Hyvä kirja: Ensimmäinen sana on äiti (raksit päällä) Isi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja akka 1977
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

akka 1977

Vieras
Olipa virkistävä kirja! Itse olen pohtinut samoja asioita.

Kirjassa pohditaan esim neuvolan merkitystä nykyaikana kun ihmiset ovat kuitenkin jo valistuneempia ja tietoa on enemmän saatavilla. Oma kokemus neuvolasta on juuri sellainen kun haluankin : verenpaine, paino, pissanäyte ja sikiön sydänäänet, yhteensä 15-20 minuuttia per kerta. Joillakin siellä vierähtää tunti kun on jotakin kysyttävää raskaudesta, vaikeuksia, pelottaa/ mietityttää jne. Hyvä niin että apua on mutta hyvä neuvolantäti osaa lukea "asiakastaan". Sivistyneelle ja koulutetulle naiselle voi olla alentavaa joutua vähäjärkisen hössötyksen kohteeksi jos ei ole aihetta. Ja siihen vielä mies lukemaan verenpainelukemia ja kuuntelemaan kuinka perheenne voi, onko parisuhde kunnossa jne hömppää!

Samoin kirjassa puhutaan isyyslomasta jolla saa sädekehän vaikka mitään konkreettista hyötyä ko.lomasta ei olisikaan. Vaikean vauvan /'äidin väsymyksen kyseessä ollessa on hienoa että on apua mutta kyllä normaalin vauvan kanssa aika käy pitkäksi kun kaksi aikuista ihmistä hääsää ympärillä. Vauvat sitäpaitsi nukkuvat paljon ja syövät rintaa joten mitäpä siinä.
Vähemmän puhutaan mitä noille sädekehä isille tapahtuu kun vauva kasvaa ja leikki-ikäinen kaipaa tekemistä iltaisin, harrastuksia. Isät tekevät pitkää päivää ja marttyyriäidit hoitavat kodin ja lapsen. Aivan kauheaa.
Juuri kasvaessaan lapsi tarvitsee aikaa! Kuka opettaa pelaamaan palloa, viemään metsäretkelle, kalastamaan, hiihtämään yms yms? isällä on iso rooli - monet äidit eivät jaksa aktivoida lasta näin. Isien rooli on erittäin merkittävä lapselle esim. opettaessa lapselle rohkeutta. Naiset tahtovat rutinoitua tyyliin: hiekkalaatikko ja piirtämistä.

Ei ole tarkoitus provosoida - heittää vaan ajatuksia kehiin - saadaanko keskustelua aikaiseksi aiheesta? siis hyvässä hengessä?

No ainakin kiitos kirjavinkistä :-)

Ihan samoja juttuja olen pohtinut, mutta en oikein uskalla uskoa siihen, että täällä syntyisi asiallista keskustelua aiheesta... Joku superäiti kohta kiihtyy taas nollasta sataan sekunnissa. Mutta katsotaan ja toivotaan.

Niin, tarkoituksesi oli varmasti provosoida ja hieman joistain kohdistä ainakin minun kohdallani se onnistui. Huolimatta siitä, etten superäiti olekaan :)

Isyyslomasta. Niin, isyysloma on kyllä enemmän kuin tarpeen varsinkin synnytyksen jälkeen. Synnytys on saattanut olla vaikea tai sektiosta toipuminen käynnissä. Silloin toinen vauvan hoitaja on enemmän kuin tarpeen. Mutta vaikka mistään tällaisesta ei olisikaan kyse, on silti isälläkin ihan yhtäläinen oikeus tutustua uuteen perheenjäseneen. Ei se ole mikään äidin yksinoikeus. Perhehän siinä ollaan.

Ja ensimmäiset viikot vauvan kanssa harvoin ovat vain nukkumista ja syömistä. Vaikka kyseessä olisi kuinka helppo vauva tahansa, niin ensimmäiset viikot menevät siihen, että ns. opetellaan uutta ihmistä ja hänen tapojaan. Vuorokausirytmissä voi olla tie millaisia heittoja, normaalikin vauva kärsii yleensä ekat viikot mahavaivoja jne. Harvoin se oikeasti on pelkkää syömistä ja nukkumista. Saatikka jos on jo lapsia perheessä ennestään. Myös heistä on huolehdittava.

