Minusta tuo kuulosti ihan järkevältä tuo kätilöliiton ihmisen kommentti.
Eihän hän sanonut, ettei kipulääkitystä lainkaan tarvittaisi, vaan että pitäisi pitäytyä neuvomasta ventovierasta vaatimaan heti lääkitystä. Kun ei sillä neuvojalla ainakaan ole minkäänlaista käsitystä siitä, millainen synnytystapahtuma aikanaan tulee olemaan.
Itse sain ekan kanssa epiduraalin, toisen kanssa en mitään ja kolmosen synnytyksessä spinaalin. Epiduraali tuli tarpeeseen. Toisella olisin ehkä halunnut puudutuksen, mutta ei ehditty laittamaan, enkä näin jälkeenpäin ajatellen olisi sitä tarvinnutkaan. Kolmannella kerralla annettiin spinaali, joka kyllä tehosi, mutta myös heikensi huomattavasti supistuksia ja pidensi näin ollen synnytystä - jouduttiin laittamaan tippa tehostamaan supistuksia. Ja kun puudutus loppui, niin sitten ne kivut vasta alkoivatkin...ja taas jälkeenpäin ajatellen, ilokaasulla selvittiin hyvin.
Kivunlievitykseen olen ehtinyt kokeilla mm. kauratyynyä, allasta, aquarakkuloita, ilokaasua, spinaalia, epiduraalia, keinutuolia... Koko hela hoito siis! Kaikista niistä oli apua, mutta suurin apu taisi olla kuitenkin se tieto, että tämä helpottaa. Olisko siis akuankka-laastari ajanut saman asian...? =)
Minä olen oikeasti niitä, jotka huutavat epiduraalia jo ovella. Onneksi on aina ollut ammattitaitoinen kätilö, joka on osannut tarjota muutakin lievitystä ja ihana puoliso, joka on rauhoitellut ja tukenut.