huoltajuuskiista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 24/7
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

24/7

Vieras
hei,
tarvitsisin kipeästi neuvoja hankalaan tilanteeseen.
minulla on 1 vuotias lapsi, jonka isä ei ole asunut kanssamme kohta 7kk. Isä jätti meidät. sovimme suullisesti keskenämme tapaamisista 3krt viikko, joiuta isä noudatti kun se hänelle sopi ts. oli isä kun hänelle sopi. kaiken muun laittoi lapsensa edelle...jos esim. oli "parempaa" tekemistä.

isä käyttäytynyt joissakkin tapaamisten yhteydessä minua kohtaan väkivaltaisesti henkisesti ja muutaman kerran fyysesti, hän on , myös hajoittanut henk.kohta. tavaroitani.

lapsen asioista puhuttaessa, asiat kärjistyvät eikä mistään voida neuvotella.
lapsen isä raskausaikana ollut lasta vastaan ja kun lapsi syntyi on hän haukkunut tätä ja mm. kerran tönäisi lattialle lapsen opeteltaessa istumaan "jotta oppii että sattuu kun kaatuun".

olen ollut hyvin ahdistunut tilnateesta.
menin asianajalle selittämään tilanteen.
isälle laitettiin aperit, joissa pyydetään huoltajuuden muutosta selvin perustein, jotka eivät ole lapse edun mukaista.
isä ei kuitenkaan aio allekirjoittaa paperia, joten juttu menee käräjille.

onko kellään kokemusta yhteishuoltajuuden purkamisesta ja siitä kummalle se määräytyy?
minä olen ollut kuitenkin se joka lapsesta on pää vastuun kantanut ja olen lasta hoitanut 24/7. isä on siis vain osalllistunut hoitoon kun hänelle se sopii.

toinen ongelma on se ett, isä aikoo nyt vaatia tapaamiset kirjallisiksi, ja vaatia itselleen viikko/viikko periaatetta. hän käy töissä ja sanoi että laittaa lapsen omalla viikollaan päiväkotiin. minä olen hoitovapaalla ja en halua että lastani laiteaan päiväkotiin. luulen että se olisi lapselle kauhean iso muutos jos isä saisi tahtonsa läpi.

vastutan kuitenkin sitä, että lapsi olisi isän kanssa kahden hänen epäluotettavuutensa takia.
isä siis ollut väkivaltainen minua kohtaan, niin raksausaikana kuin sen jälkeenkin, haukkunut lastaan jne....
ja nyt vaatii omiaan, kun lapsikin helpompi. isällä ei ole edes omaa asuntoa vaan asuu äitinsä luonna.
vaikuttaako tämä asiaan?
isän äiti eli lapsen mummo on lyönnyt välit poikki minuun ja lapseeni.

itse olen sillä kannalla että, suostuisin vain valvottuihin tapaamisiin aluksi ja jossain vaiheessa jos taapamiset toteutuneet, niin saisi joka toinen vko loppu.

en todellakaan luota lapsen isään ja hänen lapsenhoito kykyihinsä, onko minulla tässä mitään sanavaltaa? vaikuttaako miehen käytös hänen vaatimuksiinsa.

olen ahdistunut ja tuntuu kuin sydäntäni revittäisiin rinnasta.
tuntuisi väärältä, että lapsi laitetaisiin joka toinen viikko tai vkon loppu isänsä luokse joka ei ole aiemminkaan vastuuta kantanut, saatika että viellä päiväkotiin!

kertokaa omia kokemuksia, näistä huoltajuus ja tapaamiskiistoista...
mitä oikeudessa tapahtuu jne....

Jos olet hoitovapaalla ei isä voi viedä lasta omalla viikollaan ainakaan kunnalliseen päiväkotiin, koska silloin sinä et saa kotihoidontukea, joten se tuskin onnistuu.
Tuo huoltajuusmuoto taas ei sinällään vaikuta noihin tapaamisiin, vaikka sinulla olisi yksinhuoltajuus, et silti pysty eväämään tapaamisia.

