Käyn kampaamossa harvoin, koska olen ponnarin onnellinen omistaja. Pitkän tukan tasaus onnistuu, kun kampaa tukan olkapäiden etupuolelle. Ja aina voi pyytää apua kaverilta.
Nyt kuitenkin sorruin käyttämään kampaamopalveluita ja petyin taas. Tarinastani ei ole kovin lyhyttä versiota. Selailin internetiä ja heti alkuun havaitsin Saran kotisivut, jossa Oulussa osoitteessa Kauppakeskus Galleria, Isokatu 23, leikkauksen saa ilman ajanvarausta ja hinnastossa oli sopiva vaihtoehto "Otsis, hiustenrajat 13,90/työ". "Latvat" voisi tarkoittaa hiustenrajoja? Pitempään ajattelematta päätin tasoittaa latvoja, koska itse latvoja tasoittamalla tukan takaosaan muodostuu V-kirjaimen muotoinen kulma.
Kävelin 2.7 työpaikalta kohti mainittua Saraa. Matkan varrella oli toinen kampaamo, josta kyselin samaa palvelua. He sanoivat, etteivät leikkaa ilman pesua. Hyi, inhoan kun toinen pesee tukkaani! Jatkoin Isokadulle. Tiskillä kerroin, että minulla on kiire, ruokatunti menossa, ja latvat voisi tasoittaa. Kerroin vielä, että kahden viikon kuluttua suunnitella värjäys. Etutukka oli leikattu viikko sitten ja se oli liiankin lyhyt. Eli siis latvoja tasoittamaan, ei muuta.
Tiskillä olleen naisen vieressä asiaa kuunnellut aasialaissyntyinen mies aloitti työt. Nuorimies mainosti samalla värjäystä heidän liikkeissä. Kaikki näytti sujuvan. Yllättäen hän nosti kammallisen takatukkaani etutukan päälle ja sanoi "otetaanko etutukkaa". ja alkoi melkein saksimaan. Ehdin sanomaan, ettei sitä leikata eikä siitä sovittu. Samalla hiki nousi pintaan, koska pitäisihän kampaajan nähdä, että etutukka on äsken leikattu todellakin liian niukaksi. Toisaalta minua suututtaa aina, että parturit sekoittavat huolimattomasti etutukan ja pitkän tukan välillä olevan rajan, jota on yritetty saada suoraksi vuosia. Kului noin 7 minuuttia ja työ oli valmis.
Kävelin kassalle ja mies esitti 27,08. Jähmetyin ja sanoin "7 minuutin työstä?" Mies sanoi, että annoinhan 5% alennuksen. Minusta tuntui, ettei aasialaisen näköinen mies ei ymmärrä täysin suomea. Maksoin kortilla ja menin ruokakaupan kautta töihin. Olihan minulla ruokatauko ja yhteensä kulutin 45 minuuttia koko prosessiin (käynti toisessa kampaamossa, tukanleikkuu, ostokset Anttilassa, paluu Albertinkujalle töihin).
Soitin työpaikaltani heti Saraan ja suomalainen nainen vastasikin. Hän kuunteli ja kysyi, mutta mitä te haluatte? Selitin taas, että haluan noin puolet laskutetusta summasta takaisin. Nainen ehdotti, että mitä jos tulisin ja tehtäisi koko työ, josta laskutettiin, eli leikattaisiin etutukka ja pestäisiin. Selitin taas, että etutukka on jo leikattu eikä minulla ole aikaa tulla takaisin. Nainen sanoi sitten, että voisin tulla värjäämään tukan Saraan, jolloin saisin hyvitystä. Hän pyysi puhelinnumeron ja lupasi järjestää asian. Olin vastahakoinen koko asioimiselle Sarassa, mielelläni ottaisin rahat ja unohtaisin Saran ikiajoiksi. Tänään on 16.7. Nainen Sarasta ei ole soittanut. Toivon, ettei soitakaan.
Jos P. Nevala Ky haluaa palauttaa osan maksustani, kuittini 10441 löytyy päiväyksellä 2009-07-02 13:55:20.