Humalassa aggressiivinen mies

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kahden vaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kahden vaiheilla

Vieras
Eilen sattui tällainen tapaus:

Pidimme pippaloita ystäviemme kesken. Alkuilta sujui hyvin, aloittelimme meillä.

Sitten lähdimme baariin. Baarissa avomieheni yhtäkkiä humaltui täysin, oli juonut liikaa, nuokkui, huojui.. portsari kävi sanomassa että mies lentää pihalle mutta sain puhuttua että mies sai jäädä mikäli olisi vesilinjalla loppuillan.
Mutta eihän mies ollut. kun portsari lähti, mies suutahti tästä ja alkoi nauramaan paskasesti ja käyttäytymään "uhittelevasti".

sanoin miehelle että menee pöytään istumaan ja juo tuomani veden. mies ei suostunut juomaan vettä vaan haki kaljan ja kun mainitsin asiasta, mies suuttui mulle, mökötti ja ilmeili ja huusi sitten hetken päästä että "kiitti vitusti mä lähden nyt itse kotiin"

mies lähti sitten kävelemään kotiin. hetken päästä eräs miehen kaveri seurueestamme sanoi, että mies oli matkaltaan soittanut hänelle ja käskenyt sanomaan terveisiä että minulla ei olisi sitten asiaa kotiin. (!) ja hetken päästä soitti uudelleen, puhui jotain itsarintekemisestä ellen soita hänelle. soitin sitten, mutta mieheni vaan sanoi puhelimeen että mitä vittua hän minusta enää haluaa... sekava puhelu, en saanut mitään tolkkua.

sitten päätin lähteä kotiin katsomaan miestä. kuskimme ja miehen kaveri lähtivät mukaan. mies oli ulkorappusilla pihassa, mutta meni sisälle kun näki meidät eikä meinannut päästää meitä sisään. kuski avasi ovea väkisin, ja kun mieheni pisti vastaan niin ovi lähti pois paikoiltaan ja menimme eteiseen, mieheni ja miehen kaveri alkoivat nujakoimaan, naulakko kaatui, kuski yritti olla välissä.. minä en uskaltanut olla eteisessä, menin olkkariin istumaan ja kuuntelin heidän riehumista ja huutoa. kohta kuului kauhea pamaus, mieheni oli lyönyt nyrkillä makuuhuoneen oveen niin,että ovessa oli reikä läpi asti. kuski piti miestäni aloillaan, mieheni yritti lyödä kaveriaan jne. Mieheni oli ihan raivohullu... eikä kukaan tajunnut mistä hän niin oli suuttunut. Mies ei muistanut tänään koko tapauksesta juuri mitään, väitti vaan että kyllä hänellä varmasti joku hyvä syy oli.

Minä lähdin sitten silloin yöllä kaverilleni yöksi.

Nyt en oikein tiedä mitä tästä kaikesta ajattelisin. Selvinpäin mies on ihan kunnollinen, onhan hän vähän juntti mutta ei ole väkivaltainen tms. selvänä. Eikä tosiaan minuun ole koskaan käynyt kiinni, kerran tönäisi humalassa vahingossa minua pois eestään, mutta muuta ei ole minulle tehnyt. Mutta tässä kolmen vuoden ajan minkä olemme olleet yhdessä, miehellä on mennyt muutamia kertoja juominen överiksi ja on tullut tuollaisia raivotappeluita kerran nakkikioskilla (noloa!) ja kerran kaverinsa kanssa.

Ennen kuin seurustelimme, mies riehui myös joissain bileissä niin että löi sielläkin nyrkillä seinästä läpi.

En tiedä, pitäisikö minun nyt jättää mies vai ei. Meillä ei ole lapsia, mutta minulla on edellisestä suhteesta 5-vuotias lapsi. Lapsi ei ole koskaan nähnyt miestä kännissä eikä noita raivokohtauksia, onneksi. Enkä haluakaan, että koskaan joutuisi sellaista näkemäänkään...

En tiedä, ylireagoinko/olenko liian nipo/otanko liian vakavasti tällaiset "poikien nujakoinnit"??? sitäkö tämä on?
Toisaalta mietin, voiko tämä johtaa tästä siihen, että jonain päivänä mies alkaa aggressiiviseksi minua/lastani kohtaan? Vai maalaanko vaan turhaan piruja seinälle?
En nyt suorastaan pelkää miestä, mutta häpeän häntä kyllä ja mietin, pitäisikö pelätä...