Yksiselitteistä vastausta tuohon muuten ei voi antaa, lastenvalvojalta saat parhaan tiedon ja avun noissa asioissa.

Onko ketään joka todistaisi väkivallasta? Lääkäri, sukulainen, nauhoitus...? Voisiko tuollaisessa tilanteessa nauhoittaa miehen puhetta?

Miksi haluaa lasta, jos on ollut vastaan? On kuitenkin ilmeisesti tavannut lasta usein, 3 kertaa viikossa on jo aika paljon, kun kyseessä noin pieni lapsi, moni isä ei ole ollenkaan kiinnostunut noin pienestä. Siksi varmaan moni miettii puhutko totta. Mutta toisaalta eihän kukaan äiti haluaisi lastaan pitää erossa kunnollisesta isästä. Lapsihan siinä kärsisi.

Kerrot väkivallasta lastenvalvojalle ja asianajajalle.

Olen saanut yhteishuoltajuuden purattua koska lasten isä ei tavannut lapsia mutta käytty yhteishuoltajuus kiristyskienona minua vastaan.Oikeudenkäyntiä se vaatii ja raskas prosessi se olikin...Mutta kyllä kannatti.Juttele lastenvalvoojan kanssa.Minua ainakin auttoi että oli tuttu lastenvalvooja joka tiesi tilanteen ja pystyi antamaan lausuntoa asiasta .Tsemppiä ! Älä anna periksi !

Tuskin mies lasta saa epäilen suuresti. kyllä noissa on ammatti ihmiset jotka tasan näkevät mikä isä on!! eikä voi viedä lasta päiväkotiin kun olet kotona! eikä tasan saa läpi viikko viikko syysteemiä, kun lapsi on noin pieni ja isällä ei oo es omaa kämppää ja on mikä on!! mut nyt meet heti kertoman jollekin tosta isän käytöksestä. Ja sun ei ole pakko antaa lasta isälle jos ei teillä ole sopimusta. ja vaikka olsikin niin sitä ei tarvii noudattaa, jos epäilet lapsen olevan vaarassa isän kanssa. jos alkaa riehumaan roitat poliisiin niin siinä sulle tarpeeksi näyttöä jo oikeuteen!!
Tsemppiä vaan ja jaksamista!! mutta kyllä sä tämän asian voitat!!

olemme siis sopineet keskenämme 3kertaa viikko tapaamiset n.2-3h, MUTTA ISÄ SIIS EI OLE NOUDATTANUT NÄITÄ SÄÄNNÖLLISESTI!!!!! Muutamia kertoja on ollut jopa reilu viikko väliä kun on ilmestynyt kerran katosmaan tyttöä ja taas yli viikko väliä. Joskus käy 1krt viikko joskjsu 2...hyvällä tuurilla ehkä 3kertaa, mutta siis VAIN SILLOIN KUN HÄNELLE SOPII!

en ole käynnyt lääkärissä väkivaltaisuuden takia, enkä ole nauhoittanut miehen käytöstä. yhden tapuksen sukulainen voi todistaa, jossa mies rikkoi omaisuuttani.

tuota en itsekkään ymmärrä miten nyt hän haluaa vaatia lasta itselleen, koska ei todellakaan ole vastuuta ottanut lapsestaan, siitä puhuu jo puolestaan se että ei noudata tapaamisiakaan, sehän on jo vastuuta että, käy sovitusti tapaamassa lastaan ja hoitaa häntä.

olen kertonut väkivallasta, niin henkisestä kuin fyysisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja 24/7:
olemme siis sopineet keskenämme 3kertaa viikko tapaamiset n.2-3h, MUTTA ISÄ SIIS EI OLE NOUDATTANUT NÄITÄ SÄÄNNÖLLISESTI!!!!! Muutamia kertoja on ollut jopa reilu viikko väliä kun on ilmestynyt kerran katosmaan tyttöä ja taas yli viikko väliä. Joskus käy 1krt viikko joskjsu 2...hyvällä tuurilla ehkä 3kertaa, mutta siis VAIN SILLOIN KUN HÄNELLE SOPII!

