Huumeita käyttänyt äiti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Lähipiirin ystäväni lapsi on pari vuotta sitten eksynyt huumeisiin. En tiedä, kuinka paljon ja mitä.
Mutta nyt hän odottaa vauvaa, ja kuulemani mukaan on luvannut hoitaa ongelmaansa. Pelottaa, jos hän ei hoidakaan.
Minulle hän vakuuttaa kaiken olevan hyvin, ei kyllä varmaan edes tiedä, että minä tiedän niistä huumeista. Enkä minä niistä häneltä kysy, vaan kautta rantain koitan jutella (=kirjoitella) kaikkea esim. raskauteen liittyvää.

Tämä on aika epätoivoinen aloitus, toivoisin vastauksiin selviytymistarinoita, jos satutte tuntemaan "huumeäitejä".

Itse olin viihdekäyttäjä ennen odotusta, viikoittain siis jotain. En tosin ajatellut siinä olevan mitään ongelmaa.
Lopetin raskautuessani ja pari kertaa ottanut jotain viimeisten seitsemän vuoden aikana(siis jollei alkoa lasketa)

kirjoitan vaan lyhyesti,voin palata asiaan huomenna uudestaan.

Olen 3v tytön äiti. Kääytin kovia huumeita monta vuotta ennen raskaaksi tuloa, ja olin aika pahassa jamassa silloin kun raskauduin, monta vuotta kuitenkin jo sitä ennen lopettamista yrittänyt, monta katkoa ym takana. Kohdallani ei puhuttu enää tosiaan mistään kokeiluista vaan amfetamiinin (ja subun) käyttö oli päivittäistä.

Sitten raskauduin. Vahingossa tietty. Mulle tuli jokaisista vedoista ihan hirveen paha olo ja sain oksentaa monta tuntia, en vaan voinut vetää vaikka pakkohan se oli vetää siltikin, muuten olo oli sen takia tosi paska. (ennen +testin tekemistä) Jo vermeiden näkeminen,tai sen näkemien kun mieheni veti sai minut oksentamaan. Sit tein raskaustestin ja plussahan se. Parin plustestin jälkeen menin päihdetyöntekijäni puheille ja hänen kehoittamana neuvolaan jossa kerroin heti totuuden, että olen narkkari ja raskaana. Sain tosi paljon tukea heti alusta lähtien ja äitinikin tuki minua asiassa alusta lähtien ja uskoi. Toki mietimme vaihtoehtoja pitkään ja vakavasti, mä mietin pitkään että onko musta siihen. Mulle oli ehdotonta etten pilaa syntymättömän lapsen elämää, pystyn oleman loppuelämäni ilman huumeita enkä pilaa lapsen elämää, mun piti olla varma siitä tai muuten abortti oli ainut vaihtoehto. Onneksi totesin että musta on siihen ja pystyn siihen. Mies veti viel pari kk,kunnes meni pariksi kk katkolle ja sai hänkin lopetettua.

Minä otin siis elämäni viimeiset vedot seuraavana päivänä pos.testistä. Ekat kolme neljä kuukautta olivat tosi vaikeita, elämäni vaikeimpia, mutta sitten alkoi helpottaa. Olin kuitenkin jo pitkään halunnut eroon huumeista, koin asian viimeiseksi oljenkorrekseni, taivaanisän tahdoksi. Uppouduin raskauteen ja rakastuin masuvauvaani niin, ettei mieleen edes enää mahtunut kama. Toki mieli on tehnyt mutta olen päässyt niistä aina yli, eikä viim pariin-2,5v ole tehnyt edes mieli.

Olihan niitä pelkoja, meillä itsellämme ja muilla. Mutta me osoitettiin ne vääriksi ja olemme olleet hyvät vanhemmat ihanalle tyttärellemme. Hän on meidän elämämme huume emmekä tarvitse muuta, kiitämme hänestä joka ikinen päivä, että hän tuli ja pelasti meidät.

Tiedän paljon tapauksia, jossa äiti on narkannut raskausajan, ja vauvan synnyttyä. Kuinka monta tuttuni lasta onkaan huostaanotettu äidin narkkaamisen takia, moni ei siihen pysty- lopettamaan sen maailman ihanimman luontokappaleenkaan takia. Joista ei ole ollut äidiksi. Se on kamalaa, en voi mitenkään ymmärtää niitä äitejä.

Mutta minä pystyin siihen, ja todistin että kyllä sieltä pohjalta voi nousta. Olin tytön syntyessä 22 vuotias.

Voin palata asiaan huomenna uudestaan jos haluat. Tärkeintä on uskoa ja luottaa, kertoa että on tukena ja auttaa ja että aina voi luottaa. Voi kertoa jos tekee mieli, tulla luokse ja yhdessä päästä niistä mieliteoista yli jos siltä tuntuu. Olla tukena, olla turvana.