Selvinpäin mies on ihan ok. Tulee hyvin toimeen lapseni kanssa ja lapseni on isäpuoleensa hyvin kiintynyt.

Nyt aamulla mies on ollut tempauksestaan hyvin katuvainen, pyydellyt anteeksi ja sanonut katuvansa sekä vannonut rakkauttaan. Itse sanoin miehelle etten tiedä mitä ajattelisin asiasta. Että onko tämä nyt "vakava paikka".

Toisaalta kaikki olisi ok, jos mies jättäisi juomisen. Tai osaisi asettaa itselleen rajat, ettei joisi tiettyä määrää enempää. Mutta onnistuuko se sitten häneltä.. ehkä nyt taas vähäksi aikaa, mutta entä pidemmällä tähtäimellä, kun tämäkin episodi on unohtunut?

Ennen näitä pippaloita pyysin mieheltäni, että joisi sitten vaan ihan fiksusti, ettei tarvitsisi taas hävetä. Ja useasti olen baarissa/illanistujaisissa käskenyt miestä jossain välissä lopettamaan alkoholin nauttimisen, mutta yleensä hän ei ota käskyjäni kuuleviin korviinsa. Suuttuu vaan tyyliin "häntähän ei akat määrää" ja sitten loppuillasta jos ei riehu, niin yleensä sammuu johonkin.

Usein hän ei siis näin kamalia kännejä juo, ehkä noin 4 kertaa vuodessa. Tosin joka viikonloppu juo "saunakaljoja" 1-2 sixpäkkiä per viikonloppu. silloin on kyllä ihan rauhallinen, ei tuosta määrästä vielä "sekoa". Olen kyllä pyytänyt häntä olemaan ottamatta joka viikonloppu tuota kaljaakaan, mutta sitten saan kuulla vaan olevani pikkuasiasta nipottaja.. en itsekään tiedä, olenko sitten? onko ihan normaalia juoda joka viikonloppu itsekseen iltaisin 4-8 kaljaa?

Tämä oli nyt pitkä ja ehkä vähän sekava viesti.. pointtini oli se, että pitäisikö jatkaa tässä suhteessa, vai ei, onko mahdollista että saan vielä joskus selkääni (vaikka siis tänä 3 seurusteluvuotena ei ole minuun koskaan kajonnut, mahtaako enää kajotakaan jos ei jo tähän mennessä sitä tehnyt?) vai olenko turhan nipo ja ylireagoinko?

Et ole nipottaja. Ihan asiasta olet häpeissäni, huolissasi ja mietit mitä tehdä. Älä ala miehelle äidiksi, anna hänen tehdä mitä tekee. Ei kannata alkaa hyysäämään milläänlailla, ettet sairastu läheisriippuvuuteen tai stressaannu.

Mieti mitä haluat elämältä, kuuluuko hän ajatuksiisi? Kuinka paljon inhoat tuota kaljan kanssa sähläilyä? Korvaako hyvät ajat ja piirteet ne, vai painaako ne kupissa liian paljon. Nipottaja et mielestäni ole ollenkaan.

Jokaisella on omat arvomaailmat jne..Itse pidän miehesi juomista aika runsaana. Minulle jo sellainen olisi ehdoton ei, sillä en tykkää kännäilyistä. Johtuu varmasti siitä, että olen ammatiltani mielenterveys ja päihdetyöntekijä ja tekemisissä päihteiden kanssa päivittäin. Kotona en siksi katsoisi joka viikonloppuista kaljankittaamista.

Minusta myös tuo että kun jatkuvasti ihminen juo hänen kontrollinsa vähitellen veltostuu.
Niimpä en pidä yhtään erikoisena vaikka jonain pv lyö myös sinua. Mietippä jos näitä kavereita (miehiä ) ei olisi ollut olisitko sinä ollut hakkauksen kohde ?
Seurustelin itse 4v vastaavan juojan kanssa ja se kerran johti siihen että hän polvella löi poskeeni ja kun kerkesin saada käden eteen mustaksi meni sekä käsivarsi että poski. Myös hän ei muistanut mitään jälkikäteen viha kohtauksestaan!!

