Huonoja uutisia tv-luvattomille.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmin paikka:(
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25085803]Meillä ei olla maksettu tv-lupaa sitten vuoden 2007, jolloin luovuimme telkkarista. Olen hieman ihmeissäni, ettei meillä ole kertaakaan käynyt sen jälkeen tv-lupatarkastaja oven takana. Mielelläni päästäisin sisään katsomaan, ettei sitä töllöä meillä tosiaan ole.[/QUOTE]

Mutta sinulla on tietokone ja nettiyhteys? Siis mahdollisuus vastaanottaa tv-lähetystä eli tv-lupa pitäisi olla maksettuna.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja mitä vielä...;25085800:
Miksei voisi laittaa niin, että YLE:n kanavat olisivat maksukortillisia? Vaikka nyt maksammekin telkkarimaksut, niin emme kyseistä korttia ostaisi.

Vastasit itse kysymykseesi: YLEn korttia ei kovinkaan moni ostaisi ja YLEn suojatyöpaikkalaiset saisivat kenkää.

[QUOTE="vieras";25085922]Mutta sinulla on tietokone ja nettiyhteys? Siis mahdollisuus vastaanottaa tv-lähetystä eli tv-lupa pitäisi olla maksettuna.[/QUOTE]

Jos mä panen nettiin oman sivun, niin voisinko mä sitten lähettää kaikille netin omistaville laskun siitä, että he voivat katsoa mun sivua?

Ne sarjat mitä katson, voi katsoa nettitv:stä ja piuhalla saa tietokoneen telkkariin, joten näkee vähän isompana, joten periaatteessa ihan turhaa maksetaan tv-lupaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Ja mitä vielä...;25085800:
Miksei voisi laittaa niin, että YLE:n kanavat olisivat maksukortillisia? Vaikka nyt maksammekin telkkarimaksut, niin emme kyseistä korttia ostaisi. Kyse on ihan kanavatarjonnasta. On oikeastaan väärin pakottaa ihmisiä ylläpitämään YLEn kanavia ja vielä kovistelemaan kaiken maailman lailla. Ilmeisesti meillä kansalaisilla ei ole oikeuksia.

Tämä juuri kertoo, miten pöhlöjä osa ihmisistä on. Laki YLE:n velvollisuuksista määrittelee sen, että se ei voi olla kortillinen maksukanava. Sillä on tiedonvälitykseen liittyviä velvollisuuksia, jotka on ylläpidettävä, vaikka osa kansalaisista väittääkin, että eivät sitä koskaan katsele. Niiden velvoitteiden ylläpitäminen maksaa katselitte tai ette. Siksi olisi hyvä, että TV-maksu olisi asuntokohtainen tai sitten valtion budjettiin verovaroin kerättävä.

Ilmeisesti osalla nykyisistä kansalaista ei ole yhteiskuntaa kohtaan mitään velvoitteita, vain oikeuksia peräänkuulutetaan, mikä näkyy kyllä, kun katsoo ympärilleen.

• Tykkää
Reactions: versatile
[QUOTE="vieras";25085925]Vastasit itse kysymykseesi: YLEn korttia ei kovinkaan moni ostaisi ja YLEn suojatyöpaikkalaiset saisivat kenkää.[/QUOTE]
Ylen kanavia ei voi laittaa maksukortin taakse, koska laki kieltää sen ja Yle on julkinen palvelu.

[QUOTE="vieras";25085938]Jos mä panen nettiin oman sivun, niin voisinko mä sitten lähettää kaikille netin omistaville laskun siitä, että he voivat katsoa mun sivua?[/QUOTE]

Mitä yhteiskunnallisesti tärkeää sinun sivuillasi olisi, jotta sitä pitäisi katsoa???

[QUOTE="vieras";25085947]Ne sarjat mitä katson, voi katsoa nettitv:stä ja piuhalla saa tietokoneen telkkariin, joten näkee vähän isompana, joten periaatteessa ihan turhaa maksetaan tv-lupaa.[/QUOTE]

Et taida olla tietoinen, että velvollisuus tv-luvan maksuun voi muodostua vaikka ei edes omistaisi/pitäisi telkkaria asunnossaan. Jo pelkkä mahdollisuus ottaa vastaan lähetyksiä aiheuttaa velvollisuuden maksaa kyseinen maksu.

[QUOTE="vieras";25085947]Ne sarjat mitä katson, voi katsoa nettitv:stä ja piuhalla saa tietokoneen telkkariin, joten näkee vähän isompana, joten periaatteessa ihan turhaa maksetaan tv-lupaa.[/QUOTE]

Tässähän ei maksa vastaanottaminen, vaan lähettäminen. Siksi TV-lupa onkin jäänne menneisyydestä tällä hetkellä, kun TV ei ole ainoa väline katsoa lähetettyjä ohjelmia. Siksi maksuperuste tuleekin jatkossa määräytyä muulla tavalla, jota nyt kehitellään. Eli netti-TV:kin pitää tulla saman velvoitteen piiriin.

