Hyvä Halonen!!! sis. kuvan :)

Hewletin Paccardi

Aktiivinen jäsen
08.01.2008
2 243
0
36
Ylipäällikkö jyrähti
Halonen puuttuu armeijakohuun
29.05.2009 06:15

Tasavallan presidentti Tarja Halonen, Suomen armeijan ylipäällikkö, aikoo setviä Kainuun prikaatin herjavihkokohua puolustusvoimien komentajan, amiraali Juhani Kaskealan kanssa.

- Tulen olemaan ehdottomasti yhteydessä komentajaan. Näytti siltä, että asiaa on asianmukaisesti ryhdytty viemään eteenpäin. On ryhdyttävä miettimään sitä, että onko tapauksia muitakin, Halonen kommentoi IS:lle.

- Tämä tapaus oli paha ja erittäin uskomaton. Käyttääkseni esimerkkiä se osoitti hyvinkin väärällä tavalla lapsekasta ja kehittymätöntä käytöstä näiltä nuorilta miehiltä. Siihen saattaa liittyä monta muutakin asiaa, joita kannattaa hieman tutkia - eli mistä tällainen käytös tulee.

Ilta-Sanomat kertoi eilen, että Kainuun prikaatin Kuopion pataljoonan huoltokomppaniassa varusmiesjohtajat olivat pitäneet naiskollegoistaan herjavihkoa.

Vihkon teksti on pöyristyttävää luettavaa. 11 miespuolista johtajaa sai siksi syytteet kunnianloukkauksesta ja palvelusrikoksesta.

Presidentti on ilmiselvän tuohtunut tapahtuneesta.

- Se oli kauhea asia. Olen seurannut, kuinka moni nuori nainen uskaltaa nykyään mennä armeijaan. Heitä menee noin 400-500. Olen ylipäällikkönä kiinnittänyt huomiota siihen, millä tavalla he pärjäävät, ja miten heitä kohdellaan, Halonen sanoo.

- Alkujaan oli isoja eroja, kun katsottiin esimerkiksi aliupseeriksi nostamisia. Olen pyrkinyt kovasti armeijan johdon kanssa kiinnittämään huomiota siihen, että heitä pitää kohdella tasa-arvoisesti ja kannustavasti.

Ylipäällikkö sanoo, että kaikilla työpaikoilla on syrjintää, mutta tässä tapa oli poikkeuksellisen törkeä.

- Iso osa syrjinnästä on hienovaraisempaa, eikä siitä saada kiinni. Mitä autoritäärisempi järjestelmä on, sitä tarkempi pitää olla siitä, että tällaiset asiat ovat kunnossa, kertoo presidentti Halonen.
Rita Tainola

1691859-400_halonensisa.jpg

Yhteistyössä