Alkolaiselle tulee ihan oikeesti näitä mustia aukkoja.

Minäkin siinä hetkessä kun tilanne tapahtui olin muuttunut muodokkaasta naisesta perkeleen jätkäksi.
Selviämisen jälkeen minä kyllä palasin ihan naiseksi rintoineen päivineen.Syytä
suuttumiseen en tiedä tänäkään pv eikä varmasti hänkään. Olin näet laittamassa lasia tiskialtaalle ja kun käännyin olin muuttunutkin täksi "jätkäksi".
Tänäkin pv mietin että jos en olisi kerinnyt kättä laittaa väliin mitähän olisi tapahtunut?

Jokainen joka juo tarpeeksi, sekoaa ennen pitkää ja vahinkoja alkaa tulla.

Humalassa sattuu kaikenlaista. Nyt pitää selvittää, haluaako mies otta edelleen t ämmöisiä riskejä, että näin voi tapahtua. Seuraile nyt jonkin aikaa, alkaako näitä humalahakuisia juominkeja tulla. Jos jatkuvat, tee inventaario. Ennuste on huono, mutta miehesi voi hyvinkin nyt ottaa opikseen ja kaikki on ojennukseksi.

Niin, toiset sanoo että pitäisi lähteä heti ensimmäisestä kerrasta, mutta yleisesti ottaen yhden kerran perusteella ihmistä ei pitäisi leimata. Ehkä hän ei toiste edes juo tuolla tavalla, tai ei sittenkään raivostu vaikka joisi. Ehkä hänellä oli jotain patoumia jotka pupahtivat liiasta juomisesta? Mutta ne asiat teidän pitää selvitää, ja hänen olisi syytä olla hyvin avoin sinulle.

Ehkä voitte jatkaa, kunhan tarkkailet tilannetta sillä silmällä, että jos mies alkaa kiskoa viinaa uhkaavaan tahtiin, niin kannattaa lähteä vaikka ystävän luo ennen kuin miehellä naksahtaa. Turhia riskejä ei kannata ottaa, eikä häntä nähtävästi kannata alkaa opastamaan juopuneena. Ja sitten tosiaan on syytä harkita jatkotoimenpiteitä.

Oma mieheni oli joskus alkutaipaleellamme jopa aggressiivinen minua kohtaan, mutta työstimme asioita todella hartaasti, ja hänen juomisensa väheni, samoin hänen käytös muuttui paremmaksi vaikka olisi ollut millaisesa humalassa. Edellisestä raivokohtauksesta on jo 6 vuotta. Suhteemme on paljon avoimempi kuin alkuaikoina, eikä hän enää kerää asioita sisäänsä. Mutta hän on tehnyt kiitettävästi töitä sen suhteen. Kaikki miehet eivät ole sellaisia - valitettavasti.

"Mieheni oli ihan raivohullu... eikä kukaan tajunnut mistä hän niin oli suuttunut. Mies ei muistanut tänään koko tapauksesta juuri mitään, väitti vaan että kyllä hänellä varmasti joku hyvä syy oli."

Ap:n tarina on kuin suoraan Al-Anon kirjan lehdiltä. Vain yksi tarina miljoonista samanlaisista.

Aikani minäkin ihmettelin ja nielin kyyneliä. Sitten mies sekosi lopullisesti ja muutti pois kotoa. Siitä alkoi minun toipuminen askel kerrallaan. Voin nykyään erittäin hyvin ja mieskin on vähentänyt juomistaan omien puheiden mukaan merkittävästi.

Täysraittius on vielä hakusessa. Päivä kerrallaan hyvä tulee.

Siskoni entinen aviomies oli samanlainen. Selvin päin rauhallinen ja hiljainen mies. Kun hän oli kännissä, vaimo ja lapset vain toivoivat hänen sammuvan ettei hän alkaisi riehua. Kännissä hän kerran uhkasi vaimoansa kirveellä ja yritti kuristaa tyttärensä. Senpä takia hän on nykyään entinen aviomies.

Itse en jäisi tuohon suhteeseen odottamaan, että milloin se ensimmäinen isku tulee. Nyt varmaan olisi helpompi lähteä kuin sitten vuosien päästä.

