Huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tiitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tiitu"

Vieras
Olen yli 30 v äiti, jolla lapset 5, 3 ja 1v. Esikoinen ja kuopus ovat melko rauhallisia lapsia, eivät turhista valita eivätkä kiukuttele sen enempää mitä ikäisensä muutenkaan. Heidän kanssaan on mukava olla ja touhuta. Tämä keskimmäinen sitten taas... hän on kuin minä pienenä. Todella temperamentikas, tulistuu ihan mistä vaan, kiukkuaa, raivoaa, nukkuu yönsä huonosti (=ainut joka valvottanut pienestä pitäen), on kaiken kaikkiaan raivostuttava monia kertoja päivässä. Olen puhunut asiasta neuvolassa ja sieltä ei ole saanut minkäänlaista apua. Vuosi sitten kakkosella alkoi yölliset kauhukohtaukset ja olin aivan loppu valvottuani 3 vkoa putkeen. Siinä vaiheessa soitin itku kurkussa neuvolaankin, koska pinna ei kestänyt valvottujen öiden jälkeen joka päiväistä kiukuttelua olemattomista asioista. Neuvolatädin kommentit olivat luokkaa "no kaikki lapset joskus valvottaa" ja se siitä sitten. Muutoinkaan tässä kunnassa ei tunnut apua saavan perheneuvolastakaan. Kauhukohtauksia tuli joka yö 3 kk ajan, sitten rupesi vähenemään. Kesti puoli vuotta että pääsin itse univelkojeni kanssa johonkin tasapainoon. Tuosta ajasta en juurikaan muista itse mitään. Päivät olivat täyttä selviytymistä, välillä minuutti kerrallaan.

Syy, miksi nyt kirjoitan, on siinä, että en tuota keskimmäistä lastani jaksaisi enää ollenkaan. Kauhea sanoa, mutta rakastan 2 lastani enemmän kuin tätä yhtä. Toivon, että joku ottaisi keskimmäisen vaikka viikoksi hoitoonsa, laskeutuisi rauha tähänkin taloon ja noiden 2 muun kanssa pystyisi tekemään enemmän. Nyt kaikki huomio menee 3 veen kiukkukohtauksiin. Ja samanluonteinen kun vielä itse olen, niin voin sanoa, että meillä on napit vastakkain todella usein. Enää en edes välitä siitä kiroilenko lapselleni, huudanko naama punaisena vai mitä teen. Väkivaltaa en kannata lastenhoidossa, mutta valitettavasti sitä tukkapöllyäkin olen sortunut antamaan :( Omaa väsymystäni ehkä pahentaa se, että vaikka mies taloudessa onkin, niin käytännössä hänen töidensä takia olen kuin yksinhuoltaja. Isovanhemmista vain mieheni äiti on joskus harvoin käytettävissä, eli sukulaistukiverkko on huono meillä.

Minä kuvittelin, että kun saan lapset, joista jokainen on ollut kovin toivottu, niin perhe-elämä olisi mukavaa yhdessäoloa. Ei tämä ole. En minä kuvitellut olevani kuin pahainen kakara käytökseltäni lasten nähden. En kuvitellut, että huudan lapsilleni sillä tavalla etten kellekään aikuiselle kehtaisi ikinä huutaa. En kuvitellut kokevani näin voimakkaita vihan tunteita. Toki välillä myös rakkauden tunteita. En kuvitellut myöskään olevani niin yksin näiden lasten kanssa, sekä henkisesti että fyysisesti. Välillä tekee mieli vain itkeä, että tätäkö minä halusin vapaaehtoisesti. Kuvittelin että en ikinä kohtele lapsia kuten omat vanhempani kohtelivat minua, mutta näytän toistavan opittuja tapoja pelottavan paljon. En uskalla edes ajatella mitä teini-ikä tulee olemaan tuon kakkosen kanssa, jos nyt elämä on jo näin raskasta.

Monesti mietin, että vaikka perheenä meillä on hyviäkin hetkiä, niin nämä huonot vievät kaiken energian ja hyvistä ei osaa nauttia. Ylihuomenna on jälleen neuvolakäynti, aion viimeisen kerran sanoa, että saisinko jotain apua. Äitiys on melkoinen tie kuljettavaksi... Onko täällä ketään kohtalotoveria??

Mulla on ollu vuosia hankaluuksia kuopustytön kanssa, nyt on aikalailla rauhoittunut kun ekaluokka puolessa. Muistan kyllä mitä ne kiukuttelut oli pahimmillaan, ei siitä kauan ole kun oli viimeks raivarit...Soita perheneuvolaan ja kysy apua sieltä?

Halauksia!! Lapsistaan on joskus vaikea löytää niitä piirteitä, joista ei itsessään pidä.

