Huoltajuus/elatuskiista. Tietääkö joku miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shokki

Vieras
Yritän selittää lyhyesti, ilman tunneryöppyjä..

MITÄ TEEN JOS ISÄ EI PALAUTA LAPSIA TÄNÄÄN KUN MEILLÄ ON VAIHTOPVÄ?
Lapset asuvat vuoroviikoin isän ja minun luona. Sopimus on tehty kirjallisena näin. Lasten osoite on minun luona, olen siis läivanhempi.

MITÄ TAPAHTUU JOS MINÄ EN ANNA ISÄLLE LAPSIA VIIKON PÄÄSTÄ?
mitä hän voi tehdä?

Tilanne on tämä. Kolme vuotta sitten ero, kaksi ja puoli vuotta ovat lapset asuneet vko-vko systeemillä ja ovat tykänneet. Homma on toiminut ihan kiitettävästi. Elareita ei ole maksettu senttiäkään koko kolmen vuoden aikana. Lapsilisät tulevat minulle. Elareista tehtiin vuosi sitten laskelma ja sopimus, jonka mukaan isän tulisi maksaa mulle reilu 200, mut sovimme näin vko vko systeemillä ettei se ole välttämätön. Työttömänä ollessani, isä toi kaksi kertaa /kk yhden pussillisen ruokaa minun luokseni lasten mulle tullessa. Se oli hänen tahtonsa, rahaa ei halunnut minulle antaa ja se oli ok. Ruokaahan mä rahalla olisin ostanutkin ku oli tiukkaa. Sopimusta edelsi melkoinen sota ja uhkailut isän puolelta et hakee yksinhuoltajuuden jne. Pelkkiä uhkailuja.

Sit pääsin töihin ja sanoin ettei ruokapussit ole enää välttämättömiä. Lapsilla on ollut tänä vuonna lääkärikäyntejä molemmilla, yhteensä laskut olivat 180e. Kun ensimmäinen lasku tuli, sovimme et maksamme nämä puoleksi. Tiedossa oli vanhemman tuleva nelurisaleikkaus jne. Tämä oli viime talvea. Nyt on syyskuu eikä isä ole maksanut yhtään laskua mulle. Isän selitys: Minä saan lapsilisän. Minä olen muuttanut poikaystäväni kanssa yhteen ja poikaystävälläni on paremmat tulot kuin hällä.

Musta ei mee oikein. lapsilisä plus mun palkka on kuitenkin pienempi ku isän tulot.
Sanoin et varaan ajan lastenvalvojalle ja lasketaan näillä muuttuneilla tuloilla/menoilla uudestaan elarimäärä ja sit siitä pidetään kiinni, et mä en jaksa tapella. Tytölle on tulossa silmälasien osto ehkä eteen, minäkö neki yksin maksaisin? Tai mun poikaystäväni jolla on omakin lapsi, jonka vastaavista menoista maksaa puolet tämän äidille? Isä ei ole halukas osallistumaan näihin vaik on sovittu et puoliks tällaiset plus pihavaateostokset, eikä elareita.

Isä ilmoitti et haluaa toisen lapsen kirjat luokseen, et saa lapsilisää kans. Sit puoliks hoidetaan kaikki kulut. Mä en halua periaatteestakaan toista lasta luovuttaa hänelle, hänen ja avovaimonsa kanssa joutuu tämän tästä jostain riitelemään ja pelkään kuinka he sit käyttäisivät tätä toisen lapsen lähivanhemmuutta aseena. Ja musta lapsilla tulee olla sama osoite. Ja mä olen äiti, joka hoiti vauvana. Valvoi ja hoiti sairaana. Isä ei ole kovin osallistuja ollut koskaan, vuorotyössä ja pitkiä päivä. Nytkin päävastuu lapsista hänen viikoillaan on avovaimolla, joka on ylittänyt rajojaan muutamaan otteeseen parin vuoden aikana melko räikeästi. Yhtenä esimerkkinä voisin mainita sen et he olivat kehoittaneet ja antaneet lapsille luvan kutsua tätä naista äidiksi isin viikoilla. Sairasta.

Jos en suostu luovuttamaan toisen lapsen lähivanhemmuutta isille, aikovat he mennä oikeuteen asti ja hakea yh.
Tämä sopii mulle, tiedän et yh he eivät voi saada. En juo, narkkaa enkä hakkaa lapsia. Käyn töissä, samoin avomieheni ja meillä on normaali perhe-elämä täällä. Yhtään lastensuojeluilmoa ei ole tehty minusta enkä ole koskaan jättänyt lapsia heitteille.
He ovat tehneet minusta tutkintapyynnön, väittävät et asuimme avomieheni kanssa yhdessä jo edellisessä asunnossani, ja olen syyllistynyt petokseen nostaen yh lisiä ym asumistukea puolen vuoden ajan. mikä ei pidä paikkaansa. Poikaystäväni toki oli paljon luonani mut hänellä oli ihan toinen asunto ja nyt kaksi kk sitten vasta löysimme tarpeeksi suuren asunnon uusperheellemme ja muutimme yhteen.