Ainoa asia mikä minut saisi tähän suhteeseen jäämään olisi miehen täysraittius. Muuten en jäisi odottamaan, että voiko tapahtua vielä jotakin kauhempaa.

Vastasin aikaisemminkin ja kommentoin vielä sinulle.

Päihteet ja alkoholin liiallinen käyttö on asia, joka vaikuttaa muihinkin kuin juomariin. Läheiset kärsivät ahdistuksen, pahan olon, pelon ja jännityksen mutta ilman krapulaa.

Sinun kannattaa kysyä itseltäsi, että mikä on teidän suhteessanne suurin ongelma? Onko se miehen juominen ja siitä aiheutuvat asiat? (jännitys, pettyminen, pelko aggressiivisuudesta, häpeä) Kärsitkö sinä itse miehesi juomisesta?

Miehesi juo aikapaljon. Joka viikonloppu 6-12kaljaa, mutta se pysyy ilmeisesti aisoissa? Miltä se sinusta tuntuu? Häiritseekö se sinua? Onko viikonloppuisin pelkoa siitä, että mopo lähtisi käsistä?

Alkoholismi on asia, joka alkaa pienestä. kukaan ei syntyessään päätä, että minusta tulee alkoholisti. Se tulee varkain. Miehesikö ilmeisesti osaa kontrolloida viikonloppuisin alkoholin käyttöään? mutta ei sitten, kun lähdetään iltaa istumaan muualle?

Viina on viisaiden juoma, on vanha sananlasku. Miehesi ei tunnu sopivan sen sisältämään ideaan. Kyllä kannattaa tässä vaiheessa puida tämä asia läpi ja ihan asiallisesti, huutamatta kertoa omia tunteitaan sen rinnalta.

Alkoholin käyttö on yllättävän arka puheenaihe monelle - jos siis puhutaan heidän omasta alkoholinkäytöstään. Syyllistäjiä on kaikkialla, ja syyllisiä löydetään kaikkialta.

Jos joltakulta kysytään paljonko hän juo, löytyy aina joku, jonka mielestä se on liikaa. Ja aina löytyy joku, joka juo vielä enemmän...

"Päihteet ja alkoholin liiallinen käyttö on asia, joka vaikuttaa muihinkin kuin juomariin. Läheiset kärsivät ahdistuksen, pahan olon, pelon ja jännityksen mutta ilman krapulaa."

Tuon selvemmin ei voisi asiaa kiteyttää. Vaikka olen elänyt lastemme kanssa lähes 10 vuotta kolmistaan, vieläkin jännitys iskee silloin tällöin. Katsoin elämää pullon pohjan läpi ja kaikki vääristyi omituiseksi. En luottanut ihmisiin.

Naureskelin eilen Ruma Betty tv-sarjan kohtaukselle, jossa vierotuksesta päässyt 50+ ikäinen nainen jutteli aikuisen poikansa kanssa. Hän sanoi, että huone on täynnä alkoholismia käsitteleviä kirjoja. Amerikkalaiset osaavat laskea leikkiä aiheella.
Suomessa sellaiseen tuskin ikinä kyetään.

Maaseudulla Al-Anon on melko tuntematon juttu. En ollut aikoinaan uskoa korviani, kun puhuin ihmisille ohjelmasta. Kotipaikkakunnallani tuskin on vieläkään toimivaa vertaisryhmää. Liekö edes AA-kerhoa.

Nostan hattua Elleille, jotka kirjoittavat tällä paltalla nimimerkillä päihdetyöntekijä.
Meni vuosia ennenkuin niin tapahtui.

Ellit on hyvä "sisäänheittopalsta" tukiasema ym. palstoille.

Seuraan melko laiskasti mediaa. Mutta se vähä mitä seuraan puistattaa. Kuortaneen autohurjastelu on hurjimmasta päästä. Maaseutu on ihanaa seutua, mutta siellä usein kukkii suurimmat tragediat.

Kirjoitin 70-luvulla koulussa aiheen Seitsämän surmanluotia. Opettaja luki sen ääneen.
Elämä ei ole näköjään muuksi muuttunut. Tämä kansa on omituinen eikä muuksi muutu. Viina on suurin murheen aiheuttaja. Miksi jeppe juo. Sitä ei kannata miettiä.
Siihen ei saa koskaan kunnollista vastausta.

