Huoltomies pyykkivarkaana!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lakanaton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lakanaton

Vieras
Ketuttaa niin suunnattomasti, että oli pakko kirjoittaa tänne. Taloyhtiössämme on pyykkitupa, jossa pesukone, kuivausrumpu ja kuivaushuone. Käytän pyykkitupaa aika ajoin lakanapyykin pesemiseen kun sinne saan lakanat kunnolla kuivumaan ja kuivana lisäksi mankeloitua.

Pesin tässä kertaalleen taas lakanat ja laitoin ne kuivaushuoneeseen kuivumaan kun eivät olleet rumpukuivauksen jälkeen vieläkunnolla kuivat. Tuon jälkeen lähdimme reissuun ja unohdin tyystin, että olin lakanat kuivaushuoneeseen jättänyt. Myönnän siis kyllä unohtaneeni pyykit pitkäksi ajaksi kuivaushuoneeseen mutta hektinen elämä kai vie kapasiteettia kun kerta kaikkiaan unohdin nuo lakanat tuonne.

Tänään menin uudelle lakanapyykille ja tarkoituksena oli ottaa edellisellä kerralla unohtamani pyykit matkaan nyt. Vaan lakanoita ei ollutkaan missään!!! Samassa talossa asuva naapuri tiesi kertoa, että oli käynyt viikon sisään pyykkituvalla ja huoltomies oli jättänyt lakanoiden päälle lapun, että jos niitä ei haeta niin ne viedään kierrätykseen :o Ja niin on lakanamme nyt ilmeisesti kierrätykseen lähteneet ja joku kai nukkuu lakanoillamme jossain ;(

Ymmärrän kyllä, etten voi pyykkejäni roikuttaa määrättömiä aikoja kuivaushuoneessa mutta tämä oli todellakin inhimillinen erehdys kun olin hatarapäänä unohtanut koko jutun. Tapanani ei ole venyttää pyykkejäni toisten harmina vaan haen ne kyllä yleensä ajoissa pois. Nyt ne oli naapurini mukaan ollut nostettuna sivupöydälle, jota ei käytetä mihinkään. Mutta onko mielestänne oikein ja kohtuullista toimia näin? Viedä toisten pyykit? Ymmärrän jos vaatteet venyisivät vuoden tms mutta ihan sellaisesta ei ollut nyt kyse! Mielestäni tällaista toimintaa kutsutaan Suomen lain mukaan varastamiseksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kauanko te siis olitte reissussa?

Kyllä minusta ihan reilulta kuulostaa, että "hylätyt" lakanat viedään pois.

Olimme reissussa vajaan viikon. Lähdimme reissuun siis pyykkituvan jäkeisenä päivänä ja kun tulimme takaisin en enää muistanut lakanoita ollenkaan. Lakanat olivat pyykkituvassa max. kuukauden. Sekin tietysti liikaa ja väärin muita pyykkääjiä kohtaan. Itse olen useamman kerran siirtänyt toisten kuivia pyykkejä narulta pois saadakseni omat kuivumaan. Samoin olen nähnyt pitkään sivupöydällä olleita pyykkejä ilman mitään lappuja päällä.

Onko mielestänne kuukauden päivät kuitenkin sellainen aika, jonka jälkeen voidaan käsittää esim. pyykkien olevan hylättyjä? Hyväksyisittekö itse jos lakananne olisi viety kuivaushuoneesta vaikkeivat enää narulla olisikaan? Onko mielestänne ylipäänsä oikein viedä toisen omaisuutta tällä perusteella? Olisiko silloin myös sallittua ottaa asukkaiden pyöriä telineestä kun niillä ei ole ajettu puoleen vuoteen jne?

Itse olen kyllä todella pöyristynyt :(

Kummaa toimintaa, ketä ne unohtuneet pyykit siellä muka haittaa? On meidänkin pesutuvassa pyörinyt kamoja parhaimmillaan puolikin vuotta ja aina on omistaja käynyt ne joskus noukkimassa.
Soita huoltomiehen esimiehelle ja pyydä selvitystä moisesta toimintatavasta.

Ymmärrän että harmittaa, mutta minustakin kuukausi on jo niin pitkä aika, että voi olettaa että lakanat on hylätty sinne. Minusta huoltomies toimi ihan oikein, ei kenelläkään ole oikeutta hylätä "krääsää" yleisiin tiloihin, jonne ne eivät kuulu.

Eli olen tehnyt niin suuren rikoksen näin toimiessani, että omaisuuttani voidaan takavarikoida tällä perusteella. Ok. Toivottavasti yhtä tiukka Hammurabin laki toimii myös suuremmissa rikoksissa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Kauanko te siis olitte reissussa?

Kyllä minusta ihan reilulta kuulostaa, että "hylätyt" lakanat viedään pois.

Olimme reissussa vajaan viikon. Lähdimme reissuun siis pyykkituvan jäkeisenä päivänä ja kun tulimme takaisin en enää muistanut lakanoita ollenkaan. Lakanat olivat pyykkituvassa max. kuukauden. Sekin tietysti liikaa ja väärin muita pyykkääjiä kohtaan. Itse olen useamman kerran siirtänyt toisten kuivia pyykkejä narulta pois saadakseni omat kuivumaan. Samoin olen nähnyt pitkään sivupöydällä olleita pyykkejä ilman mitään lappuja päällä.

