olisi lääkkeitä syönyt, mutta sitten voi tulla aikuisen kämmenen kokoisia kovia kuumia punaisia paukamia. Jotkut sukulaiset ovat pitäneet minua vähän vauhkona, kun noita allergialääkkeitä otan ja lapsillekin syötän, mutta meni suut tukkoon sen jälkeen, kun näkivät kuopuksen reaktion kerran, koko otsa paisui muodottomaksi hiusrajasta silmiin. Sormet, ranteet ja nilkat on aina ne pahimmat paikat, niissä ei ole niin tilaa turvota ja niissä joutuu aina liikkeeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä suosittelen Zyrtec-tippoja, niitä annetaan pienen mehutilkan tai vaikka veden mukana. On paljon riittoisampaa kuin se mikstruura ja menee huomattavasti helpommin alas. Tarkka erottaa maun sieltä joukosta, mutta ei se varsinaisesti pahaa ole. Kannattaa antaa enneltaehkäisevästi, jos tietää joutuvan syödyksi, tehoaa silloin parhaiten. Meillä niin minä kuin kuopuskin saamme aina kunnon paukamia ilman lääkitystä, nyt sai sitten isompikin lapsi kunnon paukulat ensimmäisistä pistoista, toivon mukaan ei rupea saamaan kaikista samanmoisia. Ja pahimmat patit tulee aina vähän viivästyneestä reaktiosta, väliin voi olla pistoja, joista ei tule juuri mitään jälkeä, vaikka ei olisi lääkkeitä syönyt, mutta sitten voi tulla aikuisen kämmenen kokoisia kovia kuumia punaisia paukamia. Jotkut sukulaiset ovat pitäneet minua vähän vauhkona, kun noita allergialääkkeitä otan ja lapsillekin syötän, mutta meni suut tukkoon sen jälkeen, kun näkivät kuopuksen reaktion kerran, koko otsa paisui muodottomaksi hiusrajasta silmiin. Sormet, ranteet ja nilkat on aina ne pahimmat paikat, niissä ei ole niin tilaa turvota ja niissä joutuu aina liikkeeseen.

Meillä on tuota Heinix-nimistä mikstuuraa joten olen antanut sitä nyt. Kiitos kuitenkin vinkistä.

Ja tosiaan tuo turvotus tuli meilläkin nyt ( ja viime kerralla ) vajaan vuorokauden viiveellä. Eilen sai pistot illalla ja nyt aamupäivällä tuli turvotus. Viime kerralla sama homma; illalla oltiin paikassa jossa paljon hyttysiä ja seuraavana aamupäivänä turposi ensin otsa, sitten luomet.

...ja vielä minultakin vinkiksi kaikille vanhemmille:
Vaikka sitä kortisonivoidetta yleensä suositellaan ja määrätään paukamia varten, huomattavasti tehokkaampi keino on vanha kunnon aloe vera-geeli, saa apteekeista. Allergialääkettä sisäisesti, aloe vera-geeliä paukamalle. Estää kutinan ja näin ollen oireen pahenemisen. Lisäksi on syytä muistaa, että vaikka lääkäri mainitsee oireiden olevan pahoja alkukesästä, kun hyttysen pistoille ei ole vielä altistunut tarpeeksi, on meitä pahoja oireita saavia aika monta. Ja niitä oireita tulee ihan koko kesän, altistui miten kovasti tahansa. Aloe veraa muuten myös palohaavoillekin ja nirhaumille. Eipä kirvele kauan!

Olen 15-vuotias tyttö. Pari vuotta sitten joku ötökkä pisti käsivarteeni ja käsi ranteesta kyynärpäähän oli turvoksissa noin viikon. Eilen otsaan pisti hyttynen ja tänä aamuna kun heräsin niin puolet otsasta ja toinen silmäluomi turvoksissa, ei sentään silmä ole kokonaan muurautunut umpeen. Kipeä ei ollut ensimmäisellä kerralla eikä nytkään, kutiamista ei myöskään ole. Turvonnut ympäriltä ja puremakohta punainen vain. Heinixiä olen ottanut, joten saa nähdä miten tämä tästä menee taas ohi. Äidille tulee joskus vähän samantyyppisiä esim. tänä alkukesänä kyynärpää turposi melko mojovasti piston takia.

Meiltä löytyy nyt yks vuotias tyttö aivan turvoksissa - 5 pistoa otsassa, 1 silmäkulmassa, 2 sorminivelissä ja muuten ympäri kroppaa 5-10 pistoa...
Jokainen turvonnu reilusti parin sentin säteeltä ja muuttunut vesikelloksi, hurjan näköistä... kortisonia käskettiin vaan laittaa ja seurata ettei mee hengitystiet.

Esikoisella aikanaan jonkin itikan pureman seurauksena tuli silmän ympärille mustelma ja huuli turposi muodottomaks...

Yhteistyössä