Huomasitteko, että saatiin sitten telkkarissa tänä aamuna sapiskaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nöppönen:
no kuinkas moni meistä puudutteiden käyttäjistä on ottanut puudutteen vaikkei tuntenut sitä tarpeelliseksi? siis ei oikeastaan edes sattunut paljon mut otti kuitenkin?

Niinpä. Eiköhän jokainen synnyttäjä ymmärrä itse päättää, että ei ota, jollei tarvitse vaikka kaveri olisi siihen kehottanutkin. :o

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä voin ainakin ihan rehellisesti sanoa, synnytettyäni yhden lapsen epiduraalin kanssa ja toisen ilman, että PYYTÄKÄÄ SITÄ EPIDURAALIA!
:D :xmas:

Tämän perusteella voi vain sanoa, että sinun kannattaa ottaa seuraavalla kerralla epiduraali. Ei se kerro mitään toisten kokemuksista.

Mä luulen tietäväni kaksi synnytystä kokeneena, että vesien menon jälkeen mun on ihan turha yrittää olla ilman puudutteita: kestän sitä hetken, tunnin, parikin, mutta se on maksimi. Se kipu vie voimat, jotka mä henkilökohtaisesti tarvitsen vielä siellä ponnistuksessakin, noi mun lapsukaiseni kun eivät tunnu ihan pikkuriikkisiä olevan.. Ja mä en tahdo, että se ponnistusvaihe pitkittyy siksi, että mä väsyn.

Voihan se olla, että kun vielä lisäännyn, tilanne muuttuu ihan täysin, synnytykset onkin ihan erilaisia. Mutta kyllä nämä kaksi oli melko samasta puusta veistettyjä, eli tervetuloa vaan piikkien kanssa meidän saliin jatkossakin.. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Oli se Käitlöliiton naisimmeinen aamuteeveen haastateltavana ja paheksui sitä, miten keskustelupalstoilla raskaana oleville sanotaan "pyydät sitten heti epiduraalin". Synnytystä pelkääviäkään ei kuulemma tarvitsisi sairaalaan pelkopolille lähettää vaan pelot voidaan kuulemma hoitaa ihan neuvolassakin. Että jos ette ole luomuna synnyttäneet, niin tuntekaa nyt edes pikkasen häpeää asiasta!!!! Mua harvoin telkkarissa kukaan ärsyttää, mutta jestas että pisti sen naisen puheet vanhaa noitaakin riepomaan :kieh: :kieh:

No ihan asiaakin puhui. Hitto kun sitä vaan ois niin helvetin hyvä ihminen siellä synnytyssalissa, että jaksais!

no kuinkas moni meistä puudutteiden käyttäjistä on ottanut puudutteen vaikkei tuntenut sitä tarpeelliseksi? siis ei oikeastaan edes sattunut paljon mut otti kuitenkin?

Ihan normaalia on, että ensisynnyttäjä jännittää synnytystä etukäteen. Kun sitten kaverit kehottavat vaatimaan epiduraalia mahdollisimman pian, niin onhan se mahdollista, että sen pyytää peloissaan varmuuden vuoksi. Meilläpäin ainakin on liikkunut huhuja, että sitten kun kivut ovat niin kovat, että epiduraalia oikeasti tarvitsee, ei sitä enää saa.

Jaa. Mua sattui ja paljon. Oksitosiini oli täysillä ja supistukset tuli minuutin välein, kesti puolitoista minuuttia. Mä olisin varmaan pyörtynyt jossen olisi saanut epiduraalia... Kyllä aion mahdollisen kakkosenkin kohdalla sanoa saman tien että jos pyydän niin tehän annatte. Sanokoon "ammatti-ihmiset" mitä haluavat.

Eiköhän tuokin ole tosi yksilöllistä, kivunsieto nimittäin. Minusta sitä epiduraalia kyllä aika helposti 'tyrkytetään'. Tosin itse olen kaksi viimeisintä ihan luomuna synnyttänyt ja aika jäävi tuohon sanomaan yhtikäs mitään. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Niinpä. Eiköhän jokainen synnyttäjä ymmärrä itse päättää, että ei ota, jollei tarvitse vaikka kaveri olisi siihen kehottanutkin. :o

niimpä.. en minä ainakaan epiduraalia ottanut siksi että sitä oli kehuttu vaan siksi että minuun sattui ja halusin kivunlievitystä. kätilö oli sitten epiduraalin kannalla. sitä ennen kokeiltiin ne suihkut ja lämpöpussit mut kipu kasvoi paljon kun lapsivedet meni.

