hyväksyisitkö jos tyttäresi olisi raskaana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loina

Vieras
ikää hänellä 14-vuotta ja lapsi olisi saanut alkunsa puolitutun miehen kanssa. tulevalla isällä ikää 17 vuotta? saisiko tyttäresi pitää lapsen vai joutuisiko tekemään abortin?

no tyttöhän sen päättäisi, suosittelisin toki aborttia ja kertoisin about mitä se elämä sen alspen kanssa tulee olemaan. jos päättäisi pitää lapsen niin parhaani mukaan auttaisin, mutta kyllä tyttö olis itse vastuussa, turha olis odttaa ilmaista lapsenhoitoa, vapaailtoja jne. ja sen miehen kanssa kävisin hyvinkin vakavan keskustelun ja sen olis parasta osallistua sen lapsen elämään.

[QUOTE="Neith";22927710]no tyttöhän sen päättäisi, suosittelisin toki aborttia ja kertoisin about mitä se elämä sen alspen kanssa tulee olemaan. jos päättäisi pitää lapsen niin parhaani mukaan auttaisin, mutta kyllä tyttö olis itse vastuussa, turha olis odttaa ilmaista lapsenhoitoa, vapaailtoja jne. ja sen miehen kanssa kävisin hyvinkin vakavan keskustelun ja sen olis parasta osallistua sen lapsen elämään.[/QUOTE]

peesi.

[QUOTE="Neith";22927921]miksi et? turhan nuori, opiskelut kesken, elämä edessä ja lisäksi rahallisesti likipitäen mahdottomassa tilanteessa[/QUOTE]

No miten suosittelisin kun en hyväksy aborttia kuin äärimmäisessä hädässä kun äidillä henkeä viedään tai lapsi kuolemansairas tai syvästi vammainen?

Tokikaan 14v ei ole äidiksi valmis. Siinä pitäisi tehdä työnjako eli tyttö opiskelee ja mummo (minä) hoitaa lasta kuin omaansa. Tyttö toki päättäisi mutta minä en silti aborttia suosittelisi jos en voisi tekemästä estääkään.

[QUOTE="Neith";22927710] jos päättäisi pitää lapsen niin parhaani mukaan auttaisin, mutta kyllä tyttö olis itse vastuussa, turha olis odttaa ilmaista lapsenhoitoa, vapaailtoja jne. [/QUOTE]

Jos ilmaista lapsenhoitoa olisi turha odottaa, niin milläs rahalla se 14-vuotias ostaisi sulta hoitoapua? Lapsilisillä?

Tuntuu vähän kohtuuttomalta sekin, ettei lapsi saisi koskaan vapaailtoja. Kun kovin moni huomattavasti vanhempikin niitä tarvitsee ja saa.

Ei siinä ois muuta vaihtoehtoa kuin abortti. Ei vaan ois. Me ollaan kyllää juteltu paljon näistä asioista ja uskoisin lasteni ymmärtävän keskivertoa paremmin. Minulla, eikä lasten isän perheellä olisi varaa edes avustaa lapsiäitiä -saati voimavaroja lastenhoitoon kun itsekkin tarvitsee joskus varmasti apua.
Oma siskoni on suorastaan pakotettu aborttiin, oli katkera siinä 13v, mutta vähän aikuisempana ja nyttemmin 4 vuotiaan työssäkäyvänä yh:na todella tyytyväinen että äiti pakotti tekemään niin.
Abortti puistattaa ja jättää ikuisen trauman, mutta järjenkäyttö on sallittua ja 14v ei välttämättä edes ole valmis synnyttämään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras minäkin;22928101:
Jos ilmaista lapsenhoitoa olisi turha odottaa, niin milläs rahalla se 14-vuotias ostaisi sulta hoitoapua? Lapsilisillä?

