Hyi, veljeni "horrorperhe"..onko normaalia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ooy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ooy

Vieras
Huhhuh.. veljeni, hänen vaimonsa ja heidän 2 poikaa (7v ja 4v) oli sitten kylässä äitimme luona. Äitini on lähellä eläkeikää ja veljeni perhe käy aika harvoin siellä kylässä, n.5 kertaa vuodessa.

Onko teistä ihan normaalia, että
- kun käydään jossain lapsille tarkoitetuissa paikoissa (vaikka näytelmää katsomassa), niin mummo joutuu maksamaan kaiken? kun käydään ravintolassa tai kaupassa, niin mummo joutuu maksamaan kaiken, vaikka veljellä on kaksi kertaa isomma tulot kuin tuolla mummolla?
- isompi poika ei sano mistään kiitos, ei joululahjasta, ei ruuasta, ei yhtään mistään. Sen sijaan pojan ISÄ sanoo pojalle "kiitos kun söit" kun lapsi nousee pöydästä (WTF??)
- lapset saa pomppia mummon sängyillä, sohvalla jne.., eikä vanhemmat puutu siihen vaikka mummo pyytää että lopettaisivat ettei tavarat hajoa
- isompi poika irvailee mummolle mummon puheviasta ("etkö osaa sanoa liikuttaa, ei se ole likuttaa"), eikä veljen perhe puutu siihen.. isompi poika sanoo mummolleen myös "läskipää, tuo maitoa", eikä lapsen vanhemmat toru tai puutu mitenkään
- veljeni puhuu lasten kuullen arvostelevasti mm. äitimme naapureista "noillakin on huonot autot pihassa" jne..
- MITÄÄN ei kerätä pöydästä pois, kun ollaan syöty. Koko perhe jättää pöydälle levälleen omat astiansa, servetit jne.. ja mummo joutuu ne keräämään

Tässä oli vain esimerkkejä, näitä tuli 5 päivän ajalta enemmänkin. Äitini on nyt todella väsynyt ja tuntee syyllisyyttä, kun ei pysty tuntemaan kovin lämpimästi lastenlastaan (etenkään sitä vanhempaa) kohtaan :/ . Minusta tuntuu uskomattomalta tuo kaikki, eihän tuo voi olla normaalia? En ole itsekään täydellinen, mutta minusta tuo kaikki on ... kuvottavaa :( . Minäkin annoin veljeni pojille joululahjat (kirja molemmille), ja eivät sanoneet edes kiitos ja totesivat "ai tää on vaan kirja".. vanhemmat ei edes oikaisseet lapsia mitenkään...

Veljeni on korkeassa asemassa, ovat varakkaita jne... Eli ei mikään alkoholiongelmainen perhe tms.. mikä selittäisi tuon lasten hirveän käytöksen.

Ehkä veljesi kokee olevansa NIIN paljon parempi kuin muut asemansa takia, että lapset ovat samaistuneet rooliin. Älä anna lahjoja ja jos annat niin korkeintaan karkkipussit. Sanot sitten vaan, että pitää olla kiitollinen tai leipä nousee korkeelle. Siinä sitten miettivät kun isommiksi tulevat. Toisaalta on veljesi ja hänen vaimonsa tehtävä kasvattaa lapsistaan yhteiskuntakelpoisia, mutta toisaalta olisi hyvä jos sinäkin osallistuisit antamalla oikemmanlaista aikuisen mallia.

Alkuperäinen kirjoittaja Cruella DeVille:
mä varmaan puuttuisin ite asiaan, kuulostaa todella kuten sanoit kuvottavalta |O kasvatusta ei ilmeisesti oo ollu yhtään, varsinkaan käytöstapojen. ei edes alkeellisimpien :/

näin mäki tekisin, tai aloittaisin sen kasvatustyön niistä vanhemmista! mä en tajua miten ei ees järjellä voi ajatella että miten käyttäydytään ku ollaan vierailla!!!!

Hui, mikä porukka!

Kasvatus on päin persettä, ja nico-petterit saavat tehdä mitä haluavat.