Tottakai voi alkaa tuntea enemmän negatiivisia tunteita yhtä lastaan kohtaan, jos se vaatii eniten. Itsellä nyt vähän sama uhmiksen ja vauvan kans. Vauva on tosi helppo isompaan verrattuna.

Voisitteko tehdä sen keskimmäisen lapsen kans kahdestaan jotain tosi kivaa yhdessä? Niin että huomaisit hänen ihanat piirteensäkin?

No olet kyllä aivan kauhea:) Mutta olen itse aikoinaan väsyneenä miettinyt vähän samoin. Minulla myös rauhallinen esikoinen, aikapommin tyylinen toinen lapsi ja taas vähän rauhallisempi kolmas ja neljäs. Mutta kun oikein mietin asiaa, niin en jaksa ja pidä nuista kiukkukohtauksista, mutta lapsi niiden takana on mitä ihanin. Meillä tuo toinen lapsi huutaa usein ja kovaa. Kiukuttelee ja osoittaa mieltään. Mutta välistä on todella iloinen ja hymyilevä lapsi. Meillä myös samoin että itse olen ollut lapsena juuri tuollainen aikapommi. Ja olen jollain tavalla edelleen:) Mua ehkä nykyään hymyilyttää enemmänkin tuo asia, kun lapsi on niin minuun tullut siinä.

Laita väsymyksen piikkiin nuo ajatukset. Sillä tuokin lapsesi on sinun ja kaipaa sinun huomiotasi ja rakkauttasi. Et voi pitää lapsiasi epätasa-arvoisina luontaisen temperamentin perusteella! Se sinun lapsesi ei sille temperamentilleen voi mitään ja aika kylmää olla rakastamatta ja antaa rakkautta sen takia. Ajattele sitä siltä kantilta. Toki asiaa myös auttaisi se että et olisi niin väsynyt. Ja nyt en tarkoita vain tuota unentarvetta. Sinun olisi saatava jollain tapaa myös omaa aikaa, että se lasten kanssa oleminen alkaisi taas tuntumaan hyvältä. Minä aloitin mielenkiintoisen opiskelun. Nyt jaksan taas paljon paremmin olla lasten kanssa kotona, nauttia heistä ja kestän myös paremmin nuo kiukkukohtaukset.

Jos lapsellasi nyt on hankala vaihe, niin jokin muu vaihe hänelle kasvussa on helpompaa. Käännä tuo temperamentti positiiviseksi. SUN LAPSES EI VARMASTI JOUDU JALKOIHIN ISOMPANA!!:) Hän osaa pitää puoliaan. Musta tuntuu että näät nyt lapsesi negatiivisessa valossa vain...Mutta ihan varmasti siitäkin lapsesta löytyy paljon ihania ja hyviä puolia:) Anna lapselle mahdollisuuksia koska hän on sinun.

Ja tarkoitus ei ollut syyllistää. Vaan auttaa sinua näkemään se ihana lapsi sieltä kiukuttelun alta. Ei nuo sinun ajatuksesi ole niin kauheita. Mutta niin kuin muutkin sanoivat niin ota yhteys sitten vaikka sinne perheneuvolaan itse. Sitä kautta löytyy varmasti apukeinoja tuohon jaksamiseen.

Ihanaa, kiitoksia kannustavista sanoista! Välillä on tosiaan niin voimaton olo ja ehkä sekin, kun on 24/7 lastensa kanssa, tekee sen, ettei näe ulkopuolisen silmin tilannettaan. 3 veen temperamentille ei kukaan tosiaan mitään voi ja näen hänessä itseäni myös todella paljon. Ehkä tässä kuitenkin on toivoa paremmasta, sillä muutama viikko sitten sanoin miehelleni ihan omaksi yllätykseksenikin, että meillä oli 3 veen kanssa pitkästä aikaa hauska leikkihetki. Siis että hän nauroi ja hassutteli sylissäni ja minulla itselläni oli hauskaa hänen seurassaan! Toki on jotenkin surullista, että että 3 vuotta ja ensimmäistä kertaa tuli noin kiva olo hänen seurassaan, mutta ehkä hänelläkin alkaa helpottaa uhman sun muun kanssa??

Ihan kuten meillä!! Siis noin kymmenen vuotta sitten, eli lapset ovat nyt 11v, 14v ja 17v ja keskimmäinen on/on ollut haastavin. Kauhukohtaukset ja hänen minunkaltaisuuteni ym. kuulostavat ihan meidän perheen elämältä silloin.

Mutta vinkkejä sulle... anna mennä päivä kerrallaan, ota mukaan huumori (mä toteutin meidän keskimmäiselle kutitusterapiaakin välillä, kun tuntui, ettei mikään auta - eli kutitin häntä ja kun nauru tuli, niin tilannekin helpottui) ja anna itsellesi armoa päivän eri tilanteissa. Jos ärsyttää tai vihastuttaa, niin laula, omatkin tunteet viilenevät.