Tuntuu vähän kohtuuttomalta sekin, ettei lapsi saisi koskaan vapaailtoja. Kun kovin moni huomattavasti vanhempikin niitä tarvitsee ja saa.

siis pointti siinä olisikin se että itse saisi huolehtia kun on itse ratkaisun tehnyt.
mun mielestä olisi väärin antaa liian helppo kuva vanhemmuudesta ja aikuisuudesta.
eli kyllä mummo hoitaa ja maksaa ja ostaa.. jos on valmis lapsen synnyttämään niin on sitten valmis sen itse hoitamaan ja kaiken maksamaan. mutta tämän minä toki tekisin selväksi siinä vaiheessa kun tyttö miettisi mitä tekee

Ei siinä ois muuta vaihtoehtoa kuin abortti. Ei vaan ois. Me ollaan kyllää juteltu paljon näistä asioista ja uskoisin lasteni ymmärtävän keskivertoa paremmin. Minulla, eikä lasten isän perheellä olisi varaa edes avustaa lapsiäitiä -saati voimavaroja lastenhoitoon kun itsekkin tarvitsee joskus varmasti apua.
Oma siskoni on suorastaan pakotettu aborttiin, oli katkera siinä 13v, mutta vähän aikuisempana ja nyttemmin 4 vuotiaan työssäkäyvänä yh:na todella tyytyväinen että äiti pakotti tekemään niin.
Abortti puistattaa ja jättää ikuisen trauman, mutta järjenkäyttö on sallittua ja 14v ei välttämättä edes ole valmis synnyttämään.

Olisihan, jos lapsi haluaisi pitää lapsen, ei sinulla siihen olisi sanomista.
Toki voisit yrittää uhkailla yms. mutta aborttiin ei tuon ikäistä voi pakottaa.

Itse olin juurikin 14-vuotias kun tulin raskaaksi,täysi kersa siis vielä.
Halusin pitää lapsen ja siitä selvittiin, muutin pois kotoa lapsen isän kanssa jo raskausaikana ja huolehdin lapsen itse.
Nyt olen 20 v., lapsen isän kanssa ollaan yhdessä edelleen ja opiskelen Ammattikorkeakoulussa jo toista tutkintoa.
En tiedä miksi kerroin tämän, ehkä ihan vain todistaakseni ettei tuollainenkaan tilanne (lapsen pitäminen 14-vuotiaana) ole tuhoontuomittu, vaikka mahdottomalta tuntuva ajatus onkin.

Aivan kamala kyllä edes ajatella tuollaista.. Kai se riippuisi paljon kaikesta.. Tosi hankala tilanne, tytön oman tulevaisuuden kannalta kyllä toivoisin että tekis sitten abortin vaikka sillä kannalla en normaalisti olisikaan, toisaaltaan jos 14veenä on valmis seksisuhteeseen ja omasta vapaasta tahdostaan sitä on tehnyt niin saisi kyllä kantaa sitten vastuunsa, mutta liian nuori siihen.. En tiiä.. Ehkä hän sitten synnyttäisi lapsen minun hoidettavakseni... Tosi hankala ajatella, täytyy kyllä ajoissa alkaa tuolle esikoiselle puhumaan noista ehkäsy asioista... Huih..

Mitä muutakaan voisin kuin hyväksyä? Oman lapsen hylkääminen raskauden takia ei tulis kysymykseenkään. Päätöksen lapsen pitämisestä tytär tekis itse, ja mä olisin tukena oli se päätös mikä tahansa. Kaikki vaihtoehdot keskusteltais läpi.

En kyllä tiedä mitä tekisin. Tai no enhän minä voisi mitään tehdä, päätöstä tytön puolesta. En kyllä aborttiakaan voisi suositella. Pakko kai se asia olisi vaan hyväksyä ja tukea lasta.

Niin ja jos tyttö ite haluais aborttiin niin en minä sitäkään estelisi.

Olisi jaloa sanoa, että lapsi saa päättää ja tukisin häntä siinä, mutta todellisuudessa varmaan kyllä "tulisin vaatimaan" aborttia. Olen sitä kyllä vastaan itseni kohdalla, mutta se onkin eri asia, koska olen aikuinen ja minulla on "valmiudet" lapsi vastaan ottaa, mutta 14 on todellakin vielä itsekin lapsi, eikä kykene lapsesta huolehtimaan. Toivon todella, etten ole tuossa tilanteessa koskaan, vaikka minulla pieni tyttölapsi tuolla sängyssä nukkuu...

Yhteistyössä