Huomenna tutti menee "rikki" - viime hetken vinkkejä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kipinä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No niin, nyt ekat päikkärit ilman tuttia käynnissä. Tai ei vielä käynnissä, kun poika raivoaa sängyssään. :( Näytin sille et tutti meni rikki. Ensiksi nauraa räkätti, mutta muutama minuutti myöhemmin alkoi raivoamaan, kun tajusi mitä se oikeasti tarkoittaa. Vartin verran raivonnut. Välillä käyn sylkyttelee, näytän tuttia ja selitän että rikki meni.

Pahalta tuntuu, mutta ei kai tässä enää kannata perääntyä.

älä anna periksi!
täällä tehtiin tuo viime viikon maanantaina. herra vajaa 2v ja vielä äskenkin kysyi tuttia monta kertaa. missä tutti, haluu tuttia....
pitkään menee nukahtamiseen mutta enää ei itke.

Meillä yksinkertaisesti vain jätettiin tutti pois ilman sen kummempia leikkejä. Lapselle sanottiin ettet sinä sitä tuttia enää tarvitse kun puolitoistavuotias sitä illalla nukkumaan mennessä kysyi. Tyytyi vastaukseen ja kävi nukkumaan. Sama juttu vielä seuraavana iltana, mutta sitten unohti. Nyt on pari kertaa löytänyt tutin laatikosta ja saattanut maistaa, mutta tuo sitten vanhemmalla nauraen ja sanoen vauva.

Ja meilläkin tosiaan tutti oli hirmu tärkeä. Ajateltiin että mitä vähäeleisemmin toimitaan, niin sitä helpommin siitä päästään ja tutti unohtuu.

Ja siellä poika huutaa edelleen....helpolla ei näköjään periksi anna, jos en minäkään. Kohta kyllä luulisi hyytyvän, kun on ihan rättipoikki. En viitsi useasti huoneessa käydä, kun siitä se huuto vasta yltyy...

Alkuperäinen kirjoittaja kipinä:
Juu, eli huomenna olis tarkoitus napata tutti veks meidän 1v7kk. Valmiiksi jo kauhistuttaa, ja etenkin surettaa, kun tutti on hälle niin tärkeä. :( Mutta tuskin se myöhemmin on yhtään helpompaa.

Leikataan tutti ja sanotaan, että "rikki meni".

Olisko mitään viime hetken vinkkejä?

("oisit-ottanut-tutin-aiemmin-pois-niin-olis-ollu-helpomaa"-jeesusteluja ne kaipaa. :) ).

Saattaa mennä helpollakin. Mun 1v9kk hajos tutit päikkäriakana. Jätin ne näkyville ja herättyä kerroin että nyt on käyny tälleen. Yhtä se koetti imeä,mutta äkkiä pois suusta ja itse heitti roskiin. Illalla vähän ihmetteli kun ei ollutkaan niitä. Kertaakaan ei perään ole itkenyt.

meillä esikko huusi yhden illan. mutta seuraavana iltana oli alistunut. kaipasi silti tuttia ja itkeskeli vähän tutin perään. mä olisin jopa antanut hänelle ensimmäisenä iltana, mutta en löytänyt yhtään! onneksi kuitenkin. :) saattaa kaipailla parikin viikkoa, mutta joka ilta on hiukan edellistä helpompi. meillä auttoi unilelu kainalossa unentuloon.

Jee! Nyt illalla poju huusi VAIN 20 minuuttia. Nyt ilmeisesrti on jo unten mailla. :) :) Josko se siitä. Haasteena on vielä se, jos/kun yöllä herää, niin ei olekaan enää sitä helppoa tulppaa suuhun laittaa.

Voimia sinne. Meillä vieroituksesta on noin 2 viikkoa ja nyt on vihdoin tutti unohtunut. Itkiessä paijasin poskea joka tuntui lohduttavan. Myös itku (tutti) raivareista ollaan vihdoin päästy. Se on ohi aika nopeasti vaikka silloin ikuisuudelta tuntuukin...

Alkuperäinen kirjoittaja nyt tutiton:
Voimia sinne. Meillä vieroituksesta on noin 2 viikkoa ja nyt on vihdoin tutti unohtunut. Itkiessä paijasin poskea joka tuntui lohduttavan. Myös itku (tutti) raivareista ollaan vihdoin päästy. Se on ohi aika nopeasti vaikka silloin ikuisuudelta tuntuukin...

Kiitos kannustuksesta. Tämän illan 20 min. huuto oli juhlaa päikkäreiden kahden tunnin huudon jälkeen!! tuntui kyllä ikuisuudelta, kun en oikein osaanut muuta tehdä kuin murehtia sitä huutoa.

yöllä älä sit hermostu tai vihastu kun jos poika itkee tuttia.tulee turvaton olo ja ei ole lohtua edes tutti antamassa.
mieti valmiiksi mitä sanot teet yms jos herää.

meil käytettiiin potalla 2v yöllä tutin vieroituksen aikaan ja unohti tutin sekä oppi pissaan pottaan yöl herätessä.

Alkuperäinen kirjoittaja æitix4:
yöllä älä sit hermostu tai vihastu kun jos poika itkee tuttia.tulee turvaton olo ja ei ole lohtua edes tutti antamassa.
mieti valmiiksi mitä sanot teet yms jos herää.

meil käytettiiin potalla 2v yöllä tutin vieroituksen aikaan ja unohti tutin sekä oppi pissaan pottaan yöl herätessä.

