Huom! Välttäkää kahvia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun hyllyssä olevan ravitsemustiede-kirjan mukaan 1.5 dl kahvia on 180mg kofeiinia, eli just alle sen 200mg, mikä tuossa artikkelissa mainittiin. Itse juon vihreää ja valkoista teetä, teessä tuon samaisen kirjan mukaan on n. 40mg 1.5dl, mutta riippuu tosiaan siitä, kauanko sitä hauduttaa. Esim. itse haudutan valkoista teetä vain minuutin ja vihreää kork. 2 minsaa, olen mieltynyt niihin tosi paljon, ja nukunkin paremmin nykään kuin silloin ennen, jolloin kahvi maistui.
Mutta jokainen taaplaa tyylillään, itse uskaltaisin kyllä tuon 100mg kofeiinia päivässä juoda (eli kaksi teekupposta), mutta en kyllä varmaan sitä enempää.

Eiköhän se mene niin, että kohtuus kaikessa..

RD: Itse ehkä luottaisin ravintoterapeuttin ravintoasioissa ja hammaslääkäreihin hammasasioissa. Makeutusaine tuhoaa kyllä niitä kiilteitä ihan yhtä tehokkaasti kun sokeri. Hapanhan on tosi huonoksi hampaille, mutta limsassa kun on sekä hapan että makea, niin päivittäistä käyttöä ei kyllä suositella. Mutta aikuiset ihmisethän sen kyllä ymmärtä ja tekee omat valintansa, mikäs siinä. Thaimaassa on vaan tapa alkaa juottaa limsaa jo tosi pienille (hyvä, jos kävellä osaa!).. Se on mun mielestä aika vastuutonta. Saattaa kyllä olla, että täällä ei hirveästi tuohon valistukseen olla panostettu.

Alkuperäinen kirjoittaja mariq:
täällä juodaan isoja kuppeja 1dl kahvia ja niitä tulee juotua 3-8 kuppia, ett huoh...taitaa mulla olla toi pikku2 vain haaveissa...

On niitä ennenkin lapsia saatu, vaikka kahvia on juotu. Usein sanotaan, että raskaana ollessa kahvi ei edes maistu samalla tavalla, kuin ennen, usko siihen. Mulla ainakin muuttu makumieltymykset hyvin aikaisessa vaiheessa terveelliseen/rasvattomampaan suuntaan, mutta nyt maistuu samat, kuin ennen raskautta.

Näissä tutkimuksissa mulla tökkii se, että kun kuullaan, mitä kaikkea "pitää" välttää, tulee kova stressi siitä itse välttämisestä, ja tutkittuahan on, että stressikin aiheuttaa ongelmia...

Pakko kopioida oma hengentuotos tähän:

Kahveeta "kuluu" myös täällä. Eli juon kokonaista 2-3 kuppia päivässä. Viime raskaudessa olin kofeiinilakossa jo reilusti monta kuukautta ennen plussaa. Nyt ei sitten millään osaa olla ilman. Pakko saada edes se yksi kuppi sitä mustaa juomaa. Höh!

Kai sitä pitäis luopua koko "myrkystä". Ei se kahvi [/i]aina edes maistu hyvälle. :x Olen kyllä sellainen varmistelija ja sääntöjen noudattaja, että minunlaiselle luulisi olevan helppoa kieltäytyä kahvista. :saint: Mutta ihmeen koukuttavaa tuo musta juoma on. Huomenna alkaa kahvilakko. :headwall: :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Linna:

RD: Itse ehkä luottaisin ravintoterapeuttin ravintoasioissa ja hammaslääkäreihin hammasasioissa. Makeutusaine tuhoaa kyllä niitä kiilteitä ihan yhtä tehokkaasti kun sokeri. Hapanhan on tosi huonoksi hampaille, mutta limsassa kun on sekä hapan että makea, niin päivittäistä käyttöä ei kyllä suositella. Mutta aikuiset ihmisethän sen kyllä ymmärtä ja tekee omat valintansa, mikäs siinä. Thaimaassa on vaan tapa alkaa juottaa limsaa jo tosi pienille (hyvä, jos kävellä osaa!).. Se on mun mielestä aika vastuutonta. Saattaa kyllä olla, että täällä ei hirveästi tuohon valistukseen olla panostettu.