[QUOTE="vieras";25085958]Ylen kanavia ei voi laittaa maksukortin taakse, koska laki kieltää sen ja Yle on julkinen palvelu.[/QUOTE]

Lait ovat ihmisten säätämiä ja ihmiset voivat myös muuttaa lakeja, ei ne ole kiveen kirjoitettuja.

[QUOTE="vieras";25085938]Jos mä panen nettiin oman sivun, niin voisinko mä sitten lähettää kaikille netin omistaville laskun siitä, että he voivat katsoa mun sivua?[/QUOTE]

Et. Ensinnäkin sinulla pitäisi olla tv-toimilupa ja silloinkin viestintävirasto hoitaisi maksun keräämisen puolestasi.

[QUOTE="vieras";25085998]Lait ovat ihmisten säätämiä ja ihmiset voivat myös muuttaa lakeja, ei ne ole kiveen kirjoitettuja.[/QUOTE]
Toki Yleltä tämän velvollisuuden voi ottaa pois, mutta sitten joudutaan perustamaan uusi julkisen palvelun kanava.

[QUOTE="vieras";25085952]Tämä juuri kertoo, miten pöhlöjä osa ihmisistä on. Laki YLE:n velvollisuuksista määrittelee sen, että se ei voi olla kortillinen maksukanava. Sillä on tiedonvälitykseen liittyviä velvollisuuksia, jotka on ylläpidettävä, vaikka osa kansalaisista väittääkin, että eivät sitä koskaan katsele. Niiden velvoitteiden ylläpitäminen maksaa katselitte tai ette. Siksi olisi hyvä, että TV-maksu olisi asuntokohtainen tai sitten valtion budjettiin verovaroin kerättävä.

Ilmeisesti osalla nykyisistä kansalaista ei ole yhteiskuntaa kohtaan mitään velvoitteita, vain oikeuksia peräänkuulutetaan, mikä näkyy kyllä, kun katsoo ympärilleen.[/QUOTE]

Montako tv- ja radiokanavaa YLE tarvitsee "tiedonvälitykseen liittyvien velvollisuuksien" täyttämiseen?

Meillä ei enää ole digiboksia, telkkari näkyy kyllä ikkunasta. Katsomme siitä vuokraDVD:itä, mukavampaa kuin pieneltä ruudulta. Antaako tv-lupatarkastaja jo sen perteella että tekkari näkyy ikkunasta rapsut? Ilmeisesti tämän mukaan kyllä.
Katson Ylen ohjelmia, Areenalta.
Minusta kaikille kansalaisille kuuluu oikeus tiedonvälitykseen kohtuuhinnalla, esim. opiskelijalle tv-luvan määrä ei ole kohtuullinen (kerran vuodessa yli puolet kuukauden tuloista, jos elää opintotuella). Siksi kannatana verotuspohjaista järjestelmää, jossa siis kukin maksaisi tv-lupaa oman maksukykynsä mukaan progressiivisesti.
Otan tv:n käyttöön heti kun/jos systeemi muuttuu, nyt en viitsi rikkoa lakia mutta en myöskään maksaa epäoikeudenmukaisen järjestelmän mukaista maksua, vaikka kannatankin Ylen toimintaa muuten.
Tämän hetkinen järjestelmä on ihan susi: kuka vaan voi maksaa tai olla maksamatta, ja jotkut sattumanvaraisesti onnekkaat teeveen+digiboksin omistajat saavat rangaistuksen maksamattomuudestaan (hyvin harvat maksamattomien joukosta) ja toiset kustantavat koko systeemiä. Tv-lupamaksu siis nousee koska maksajat eivät lisäänny ja eiväthän ne lisäänny, koska tv-maksu nousee.

Vaikka tv-rakastajan sisälle kotiini päästäisinkin, en ymmärrä miksi minun on pakko. Jos minulla olisi kuvitteellisesti esim. orgiat käynnissä tms. niin en haluaisi siinä ehkä alkaa esittelemään tietokoneeni sisälmyyksiä tai digiboksin olemattomuutta... Ei polisikaan saa tulla tonkimaan paikkoja (tiedän että sisään saa kyllä tulla ilman lupaa) ilman kotietsintälupaa, miksi siis tv-lupatarkastaja? Onko kyseessä sen luokan rikos, että toisin kuin muissa rikoksissa, epäilty on syyllinen kunnes toisin todistetaan? Sen sijaan että esim. pahoinpitelyyn ja kavallukseen tarvitaan kyseenalaistamaton näyttö?

[QUOTE="vieras";25085952]Tämä juuri kertoo, miten pöhlöjä osa ihmisistä on. Laki YLE:n velvollisuuksista määrittelee sen, että se ei voi olla kortillinen maksukanava. Sillä on tiedonvälitykseen liittyviä velvollisuuksia, jotka on ylläpidettävä, vaikka osa kansalaisista väittääkin, että eivät sitä koskaan katsele. Niiden velvoitteiden ylläpitäminen maksaa katselitte tai ette. Siksi olisi hyvä, että TV-maksu olisi asuntokohtainen tai sitten valtion budjettiin verovaroin kerättävä.