Näin jälkikäteen ajateltuna vuodet ovat menneet todella nopeasti, mutta kyllä sitä tuossa vaiheessa tuntuu, että ei yhtään enää jaksaisi. Aika kuitenkin kuluu, ja lasten kanssa erilaiset kaudet vaihtelevat, mikään ei kovin kauan kestä (esim. nuo kauhukohtaukset ~3kk).

Meidän keskimmäisen, eli tytyn kanssa saa edelleen vääntää asioista enemmän kuin esikoisen ja kuopuksen kanssa. Hän on nyt 14v, ja pahimmassa murkkuiässä. Kyllä meillä on hänen kanssaan usein tahtojen taistelua, toistaiseksi mä olen ollut sinnikkäämpi ja saanut vietyä omat päätökseni läpi. Mutta jaksamista se vaatii. Toisaalta mua on auttanut paljon se, että kun olen aina tiennyt, että hänen kanssaan se on vaativampaa, niin oikeanlaisen viilipyttymäisen asenteen ottaminen on tehnyt suhtautumisestani helpompaa.

Sä kasvat yhdessä lastesi, ja varsinkin tämän keskimmäisen kanssa. Anna sille kasvulle tilaa ja mahdollisuus. Mä tein aikoinani myös mielikuvaharjoituksia vaikeiden tilanteiden varalle. Eli en ollut tyytyväinen omaan toimintaani huutaessani pää punaisena ja kun huomasin, ettei sillä ole toivottavaa vaikutusta. Suunnittelin siis erilaisia toimintamalleja valmiiksi, joilla saatoin pitää itseäni rauhallisempana ja joita vain toteutin kun hankala tilanne tuli eteen, esim. aloin nauraa, laulaa, hyppiä, olin hiljaa yms. ja seurasin millainen vaikutus omalla käytökselläni oli lapseen. Aina tilanteet eivät olleet helpompia, mutta ainakin itse olin rauhallisempi =)

Toivottavasti tästä sait jotain irti. Tsemppiä ja voimia ihan hirveästi, kyllä sä selviät! :hug:

Ihan ymmärrettävää, että on pinna kireällä, jos lapsi on noinkin temperamentinen ja olet väsynyt. Itselläni on 4-vuotias lapsi ja olen yksinhuoltaja. Lapsellani on myös silloin tällöin yöllisiä kauhukohtauksia ja sen takia on tullut valvottua PALJON. Ja hän heräilee yösä useasti. Neuvolassa on ollut puhetta siintä, että nuo kauhukohtaukset liittyisivät ylivilkkauteen. En tiedä onko lapsesi ylivilkas, minun ainakin on.

Ihan samanlaisia tuntemuksia minullakin on, kun ei vaan enää jaksaisi. Tulee raivottua ja huudettua, ja en todellakaan haluaisi olla sellainen. Eihän se kuitenkaan ole lapsen vika, jos on ylivilkas tai temperamentinen.
Ja nimenomaan ajattelen välillä, että tätäkö minä toivoin? En voi mennä lapsen kanssa mihinkään, kun ei siintä tule mitään. Lapsi ei kuuntele eikä tottele, juoksee vaan päättömästi joka paikkaan.... todella uuvuttuvaa. Ja tosiaan itse syytin aina uhmaikää, mutta ei se ole mennyt ohi. Kannattaa tosiaan sanoa napakasti neuvolassa, että miten asiat ovat ja mitkä nimenomaan ovat sinun tuntemukset asiasta. Voimia sinulle!

Hyvä kuulla, etten ole ainut tämmöisessä tilanteessa! Ulkopuolisillekin oma väsymys on selkeästi näkynyt, sillä kesällä mieheni sisaret ja äitinsä kyselivät mieheltäni, että miten minulla menee, jaksanko? Ilmeisesti pelkällä kyläilyreissuilla oli useampi huomannut, että itselläni on pinna kireällä koko ajan. Omaa jaksamista verotti myös kakkosen ollessa 1v, kun sain keskenmenon. Se oli henkisesti aivan järkyttävä kokemus ja silloin sain onneksi psykologin apua tilanteeseen. Kesti lähes vuoden päästä siitä yli ja ehkä siksi tämä kuopus on mulle "speciaalein" ja rakkain, koska muutoinhan hän ei olisi koskaan syntynyt. Olen miettinyt, että jokin kakkosen kanssa tehtävä juttu kaksin tai vaikka harrastus olisi hyväksi meille kahdelle, mutta sen toteutus on hankalaa niin kauan kun miehellä illat menevät työssä (yrittäjä kun on). Ehkä sitä itsekin voi jonakin päivänä todeta, että hengissä selvittiin pikkulapsivuosista! Ja tosiaan lapset näyttää kasvattavan minuakin siinä missä minä heitä... :)

Yhteistyössä