Hyvä suhde ahdistaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tampio.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tampio.

Vieras
Moi.

Olen 22 vuotias nainen ja naimisissa itseäni muutaman vuoden vanhemman miehen kanssa. Olemme olleet yhdessä kuusi vuotta joista naimisissa kolme. Suhde on ensimmäinen molemmille, muutimme yhteen suoraan kotoa. Suhteemme ei ole täydellinen, mutta se on todella hyvä. Miehessä ei ole suuria vikoja, hän on huomaavainen, hellä ja rakastava enkä usko, että hän koskaan pettäisi minua. Seksielämä on mallillaan ja näennäisesti olemme hyvin onnellisia. Minua vain ahdistaa kaikki.

En tiedä mitä tekisin, olen jo pari vuotta tiedostamatta yrittänyt väkisin muuttaa elämääni jotenkin enkä koskaan ole tyytyväinen. Tarvitsen muutosta jatkuvasti. Viimeisen vuoden aikana olen vaihtanut työpaikkaa neljä kertaa, aloittanut opiskelut parin välivuoden jälkeen, sisustanut, maalannut seiniä, harkinnut vakavissani asunnon hankkimista, kokenut jäytävän vauvakuumeen, kokeillut uusia harrastuksia - hakenut koko ajan jotain muutosta elämään ja yrittänyt tukahduttaa ahdistuksen niin. Todennäköisesti haluaisin vain muuttaa parisuhdettani, mutta koska en ole pitänyt sitä vaihtoehtona, olen hakenut muutosta kaikkeen muuhun.

Tiedän, että olin liian nuori sitoutuessani ja varsinkin mennessäni naimisiin. En ole koskaan ollut sinkku. Missään vaiheessa en ole saanut itse täysin vastata elämästäni. Suoraan äidin silmien alta miehen kanssa yhteen. Jos jotain kaipaan, niin vapautta. Sitä ettei ole velvollinen selittämään tekemisiään kenellekään. Haluaisin esimerkiksi olla vapaa lähtemään kesätöihin/opiskelemaan ulkomaille, jos haluan, ilman että siitä tarvitsee neuvotella kenenkään kanssa. Haluaisin olla vapaa lähtemään bileillan jälkeen hetken mielijohteesta junalla Rovaniemelle tai muuta typerää, jos sellainen ajatus mieleeni putkahtaa. Mieheni kanssa en voi moista tehdä, koska hän on liian järkevä, hän pohtii asioita aina pitkään ja hartaasti. Muutenkin nähdään maailma hyvin erilailla.

Asuimme juuri muutaman kuukauden erillään, mutta ei siitä mitään tullut. Käytännössä maksoimme vain kahta vuokraa ja vietimme kaiken ajan yhdessä joka tapauksessa. En osannut olla yksin, mutta nyt kun virallisesti muutin takaisin, muistin etten halua tätäkään. Vaikka toisaalta en haluaisi erotakaan. Kuunnelkaa nyt, miten sekavalta kuulostan. Luulen, että pääni räjähtää hetkenä minä hyvänsä. Lisänä tässä on vielä tämä avioliitto, vanhoilliset vanhemmat, ystävät, sukulaiset, jotka pitävät meitä "täydellisenä parina". Mies ei halua erota missään tapauksessa ja minustakin tuntuu, että tuskin koskaan löytäisin ketään niin täydellistä miestä. Minua kuitenkin ahdistaa enkä osaa keskittyä mihinkään muuhun. En vain tiedä, mitä tekisin. En osaa. Haluaisin kuulla samankaltaisia tarinoita ja muitakin mielipiteitä - laidasta laitaan -asiasta. Kiitos.

Hei sinulle!
Tuntuu siltä, että oli ikä mitä tahansa, niin kumppanuus velvoittaa liikaa.
Itse lähdin maailmalle sata markkaa taskussa ilman tietoa asuinpaikasta, työstä tms.
Pärjäsin hyvin, mutta kotimaa kutsui.

Suomeen tullessa ihastuin yhteen tyyppiin ja saimme lapsen.
En viihtynyt suhteessa, enkä kokenut olevani äitityyppiä.
Avioliitto kesti 15 vuotta ja totesin, että on aika jatkaa matkaa toiseen suuntaan.

Nyt olen ollut liitossa toiset 15 vuotta, ja aika on taas kypsä lähteä omille teille.
Haluaisin pitää miehen, mutta hän ei ymmärrä haluani lähteä maailmalle ja kokea muutakin kuin tämän ahdistavan omakotitalo-koira-volvo-kuvion.

Muttapa mutta, taidanpa taas lähteä maailmalle, aasiaan katselemaan, josko siellä olisi mukavia jooga-pilates jne. juttuja.

En vaan jaksa/viitsi jämähtää paikalle, kun maailma on avoin...