Toivon asiallisia vastauksia. Yö oli uneton. En pelkää lasten menettämistä, mutta luoja kuinka sattuu et mies jonka kanssa olen ollut naimisissa pystyy näin mua satuttaan. Mä en ole ikinä uhkaillut häneltä vieväni lapsia. En koskaan. Olen shokissa et hän edes ajattelee sellaista.... Ja vain 90 euron lääkärilaskujen vuoksi.Sadan euron tähden kuussa, et sais lapsilisän. Tulonsa ovat kuitenkin suuremmat, maksamaan joutuisi kuitenkin toisesta, joka minun luona kirjoilla, eikö?

Ja sosku. Ajan uusiin nauvotteluihin sain vasta lokakuun loppuun. Ei kuulemma ole aikaa ennen sitä lastenvalvojalla. Mitä teen sinne saakka? En tahtoisi antaa lapsia hänelle enää joka toinen vko. Fakta on etteivät isän kanssa edes ole, vaan avovaimon lähinnä. Voinko sanoa et kun isä vapaalla, voi vapaasti olla muksujen kans ja hakea, mut mä en halua et ne on siellä yksin naisen kanssa joka tahtoo viedä lapsilta äidin? Mitä tapahtuu jos teen näin?

No kyllä sä annat ne lapset, tai muuten rikot sopimusta, ja sen jälkeen ei olekkaan niin helppoa enää. Noudata sinä sopikuksia,kun isä ei noudata, saat enemmän päätäntävaltaa

mutta eikö tuollaisissa tilanteissa se avopuoliso joudu maksamaan lastenkuluja, tai ainakin hänen tulot vaikuttaa sinun saamiin tukiin ja maksuihin? Hassua että olet sanonut ettei tarvitse ruokaa tuoda mutta raha kelpaa? tuo 180 on puoliksi 90e eli aikalailla parin ruokakassin verran.. :) jos ex luulee ettet tarvitse sitten rahaakaan jos et ruokaa, jos hän ostaa ruokaa lapsille niin se on säästöä sulle :) mutta missään nimessä älä jätä antamatta lapsia hänelle vuoroviikolla. Ja tuosta että lapsi on saanut luvan kutsua isänsä avopuolisoa äidiksi? Onko lapsi itse näin halunnut? Mun eksällä oli 3v. poika ja yhtäkkiä hän sanoi että olen hänen äiti :/ Lapset menee sekaisin kun eivät tiedä kuka on kukin.. Mitä jos sun avopuolison lapset sanois suo äidiksi? Oisko se yhtä sairasta?

Parempi vaan noudattaa sitä vahvistettua tapaamissopimusta siihen asti että olette päässeet lastenvalvojalle tekemään uuden. Jos jätät noudattamatta, se kääntyy ennemmin tai myöhemmin sua vastaan ja sitten se asian sopiminen vasta hankalaksi meneekin. Sama homma on myös jos isä ei suostu palauttamaan lapsia sovitusti sulle.

Lasten lääkäri ja isommat hankintakustannukset on alunperinkin sovittu yhdessä maksettaviksi. Tämä on eka vuosi ku lääkärimaksuja on ylipäätään muksuilla. Ja lisää on tulossa, leikkausaikaa vielä odotellaan. Ruokakassista luovuin kun pääsin töihin. Ei hän mielellää niitäkään koskaan tuonut.
Ja toki avopuoliskoni tulot vaikuttaa siten et en enää saa lisiä, enkä tukea muutenkaan, päivähoitomaksu menee maxin mukaan nykyään jne, normi homma. Mut isän elatusvelvollisuuteen ne ei tietääkseni vaikuta. Isä on omista tuloistaan elatusvelvollinen, minä omistani. ¨Ja kun lapset on yhteisiä, eikä elareita jaella puoliin eikä toisiin enää edes kauppakassin muodossa, musta on aivan päivänselvää et esim silmälasit, lääkärit, toppapuvut yms maksetaan puoliksi. Ja näin on toimittu, toinen ostaa puvun toiselle, toinen toiselle.. Mut laskua hän ei maksanut kun keväällä annoin hälle yhden suoraan laskuista, eikä mulle siirrä rahaa kun olen joutunut muistutuksineen maksamaan itse tietty kaikki etttei mene perintään.

Ja äiti kysymykseen, olis se sairasta jos avokkini lapsi mua tahtois sanoa äidiksi. Äiti ja isi on pyhiä asioita. Mun mielestä. Lapsettomat ihmiset ei ehkä ymmärrä sitä.. en tiedä :(
Muita esimerkkejä näiden exäni nyksän rajojen ylityksestä on et HÄN on ollut vanhemman pojan asioista kouluun yhteydessä, määrännyt hemoglobiinimittauksia terkalta jne. Hän joka ei ole huoltaja. Lasten viralliset asiat musta hoitaa äiti tai isä. Mun mielestä.
Yksi oli kans et jostain syystä ku poika koulun aloitti, oli näis esitäytetyissä papereissa, ku ilmoittautua piti kouluun, jotka menin allekirjoittamaan äidin nimen kohdalla hänen nimensä, osoitteensa ja puh nronsa... Hänen nimellään on isän viikkojen päivähoitosopimus yms... Isä on nyhverö. Tiedän, mut jotain rajaa. Nyt mua lähdetään syrjäyttään sit lopullisesti.. tai yrittään.. onnistumaan ei tule koskaan. Nyksä olen itsekin ja "äitipuoli" mut en pysty ymmärtää. en mitenkään. Äiti ja isä on äiti ja isä. Sit on Liisa ja Pirkko. Pertti ja Kalevi.