Mummo vois varmaan pyytää heitä menemään hotelliin vierailujen ajaksi, ja olemaan hänen luonaan vain tunnin kerrallaan. Omalle lapselle on pystyttävä sanomaan ettei tuollainen käytös käy. Ja myös miniälle! Lapsille voisi kertoa että käyttäytyvät huonosti ja aiheuttavat mielipahaa ja vastenmielisyyttä.

Voi kurjuus :( Ja mä kun kehtaisi maksattaa äidilläni mitään, vaikka itse välillä tarjoutuukin. No, kiitosta lapset eivät aina muista ja aina vanhemmat ei muista muistuttaa... Olisikohan veljelläsi hiukan huono itsetunto?

Huuhkajatar on oikeassa, lapsille ainakin pitäisi kertoa, mitä tunteita heidän käytöksensä muissa aiheuttaa. Kuvittelevat varmaan tällä hetkellä käytöksensä olevan toivottua tai ainakin sallittua. Kuitenkaan ihmiset eivät pidä heistä, vaikka syynä on käytös ja tämä taas saa todennäköisesti lapsen käyttäytymään vielä huonommin. Eli heille pitäisi kertoa, että he ovat ihania ja tykättyjä, mutta tuollainen käytös ei ole.

Äitini eli lasten mummo on kyllä yrittänyt sanoa lapsille, että "käyttäytyisit kunnolla, näyttäisit parempaa esimerkkiä veljellesi kun oot jo iso poika" (näin sanoi siis 7v pojalle). Ja on kieltänyt topakasti, mutta kun lasten vanhemmilta ei saa yhtään tukea näille kielloille, niin ne menee kuuroille korville. Positiviista palautetta lapset ei varmastikaan ole paljoa saaneet tuolla käytöksellä, en usko että äitini on lapsia kehunut ihaniksi kun se meno oli koko ajan tuollaista.

Ja joo, voi olla, että veljelläni on se asema noussut hattuun, en tiedä. Koko porukka kulkee merkkivaatteissa, lapsilla on hirveästi, tuhansien eurojen edestä leluja (ja ei varmaan se kirjakaan tunnu siksi missään :/ ) .. Eikä tuossa ole muuten mitään pahaa (kyllä minäkin tykkään merkkivaatteista!), mutta yhdistettynä muiden arvosteluun ja huonoihin käytöstapoihin, niin ...

Mutta tosiaan, kun lasten vanhemmat käyttäytyy itsekin huonosti eikä ojenna lasta, niin minun ja äitini "piipitys" menee ihan kuuroille korville. Veljellä tuntuu olevan tosi suuri ego. Ja toki äitini haluaa olla hyvä mummo, mutta käy häntä ihan sääliksi kun nyt hän on ihan hermoloman tarpeessa :(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huuhkajatar on oikeassa, lapsille ainakin pitäisi kertoa, mitä tunteita heidän käytöksensä muissa aiheuttaa. Kuvittelevat varmaan tällä hetkellä käytöksensä olevan toivottua tai ainakin sallittua. Kuitenkaan ihmiset eivät pidä heistä, vaikka syynä on käytös ja tämä taas saa todennäköisesti lapsen käyttäytymään vielä huonommin. Eli heille pitäisi kertoa, että he ovat ihania ja tykättyjä, mutta tuollainen käytös ei ole.

Kyllä minusta äidinkin pitäisi aikuiselle pojalleen ja miniälleen pystyä sanomaan että koko perheen käytös on päin persettä. Kasvatus jatkuu vaikka lapset aikuistuvat, ja joskus myös aikuista on ohjattava oikeille raiteille.

Muuten loppuseurauksena koko perheen muista erilleen jääminen.

Jep, minä kasvatan ja torun, neuvon, aikuisia lapsiani edelleen. Aina kun huomaan että käytös tai tapa ei ole ok niin mainitsen asiasta ja kerron minkälaisia reaktioita se saa aikaan muissa.

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Äitini eli lasten mummo on kyllä yrittänyt sanoa lapsille, että "käyttäytyisit kunnolla, näyttäisit parempaa esimerkkiä veljellesi kun oot jo iso poika" (näin sanoi siis 7v pojalle). Ja on kieltänyt topakasti, mutta kun lasten vanhemmilta ei saa yhtään tukea näille kielloille, niin ne menee kuuroille korville. Positiviista palautetta lapset ei varmastikaan ole paljoa saaneet tuolla käytöksellä, en usko että äitini on lapsia kehunut ihaniksi kun se meno oli koko ajan tuollaista.

