"Hyvän" perheen rappiotila

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja pajunkisu:
Tätäkin palstaa lukee varmasti moni äiti jonka perhe tavalla tai toisella on sossun asiakas. Ikävää että käytät tuollaisia ilmaisuja kuin "yhteiskunnan pohjasakkaa ja "huono perhe" heistä (tai teistä, jos te nyt edes pääsitte asiakkaiksi asti?)

En käytä heistä tämmöisiä ilmaisuja, vaan kerroin miltä minusta tuntuu. Siis minusta tuntuu että ME ollaan kaikkea tuota. Eikä siksi että sossussa käytäis, vaan siksi mitä tapahtui. Anteeksi kamalasti jos ilmaisin asian loukkaavasti, se ei ollut tarkoitus!!!

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Ikävää LisaMarie että olet joutunut moisessa elämään, mutta tässä tapauksessa ei ole kyse alkoholismista. Ei kannata yleistää omia kokemuksiaan siksi ainoaksi oikeaksi totuudeksi, ei elämä ole niin mustavalkoista.

Senkin tiedän, että sossut sanoo noin, niin ne sanoi meillekin kun sielä apua koitin saada :flower:
Koulutusta toivon teille aiheesta lisää, esim. avimet AA ja Al-anon ryhmät on paikkoja, joihin ammattilaiset voi mennä tutustumaan aiheeseen.
Katsios kun alkoholismi on tunne-elämän sairaus ja aina koko perheen, ei sen juojan sairaus ja alkaa paljon ennen kuin nuo ekat näkyvät merkit tulee.
Muutamasta olueasta ja pikku humalasta ei tule isoa riitaa, jos se ei ole ennen aiheuttanut tuskallisia tunteita.

Alkuperäinen kirjoittaja jj:
Miten mies on selitti tilanteen poliiseille? Eikös ne voi viedä tuommosessa tapauksessa riehujan putkaankin rauhoittumaan...

Joo siis kun tilanne oli ohi melkein yhtä nopeasti kuin alkoikin, ja poliisit jututti meitä molempia. Ne sanoikin, että mies on rauhallinen ja heistäkään ei ole mitään hätää, tai syytä ettei voisi jäädä kotiin yöksi. Mutta että mun päätös. Nekin näki, että ei se mikään uhka ollut ja puhalluttivat, eikä viisari paljon värähtänyt. Ei se humalatila tota aiheuttanut, luultavasti vaan painekattila purkautui väärällä tavalla. Sitä on vaikea kuvaillakaan, miten kovasti mies ite on nyt pelästynyt!

Alkuperäinen kirjoittaja LisaMarie:
Muutamasta olueasta ja pikku humalasta ei tule isoa riitaa, jos se ei ole ennen aiheuttanut tuskallisia tunteita.

Voi toisen huppeli vituttaa ilman, että siihen tarvii liittyä mitään sen kummempaa. Jos on itse just tullut pitkän päivän jälkeen töistä ja toinen on vähän tuiterissa, niin kyllähän se helposti alkaa ärsyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ai kauhee! En tiedä mitä sanoa! Miksi sä miehelle niistä kaljoista nipotit? vai juoko usein? Ei teiltä lapsia viedä, terapiaan menkää. Kyllä asiat järjestyvät, jos on voimaa ja halua taistella.

Tämä mullakin iski silmään. Jos miehesi joi 6 kaljaa ja vielä leipoi leipää ja viikkasi pyykit, niin mikä sulle oikein tuli?

Se mitä sitten tapahtui oli tietenkin miehesi vika mutta miksi nalkuttaa satunnaisesta (vai oliko ap:llä kyse sitten alkoholismista vai?) alkon juomisesta jos muuten kaikki on ok.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä on vaan hyvä että tuollainen havahtuminen tuli nyt just heti, sen ensimmäisen kerran jälkeen. Käytätte nyt sen avun jota saatte ja suhtaudutte siihen positiivisessa hengessä, eikä rangaistuksena. Teille kahdelle lisäksi keskusteluapua. Hienoa että soitit hätänumeroon.

Mitä tarkoittaaa uskoontulo, mitä se vaatii ja mitä se tarkoittaa? :)

Raamattu sanoo, että kukaan ei voi tulla Isän tykö muutoin kun Jeesuksen kautta. Eikä kukaan voi tulla uskoon ellei Jumala vedä ihmistä puoleensa. Me ihmiset olemme pakomatkalla, poispäin Jumalasta, mutta Hän tahtoo, että jokainen ihminen pelastuu iankaikkiseen Taivaaseen. Siksi Hän antoi ainokaisen Poikansa, Jeesuksen, että uskon kautta Häneen, meillä on lunastus synneistämme. Tämä kuitenkin vaatii sen, että ihminen kääntyy, tekee täyskäännöksen elämässään suhteessa Jumalaan tarjomaan pelastukseen ja pelastajaan.

:D :)

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
. Ei se humalatila tota aiheuttanut, luultavasti vaan painekattila purkautui väärällä tavalla. Sitä on vaikea kuvaillakaan, miten kovasti mies ite on nyt pelästynyt!

