Huivipäinen taapero

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

???

Vieras
Neljän lapsen suomalainen äiti Helsingissä, isä varmastikin Somaliasta lasten ulkonäön perusteella.

Nuorempi tytöistä oli noin 2-3 vuotta ja vanhempi ehkä 5-6.
Kummallakin huivi tiukasti päässä.

Mikseivät lapset saa vain olla lapsia?

Islam ei määrää, mutta jotkut isät ja/tai äidit vaan haluavat niin.

Selityksenä olen kuullut mm. sen että lapsi haluaa pukeutua kuten äiti. Joo, haluaa varmaan. Mutta miksi lapsen pitäisi saada pukeutua kuten aikuinen, kun hän ei kerran ole aikuinen? Haluaahan moni taapero meikkiäkin kun äiti meikkaa, mutta harvemmin niitä meikattuja taaperoita näkee kaduilla.

[QUOTE="vieras";24574323]so? On meidänkin taaperolla huivi pääs ku on ulkona ja aurinko paistaa! Ja sunki taaperolla varmaan pipo vai meneekö paljain päin kesät talvet? :D[/QUOTE]

No nämä oli kyllä ihan sisätiloissa.

Islam ei määrää, mutta jotkut isät ja/tai äidit vaan haluavat niin.

Selityksenä olen kuullut mm. sen että lapsi haluaa pukeutua kuten äiti. Joo, haluaa varmaan. Mutta miksi lapsen pitäisi saada pukeutua kuten aikuinen, kun hän ei kerran ole aikuinen? Haluaahan moni taapero meikkiäkin kun äiti meikkaa, mutta harvemmin niitä meikattuja taaperoita näkee kaduilla.

No huivi ei kyllä ole iholle pahaksi eikä viestitä mitään seksistisiä viestejä, kuten meikki saattaa tehdä. Että sikäli ei ihan paras vertaus.

Kyllä meillä on haettu 3-vuotiaalle toppia, kun haluaa rintsikat, kun äidilläkin on. Minusta vähän lähempänä tämä vertaus.

Varmaan on kaikenlaisia vanhempia muslimiperheissä - kuten ihan lutkuperheissäkin - mutta enemmistö pk-seudun somaleista ainakin antaa tyttöjen olla ilman huivia vähintään kouluikään asti. Yleensä pitemmällekin.

Miksi ei-muslimilapsilla on napapaitoja ja kuljetaan tiukoissa trikoissa? Miksi lapset eivät saa olla vain lapsia?

Lähinnä tarkoitin sitä että miksei lapsi saa elää ilman uskonnon asettamia huiveja? Tuon ikäiset kun eivät taatusti ymmärrä uskonnosta vielä mitään ja huivin käyttö tuskin on heidän oma valintansa.

Napapaidat ei tietääkseni kuulu mihinkään tiettyyn uskontoon.

Muslimilapset kasvatetaan siihen, että alastomuus on tabu. Lapsi voikin kokea noloksi ja häpeälliseksi vaatteiden vaihtamisen ja peseytymisen liikuntatuntien yhteydessä. Muslimityttöjen vaatetus voi tuottaa ongelmia liikuntatuntien yhteydessä, samoin uimassa käyminen. Myös ihmisen biologian opettamiseen muslimilasten vanhemmat voivat asettaa joitakin rajoituksia.

Islam antaa ohjeita pukeutumiseen liittyvistä seikoista. Naisen vaatetuksen tulee olla löysä ja kankaan paksua, jottei puku paljasta naisen vartalon muotoja. Vain kasvot ja kädet saavat näkyä. Perinteisen käsityksen mukaan myös kasvot on peitettävä perheen ulkopuolella. Sekä miesten että naisten tulee pukeutua niin, ettei herätä eroottista tai seksuaalista huomiota. Molempien on pidettävä katse maahan luotuna, eikä muiden huomiota saa kiinnittää itseensä.

No huivi ei kyllä ole iholle pahaksi eikä viestitä mitään seksistisiä viestejä, kuten meikki saattaa tehdä. Että sikäli ei ihan paras vertaus.
Huvin tarkoitushan on ikäänkuin osoittaa naisen uskovaisuus ja siveys. Eli kyllä siihenkin tietynlainen viesti minusta liittyy, sen tarkoituksena on peittää naisen keho muilta miehiltä kuin perheenjäseniltä. Ja se on aikuisen musliminaisen vaate, ei pienen lapsen.

Mutta onhan vanhempia jos jonkinlaisia. Uskonnosta viis.

Lähinnä tarkoitin sitä että miksei lapsi saa elää ilman uskonnon asettamia huiveja? Tuon ikäiset kun eivät taatusti ymmärrä uskonnosta vielä mitään ja huivin käyttö tuskin on heidän oma valintansa.

Napapaidat ei tietääkseni kuulu mihinkään tiettyyn uskontoon.

Jos sinulla on lapsia, eivätkö hekään tuon ikäisinä ymmärrä mistään mitään?

Käyttääkö heidän äiti huivia? Jos minä laitan huivin päähän, tyttönikin kysyy, saako hänkin huivin. Hänellä ei ole vastaavaa kuin minulla, niin on sitten, JOSKUS, halunnut hatun päähän jos minulla on huivi. Pilaanko hänen lapsuuden? :D

Käyttääkö heidän äiti huivia? Jos minä laitan huivin päähän, tyttönikin kysyy, saako hänkin huivin. Hänellä ei ole vastaavaa kuin minulla, niin on sitten, JOSKUS, halunnut hatun päähän jos minulla on huivi. Pilaanko hänen lapsuuden? :D

Etkö osaa lukea?
Sanoin etteivät ymmärrä uskonnosta mitään.

Taas näitä...kysyitkö sä äidiltä, miksi lapsilla on huivit päässä? Haittaako se sua jotenkin, mikä niin pelottaa yhdessä vaatekappaleessa -ei se ei ole rätti mikä päässä on vaan huivi.

Ja mihinkäs uskontoon tavallinen hattu liittyy?

Ja mihinkäs uskontoon tavallinen hattu liittyy?

Eikö mene jakeluun? Monen muslimiäidin tyttö haluaa huivin kuten äidillä eikä muslimiäidillä ole tätä mitään vastaan, koska he eivät näe sitä peikkona kuten sinä.
Tyttöni näkee, että tapani on peittää hiukseni, hänelle se on tavallista ja monesti kysyy, voiko hänkin tehdä niin. Enkä vertailisi tuota mihinkään rintsikoiden käyttöön, kuten jotkut jo ehti.

Minusta huivipäinen (muslimityyliin, huom, nyt en puhu mistään Hello Kitty-huivista jolla suojataan pää auringolta) taapero/pikkulapsi on aivan yhtä irvokas näky kuin seksikkäästi puetut ja voimakkaasti meikatut pikkutytöt amerikkalaisissa lasten missikisoissa. Kumpikaan ei lasten maailmaan mielestäni kuulu.

Enkä ole muslimi- tai huivikammoinen, huivipäisiä musliminaisia on ihan suvussa ja ystäväpiirissäkin.

Yhteistyössä