Ilmeisesti osalla nykyisistä kansalaista ei ole yhteiskuntaa kohtaan mitään velvoitteita, vain oikeuksia peräänkuulutetaan, mikä näkyy kyllä, kun katsoo ympärilleen.[/QUOTE]

Pakko kertoa..kun taidat olla aika oikeassa. Olin joku vuosi sitten oman hankalan elämäntilanteen takia mukana sosiaalitoimen järjestämässä vanhempain ryhmässä. Siellä koittivat "kouluttaa" meitä poloisia ymmärtämään yhteiskunnan toimintaa. Olikohan yksi kerta puhe siitä mikä on yhteiskunta. Ihmiset siinä sitten sitä koittivat määritellä. Arvatkaapa mitä se useimmille läsnäolijoille oli?? Kyllä..lähinnä = kela ja sosiaalitoimi, ne mistä saa eri tukia että pystyy ostamaan ruokaa ja maksamaan laskut. Juurikaan muuta sana ei ihmisten mieliin tuonut. :(

[QUOTE="vieras";25086010]Et. Ensinnäkin sinulla pitäisi olla tv-toimilupa ja silloinkin viestintävirasto hoitaisi maksun keräämisen puolestasi.[/QUOTE]

Mistä lähtien nettisivun ylläpitämiseen on tarvinnut olla tv-toimilupa?

[QUOTE="vieras";25086008]YLE siis tarjoaa sinun mielestä pelkkää tyhjyyttä.:D[/QUOTE]

Älä nyt enää kerro enempää sivistymättömyydestäsi ja siitä, ettet edes ymmärrä lukemaasi.

Pakko kertoa..kun taidat olla aika oikeassa. Olin joku vuosi sitten oman hankalan elämäntilanteen takia mukana sosiaalitoimen järjestämässä vanhempain ryhmässä. Siellä koittivat "kouluttaa" meitä poloisia ymmärtämään yhteiskunnan toimintaa. Olikohan yksi kerta puhe siitä mikä on yhteiskunta. Ihmiset siinä sitten sitä koittivat määritellä. Arvatkaapa mitä se useimmille läsnäolijoille oli?? Kyllä..lähinnä = kela ja sosiaalitoimi, ne mistä saa eri tukia että pystyy ostamaan ruokaa ja maksamaan laskut. Juurikaan muuta sana ei ihmisten mieliin tuonut. :(

No mikä se yhteiskunta sitten on, jos sossu ja kela ei riitä?

[QUOTE="vieras";25085922]Mutta sinulla on tietokone ja nettiyhteys? Siis mahdollisuus vastaanottaa tv-lähetystä eli tv-lupa pitäisi olla maksettuna.[/QUOTE]

Mun mielestä tää ei vielä riitä maksun perusteeksi, siis Areenaa saa katsoa ilman lupaa, vasta jos tietokoneessa on viritin eli voi ottaa vastaan suoraa tv-lähetystä niin on maksamisen aika. Korjatkaa jos olen väärässä.

[QUOTE="vieras";25086045]Älä nyt enää kerro enempää sivistymättömyydestäsi ja siitä, ettet edes ymmärrä lukemaasi.[/QUOTE]

Nyt sä hyökkäsit henkilön kimppuun kun et enää muuhun pystynyt. :wave:

[QUOTE="vieras";25086026]Montako tv- ja radiokanavaa YLE tarvitsee "tiedonvälitykseen liittyvien velvollisuuksien" täyttämiseen?[/QUOTE]

Uskoisinpa, että näillekin kaikille kanaville riittää katsojia ja kuuntelijoita. YLE lähettää yleissivistävää ohjelmaa useilla kanavilla. Jos joku ei halua tätä sivistystä, niin olkoon. YLE myös lähettää hiukan erityyppistä viihdettä kuin kaupalliset kanavat, joiden tarjonta on aika yksipuolista ja perustuu vain hetken suosikkeihin. Jos YLE:n toimintaa alettaisiin ylläpitämään vain noiden kysymiesi velvollisuuksien ylläpitämiseen, tulisi siitäkin varmaan sanomista.
Koska peruskustannukset ovat aina olemassa, on järkevää lähettää muutakin ohjelmaa.

Mielenkiintoista oli toisaalta lukea Kauppalehdestä, kuinka kaupalliset kanavat tekevät miljoonien tappioita vuosittain. Huonoin taisi tehdä 11. mil liikevaihdolla 9 mil. tappiota. Olisiko ollut TV5.

[QUOTE="vieras";25086060]No mikä se yhteiskunta sitten on, jos sossu ja kela ei riitä?[/QUOTE]

Jos se olisi meille kaikille vain nuo, niin kohta ei olisi koko yhteiskuntaa. Asiaan kannattanee perehtyä! Vielä ei ole ehkä myöhäistä. Voisi tuoda ryhtiä selkärankaan! Meille kaikille tarjolla olevassa peruskoulussa asiasta jo puhutaan mutta totuushan on, että jo siellä on syrjäytymässä olevia nuoria jotka eivät jaksa välittää tai eivät vain ymmärrä. :(

Yhteistyössä