Hukkuminen tapahtuu niin äkkiä

pikku-lumikko

Aktiivinen jäsen
12.03.2007
11 917
1
36
Toissa kesänä oltiin mökillä ja oltiin saunaan menossa. Itse olin vielä ylhäällä vessassa ja pyyhkeitä hakemassa kun mies meni edeltä muksujen kanssa jo uiskentelemaan.
Lapset oli silloin 6v, 4v, ja 2v. Veljeni ja hänen vaimonsa ja kaksi lasta olivat uimassa myös.
Vanhimman rantapallo karkas ja mies lähti hakemaan sitä, eikä huomannut kun tuo 4v lähti sitä seuraamaan. Kun sai pallon kiinni ja tuli takasin niin ei näkynyt kun lapsen ranteet vedestä. Äkkiä kiskas pojan vedestä ja yskievän muksun vei rannalle. Vanhin pinkaisi vedestä nurkan taakse huutamaan ja itkemään että veli hukkui.
Itse tulin rantaan just silloin kun mies toi yskivän pojan rannalle.
Mies säikähti niin että rupes mulle huutamaan asiasta.
Veli ja sen vaimo sanoi että kaikki tapahtu niin äkkiä.
Onneksi selvisimme säikähdyksellä ja tämän jälkeen lapsia on vahdittu haukkana.
Lapseni sai vesipelon tästä :( ja vasta tänä kesänä on uskaltanut uida kunnolla.

Siksi meillä on lapsilla aina pelastusliivit päällä kun ollaan rannassa. Jos mennään yleisille rannoille, vahdin koko ajan, eikä ole yksikseen lupa mennä. Se todellakin käy niin äkkiä ja tänä kesänä on hukkunut jo aivan valtavasti lapsia!

Alkuperäinen kirjoittaja Malviina:
Siksi meillä on lapsilla aina pelastusliivit päällä kun ollaan rannassa. Jos mennään yleisille rannoille, vahdin koko ajan, eikä ole yksikseen lupa mennä. Se todellakin käy niin äkkiä ja tänä kesänä on hukkunut jo aivan valtavasti lapsia!
Meillä kans lapsilla pelastusliivit nykyään päällä, paitsi vanhimmalla joka osaa uida. Toki hänkin saa uida vain jos vahditaan,ei yksin.

Onneksi selviytyi. Oletteko kuulleet sellaisesta, että jos lapsi upahtaa veteen ja vetäisee henkeen, niin kun hänet ottaa vedestä niin täytyisi ottaa jaloista kiinni ja pyöräyttää ilmassa aivan kuin lampurit pyöräyttäävät karitsaa syntymän jälkeen -silloin irtoaa vesilukko henkitorvesta ja elvyttämisestä on jotain iloakin. Myös pääalaspäin pitäminen ja isku selkään avaa "lukon". Aikuisella ei tätä mekanismia ilmeisesti ole? Elvytystaitoja pitäisi kaikkien pitää yllä, hukkuminen tapahtuu todella äkkiä ja lapsi voi hukkua jopa sadevesiastiaan kotipihalla. En syyttäisi vanhempia tämmöisestä -lapset ovat todella nopeita.

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
Onneksi selviytyi. Oletteko kuulleet sellaisesta, että jos lapsi upahtaa veteen ja vetäisee henkeen, niin kun hänet ottaa vedestä niin täytyisi ottaa jaloista kiinni ja pyöräyttää ilmassa aivan kuin lampurit pyöräyttäävät karitsaa syntymän jälkeen -silloin irtoaa vesilukko henkitorvesta ja elvyttämisestä on jotain iloakin. Myös pääalaspäin pitäminen ja isku selkään avaa "lukon". Aikuisella ei tätä mekanismia ilmeisesti ole? Elvytystaitoja pitäisi kaikkien pitää yllä, hukkuminen tapahtuu todella äkkiä ja lapsi voi hukkua jopa sadevesiastiaan kotipihalla. En syyttäisi vanhempia tämmöisestä -lapset ovat todella nopeita.

meillä ainakin tyttö tipahti uimapatjan päältä veteen ja oli kellukkeet päällä, mutta ei tajunnut tehdä mitään vaan oli vaan siinä naama alaspäin veteen.