en ole käynnyt lääkärissä väkivaltaisuuden takia, enkä ole nauhoittanut miehen käytöstä. yhden tapuksen sukulainen voi todistaa, jossa mies rikkoi omaisuuttani.

tuota en itsekkään ymmärrä miten nyt hän haluaa vaatia lasta itselleen, koska ei todellakaan ole vastuuta ottanut lapsestaan, siitä puhuu jo puolestaan se että ei noudata tapaamisiakaan, sehän on jo vastuuta että, käy sovitusti tapaamassa lastaan ja hoitaa häntä.

olen kertonut väkivallasta, niin henkisestä kuin fyysisesta.

Mies kuitenkin lapsen elämässä tiiviisti jos tapaa joka viikko. Olen kuullut että usein mies unohtaa kokonaan noin pienen. Oletko ollut mukana tapaamisissa tähän saakka?
Eiköhän sinua uskota,kun kerrot miehen käytöksestä lasta kohtaan.

mies on käynnyt täällä minun kotonani katsomassa lasta, joten kyllä, olen ollut mukana tapaamisissa. ja usein kun on tullut lasta "hoitamaan" on istunut internetissä, rampannut tupakalla ja lukenut päivän lehteä, sillä välin kun minä hoidan lapsen!!! joten se aika ei ole minulle vapaa aikaa. mies ei edes yksin selviydy lapsen kylvetyksestä.

Alkuperäinen kirjoittaja 24/7:
mies on käynnyt täällä minun kotonani katsomassa lasta, joten kyllä, olen ollut mukana tapaamisissa. ja usein kun on tullut lasta "hoitamaan" on istunut internetissä, rampannut tupakalla ja lukenut päivän lehteä, sillä välin kun minä hoidan lapsen!!! joten se aika ei ole minulle vapaa aikaa. mies ei edes yksin selviydy lapsen kylvetyksestä.

Mietin vain, uskaltaisiko lapsen antaa kertaluontoisesti isälleen pitemmäksi aikaa, ja mies näkisi mitä herkkua on olla itse vastuussa lapsesta. Jos siis on vain vieraillut teillä, ja ollut itse sinulle lisärasitteena, sen sijaan, että olisi ollut vastuussa täysin. Ehkä mieli muuttuisi...

Onko teidän riidoissa kuitenkin enemmän kyse teidän kahden suhteesta kuin niinkään lapsesta?
Katkeruutta kenties puolin ja toisinkin. Lapsen etu lienee kuitenkin että isä on edes jollain lailla lapsen elämässä mukana. Ja jos joka viikkokin tapaa niin se on jo paljon!
Minun ex tapaa lastamme ehkä pari kertaa vuodessa, silti meillä on paperilla yhteishuoltajuus enkä ole sitä lähtenyt muuksi muuttamaan kun mitään käytännön merkitystä sillä ei meidän tilanteessa ole. Ei ole vielä tullut vastaan mitään sellaista missä yhteishuoltajuudesta olisi haittaa.

Hyödyttekö kumpikaan riitelystä mitenkään? Eikö olis parempi sopia keskenään asioista tai vaikka sopia aika lastenvalvojalle missä saisitte puitua tilannetta ja sovittua selvät säännöt tapaamisiin.

Se nyt on varmaa että mies tuskin saa mitään viikko-viikko systeemiä läpi, mutta toki hänellä oikeus on lastaan tavata ja ennen kaikkea lapsella on oikeus molempiin vanhempiinsa.