Onko mielestänne kuukauden päivät kuitenkin sellainen aika, jonka jälkeen voidaan käsittää esim. pyykkien olevan hylättyjä? Hyväksyisittekö itse jos lakananne olisi viety kuivaushuoneesta vaikkeivat enää narulla olisikaan? Onko mielestänne ylipäänsä oikein viedä toisen omaisuutta tällä perusteella? Olisiko silloin myös sallittua ottaa asukkaiden pyöriä telineestä kun niillä ei ole ajettu puoleen vuoteen jne?

Itse olen kyllä todella pöyristynyt :(

Mä olen pöyristynyt sun vertauksesta. Pyöräteline ja pyörävarasto on tarkoitettu pyörien säilyttämistä varten mutta pyykkitupa tai kuivaushuone tai mikä tahansa ei ole tarkoitettuja tavaroiden säilyttämiseen.
Kuukausi on pitkä aika ja jos kerran asiasta ensin ilmoitettiin lapulla... Toki voit ottaa yhteyttä isännöitsijään ja kysyä että koskeeko nämä säännöt sitten kaikkia. Mä olen henk koht niin tarkka tavaroistani etten ymmärrä miten kukaan jättää pyykkejään minnekään mutta me ollaan niin erilaisia kai sitten.

Hmm. Viikko on pitkä aika. Outo tapa toimia, mutta jotenkin on toimittava. Teillä on sit vissiin aika vapaa käyttöoikeus pesutupaan ja kuivaushuoneeseen? Meillä on kuivaushuonekin varattava joko puoleksi tai koko päiväksi. Mitään pöytiä siellä ei ole, joten kyllä ne jonnekin muualle nostettaisiin. Viikoksi en uskaltaisi "unohtaa" tuonne millään, kyllä ne siinä ajassa kerrostalossa häviää.
Mistä muuten tiedät, ettei naapurin mamma valehdellut omasta tai jonkun toisen puolesta?

ai, kyse olikin kuukaudesta! En nyt ymmärtänyt ihan. Siis n. kuukauden kuluttua vasta muistit teidän lakanat, vaikka viikon "vain" olitte matkassa? Ei hyvää päivää. Jos sulla tollaiseen on varaa, on sulla varaa ostaa uudet lakanatkin.

Olisi mun mielestäni ollut reilumpaa edes ilmoittaa vielä vaikka ilmoitustaululla rappukäytävässä, että pesutupaan on unohtunut pyykkejä, koska välttämättä tämä unohtaja ei tosiaan käytä pesutupaa kuin satunnaisesti, eikä täten huomaa unohdustaan.
Ei mun mielestäni ihan reilua, koska kuukausi on aika lyhyt aika, jos ne pyykit eivät sinällään olleet edes kenenkään tiellä siellä. Yleensä yhteisissä tiloissa unohtunut omaisuus saa olla kyllä vähän pidempään kuin kuukauden tai ainakin sen poisviemisestä ilmoitetaan sellaisessa paikassa, että omistajan melko varmasti sen huomaa.

Tee vaan valitus, ilmoitus olisi pitänyt laittaa taululle.
Voisihan käydä niin, että joku on joutunut vaikka sairaalaan pitkäksi aikaa
ja pyykit on jäänyt narulle..

Alkuperäinen kirjoittaja edellinen vieras:
ai, kyse olikin kuukaudesta! En nyt ymmärtänyt ihan. Siis n. kuukauden kuluttua vasta muistit teidän lakanat, vaikka viikon "vain" olitte matkassa? Ei hyvää päivää. Jos sulla tollaiseen on varaa, on sulla varaa ostaa uudet lakanatkin.

No voi kuulostaa kummalliselta, mutta ny teki misti tepposet jopa minulle äärimmäisen tarkalle ihmiselle. Monta asiaa on ollut yhtä aikaa nyt mielen päällä ja nuo lakanat kai sitten pienin murhe. Harvoin tosiaan pyykkituvalla käyn ja nyt pääsi näin käymään. Jos siellä jatkuvasti kävisin niin toki olisin huomautuslapun ja ehkä lakananikin muistanut heti.

Ihanko oikeasti suurin osa teistä on sitä mieltä ettei inhimillisiä erehdyksiä voi sattua? Ja kaikkien mielestä myös oikein, että henkilökohtaiseen omaisuuteen kajotaan kuukauden aikana? Vaikka tarkka ihminen olenkin ja yleensä kyllä kaikki asiani hoidan ajallaan niin ymmärrän kyllä myös sen, että erehdyksiä sattuu. Aika kallis erehdys pyykkien unohtamisesta...

Huoltoyhtiön johtaja pahoitteli tapahtunutta ja pyysi kirjallisena korvausvaatimuksen. Yhtiö siis korvaa lakanamme onneksi! Harmittaa silti, että meni hyvät lakanat mutta onneksi oikeus vielä voitti ja saamme korvauksen.

Yhteistyössä