Ennakollinen lastensuojeluilmoitus tehdään, jos on syytä epäillä että lapsi joudutaan ottamaan huostaan syntymäna jälkeen. Jos siis tilanne riistäytyy käsistä.
Täytyy toivoä että neuvola on avainasemassa. Ja ainahan sulla on mahdollisuus, jos tilanne ja huoli siltä näyttää, niin soittaa lastensuojeluun ja kysyä neuvoa, kuinka toimia.

Sinne voi siis soittaa ihan neuvoa kysyäkseen, se ei tarkota vielä lastensuojeluilmotusta

Ystävä veti kamaa ihan kiitettävästi kunnes tuli raskaaksi. Silloin loppui kaiken käyttäminen ja alkoi panostaa raskauteen. Oli kerran kokenut keskenmenon tuskan eikä halunnut niin enää tapahtuvan. Terve lapsi syntyi. Tietyn väliajoin äidin ja isän piti käydä testeissä, mutta onneksi olivat aina puhtaat. Elämtilanne muuttui ja parisuhde kariutui. Molemmat alkoivat käyttää kamaa uudestaan ja lapset otettiin huostaan. Nyt taas elämä sujuu paremmin ilman kamaa ja kova into olisi toisella saada lapset takaisin kotiin, mutta miten hän itsekin sanoi niin ihan rauhassa vaan. Pelko on kuitenkin aina sydämessä..

Pääsin nyt vasta lukemaan vastauksia. Kiitän paljon teidän asiallisista vastauksista! Vähän pelkäsin, että tähän tullaan paheksumaan ja tuomitsemaan. Kiitos todella paljon!

Tiedän tytön joskus puhuneen, että toivoisi tulevansa raskaaksi, että pääsee eroon aineista. Eli ainakin hänellä on ollut halu irtaantua ja tietää, että ei saisi käyttää huumeita.

Toivon niin kovasti, että hän pystyy olemaan erossa huumeista.

Kannattaa muistaa että on olemassa viihdekäyttäjiä ja narkkareita. Ja on olemassa eri huumeita... Jos joku käyttää jotakin miedompaa lievästi, se on vielä aika kaukana suonensisäisten huumeiden käytöstä. Tietysti on riski että käyttö kovenee ja riistäytyy käsistä, mutta mielestäni on myös tärkeää että jotakuta joka on vasta "aloittelija" huumeiden käytössä ei tuomittaisi ja leimattaisi narkkariksi, koska se voi johtaa siihen että käyttäjä ajattelee että sama se jos ottaisi kovempiakin, koska on jo valmiiksi nistin leima otsassa, ja ehkä jo lähipiirin vieroksuma aineiden käytön takia. Monet riippuvaiset ihmiset pyrkivät turruttamaan muista ongelmista aiheutuvia negatiivisia tunteita aineiden käytöllä, joten tukea näiden ongelmien saralla tarvitaan.

Minä lopetin huumeidenkäytön raskaaksi tultuani kertaheitolla, siihen asti olin suonensisäisten huumeiden käyttäjä. Kuivilla olen ollut nyt viitisen vuotta onnistuneesti. Osa onnistuu, osa ei, toivottavasti tuttavasi kuuluu niihin jotka selviytyvät!

[QUOTE="vieras";24261878]Minä lopetin huumeidenkäytön raskaaksi tultuani kertaheitolla, siihen asti olin suonensisäisten huumeiden käyttäjä. Kuivilla olen ollut nyt viitisen vuotta onnistuneesti. Osa onnistuu, osa ei, toivottavasti tuttavasi kuuluu niihin jotka selviytyvät![/QUOTE]

Voi, niin, toivottavasti.
Kävin tässä välissä katsomassa tuon linkitetyn Inhimillisen tekijän. Olisi loistavaa, jos kaikki olisivat yhtä vahvoja kuin tuo Tanja!

Tiedän mun ystävän lapsen käyttäneen raskausaikana Subutexia suoneen. En kauheasti (vielä) tiedä huumeista, mutta tuohan on lääke, jolla pyritään pitämään huumeet loitolla? Tosin olen lukenut, että sekin aiheuttaa riippuvuutta.

Mutta jos hän käyttää Subutexia, niin kai hänellä sitten on jonkunlainen yritys päästä eroon?

Olen tuntenut tytön pienestä asti ja tuntuu niin pahalta, että hän nyt painiskelee tämmöisten asioiden kanssa.

Voi, niin, toivottavasti.
Kävin tässä välissä katsomassa tuon linkitetyn Inhimillisen tekijän. Olisi loistavaa, jos kaikki olisivat yhtä vahvoja kuin tuo Tanja!