Toisilla on sellainen pää, että kun sinne kaadetan viinaa, virtaa järki toisesta aukosta ulos. Miehelläsi tuntuu olevan juuri tuollainen kaksireikäinen pää.

Koska sellainen pää on minullekin turhan tuttu, neuvon sinua miettimään muutamaan kertaan, kannattaako sitoa omaa ja lapsesi elämää/turvallisuutta ja tulevaisuutta tuohon ihmiseen.

Tuolle tyypille sopii vain täysraittius, sillä viina ottaa heissä vallan. Sen vaikutuksessa puretaan kaikki agressiot ja kaunat, tapellaan ja tehdään harkitsemattomia. Niitä sitten kadutaan ja vannotaan valoja, jotka eivät pidä.

Vakavan keskustelun paikka nyt on eikä saa päästää liikaa aikaa väliin, jotta asia ei pehmene. Todellisuus sellaisenaan pitäisi miehen käsittää, muistamattomuus ei ole puolustus, vaan sen pitäisi olla vakava varoitus.

Sinuna pitäisin seurustelun jatkamisen ehtona sitä, että viikonloppukaljoittelu loppuu ja kotona tai yhdessä liikkuessanne alkoholia ei käytetä lainkaan. Sen verran kovat kokemukset minulla on muistissa kaverista, joka oli kovin mukava ja fiksi selvin päin, käytti viinaa aluksi kohtuullisesti minun nähteni, mutta ajan kanssa tuli näkyviin voimakas tarve juoda kännit aina vain useammin.

Muistan äitini kertoman jutun yhdestä heidän tuttavaperheestään. Siellä ukko, joka onneksi oli aika pienikokoinen, kampattiin olohuoneen matolle ja perhe yhdessä kiepautti hänen nopeasti maton sisään kääryleeksi, käden sisäpuolele tietysti kans. Pötkylä vapautettiin aamulla. Muutkin saivat nukkua rauhassa ja palkäämättä. Ääntä se alkuun piti, mutta nukahti sitten.

AP, Mitä miehesi juo?
Kuulostaa uskomattomalta, että pelkän olutillan aikana tanssitaan jo tango deliriumin tahtiin.
Oletko ap varma ettei juo väkeviä, tai ole joskus vetänyt jotain viinaa väkevämpää.
Pahempana ongelmana tuota juomista pidän sitä lausetta "minua ei akat määrää".
Humalaisen suusta kuuluu totuus: on persoonaltaan lapsellinen, kokee että pitää kapinoida akkavaltaa vastaan, ei kunnioita. Siitä asenteesta koituu ongelmia.
Olen silti varma että alkoholitapaturmat ja pahoinpitelyt loppuisivat tai ainakin vähenisivät suomessa, jos miehenturilaat pysyisivät oluessa, eivätkä kittaisi viskiä ja kossua.
Oluesta suurin osa on pelkkää kusta, ja saa vetää aika tiuhaan tahtiin jos haluaa ehtiä känniin ennen kuin edelliset pullot tulevat jo kusena ulos, puhumattakaan väsyttävästä pöhnästä joka hillitsee aktiivisuutta. Teräviä juodessaan ihminen tulee äkkiarvaamatta niin humalaan, että ei huomaa kaatua ajoissa vaan jalat juosee ja suu käy, vaikka aivoja ei ole enää ollenkaan.
Kokeile myös tätä: Syökää jotain juomisen välissä.!!! Grillimakkara, perunalastuja, vihannestarjotin:ihan mitä vain.Ravintoloissakin jo myydään tällaisia pikku naposteltavia eurooppalaiseen tyyliin. Vähentää tappeluita.
Alhainen verensokeri nimittäin, yhdistettynä aivotoiminnan sekoamiseen ja vaikkapa puolison kanssa aiemmin käytyyn sanaharkkaan/jotain vitutusta hampaankolossa, on yhdistelmä, josta ei hyvää seuraa. Hyvä ruoka, hyvä mieli. Ajattle: kuka on normaalisti jopa 6 tuntia syömättä päivittäin? Baarissa istutaan monesti se 6 tuntia,esim. klo 21- 03, melkein täyden työpäivän verran ja mitään ei syödä juodaan vaan.Ajattele asiaa.