Tottakai se on niin, että pitää hammaslääkäriin luottaa hammasasioissa jne.
Mutta ravintoterapeutti on keskustellut asiasta myös hammaslääkäreiden kanssa.

Minulla eikä miehellä ole yhtään reikää eikä ole kiillekkään mennyt huonoksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Linna:

Italiassa on kanssa aivan kauheessa jamassa lasten hampaat... Ihan vauvoille tosiaan annetaan sokeroituja juomia, ja täällä on yleisenä tapana antaa itkevälle penskalle sokeripala suuhun! Täällä hammaslääkärit aina ihailee suomalaista purukalustoa ja haukkuu näitä italialaisia, mutta kun eihän täällä edes tiedetä, että mitä on ksylitoli.

On muuten aika hauska ksylitolipurkkamainos täällä telkussa, siinä on sellainen metsässä juokseva turkkiin pukeutunut vaalea komistus, jonka "toimittaja" nappaa metsästä verkkoon "suorassa lähetyksessä", ja sitten ne kertoo, että napattu villi on suomalainen, ja että ihailkaa tämän "pedon" hampaita... Että ne on niin hyväkuntoiset, koska suomalaiset käyttävät paljon ksylitolipurukumia... :laugh:

Ja tuosta kahvista vielä sen verran, että kymmenkunta vuotta sitten, oli hesariin haastateltu Kansaterveyslaitoksen lääkäriä, joka sanoi, että jos kahvia alettaisiin nyt tuoda Suomeen ensimmäistä kertaa, se kiellettäisiin ehdottomasti huumeeseen verrattavana aineena, jolla on paljon terveydellisiä haittavaikutuksia. Jäi tuo uutinen vain silloin mieleen, koska maitokahvia minulla oli vielä vuosikin sitten tapana aamuisin hörppiä... Nyt on tosiaan maistunut tee jo vuoden verran, eikä ole kahvia ikävä, kunhan vain pääsi alun "vierotusoireista" eroon :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja lentoemo-76:
On muuten aika hauska ksylitolipurkkamainos täällä telkussa, siinä on sellainen metsässä juokseva turkkiin pukeutunut vaalea komistus, jonka "toimittaja" nappaa metsästä verkkoon "suorassa lähetyksessä", ja sitten ne kertoo, että napattu villi on suomalainen, ja että ihailkaa tämän "pedon" hampaita... Että ne on niin hyväkuntoiset, koska suomalaiset käyttävät paljon ksylitolipurukumia... :laugh:

Mahtavaa suomikuvaa viedään maailmalle :laugh: :laugh: :laugh:
Tuo mainos pitäisi päästä näkeen.. :D

Se on jotakin tajuttoman kaameaa se päänsärky, jos kahvia ei ole juonut. Koukuttava juoma! Höh, mihinkä ihmeen liriin olen taas itseni pistänyt... :headwall: Joo, mutta tänään 1 mukillinen kahvia. Huomenna 0 mukillista. Ryhdyn lakkoon! :attn: :'(

