Huom! Välttäkää kahvinjuontia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lentoemo-76
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lentoemo-76

Aktiivinen jäsen
30.10.2007
2 669
1
36
Varmaan useimmat ovat jo tämän uutisen lukeneetkin tai siitä kuulleet, mutta niille, jotka ovat olleet uutispimennossa:
Yhdysvaltalaistutkimus: Kofeiini lisää keskenmenon riskiä

Julkaistu: 12:20

stt-afp
Yhdysvaltalaistutkimus: Kofeiini lisää keskenmenon riskiä

Chicago. Paljon kofeiinia raskauden varhaisessa vaiheessa nauttivilla naisilla on kohonnut keskenmenon riski, kertoivat yhdysvaltalaistutkijat maanantaina.

Tutkijat kehottivat odottavia äitejä kaiken varalta välttämään kofeiinituotteita viiden ensimmäisen raskauskuukauden aikana. Lausunto julkaistiin American Journal of Obstetrics and Gynecology -lehdessä.

Käsitys kofeiinin ja keskenmenoriskin yhteydestä ei ole uusi. Aiempien tutkimusten mukaan 300 milligrammaa kofeiinia päivässä kuluttavilla naisilla on suurempi riski saada keskenmeno kuin niillä, jotka eivät käytä piristettä lainkaan. 300 kofeiinimilligrammaa vastaa kolmea kahvikupillista.

Uusimman tutkimuksen tekijät tarkkailivat yli tuhatta raskaana olevaa naista. Tulokset olivat kiistattomia: Naisilla, jotka nauttivat 200 milligrammaa tai enemmän kofeiinia päivässä oli kaksinkertainen keskenmenon riski verrattuna niihin, jotka kieltäytyivät kofeiinista kokonaan.

Tutkijoiden mukaan kofeiini voi olla haitallista sikiölle, koska se läpäisee vaivattomasti istukan, mutta voi olla ongelmallista sikiön alikehittyneelle aineenvaihdunnalle. Aine voi myös aiheuttaa verisuonten supistumista ja vähentää istukkaan virtaavan veren määrää.

Tutkimustulosten kritisoijat ovat sitä mieltä, että naisilla, joiden raskaus sujuu terveesti, on tapana välttää kofeiinia aamupahoinvoinnin takia. Näin ollen kofeiinia nauttivat mahdollisesti ne odottajat, jotka eivät kärsi pahoinvoinnista. Tämä "puute" saattaa merkitä häiriötä raskaudessa.

Minulla onneksi niinpäin, että ovulaatiosta saakka, mikä johti tähän raskauteen, en ole pystynyt juomaan kahvia! Se hajukin on paha ja maku vasta kauhea onkin! :D

En tosin oksennellut ole pahoinvointina, mutta melkein 11vkn
" kestokrapulaolo" on kyllä pitänyt kahvista kaukana! :laugh:

Heippa ja kaikille odottajille mukavaa jatkoa! :flower:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme rv 11+1 :heart:

Kannanpa minäkin korteni kekoon näin aamukahvikupillisen jälkeen!
Tässäkin asiassa on varmaan turha hysterisoida ;) Itse olen juonut kupillisen melkein joka päivä ja niin tein eskoista odottaessanikin. Ymmärrän kyllä hyvin energiajuomat jotka sis. paljon muutakin haitallista kuin kofeiinia ja ovat ylipäätänsä kaikkien terveydelle haitallisia.
Uusia tutkimuksia tehdään joka päivä ja hyvä että tutkivat, mutta 10 v. päästä raskaana olevat eivät varmaan saa syödä mitään niistä mitä tänä päivänä tutkimusten mukaan saa. ;)

mä en kans aluks kummassakaan raskaudessa voinut juoda kahvia mutta noin rv 12 jälkeen on maistunut molemmissa ja en usko että ihan niin hysteerisesti kannattaa ottaa tota et kokonaan lopettaa (jos kahvi maistuu). mulla ainaki tulee jatkossakin meneen kahvia.

Itse halusin lopettaa kaikki riippuvuutta aiheuttavat nautintoaineet jo siinä vaiheessa, kun raskautta aloimme yrittämään - kahvi mukaan lukien. Tiedän olevani poikkeuksellista tarkempi sen suhteen mitä syön ja juon, mutta itse näen nautintoaineet, säilöntä-, lisä- ja väriaineet turhina aineina, joita ilman ihmisen tulisi tulla toimeen.

Kahvissa on kuitenkin joidenkin toisten tutkimusten "hyviäkin" aineita, mutta mielestäni raskaana pitäisi välttää kaikkea "ylimääräistä" ja syödä mahdollisimman terveellisesti ja luomusti.

Mutta tämä siis on vain minun mielipiteeni; kukin taablaa tyylillään! Joten elkäähän kukaan pillastuko "saarnastani" ;)

Täälläkin on raskauden myötä automaattisesti kahvinjuonti vähentynyt, mutta edelleen on ollut pakko saada se 1 kupillinen aamuisin. Viimeaikoina tosin tuntuu etä ei enää aamukahvikaan maistu, mikä sinänsä hyvä sillä imetysaikanahan kahvinjuontia ei suositella kuitenkaan.
Olen alkanut juomaan vihreääteetä jossa vähemmän kofeiinia , vaikka senkin juomisesta ollaan montaa eri mieltä. :whistle:

kleopatra rv 30 ja risat

Mun ainut pahe...normaalistikkaan en käytä alkoholia enkä polta mut kahvi oi nami..pakko myöntää et molempien raskausaikana olen juonut 2-3 kuppia päivässä, olen neuvolassakin myöntänyt pahantapani =) Se täti vaan sano et ei usko olevan haittaa koska elän muuten terveellisesti.

En juo kahvia tällä hetkellä, mutta oli mielenkiinnosta pakko tsekata paljonko kofeiinia yhdessä kahvikupissa on, kun tuossa jutussa oli laitettu raja arvoksi 300 mg. Yhdessä kahvikupillisessa on 50-110 mg kofeiinia, kupin koosta riippuen! Eli, jos juot enemmän kuin kolme isoa mukillista kahvia, niin sitten EHKÄ sillä voi olla jotain vaikutusta....

Pepppi ja papu 11+0

Yhteistyössä