Eikös se ole lapsen oikeus tavata etävanhempaansa? Muistelen että mulle joku olis näin sanonu. Sitä vaan tuskin otetaan huomioon kun lapsi on isompi ja ei haluakaan tavata etävanhempaansa, siis jos tulee sellanen tilanne ettei tahdo. Ja mua raivostuttaa nää jotka asettaa jalustalle sellasen etävanhemman joka sentään käy tapaamassa tunnin pari ja sinä aikana ei välttämättä edes koske lapseen ja se on sitten niin loistava kun sentään käy. Yhtä tyhjän kans tollanen.

missään tapauksessa en halua vahingoittaa lapsen oikeutta isään, mutta kyse taittaa olla ISÄN OIKEUDESTA LAPSEEN, JOTA KAÄTTÄÄ MIELIVALTAISETI KUN HÄNELLE SOPII!

esim. lapsi kun tarvitsi sairaala hoito, isä ei suostunut auttamaan meitä ja viemään lasta sairaalaan, vaan jouduin mennä taksilla, koska miehen meilestä lapsi ei tarvitse sairaala hoito. lapsi oli niin huonossa kunnossa (rotavirus) että jäi 4pvä sairaalaan.

entä jos lapsi sairastuu isän luonna ja isä ei vie häntä sairaalaan? isällä ei ole minkäänlaista realiteettia lapsen hoidosta.

kyse ei ole meidän väleistä, vaan lapsesta. haluan yskinhuoltajuuden ksoka mies on ennenkin harjoittanut henkistä väkivalta ja teidän että, yhteishuolajuus voi lapsen kautta olla hänelle valtatikku minua vastaan. Emme myöskään pysty kommunikoimaan keskenämme mistään, saatika lapsen asioista.

miehen kanssa mahdoton sopia asioista. olen koittanut selittää että, on lapsen parhaaksi että yhteishuolto puretaan, sillä lapsi kärsii kun riitelemme, etenkin jos riitelyt liittyy lapseen. mies ei tajua tätä vaan HÄN EI LUOVU HUOLTAJUUDESTA, ennenkuin se häneltä viedään. eli ajajttelee itseään, ei lapsen parasta, koska ei huollon purkaminen hänen vanhemuuttaan vie.

jos natisin lapsen hänelle päiväksi, veikkaan että mies menisi kotiinsa, äitinsä luokse tai muualle missä joku auttaa häntä lapsen kanssa, ja näin ollen ei koskaan ole vastuussa lapsesta yksin.
sen lisäksi en tahdo että lasta viedään tämän mummon lähelle, koska mummo lyönnyt välit poikki minuun ja mummo haukkunut + arvostellut minua. en halua että, lasta viedään apikkaan jossa minua haukutaan luulatvasti hänelle, mummo kun ei kovin järkevä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Jos olet hoitovapaalla ei isä voi viedä lasta omalla viikollaan ainakaan kunnalliseen päiväkotiin, koska silloin sinä et saa kotihoidontukea, joten se tuskin onnistuu.
Tuo huoltajuusmuoto taas ei sinällään vaikuta noihin tapaamisiin, vaikka sinulla olisi yksinhuoltajuus, et silti pysty eväämään tapaamisia.

Yksiselitteistä vastausta tuohon muuten ei voi antaa, lastenvalvojalta saat parhaan tiedon ja avun noissa asioissa.

Kyllä se tapaamisoikeus lähtee isältä(tai kummalta vain)oikeuden kautta jos on väkivaltainen lastaan kohtaan.Näissä huoltajuuskiistoissa kannattaa unohtaa ne toisen osapuolen mahdolliset uhkailut ja siirtää vähän niitä omia pelkoja syrjään johon parhaiten auttaa tiedon hankkiminen asianomaisista lähteistä.Jo asianajajan palkkaaminen auttaa saamaan todellista tietopohjaa lapsen oikeuksista ja vanhemman oikeuksista ja velvollisuuksista.
Oikeus ratkaisee huoltajuuskiistat lapsen parhaaksi,ei vanhempien.