Alkuperäinen kirjoittaja pientenäiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä voin ainakin ihan rehellisesti sanoa, synnytettyäni yhden lapsen epiduraalin kanssa ja toisen ilman, että PYYTÄKÄÄ SITÄ EPIDURAALIA!
:D :xmas:

Tämän perusteella voi vain sanoa, että sinun kannattaa ottaa seuraavalla kerralla epiduraali. Ei se kerro mitään toisten kokemuksista.

Huumoria kehiin, enhän mä mitenkään voi puhua kun omista kokemuksistani, kuten ei oikein kukaan muukaan.

niimpä.. en minä ainakaan epiduraalia ottanut siksi että sitä oli kehuttu vaan siksi että minuun sattui ja halusin kivunlievitystä. kätilö oli sitten epiduraalin kannalla. sitä ennen kokeiltiin ne suihkut ja lämpöpussit mut kipu kasvoi paljon kun lapsivedet meni.

No eikös tämä mennyt sitten niin kuin tuo ohjelman kätilö haluaisikin, ensin kokeillaan nuo vaarattomat keinot, ja jos ei riitä, sitten rankempia keinoja.

Ihan normaalia on, että ensisynnyttäjä jännittää synnytystä etukäteen. Kun sitten kaverit kehottavat vaatimaan epiduraalia mahdollisimman pian, niin onhan se mahdollista, että sen pyytää peloissaan varmuuden vuoksi. Meilläpäin ainakin on liikkunut huhuja, että sitten kun kivut ovat niin kovat, että epiduraalia oikeasti tarvitsee, ei sitä enää saa.

huhuja. epiduraaliahan ei voi laittaa jos avautuminen on liian pitkällä, ja avautumisen loppuvaihe on usein aika kivulias..

No eikös tämä mennyt sitten niin kuin tuo ohjelman kätilö haluaisikin, ensin kokeillaan nuo vaarattomat keinot, ja jos ei riitä, sitten rankempia keinoja.

kuinkahan monelle ne suostuu ekana antamaan sen epiduraalin? kyllähän siihen vaikuttaa kohdunsuun tilanne jne.

Siis ne joille ei ole tehty sektiota ei voi tajuta kuinka kovat kivut siitä seuraa! Alateitse synnyttäneet useimmiten kävelee itse suihkuun pari tuntia synnytyksen jälkeen mutta sektoituna on edessä sängyssä makaamista virtsakatetri rakossa ja vatsalihakset, vatsanpeitteet ja iho on tiekittä tai niiteillä kiinni, paraneminen kestää kauan. Sektio on iso avo leikkaus ja sen jälkeen on kipuja! Eli ei siinä todellakaan helpommalla pääse! Eli synnytyspelkon ymmärrän kyllä muttei sektio ole siihen mikään ratkaisu! Ja sitä en ymmärrä että jos pelkää kipuja niin eikö ihmiset ymmärrä että leikkauksen jälkeen on myös kipuja! Toki kaikki kokee asiat vähän erilailla muttei sektio ole mikään ratkaisu synnytyspelkoon. Itse olin ainakin sektion jälkeen todella kipea, alatiesynnytyksen jälkeen oli alapää toki hellänä ja kirveli jne mutta paranin todella paljon noeammin. Eikä ollu vatsalihaksi leikattu keskeltä kahtia joten ei tarvinnu jokaista liikettään varoa.

Mie ensisynnyttäjä kestin niitä synnytyskipuja ensimmäiset 9 tuntia lämpimien suihkuen ja kauratyynyjen voimalla. Supistuksilla alusta asti väliä 1 - max 5 minuuttia.
Jos joku sen 9 tunnin jälkeen kun menin saliin epiduraalille olis tullu lässyttään jotain et pitää synnyttää luomuna, ni ois nyrkki heilahtanu ja lujaa.
ja synnytys kesti vielä senkin jälkeen pitkään!

Minusta tuo kuulosti ihan järkevältä tuo kätilöliiton ihmisen kommentti.

Eihän hän sanonut, ettei kipulääkitystä lainkaan tarvittaisi, vaan että pitäisi pitäytyä neuvomasta ventovierasta vaatimaan heti lääkitystä. Kun ei sillä neuvojalla ainakaan ole minkäänlaista käsitystä siitä, millainen synnytystapahtuma aikanaan tulee olemaan.

Itse sain ekan kanssa epiduraalin, toisen kanssa en mitään ja kolmosen synnytyksessä spinaalin. Epiduraali tuli tarpeeseen. Toisella olisin ehkä halunnut puudutuksen, mutta ei ehditty laittamaan, enkä näin jälkeenpäin ajatellen olisi sitä tarvinnutkaan. Kolmannella kerralla annettiin spinaali, joka kyllä tehosi, mutta myös heikensi huomattavasti supistuksia ja pidensi näin ollen synnytystä - jouduttiin laittamaan tippa tehostamaan supistuksia. Ja kun puudutus loppui, niin sitten ne kivut vasta alkoivatkin...ja taas jälkeenpäin ajatellen, ilokaasulla selvittiin hyvin.