RD: Saattaahan olla, että miehelläsi on tosi kestävät kiilteet! En todellakaan tiedä, kun en ole mikään asiantuntija. :) Oikein kiinnostuin noista light-juomista, kun itsekkin niistä tykkään. Valitettavasti taitaa olla niin, että on yhtä pahoja :(
Suomalaisten hampaat rappeutuvat huolestuttavaa vauhtia. Hampaiden eroosio eli syöpyminen on lisääntynyt selvästi viiden viime vuoden aikana. Siitä kärsii noin kymmenesosa suomalaisista.Yksi keskeisistä syistä syöpymiseen on Hammaslääkäriliiton mukaan virvoitusjuomien kasvava suosio. Limsojen kesäkulutus näkyy hammaslääkäreiden vastaanotoilla etenkin syksyn saapuessa.Hampaiden liukeneminen on eri asia kuin reikiintyminen, jota aiheuttaa sokeroitujen juomien lipittäminen. Eroosioon on syynä juomien happamuus. Kevytlimsatkaan eivät ole hampaille lainkaan vaarattomia, sillä ne ovat yhtä happamia kuin perinteiset virvoitusjuomat.
Äitipuoleni on yhdessä lääkäriliiton johtajan kanssa viennyt eduskuntaan asiaa, että virvoitusjuoma-automaatit pitäisi poistaa kouluista. Hänen voisi siis sanoa olla tämän alan asiantuntija. Itse kyllä jatkan light-colan juomista, mutta huonolla omatunnolla. :laugh: Nyt on saa sitten tuhota myös ovistaan eikä vain hampaitaan! No en kyllä juo kuin korkeintaan tölkin päivässä, enkä joka päivä. Ehkäpä se ei vielä tärppäämistä estä! :p

Ymmärrän että aiheuttaa ihmisissä närää kun sellaisesta jokapäivän juomasta kuin kahvista tulee noin negatiivista tietoa, mutta mä kyllä otan tosissani tämänkaltaiset tiedot. Nykyajan ihmisten on niin vaikea käsittää, että meidän ruoat ja juomat nykyään sisältää niin paljon kaikenlaista peetä, jotka on suorastaan myrkkyä ihmiselle. Ihan sama kuinka hyväksyttyä ja haluttua joku asia -kuten kahvi- on, se ei tee tästä yhtään terveellisempää. Mun mielestä ihmisten pitää ottaa vastuu syömisistään ja juomisistaan raskauden aikana eikä turvautua mihinkään "on sitä ennenkin terveitä lapsia syntynyt, vaikka on näin tehty" -juttuihin. Lisäaineet, säilöntäaineet, kofeiini, makeutusaineet, ym. eivät kerta kaikkiaan kuulu ihmisen terveelliseen ruokavalioon vaikka miten kääntäisi asiaa ja ainakin olisi hyvä että ihmiset tiedostaisivat asian ja siivoaisivat edes hieman ruokavaliotaan raskauden aikana. Surullista, että meille on tarjolla joka puolelta niin paljon ruoka-aineita, joihin on ympätty vaikka mitä kökköä..

Itse juon vähintään sen kolme kuppia kahvia päivässä. Mies polttaa, mutta on ollut nyt ilman tupakkaa kolmisen viikkoa, mutta ei ole ikinä juonut kahvia. Tokasi mulle vain, että "oleppas sinä ilman kahvia viikko tai edes päivä, niin tiedät mitä tämä tupakoimattomuus on". Ja eipähä ole helppoa! Yhden päivän kun on ilman, niin päätä särkee niin prkl:sti! :headwall: Sitten kahvitauoilla juodaan tietysti kahvia, milläs korvaat sen? Tyyliin pidetään töissä kummajaisena jos ei kahvikuppi ole kädessä.
Eihän kahvi todellakaan voi olla terveelistä jos se aiheuttaa jo tuollaisia sivuoireita ja riippuvuutta! :kieh: Vielä ei täällä raskaana olla, mutta alan pikkuhiljaa vähentää ja pienentään kuppikokoa jo nyt ja toivon, että kohta jo ilman kahvia pystyn elämään, ettei sitten kun/jos raskaana olen, kun muutenkin voi olla huonoa oloa ym. niin ei sitten tarvitse kärvistellä kaiken lisäksi kofeiini krapulasta... :heart:

Yhteistyössä