Hyvä wokkiresepti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wokkaaja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

wokkaaja

Vieras
Eli kertokaapa parhaimmat vinkit, mitä laittaa wokkiin?
Joskus olen saanut syödä niin uskomattoman hyviä wokkeja, enkä osaa itse tehdä moista. Enkä ole pyytänyt reseptiäkään ja nyt kaduttaa. :)

Kanaa ja wokkivihanneksia, mitä muuta? Eniten varmaan maku tulee mausteista, joten mitkä mausteet sopivat wokkiin? Jotain intialaisentyylisiä mausteita, en vaan tiedä mitkä ovat sellaisia. :)

Vinkkejä?

Kanasuikaleet, kaalia, paprikasuikaleita, ananaspaloja, kastikkeeksi kookosmaitoa + mausteeksi currya.

Vaihtoehtoisesti kasviksina valmis vokkikasvissetti ja itse tykkään valmiskastikkeista perinteisestä sweet&sourista.

Lisukkeeksi ihanantuoksuista basmatiriisiä (tosin "tavallinen" tai oikeastaan täysjyväriisikin on meillä käytössä parempien ravintoarvojen takia).

Intialaiset eivät kauheasti varsinaisia wokkeja harrasta, mutta intialaisittain mausta garam masalalla ja jeeralla. Chiliä maun mukaan.

Mä laitan wokkeihini yleensä valkosipulia ja tuoretta inkivääriä. Joskus seesamiöljyä ja soijakastiketta, joskus mukaan ananasmehua ja tähtianista.

[QUOTE="aloittaja";24553692]taidan ehkä tarkoittaa sittenkin näitä thaimausteita... :)
Kiitos vinkeistä. Mitä nämä thaimausteet olisivat?[/QUOTE]
Raasta limetin kuorta (pese ensin hyvin tai osta luomulimettiä, jos mahdollista). Limetin mehu. Sitruunaruoho. Tuore korianteri. Chili. Kookos. Thaimaalainen kalakastike. Tuore inkivääri. Valkosipuli.

Me tehdään aina sellasta "wokkia" mihin tulee kiinankaalia, tuoretta paprikaa, tuoretta porkkanaa, sipulia/purjoa, kanaa, tuoreita herkkusieniä ja kookoskermaa/tai purkki creme bonjour sipulisekoitusta. Juju on nämä tuoreet, ei pakastepussista vihannekset ja jokin kastike. Mausteeksi ei tartte kun soijaa ja pippuria tms. vähän chiliä. Kasviksista ym. tulee niin hyvä maku:)

Yhteistyössä