Kivunlievitykseen olen ehtinyt kokeilla mm. kauratyynyä, allasta, aquarakkuloita, ilokaasua, spinaalia, epiduraalia, keinutuolia... Koko hela hoito siis! Kaikista niistä oli apua, mutta suurin apu taisi olla kuitenkin se tieto, että tämä helpottaa. Olisko siis akuankka-laastari ajanut saman asian...? =)

Minä olen oikeasti niitä, jotka huutavat epiduraalia jo ovella. Onneksi on aina ollut ammattitaitoinen kätilö, joka on osannut tarjota muutakin lievitystä ja ihana puoliso, joka on rauhoitellut ja tukenut.

huhuja. epiduraaliahan ei voi laittaa jos avautuminen on liian pitkällä, ja avautumisen loppuvaihe on usein aika kivulias..

Olen kuullut, että tässä käytännöt vähän vaihtelevat, siis se senttimäärä, millä epiduraalia annetaan. Ja onhan se vähän kurja, jos joutuu ottamaan sen epiduraalin ennakkoon tietämättä, millaisia ne kovemmat kivut olisivat.

Ja toisaalta synnytyksetkin ovat niin erilaisia. Omaan ekaan synnytykseeni olisin varmaan tarvinnut epiduraalia tai vastaavaa, mutta halusin synnyttää ilman. Ei ollut ihan fiksua, se oli minulle liian rankkaa. Mutta seuraava synnytys olikin tosi helppo, siinä ei mitään lievityksiä tarvinnut. Kyllä kätilöt tarjosivat sitä epiduraalia silloin ekalla kerralla, mutta tyhmästä päästä kärsii koko ruumis...

Alkuperäinen kirjoittaja KipujaKipuja:
Siis ne joille ei ole tehty sektiota ei voi tajuta kuinka kovat kivut siitä seuraa! Alateitse synnyttäneet useimmiten kävelee itse suihkuun pari tuntia synnytyksen jälkeen mutta sektoituna on edessä sängyssä makaamista virtsakatetri rakossa ja vatsalihakset, vatsanpeitteet ja iho on tiekittä tai niiteillä kiinni, paraneminen kestää kauan. Sektio on iso avo leikkaus ja sen jälkeen on kipuja! Eli ei siinä todellakaan helpommalla pääse! Eli synnytyspelkon ymmärrän kyllä muttei sektio ole siihen mikään ratkaisu! Ja sitä en ymmärrä että jos pelkää kipuja niin eikö ihmiset ymmärrä että leikkauksen jälkeen on myös kipuja! Toki kaikki kokee asiat vähän erilailla muttei sektio ole mikään ratkaisu synnytyspelkoon. Itse olin ainakin sektion jälkeen todella kipea, alatiesynnytyksen jälkeen oli alapää toki hellänä ja kirveli jne mutta paranin todella paljon noeammin. Eikä ollu vatsalihaksi leikattu keskeltä kahtia joten ei tarvinnu jokaista liikettään varoa.

Sektio voi olla juuri siinä mielessä ratkaisu, että pelkää synnytyksen kivun hallitsemattomuutta ja sitä, että sitä ei hoideta.

sattui paljon, onneksi sain puudutteet! ensin oli kokeiltu kyllä ammeet, akvarakkulat ja ilokaasut. turhaan :whistle:

Varmaan aika moni.
Kuinka moni ottaa särkylääkkeen jos ja kun vähänkin kivistää?
Harva meistä tuskin edes tietää millainen se oma kipukynnys oikeasti on.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Eihän hän sanonut, ettei kipulääkitystä lainkaan tarvittaisi, vaan että pitäisi pitäytyä neuvomasta ventovierasta vaatimaan heti lääkitystä.
Niiden 7 vuoden aikana, kun mä olen palstalla pyörinyt, ihan jokainen "pyydä heti epiduraali" on annettu vastauksena henkilölle, joka on siinä avauksessa kertonut pelkäävänsä niitä kipuja ja kykyään selvitä niistä. Ei jokaiselle raskaana olevalle. Toki voisi sanoa "pyydä heti, kun susta tuntuu, kivunlievitystä". Hassua, että ylipäätään mitään tällaista pitää kenellekään sanoa. Eikö sen pitäisi olla itsestäänselvyys, että kivunlievityksen saa, jos tai kun sitä tarvitsee? Ja neuvolan kertoa, että sen kivunlievityksen siellä synnytyksessä myös saa? Eletään sentään jo 2000-luvulla.

Yhteistyössä