Ja joo, voi olla, että veljelläni on se asema noussut hattuun, en tiedä. Koko porukka kulkee merkkivaatteissa, lapsilla on hirveästi, tuhansien eurojen edestä leluja (ja ei varmaan se kirjakaan tunnu siksi missään :/ ) .. Eikä tuossa ole muuten mitään pahaa (kyllä minäkin tykkään merkkivaatteista!), mutta yhdistettynä muiden arvosteluun ja huonoihin käytöstapoihin, niin ...

Mutta tosiaan, kun lasten vanhemmat käyttäytyy itsekin huonosti eikä ojenna lasta, niin minun ja äitini "piipitys" menee ihan kuuroille korville. Veljellä tuntuu olevan tosi suuri ego. Ja toki äitini haluaa olla hyvä mummo, mutta käy häntä ihan sääliksi kun nyt hän on ihan hermoloman tarpeessa :(

Pitäiskö sun sanoa suoraan veljellesi että hän on äitiään hyväksikäyttävä, huonosti käyttäytyvä persläpi joka ei osaa laittaa kakaroitaan kuriin?

Suhteet varmaan menee, mutta oikeasti, haittaako se?

Alkuperäinen kirjoittaja Huuhkajatar:
Jep, minä kasvatan ja torun, neuvon, aikuisia lapsiani edelleen. Aina kun huomaan että käytös tai tapa ei ole ok niin mainitsen asiasta ja kerron minkälaisia reaktioita se saa aikaan muissa.

Kuulostat ihan minun äidiltäni joka yritti joka helvetin asiassa TORUA ja neuvoa minua - jo nyt yli kolmikymppistä ihmistä - senpä vuoksi en ole hänen kanssaan enää missään tekemisissä.

AP:n veljen perheen käytöstä en hyväksyisi missään nimessä (kuulostaa TODELLA röyhkeältä meiningiltä) - mutta Sori vaan, tekstisi perusteellla kuulostat Huuhkajatar oikein kunnon päällepäsmäriltä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kyllä minusta äidinkin pitäisi aikuiselle pojalleen ja miniälleen pystyä sanomaan että koko perheen käytös on päin persettä. Kasvatus jatkuu vaikka lapset aikuistuvat, ja joskus myös aikuista on ohjattava oikeille raiteille.

Muuten loppuseurauksena koko perheen muista erilleen jääminen.

Olen ymmärtänyt, että äitini pelkää, ettei veljeni perhe pidä sitten vähääkään yhteyttä, jos äitini puuttuu kasvatukseen tai sanoo jotain poikkipuolista suoraan tms... Veljelläni tosiaan on aika suuri ego, eikä kestä oikein arvostelua.. tai tällainen hän on ollut jo pitkään, piirre vain korostunut aikuisiällä (ja veljellä ikää nyt 35v) . Veljeni mielestä myös äitimme oli huono äiti, tai aina välillä muistuttelee kuinka "vuoden kohokohta oli halpa lounas lähiöravintolassa" :/ ... Eli ehkä seuraavaa reissua varten voisin ehdottaa kuitenkin äidille, että avaa suunsa suoraan veljelle/miniälleen, toivottavasti äitini uskaltaa. Meno on ollut tällaista jo vuosia, mutta pahentuu koko ajan... 7-vuotias lapsi käyttäytyy todella ylimielisesti kuin "euroopan omistaja".

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:

Kuulostat ihan minun äidiltäni joka yritti joka helvetin asiassa TORUA ja neuvoa minua - jo nyt yli kolmikymppistä ihmistä - senpä vuoksi en ole hänen kanssaan enää missään tekemisissä.

AP:n veljen perheen käytöstä en hyväksyisi missään nimessä (kuulostaa TODELLA röyhkeältä meiningiltä) - mutta Sori vaan, tekstisi perusteellla kuulostat Huuhkajatar oikein kunnon päällepäsmäriltä.

