Mitä kalaruokia pikkulapsille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ei saa olla ruotoja. En osaa perata enkä itse tykkää kalan mausta niin en ole koskaan opetellut tekemään mitään. Pari kertaa olen ahventa paistanut kun olen tutulta saanut, niissä ei ole ruotoja yleensä ja maku on paras mitä kala voi olla. Nyt olen antanut lapsille kalapuikkoja ja joskus jotain pyöryköitä, pienemmälle jotain piltti - aterioitakin mutta isommalle ei ne enää kelpaa. Haluaisin muutenkin vähentää prosessoitua ruokaa, onko jotain hyviä vinkkejä mitä kalaruokia voisin tarjota? Esim jotain valmista tai puolivalmista? Perkaamaan en rupea, se haju oksettaa.

No siis laita vaikka maski päähän ja suihkautat sinne vähän vanilian tuoksua ja sitten vaan valmiiksi paistetun perkaat erittäin pieneksi ettei jää yhtään ruotoa

Kaupan kalatiskille, mars. Sieltä saat kokonaisen kalan halutessasi valmiiksi käsiteltynä ja esillä olevat kalafileet ovat käsitellyt ruodottomiksi. Myös pakastealtasta löytyy ruodotonta alaskanseitiä, josta voit tehdä helposti kalakeittoa, uunikalaa, kalapuikkoja ja, kun sulatat fileet, niin voi paistaa fileet sellaisenaan.
Netti on pullollaan hyviä kalaruokaohjeita, joten vain kokeilemaan.

Osta ruodoton lohifile (d-leikkuu). Osan voit vaikka graavata (on helppoa) ja syödä leivän päällä seuraavana päivänä, jos on hirveän iso. Loput paistat uunissa, niin ei tule käryä. Myös pannulla paisto nahkapuoli alaspäin miedolla keskilämmöllä onnistuu (älä koske ennen kuin on kypsä). Reseptejä on miljoona ja toinen toistaan helpompia. Yksinkertaisimmillaan pelkkä suola ja pippuri riittävät tai sitten voit laittaa vaikka jotain valmista töhnää päälle. Lohikeitto on myös yleensä yksi lasten suosikeista.

Osta kalatiskiltä lohta tai kirjolohta. Siellä pyrstöpäässä ei ole fileoidussa kalassa mitään ruotoja. Muitakin kaloja saa valmiiksi fileoituna.

Tai osta kokonainen kirjolohi ja paista vaikka paistopussissa uunissa. Sen kypsän kalan saa helposti putsattua ruodoista, kun ovat niin isoja.

Mä en lähtis syöttämään seitä on erittäin pahanmakuinen kala ja lapsi voi mieltää kaikki kalat samaan luokkaan ja lopettaa kokonaan kalansyönnin. Ja on niistä ruodottomistakin fileistä löytynyt joten ei voi tuudittautua täysin siihenkään

Pakastelohikuutiot niistä saa maukasta keittoa ja kalakastiketta tai uunilohta. Seistä tulee maukasta kun sulattaa ja sitten pyöräyttää fileen kananmunassa ja sen jälkeen korppujauhoissa, jossa hyvät kalamausteet. Pannulle paistumaan ja se on siinä vaikka perunamuusin kanssa.

Yhteistyössä