On hyvä juttu, että puhuu tunteistaan. Minusta kuitenkin tuntuu, että sanot asioita kiukuspäissäsi, joita et oikeasti tarkoita. Saatat siis uhkailla, kiristää ja luetella vaatimuksia, vaikka et oikeasti tarkoita, että haluat erota, mutta haluat niillä sanoilla saada miehen tuntemaan, että olet tosissasi asiassa.
Minusta on huono asia, että jos teillä on riitaa, niin sitten ollaan heti uhkailemassa erolla. Miksi vedät "valttikorttia" heti peliin? Ainakin teidän pitäisi opetella riitelemään rakentavasti. Minä itse teen sellaista, että jos tilanne uhkaa karata käsistä, niin sanon suoraan, että en pysty jatkamaan keskustelua, koska sanon kohta jotain sellaista, mitä en tarkoita oikeasti, joten jätä minut hetkeksi rauhaan, jotta rauhoitun. Silloin saatan mennä makuuhuoneeseen ja vetää oven kiinni perässäni tai vaikka lähteä kiukkuiselle puolen tunnin juoksulenkille ulos. Kun olen rauhoittunut, voimme jatkaa riidan selvittelyä asialinjalla. Myös anteeksipyytäminen on tärkeää.
Me ihmiset olemme erilaisia ja me olemme kasvatuksen ja geenien sekoitus. Minusta kumpikaan ei voi vaatia, että pitäisi ajatella tai toimia tietyn kaavan mukaan. Ei ole olemassa myöskään vain yhtä ainoaa tapaa toimia, vaan pitää löytää juuri meidän kahden välinen tapa toimia. Pitää olla valmis kompromisseihin.
Minusta tuntuu, että terapia on hyvä asia, mutta myös kirjoittaminen on hyvä juttu, kuten nyt olet tehnytkin. Myös aika antaa perspektiiviä asiaan. Jos olette esimerkiksi riidelleet kaksi päivää sitten, niin mielipiteesi mitä todennäköisimmin tilanteesta on ihan erilainen heti riidan jälkeen, pari tuntia riidan jälkeen, seuraavana päivänä ja juuri nyt. Tietysti riidat pitää pystyä selvittämään puhumalla, mutta joskus vaatii taitoa sekin, että aletaanko riitelemään juuri nyt, jos ollaan väsyneitä tai voisiko siitä asiasta jutella vaikka sitten, kun kumpikin on nukkunut yön yli.
Olen itse ollut kolmessa vakavasti otettavasssa parisuhteessa ja on pakko myöntää, että vain äärimmäisen harvoin on ollut tarvetta huutaa. Minusta se ei ole rakentavaa. Siitä tulee paha mieli ja se lietsoo lapsiin pelkoa. Huutamattomuus ei tarkoita sitä, etteikö asioista saa olla eri mieltä ja etteikö voisi olla riitatilanteita. Pitää vain opetellla, ettei riidoissa mennä liian pitkälle, että sanotaan sellaista, joka vain pahentaa tilannetta. jos ei osaa rakentavasti riidellä, riitatilanteet eivät ratkaise mitään vaan päinvastoin ajavat puolisoita erilleen.