En hermostu. Sen verran on itsellänikin kurja olo tästä jutusta, etten halua pojalle yhtään enempää "murhetta" (kun meillä on pikkuvelivauva ja esikoinen on mustis ja tutti tullu entistä tärkeemmäksi vauvan syntymän jälkeen...blaa..blaa..).

Meillä 2-vuotias poika vieroitettiin tutista viime viikolla. Hän tykkää yli kaiken Röllistä ja Milli Menninkäisestä, joten sanoimme, että tutit vietiin rölli- ja menninkäisvauvoille. Ekoille yöunille nukahtaminen oli aika tuskaista, poika kyseli jatkuvasti, "mihin tutti meni?"...

Nykyään hänellä on sängyssään muutama pehmoinen unikaveri ja uniriepu (sideharso). Yöt menevät jo oikein mukavasti, eikä poika enää ole tuttia kaipaillut missään vaiheessa päivää/yötä.

:hug: sinne, kyllä se siitä lähtee!

meillä tutti meni oikeesti rikki kun poika puri siihen. siitäpä sai hyvän syyn että nyt se on laitettettava roskiin.poika ite laittoi ja illalla muisti kyllä että tutti on rikki mutta sen jälkeen ei oo kysellyt.

Alkuperäinen kirjoittaja daydreams:
meillä tutti meni oikeesti rikki kun poika puri siihen. siitäpä sai hyvän syyn että nyt se on laitettettava roskiin.poika ite laittoi ja illalla muisti kyllä että tutti on rikki mutta sen jälkeen ei oo kysellyt.

Meilläkin poika alku illasta itse halus tutin viedä roskikseen. Nukkumaan mennessä sanoin sit vaan että rikki on ja roskikseen viety...

Alkuperäinen kirjoittaja anneka66:
Me oltiin puhuttu asiasta etukäteen. Että orava-äiti oli käynyt jo kyselemässä tutteja pienille poikasilleen. Yks päivä poika sitten ilmoitti, että hän haluaa viedä tutit orava-vauvoille, ettei niiden tarvii enää itkeä. Ja niin vietiin takapihan kannon päälle. Ja päiväunilta herättyä mentiin katsomaan, niin tuttien tilalla oli kirja minkä oravat oli jättäneet kiitokseksi. Muutaman kerran poika kyseli tutteja, mutta samantien itse totesi, että ne on nyt oravavauvoilla. Ja vieläkin muistaa asian, metsäretkillä usein katselee näkyykö oravilla tutteja suussa :D

ihana!! <3

lastenkasvatuksestahan en tiedä mitään, mutta jos tutin tilalle antais jonkun pehmolelun turvaksi? pikkuveljellä oli tutin jälkeen sellainen nalle, joka oli kamalan tärkeä. mutta oli sekin parempi vaihtoehto kun tutti. itelläni on (kuulemma) ollu sideharso jota "nunnutin" nenää vasten :D

musta tuo on törkeetä, ensin opetetaan tutille ja sitten se otetaan kylmästi pois kysymättä lapselta mitään, vaikka kuinka olisi tärkeä. Miksei voi edes antaa jotain tilalle ja puhua asiasta sen sijaan että keksii jotain helvetin oravatarinoita? Miettikää omalle kohdalle, jos teillä olisi jotain tosi tärkeetä mitä ilman ette tahtois olla ja joku vaan tulis ja ottais sen pois.

Ja tosi inhottavaa ap että sun muksus huus sängyssä ja sä pyörit täällä. Sä veit siltä sen turvan etkä ollut edes lohduttamassa ja ite turvana.

äh, nyt mua jäi vaivaamaan, anteeks, että kirjoitin noin kärkkäästi. En mä halua pahaa mieltä kellekään... Mua vaan ärsyttää kun aikuset saa niin mielivaltasesti päättää kaiken lasten puolesta.

Me vaan jätettiin 1v9kk iässä tutti pois. Ekana iltana kyseli tuttia niin sanoin että on jo iso poika eikä tuttia tarvitse. Tyytyi siihen. Toisena iltana kyseli taas niin sanoin että kaikki tutit on annettu yhdelle tutulle vauvalle kun se on niin pieni (oltiin nähty tätä vauvaa just sinä päivänä). Tyytyi taas.. Ei sen jälkeen kummemmin kysellyt tuttia enää. Joskus tuli mieleen ja sanoi itse että tutit on vauvalla. Eli tosi helposti meillä kävi. Samoin kävi tuttipullosta vierotus 1v2kk iässä. Jätettiin vaan se pois eikä sitä edes poika kaipaillut. Olin luullut että noista molemmista luopumisista tulis kiukut mutta ei :) Hyvä näin :) Tsemppiä muille joilla on hankalampaa!

Mä tein niin, että yhtenä päivänä vaan päätin että nyt loppu tutin lutkutus ja nappasin sen suusta kesken leikkien, enkä enää antanu takasin. Parina iltana nukkumaan mennessä itkeskeli vähän tutin perään ja sitten se jo unohtuikin.

Enkä olis koskaan uskonu että näin vähällä päästään, koska poika lutkutti tuttia kaiket päivät ja yöt ja se oli todella tärkeä.

Luopui tutista pikkasen alle 2-vuotiaana.