Se on totta, että isiä tarvitaan myös sitten kuin lapset ovat vanhempia mutta minun kokemuspiirini mukaan jokainen isä on erilainen. Kyllä sen yleensä jo vauvaiässä huomaa kuinka paljon isä haluaa osallistua.

Minusta isän oikeus osallistua neuvolakäynteihin, valmennukseen ja tuoreen vauvan hoitoon on hyvä asia ja näen itse äidin roolin korostamisen ja isän aktiivisuuden ihmettelyn vanhakantaisena. Minulle isä ei ole äidin apulainen, vaan molemmat vanhemmat hoitavat vanhemmuuttaan kumpikin omalla tavallaan mutta ei toisiinsa nähden alisteisina.

Neuvolajärjestelmää pidän hyvänä, tosin voihan jollekin olla hankala järjestää muu elämä niin että pääsee kaikkiin osallistumaan. Minä olen myös pärjännyt sillä ihan perussetillä, mutta uskon että jos olisi ollut tarvetta laajemmille tutkimuksille tai muulle interventiolle, niin tarve olisi havaittu neuvolassa. En kyllä ole erityisen sivistynyt ja tervejärkinen, mutta juuri siellä neuvolassa on ollut asiallista infoa tarjolla minun kysymyksiini. Minua ihmetyttää enemmänkin se osa odottajista, joka kyselee näiltä palstoilta henkilökohtaiseen terveydentilaansa liittyviä kysymyksiä - minulle neuvola olisi se luonteva foorumi niille aiheille.

Mutta sitten se vanhempien rooli lapsen varttuessa... Niin moni, liian moni, perhe hajoaa ja usein sukukin on kaukana. Onhan se aina hyvä jos lapsella olisi useampi rakastava aikuinen elämässään, niin rutiinien takaajana kuin elämyksien mahdollistajana. Sukupuolella ei ole sinänsä merkitystä minusta. Jos kotityöt jakautuvat tasan, niin sekä isä että äiti jaksaa osallistua ekstraankin. En haluaisi itse perhemallia, jossa rutiini ja arki on äidin aluetta ja isä tekee ne spesiaalit jutut. Mieluummin mahdollisimman paljon koko perhe yhdessä niin arjessa kuin vapaa-aikanakin.

En ole tuota kirjaa lukenut, mutta kiitos vinkistä!

Isyyslomasta olen vähän eri mieltä ap:n kirjoittajan kanssa. Itse pidän isyyslomaa, siis tuota kolmea viikkoa erityisen arvokkaana, yhteisenä aikana olla perheenä, tutustua uuteen tulokkaaseen, yhdessä oloon. Myös se, että kahden aikuisen on helpompi ottaa myös esikoinen mukaan touhuihin uuden vauvan syntyessä, on iso asia näin toista odottavalle. Myös tuo pointti äidin toipumisajasta synnytyksen jälkeen on tärkeä. Varmasti perheissä ja tarpeissa on eroja, meillä on hyvä parisuhde, nautimme perheen yhteisestä ajasta ja olemme tosi tyytyväisiä siihen että noinkin tärkeänä ajankohtana kuin uuden lapsen syntymä, tarjotaan isällekin mahdollisuus olla perheensä kanssa 100%sti.

Itse uskon myös varhaiseen vuorovaikutukseen ja sen mukanaan tuomiin juttuihin, joten uskon myös siihen että tuo isän runsas läsnäolo ensimmäisinä viikkoina edesauttaa myös noita jo mainittuja myöhäisempiä vaiheita ja isä-lapsisuhteen kehittymistä.

Tuo neuvolan merkitys onkin mielenkiintoinen ja tosi monisyinen asia. Lyhyesti kommentoin sitäkin. Itse pidän neuvolan osuutta todella tärkeänä erityisesti niille jotka sitä kokevat tarvitsevansa. On hyvä että olemassa on joku luotettava ja "valvottu" tiedonlähde odottajille tässä infotulvassa jonka odottajat kohtaavat mm. täällä netissä. Käsittämätön määrä asiatonta ja väärääkin tietoa saa levitä esteettä, ja kaikkien lukijoiden lähdekritiikki ei riitä suodattamaan oikeaa tietoa väärästä. On hyvä muistaa, että neuvola ei ole mikään pakollinen juttu, joten jokainen ottakoon sieltä sen minkä tarvitsee.