Olen tässä miettinyt nyt muutaman päivän tätä asiaa. Kommenteistanne oli apua, en ainakaan enää ajattele että nipotan turhasta. Miehen kanssa tosiaan ollaan puhuttu, on vaikuttanut ihan aidosti katuvalta.
Ollaan puhuttu siitä, että tästä lähtien hän pysyy pelkässä kaljassa. Siis nytkin kun hän riehui, hän oli juonut kaikenlaista sekaisin, enimmäkseen väkeviä.. eivät ilmeisesti hänelle sovi.

Ajattelin, että annan miehelle vielä yhden mahdollisuuden. Jos tästä lähin pystyy olemaan kuukaudessa vähintään yhden viikonlopun ilman kaljan kittaamista, siis vaikka nää viikonloppukaljottelut pysyykin hanskassa jne. mutta en silti tahdo katsella aina sitä sohvalla ryystämistä ja sohvapöydälle jätettyjä tyhjiä kaljapulloja..

Ja lisäksi hänen täytyy tästä lähin olla juomatta itseään noin humalaan, juoda saa, mutta maltilla ja pitää pysyä pelkässä oluessa.

Jos hän vielä kerrankin riehuu kännissä, joko minua kohtaan tai edes kavereittensa kanssa, puhumattakaan että lyö nyrkkinsä taas johonkin, niin en aio jatkaa suhdettamme.

Luulen, että tulen näkemään jo tämän kesän aikana, onnistuuko mies pitämään lupauksensa vai ei.
Tiedossa on meinaan muutamia tilaisuuksia, jossa alkoholia on tarjolla. On kavereiden kolmekymppiset, yhdet häät, ja juhannus...

Toivotaan parasta, ja pelätään pahinta...

Hyvä, että saitte puhuttua asiasta. Toivon vilpittömästi, että mies on nyt tosissaan ja ymmärtää itse sydämessään, että noin ei voi jatkua.

Monesti jos vaimo pyrkii rajoittamaan miehen "rentouttavia" iltoja, ottaa mies jossain vaiheessa lapsellisen puolustuskannan. Juuri sellaisen, että minuahan ei akat määräile. Ja kaljaa kun tekee mieli, niin siinä ihminen itselleen keksii kaikenmaailman asioita, miksi on ihan älytöntä, ettei nyt saisi siinä sohvalla vähän tissutella. Ja kun vaimo on sitä vastaan, mies hermostuu tilanteesta.

Jos mies ei itse näe rehellisesti, että tuollainen kaljankittaaminen ihan jokaviikonloppu ei ole välttämätäntö, niin seurauksena on ensin yritys, ettei vaimo "nalkuttaisi" ja sen jälkeen usein turhautuminen, riita ja kaljanhakureissu.

Ihanteellisin tilanne parisuhteessa olisi, että alkoholinkäytöstä ei tarvitsisi edes puhua. Ei tarvitsisi vääntää aikuiselle ihmiselle rautalangasta asiaa. Ikävä kyllä, meillä Suomessa tuollainen keskustelu joudutaan käymään monessa perheessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Päihdetyöntekijä:
Hyvä, että saitte puhuttua asiasta. Toivon vilpittömästi, että mies on nyt tosissaan ja ymmärtää itse sydämessään, että noin ei voi jatkua.

Monesti jos vaimo pyrkii rajoittamaan miehen "rentouttavia" iltoja, ottaa mies jossain vaiheessa lapsellisen puolustuskannan. Juuri sellaisen, että minuahan ei akat määräile. Ja kaljaa kun tekee mieli, niin siinä ihminen itselleen keksii kaikenmaailman asioita, miksi on ihan älytöntä, ettei nyt saisi siinä sohvalla vähän tissutella. Ja kun vaimo on sitä vastaan, mies hermostuu tilanteesta.

Jos mies ei itse näe rehellisesti, että tuollainen kaljankittaaminen ihan jokaviikonloppu ei ole välttämätäntö, niin seurauksena on ensin yritys, ettei vaimo "nalkuttaisi" ja sen jälkeen usein turhautuminen, riita ja kaljanhakureissu.

Ihanteellisin tilanne parisuhteessa olisi, että alkoholinkäytöstä ei tarvitsisi edes puhua. Ei tarvitsisi vääntää aikuiselle ihmiselle rautalangasta asiaa. Ikävä kyllä, meillä Suomessa tuollainen keskustelu joudutaan käymään monessa perheessä.