Taalla myos levoton sielu. Itsellani on myos taustalla pitka suhde (6 vuotta), miehen kanssa joka on omissa silmissani taydellinen. Meilla myos suhde toimii kaikin puolin, mutta ongelma on etta levottomuus on kai ollut aidinmaidossa, ja ahdistun helposti jos elamassa on liikaa rutiinia. 3 vuotta sitten lahdin vuodeksi opiskelemaan Singaporeen ja vuosi teki todella hyvaa. Ja siis jatkettiin seurustelua tuo aika. Palasin koti-Suomeen, ja vuoden kuluttua alkoi taas olla levoton olotila, ja lahdin toihin Pariisiin ja taalla siis olen ollut jo kaksi vuotta. Edelleen parisuhde kukoistaa, vaikka mies asuukin edelleen Suomessa. Yritamme jarjestella niin, etta nahdaan pari kertaa kuussa, joko siella tai taalla. Ja puhelimessa jutellaan joka paiva, jotta pysyy mukana toisen menossa.

Mina en onneksi joutunut kaymaan sen suurempia neuvotteluja lahtiessani - mies ymmartaa etta levottomuus kuuluu pakettiin. Olemme molemmat edelleen "umpi rakastuneita" ja varmoja etta taman ihmisen kanssa haluaa olla loppu elaman, ja miehen sanoja lainatakseni, se paivaa tulee viela kun haluan palata Suomeen ja asettua aloilleen, kenties hankkia perheen. Olen itse 26 vuotias, mieheni 5 vuotta minua vanhempi, joten onneksi hoppua ei ole.

Kehottaisin olemaan rehellinen ja rohkea. Maailmalle lahdon ja parisuhteen ei valttamatta tarvitse olla poissulkevia vaihtoehtoja. Ja jos mahdollista, ota miehesi mukaan "seikkailuun".

Tsemppia!

Surulliselta kuulostaa. Minusta suhde on parempi pistää poikki nyt, kuin sinnitellä sellaisessa missä ei halua. Jos se mies oikeasti tietäisi tunteesi, niin eipä hänkään varmaan haluaisi yhtä kovasti liittoa jatkaa. Jos mitenkään epäilet, että sinua tulee harmittamaan "menetetty" nuoruus, niin lähde nyt. Mitä nopeammin, niin sitä parempi. Tärkeämpää on, että olet miehellesi aivan totaalisen rehellinen. Voihan olla, että annat mennä täysillä vaikka seuraavat 4 vuotta ja saatette olla sitten vielä vapaita molemmat ja katsoa tilannetta uudestaan. Älä kuitenkaan missään nimessä anna miehellesi toivoa (ainakaan pisaraakaan enempää kuin mahdollista) yhteenpaluusta, sillä hänenkin tulee saada jatkaa elämäänsä. Minusta sinun kannattaisi varmaan ihan näyttää tuo kirjoituksesi hänelle, jotta hän tietää mietteesi.

Ymmärrän tunteesi. Itse seurustelin nuoruudenheilan kanssa lähes 7 vuotta. Mahtava mies, yksi hienoimpia, olen edelleennkin sitä mieltä. Minulla kuitenkin alkoi ahdistamaan ja pyristelin irti. Kaikki ulkopuoliset pitivät meitä ns. "täydellisenä parina" ja esim. omassa kotonani ollaan vieläkin hieman pettyneitä siittä, että erosimme (siittä yli 6 vuotta). Lähdin kokeilemaan omia siipiäni, opiskelin ja työskentelin, muutin ja olin huonossa suhteessa. Kaiken tämän aikana ex-mies meni naimisiin ja sai lapsia, on nyt onnellinen siinä suhteessaan. Minä sinkoilin monta vuotta kokeillen kaikkea mahdollista ja elin sinkkunakin pari vuotta. Tuona aikana opin tuntemaan itseni. Olen paljon tasapainoisempi itseni kanssa nyt ja kun mietinkin sitä vanhaa suhdetta tunnen vieläkin ahdistusta. Ainoa ikävä juttu on se, että menetin tämän ihanan ihmisen elämästäni, valitettavasti monien sattumien jälkeen emme voineet enää jatkaa edes ystävinä. Mutta kaiken kaikkiaan, löysin työn, jossa pystyn tyydyttämään levottomuuteni. Pääsen näkemään maailmaa ja kokemaan uutta. Koti on kumminkin Suomessa ja nykyään upea mieskin. Muistan todellakin tuon levottomuuden tunteen, jota koet. Se on todella musertavaa. Olet nuori, kuten minäkin olin. Jos valitset sen tien, että lähdet suhteesta, se ei tule olemaan helppo. Monet eivät tule ymmärtämään valintaasi. Mutta ehkä siellä jossain kaukana on se asia mikä tekee siittä sen oikean ratkaisun.

suostuisiko miehesi sellaiseen, että oikeasti lähtisit muutamaksi kuukaudeksi vaikka ulkomaille töihin. Pääsisitte vähäksi aikaa "eroon" toisistanne ja voisitte miettiä asioita eikä kuitenkaan tarvitsisi selitellä muille, koska pari kuukautta menee nopeasti eikä siinä ole mitään ihmeellistä edes avioliitossa jos ollaan vähä aikaa erossa. Voi tehdä avioliitolle jopa hyvää.

Yhteistyössä