No oli kyllä enkeleitä joukos. Samoin oli tutun tenavalla. 5v. ja 7v. lapset lähteneet kahdestaan uimaan hyppineet laituriltakin kuulemma. Kumpikaan ei osannut uida. Kävelivät vastaan vanhempiaan jotka heitä olivat etsimässä. Mut eipä tää perhe muutenkaan lastensa perään pahemmin katso. :(

Meillä isommat on olleet vauvauinnissa, ja osanneet pienestä asti sulkea hengitystiet sukeltaessa/tippuessa laiturilta (joo seisoin vieressä ja nostin heti ylös). Kuopus (vajaa 2 v) ei ole ollut, ja saadessaan vettä naamalleen vetää voimakkaasti henkeä. Jos siis joutuisi uppeluksiin niin vetäisi heti vettä henkeen, siksi häntä vahditaan suihkussa/kylvyssä/uidessa erityisesti ja kiinnipitäen. Nää vauvauimarit on muutenkin melkein hullunrohkeita, mutta toisaalta oppivat uimaan 4 v, ja siis sukeltamaan jo vauvana.

Mulla kävi itsellä pienenä niin, kun oltiin hoitotätin kanssa uimassa, että päätin ottaa toisen kellukeen pois. Kellahdin tietty kyljelleni, kaikki muu pinnan alle paitsi se käsi, missä kelluke oli. Jonkin aikaa ehdin pinnan alla olla (käsi pinnalla) ja ehdin jo ajatella, että tule täti auttamaan (muistan sen, kun näin sieltä vedestä pinnan valoa, mutta en päässyt sinne). Pitkältä tuntui aika, mutta sitten onneksi joku tuli ja nosti mut pois sieltä. Itse pelästyin tietty hirveesti, mutta hoitotäti ei ollut moksiskaan (<- tuo on jäänyt parhaiten mieleen).

Toinen kerta mulla on ollut, kun äiti aina kielsi mua menemästä uimapatjalle, koska olin huono uimaan enkä osannut sukeltaa. Menin sitten kuitenkin ja kerran siitä tipuin. Hetkeksi menin paniikkiin, mutta onneksi osasin jo vähän sentään uida, niin hapuilin pintaa kohti. Pelästyin pikkasen, mutta en pahasti. Itse asiassa kun pelästyksestäni toivuin, tajusin, että ahaa, noin sitä sukelletaan ja sitten koitin sitä ihan tarkoituksella. Siitä lähtien olen osannut sukeltaa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
se on hyvä vaan että tyhmimmät hukkuu pois

Lueppa uusimmasta Kodinkuvalehdestä juttu netissä törkeyksistä puhuvista ihmisistä, ja siitä, miten heitä nykyään aletaan helpommin haastamaan oikeuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Adaliina:
Meillä isommat on olleet vauvauinnissa, ja osanneet pienestä asti sulkea hengitystiet sukeltaessa/tippuessa laiturilta (joo seisoin vieressä ja nostin heti ylös). Kuopus (vajaa 2 v) ei ole ollut, ja saadessaan vettä naamalleen vetää voimakkaasti henkeä. Jos siis joutuisi uppeluksiin niin vetäisi heti vettä henkeen, siksi häntä vahditaan suihkussa/kylvyssä/uidessa erityisesti ja kiinnipitäen. Nää vauvauimarit on muutenkin melkein hullunrohkeita, mutta toisaalta oppivat uimaan 4 v, ja siis sukeltamaan jo vauvana.

Meillä on kaikki lapset vauvauimareita. Liianki rohkeita ja pelottomia vedessä... On helppo olla rannalla, ku tietää, että pieni ei vedä vettä keuhkoihin, jos kaatuu veteen. Silti vahdin tarkkaan sakkiani.

Alkuperäinen kirjoittaja Rania:
jos lapsi upahtaa veteen ja vetäisee henkeen, niin kun hänet ottaa vedestä niin täytyisi ottaa jaloista kiinni ja pyöräyttää ilmassa aivan kuin lampurit pyöräyttäävät karitsaa syntymän jälkeen -silloin irtoaa vesilukko henkitorvesta ja elvyttämisestä on jotain iloakin. Myös pääalaspäin pitäminen ja isku selkään avaa "lukon". Aikuisella ei tätä mekanismia ilmeisesti ole?

Toi pyöräyttäminen tarkottaa ehkä vaan pieniä lapsia,taaperoita(?)
En usko että mä jaksaisin tota mun 4-vuotiasta jaloista roikottaa... Pienempänä kyllä piti tehdä noin ku meinas tukehtua omenanpalaan.

Mut toki toi isku lapaluiden väliin on kans toimiva,kumpa kaikki sen hädässäkin muistaisivat.

Niinhän se kyllä on. Koko aika täytyy jonkun aikuisen katsoa, että tarvittava määrä päitä näkyy. Ja varsinkin silloin, kun ovat omasta mielestään jo hyviäkin uimareita. Eli siis 7- 9 vuotiaita esim.

Yhteistyössä