Olisi mielenkiintoista tietää missä teet työtä päihdetyön parissa. Ongelmiin pitää puuttua jo varhain. Katsoin eilen Dr. Phil ohjelmaa parin minuutin verran. Käsittääkseni siellä puhutiin päihdetyöstä. Vanhemmilla on vastuu lasten juomatavoista.

Katselen elämääni taaksepäin. Monta asiaa olisin voinut tehdä toisin. Peli olisi kannattanut viheltää poikki jo alkumetreillä. Mutta exäni oli kaljan kittaaja. Niin minä luulin. Vasta myöhemmin selvisi miten paljon hän joi väkeviä.

Juova on mestari piilottelemaan. Vertaisryhmissä ja muuallakin olen kuullut uskomattomia tarinoita pullojen kätköpaikoista.

Viestiketjun ap. on järkevä nainen. Miksi pilata oma ja lapsensa elämä juopottelevan miehen takia?

Toivotaan parasta. En mahda mitään sille, että olen pessimisti. Pidä järki päässä ja kontrolli tarkkana, sillä ihminen pöystyy näyttelemään aika pitkään! Varsinkin puhumaan toista ympäri ja vetoamaan tunteisiin.

Sinä kuvasit niin tuskallisen tutut oireet, että muistan kovin kirkkaasti oman taisteluni vuodet lasteni isän kanssa, ennenkuin oli pakko uskoa, että viinantarve on perhettä voimakkaampi. Yhtä pitkälle en suosittele ketään tilannetta katselemaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Naula päässä:
Toivotaan parasta. En mahda mitään sille, että olen pessimisti. Pidä järki päässä ja kontrolli tarkkana, sillä ihminen pöystyy näyttelemään aika pitkään! Varsinkin puhumaan toista ympäri ja vetoamaan tunteisiin.

Sinä kuvasit niin tuskallisen tutut oireet, että muistan kovin kirkkaasti oman taisteluni vuodet lasteni isän kanssa, ennenkuin oli pakko uskoa, että viinantarve on perhettä voimakkaampi. Yhtä pitkälle en suosittele ketään tilannetta katselemaan.

Ei noista katkerista muistoista pääse eroon vaikka töitä olen sen asian eteen tehnyt.

Eron jälkeen perheen hyvinvointi ei ollut miehelle etusijalla. Mökin saunan katto ym. remontit olivat tärkeämpiä. Uusi moottoripyörä ja hummailu uusien naisten kanssa.
Kaikki 40+ kliseet vedettiin läpi identiteettikriisissä.

Miksi suomalaiset naiset suostuvat kärsimään viinan takia? Miksi eduskunta teki tyhmän viina ale-lain?

Katsoin eilen Salatut elämät tv-sarjaa. Ismo reppana on kuin meidän ex takavuosina.
Mies ei kuitenkaan tietääkseni yöpynyt yömajassa. Helsingissä on niin paljon miehettömiä naisia. Hyvä vain näin vuosien päästä katsottuna.

Olin kuin tuo Johanna Raunion esittämä Tanja. Tein kaikkeni, että mies olisi löytänyt hukassa olevan pallon.

Ennustukseni kohtaan, jossa kyselet mahdollisesta väkivallasta sinua ja lasta kohtaan:
Kyllä se tulee toteutumaan ennenpitkää. Älyttömällä on älyttömän teot. Parhaassa tapauksessa ja onnella siihen voi mennä jonkin aikaa vielä, mutta tapahtuu kyllä. Otatko riskin vielä nytkin, vaikka sinulle on yritetty näin monen taholta kertoa tosiasioita, vieläpä hillitysti ja ehkä sievistellenkin?

vaikka en kyllä varmaksi voi tietää teenkö tyhmästi vai en. Mutta jotenkin vielä tuntuu että ehkä se mies muuttuu ja ei kai se nyt minua lyömään ala.. ja erään ystäväni mies on samanlainen, menee kirkkaista sekaisin. riehunut myös joskus. hän on pystynyt tietojeni mukaan lopettamaan kirkkaiden juomisen, eikä ole koskaan käynyt vaimoonsa käsiksi, vaikka heillä yhteistä taivalta takana jo n. 10 vuotta.