Tiedän mun ystävän lapsen käyttäneen raskausaikana Subutexia suoneen. En kauheasti (vielä) tiedä huumeista, mutta tuohan on lääke, jolla pyritään pitämään huumeet loitolla? Tosin olen lukenut, että sekin aiheuttaa riippuvuutta.

Mutta jos hän käyttää Subutexia, niin kai hänellä sitten on jonkunlainen yritys päästä eroon?

Olen tuntenut tytön pienestä asti ja tuntuu niin pahalta, että hän nyt painiskelee tämmöisten asioiden kanssa.

En halua pahoittaa mieltäsi, mutta valitettavasti Subutexin käyttö ei välttämättä (tai tekisi mieli sanoa ettei edes yleensä) tätä nykyä tarkoita, että yrittäisi aineista eroon. Subu tuli kuvioihin aluksi korvaushoidossa käytettävänä lääkkeenä, mutta nykyisin monet käyttävät sitä "varsinaisena aineena", ihan puhtaaseen huumaantumistarkoitukseen.

En halua pahoittaa mieltäsi, mutta valitettavasti Subutexin käyttö ei välttämättä (tai tekisi mieli sanoa ettei edes yleensä) tätä nykyä tarkoita, että yrittäisi aineista eroon. Subu tuli kuvioihin aluksi korvaushoidossa käytettävänä lääkkeenä, mutta nykyisin monet käyttävät sitä "varsinaisena aineena", ihan puhtaaseen huumaantumistarkoitukseen.

Mä olen kyllä lukenut tästä lääkkeestä moitteita, että se ei välttämättä auta pääsemään eroon, vaan sitä pystyy käyttämään huumeena.
Se on kai sitten halvempaa, kuin "oikeat" huumeet? Joskus sitä kai sai ihan ilmaiseksikin jonkun määrän?
Jotenkin mä ajattelin, että se kuitenkin olisi tarkoittanut, että haluaisi päästä eroon.

Mutta kiitos rehellisestä vastauksesta! Vaikkakin se vei yhden oljenkorren mun toiveista, että se tyttö selviäisi.

Tämä pitää kyllä paikkaansa, ei siis välttämättä ollenkaan ole kysymys vieroitushaluista, niin ikävää kuin se onkin. Subuista eroon pääseminen on aika kamalaa touhua, vain inan helpompaa kuin heroiinista itsestään.
Toivon todella, että hän onnistuu. Tukea, tukea ja tukea. Paljon mielekästä tekemistä, uuden elämän rakentamista jo ennen vauvaa. Jos on narkkaritaustainen (eikä vain viihdekäyttäjä), on elämä luotava uudelleen kokonaan: kaikki tai suurin osa ystävistä eivät enää tahdo mahtua "normaali"arkeen, sosiaalisuus, elämäntavat ja rytmi, jopa ruokailut on opeteltava uudestaan.

Itsetunnon kohotusta,rehellisyyttä,muutoksen paineentunteen pienentämistä ja tavallisen elämän ilojen havannoillistamista. Sillä reseptillä hyvä ystävä niistä eroon lopulta pääsi.

Kannattaa käydä keskustelemassa tunnoistaan ja ajatuksistaan muiden huumeidenkäyttäjien lähiomaisten kanssa Päihdelinkin foorumilla. Siellä Kotikanava-osiosta löytyy Vilpola, jossa on paljon aktiivista keskustelua läheisnäkökulmasta. Siellä osaavat kertoa sulle hyvin vinkkejä miten voit tukea tätä odottajaa.

Mä olen kyllä lukenut tästä lääkkeestä moitteita, että se ei välttämättä auta pääsemään eroon, vaan sitä pystyy käyttämään huumeena.
Se on kai sitten halvempaa, kuin "oikeat" huumeet? Joskus sitä kai sai ihan ilmaiseksikin jonkun määrän?
Jotenkin mä ajattelin, että se kuitenkin olisi tarkoittanut, että haluaisi päästä eroon.

Mutta kiitos rehellisestä vastauksesta! Vaikkakin se vei yhden oljenkorren mun toiveista, että se tyttö selviäisi.

Korvaushoidossa Subua otetaan suun kautta, huumeena kun käytetään niin yleensä piikitetään. Subu on katukaupassa halvempaa kuin moni muu kova huume. Keski-Euroopassa myydään ihan apteekeissa, eli siksi niin hanakka leviämään katukauppaan. Suomessa Subut jaetaan kohossa oleville klinikoilla. Jos siis joku käyttää Subua olematta korvaushoidon piirissä, voi veikata ettei hän käytä ainetta vieroittuakseen vaan muuhun tarkoitukseen.

Yhteistyössä