Jaa, jokainen reagoi tavallaan, mun lapset kysyvät multa neuvoja. Ja yksinkertainen "ajattele miltä tuollainen käytös tuntuu muista" tehoaa hyvin aikuiseen. Tai "ajattele omalle kohdallesi, olisiko tuo silloin kivaa?"

Alkuperäinen kirjoittaja AP:

Pitäiskö sun sanoa suoraan veljellesi että hän on äitiään hyväksikäyttävä, huonosti käyttäytyvä persläpi joka ei osaa laittaa kakaroitaan kuriin?

Suhteet varmaan menee, mutta oikeasti, haittaako se?

Hän on mun ainoa veli ja hänen lapsensa ovat ainoita tulevien lasteni serkkuja . Ja tiedän että välejä olisi mahdoton korjata tuollaisen jälkeen, veljeni ei kestä arvostelua (vaikka itse jatkuvasti arvostelee muita). Enkä usko että se auttaisi mitään, heidän käytös pysyisi samana ja todennäköisesti mä olisin vaan "hullu, idiootti sisko" tms..

Pahin tämä tilanne on mun äidille ja harmittaa hänen puolestaan. Vielä kun äitini puhuu mulle, että "on syyllisyyttä kun ei pysty tuntemaan lämpimästi heitä kohtaan, on tunne että minua käytetään vain tavaroiden ostajana".. Minä yritin hänelle tolkuttaa, että älä hyvänen aika tunne syyllisyyttä, tosi vaikeaa tuntea lämpimästi kun käytös on tuota luokkaa jne..

Yhä tulee sellainen olo, että veljelläsi on pohjimmillaan aika huono itsetunto, jota peittelee tuolla käytöksellä. Tainnut kokea lapsena alemmuudentuntoa, ja siksi pitää korostaa asemaa ja rahaa ja ostaa niillä itsetunto.

Sano sinä miten asiat on! Ymmärrän äitisi kannan. Hän on tässä tapauksessa varmaan väärä ihminen ojentamaan poikaansa, koska ei ole häntä ojennukseen 35-vuodessa saanut. Sinä olet tarpeeksi "ulkopuolinen", mutta läheinen puhumaan ystävällisesti veljesi kanssa asiasta. Kerro myös, että aihetta ei ole loukkaantua, vaan haluat silti olla hänen siskonsa. Yleensä toi sisko/veli maninta saa veri-on-vettä-sakeampaa reaktion ja veljesi ei välttämättä ota asiaa niin nokkiinsa.

Ap, sinä ja äitisi siis alistutte tuollaiseen mukisematta, siksi että sukulaissuhteet pysyisivät kunnossa? Jos ei lähisukulaiset uskalla sanoa mikä on homman nimi, niin kuka sen sitten tekee? Viranomaiset, sossu?
Kun pojat kasvavat on ongelmia tiedossa, ja isi ei voi maksaa nicopettereitä ulos kaikesta. Kerran tulee seinä vastaan ja peli on pelattu (elämä pilalla ).

Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Jaa, jokainen reagoi tavallaan, mun lapset kysyvät multa neuvoja. Ja yksinkertainen "ajattele miltä tuollainen käytös tuntuu muista" tehoaa hyvin aikuiseen. Tai "ajattele omalle kohdallesi, olisiko tuo silloin kivaa?"

No, mä lähinnä ajattelin lapsina noita 4 ja 7 vuotiaita, mutta toki 35 vuotiasta aikuistakin voi ojentaa, jos sen osaa tehdä. Meillä on 4 vuotiaan kanssa käyty keskustelua siitä, minkälaista kohtelua saa milläkin käytöksellä. Musta se on reilua lasta kohtaan tehdä selväksi, ettei huonosti käyttäytyvää esim. mummo tai kummi ota mukaan niin usein. Tosin tästä seuraa hauskoja tilanteita esim. kaupassa. Eräs mummo ohitti meidät jonossa, johon lapsi kirkkaalla äänellä totesi, kylläpä mummo käyttäytyy huonosti, mutta onneksi me ei suututa. Ehkä sillä on huono päivä, mutta ei pilata meidän päivää :D

Yhteistyössä