Hyvä työhakemus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Työhakemuksia pitäisi alkaa väsätä, koska määräaikainen ei ole ikuinen.

Ensimmäinen ongelma: miten aloittaa työhakemus? Mikä on sellainen kiinnostava ja joukosta erottuva aloitus, joka ei toista niitä iänikuisia luotettava/rehellinen/ahkera jne kliseitä?

Toinen ongelma: entä jos ei ole kaikkia ilmoituksessa toivottavia taitoja? Esim. jos ei ole esimieskokemusta, vaikka kyseessä on esimiehen tehtävä ja kokemusta siitä toivotaan. Tai ei ole kokemusta kaksi- tai kolmivuorotyöstä ja sen kanssa elämisestä. Miten esittää asia niin, että olisi kuitenkin varteenotettava ehdokas kun muut tiedot ja taidot ovat hallussa?

Sanokaa etten paini yksin ongelmien ja epävarmuuden kanssa...

Olen väsännyt elämäni aikana yhden työhakemuksen, jos ei lasketa koulussa joskus harjoitustehtävänä tehtyjä hakemuksia. Työhistoriaa on takana teini-iästä saakka, eka työpaikka suhteilla, toinen hyvän työntekijän maineen avulla ja kolmas omalla hakemuksella täysin eri alalle kuin aiemmat työpaikat. Ikää nyt yli 30v.

Itsellä ei ollut minkäänlaista kokemusta toimistotyöstä aiemmin, opiskelin toki alaa, mutta takana oli tuossa vaiheessa vasta vuosi opintoja. Luin työpaikkailmoituksen tarkkaan ja pyrin omassa hakemuksessani kertomaan miten aiempi kokemukseni toiselta alalta vastaa juuri sitä mitä hakevat. Esim. hakivat itsenäiseen työhön kykenevää sekä tiimipelaajaa -> asiakaspalvelutöissä olen oppinut toimimaan hyvin erilaisten ihmisten kanssa, pitää tehdä päätöksiä nopeasti yksin ja osata pelata yhteen myös tiiminä, on ollut haastavia asiakkaita, joista on selvitty kunnialla jne.

Jotain kliseitäkin sinne lipsahteli, mutta yritin aloittaa hakemuksen huomiotaherättävämmin kuin "minä olen..". Taisin muistaakseni hihkaista innostuksesta siihen alkuun tai jotain, kun oli mahdollisuus hakea oman tulevan alani töitä :)

Haastatteluun valmistauduin myös hyvin, tutkin yrityksen toimintaa, vuosikertomuksia ja viittailin niihin haastattelun aikana sopivassa välissä, haastattelin itse itseäni kotona eri kielillä, sillä kielitaitoa oli painotettu myös ilmoituksessa, keksin "huonoja" puolia itsestäni (mutta ei liian huonoja tietenkään). Kaikki kliseisimmät kysymykset kävin läpi etukäteen. Aika moni niistä tulikin haastattelussa eteen.

Sain paikan ja olen pärjännyt osin paremmin kuin vuosia olleet työntekijät, eli ei aina se pitkä kokemus, vaan motivaatio ja halu oppia ja pärjätä :)

Yhteistyössä