Kai minä uskon ja toivon että mieheni järkiintyy myös. Annan ainakin mahdollisuuden.. ei tarvitse sitten itseni eikä miehen miettiä myöhemmin että oli hätiköidysti tuomittu, eikä toista mahdollisuutta annettu...

En sitten tiedä, kuulunko niihin onnellisiin joiden mies muuttuu, vai niihin jotka huomaavat kohta saaneensa turpaan.. ei kai kukaan lyöty nainen ole voinut ennen lyöntejä uskoa miehensä joskus lyövän?

Otan tämän riskin kuitenkin vain itse. Lapseni on usein viikonloppuja omalla isällään, eikä mies ole koskaan ollut humalassa lapseni nähden, enkä anna sen edes tapahtuakaan. Joten jos mies joskus saa humalassa raivokohtauksen, ainakaan lapseni ei joudu kohteeksi tai edes näkemään "kohtausta". Ikinä en voisi antaa itselleni anteeksi jos lapselleni kävisi jotain, minun virhearvioni vuoksi.

"Kai minä uskon ja toivon että mieheni järkiintyy myös. Annan ainakin mahdollisuuden.. ei tarvitse sitten itseni eikä miehen miettiä myöhemmin että oli hätiköidysti tuomittu, eikä toista mahdollisuutta annettu..."

Neuvominen ei kuulu vertaistuen ohjelmaan. Sinulla on parempi tilanne kuin minulla aikoinaan.

Kun neuvottelin vaihtoehdoista, mies sanoi: "Hommaa lapsille uusi äiti. Sitten voit lähteä."

Onnea yritykseen. Mutta yhden neuvon haluan antaa sinulle! ÄLÄ ALA PAAPOMAAN! Eli jos miehellä menee överiksi, niin älä mene siihen mukaan. Älä neuvo/käke/opasta tyyliin: älä juo enää, juo vettä välillä, ole rauhallinen, muitatko jne.

Se vain pahentaa tilannetta. Voit "hallita" vain itseäsi, miehesi ei ole lapsesi! Jos miehellä menee överiksi se ei ole SINUN VIKASI, sinun ei tarvitse reagoida ja provosoitua siitä tai alkaa rauhoittelemaan jne. Jos överiksi menee niin arvioi tilanne sitten jälkeenpäin. Jatkatko vielä vai eroatko.

Alkuperäinen kirjoittaja Vinkki:
Onnea yritykseen. Mutta yhden neuvon haluan antaa sinulle! ÄLÄ ALA PAAPOMAAN! Eli jos miehellä menee överiksi, niin älä mene siihen mukaan. Älä neuvo/käke/opasta tyyliin: älä juo enää, juo vettä välillä, ole rauhallinen, muitatko jne.

Se vain pahentaa tilannetta. Voit "hallita" vain itseäsi, miehesi ei ole lapsesi! Jos miehellä menee överiksi se ei ole SINUN VIKASI, sinun ei tarvitse reagoida ja provosoitua siitä tai alkaa rauhoittelemaan jne. Jos överiksi menee niin arvioi tilanne sitten jälkeenpäin. Jatkatko vielä vai eroatko.
Voi olla, että ei ihan toivoton tapaus ole, jos jaksat uskoa. Itse olen pari kertaa tilannut kotiin poliisit eli vetänyt rajan heti nyt eikä myöhemmin. Ja tehnyt selväksi, että jos peli jatkuu viinasta huolimatta lentää kuin leppäkeihäs. Eli mukaan siihen touhuun suojelemaan ja paapomaan ei tosiaan saa lähteä. Kova asialinja mukaan ja tietysti tehdä hänelle selväksi, että muuta syytä ei eroon olisi, että itse hän ottaa myös vastuun käytöksestään. Joskus olen nauhoittanut hänen kännikäytöstään kännykällä ja soittanut aamulla. Kova pala, mutta ottaa opikseen pikkuhiljaa. Myöskään en julkisiin tiloihin hänen kanssaan suostu lähtemään, siis jos siellä tarjotaan alkoholia ja olen kertonut hänelle, miksi en lähde: es suostu siis häpeämään puolestaan. Harmi. Mutta muuten kun suhde toimii, olkoot hän kaltaisensa. Olemme olleet yhdessä reilu pari vuotta.

Yhteistyössä