Totta.
Alkoholisti käyttäytyy noin esim. silloin, kun olisi halunnut juoda enemmän, mutta on ollut pahoja juomisen esteitä, vaikka ne lapset hoidettavana ja vaimo töissä
Alkoholisti käyttäytyy alkoholistisesti vaikka olisi selvinpäin eikä sitä mitata sillä paljonko ja kuinka usein juo vaan juuri noilla mita tapahtuu kun juo ja mita tapahtuu kun on pakko olla juomatta.
Mutta oikeasti, miksi sinua ärsytti miehen hiprakka, jos ei ongelmia ennen ole miehen juomisen vuoksi ollut? JOs joku pystyy selittämään mulle tän "mieheni ei ole alkoholisti, mutta muo vaan ärsyttää kun se on juonu, vaikka ei olis humalassa" jutun selityksen, niin kuulisin sen mielelläni. Asia joka ei aiheuta tuskaa ei ala ärsyttää. Joskus on täytynyt huomata, että alkoholi ja perheen negatiiviset tunnelmat liittyy yhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Viimeyönä mun miehellä kilahti. Se oli ottanu olutta, varmaankin noin 6 pulloa. ----Olin näreissäni kun oli pienessä hutikassa, suutuin vielä enemmän kun meni peittelemään lapset (käydään aina ennen omaa nukkumaanmenoa tarkistamassa hiljaa muksut). Yritin komentaa soffalle nukkumaan, mies kun olutta nautittuaan on levoton nukkuja ja mua otti reilusti päähän.

Tästä vaan näkee selvästi, ettei ollut eka kerta kun oluen takia perheessä on ollut paha olla. Ketään ei häiritse pieni hutikka ekalla eikä ihan tokallakaan kerralla, jos siitä ei tapaa seurata jotain ikävää.
Harmi vaan, että tuosta pisteestä menee keskimäärin 10 vuotta, ennen kun osalliset itse myöntää totuuden.

Mun mies on levoton nukkuja usein, ihan pari olutta tai jännitysleffa riittää. Kauhuleffoja ei enää edes katota, kun sen jälkeen aina hilluu unissaan, puhuu ja painii niiden mörköjen kanssa. Ei todellakaan ollut eka kerta kun aikuinen mies olutta otti, herranen aika en minäkään mikään silkkisuu ole tilaisuuden tullen. Mutta jos joku ton miehen elämäntavoilla alkoholistin saa, niin sitten paavikin on kun ehtoollisviiniä nauttii. Kurjaa, että sulla on noin kamala tilanne. Mutta voitko kuvitella, että joskus oikeesti jossain perheessä se eka kerta on ihan oikeesti eka kerta.

Ja lapset on tänään ollut ihan ok. Vanhimmalle selitin, että äiskä ja iskä vähän riiteli, jos kuulit jotain. Niin se kysyi, että muistittehan pyytää anteeksi niinkuin hänen pitää pyytää siskolta kun sanoo rumasti. Mulla on sen verran selkärankaa, että alkoholistia en helmoissani hyysäis, edes sellaista säyseää.

Miehen kannattaisi mennä juttelemaan jollekin mieltä painavista asioista. Ei ne asiat noin vain poistu ja mikä takaa, ettei mies "tuuleta päätään" uudelleen samalla tavalla, jos asioita ei ala käsittelemään. Sama rakastava perhe olette kuin ennenkin ja mieskin on sama, mutta ei asiaa voi vain painaa villaisella.

Sen perusteella mitä kerroit miehen kotitaustasta ja tiukasta asenteestaan olla "perheen kallio", niin hän vaikuttaa varsinaiselta ruutitynnyriltä! Jos joku tarvitsee keskusteluapua, niin miehesi. Hän ilmeiseesti patoaa kaiken sisälleen lapsuudesta alkaen, ja se ei voi olla hyväksi hänelle eikä perheellenne.

Voi herran jee, taas ollaan teilaamassa ihmistä joka juo NORMAALILLA tavalla alkoa eli silloin tällöin ja hallitusti eli ei mitään kaatokännejä. Oliskohan se ollut ap jolla kilahti tässä nyt ennen miehen kilahtamista? Et taida sietää alkoa ollenkaan talossa.

Mun anoppi on sellainen että se nalkuttaa saunakaljastakin. On tehnyt toimillaan mieheni isästä salajuopon joka juo kestääkseen nalkutusta. Miksi jotkut naiset kieltää miehiltään kaiken alkon? Ymmärrän suurkulutuksen ja jos on väkivaltaa mutta on se ihan normaalia juoda muutama olut vaikka lätkää katsoessa.

Alkuperäinen kirjoittaja sossu:
Jotta oppisit näkemään metsän puilta, etkä luulisi että kaikki on samanlaisia kuin sinä.

Voi, tämäkin keskustelu on opettanu mulle taas paljon, varmasti tulen viikonloppuna työssäni käyttämään näitäkin kommentteja ja varsinkin sinua tuleen siteeraaman kun alkoholkistin läheisten kanssa viikonlopun vietän. Tulet olemaan oman kokemukseni lisäksi uusi esimerkki sossujen suhtautumisesta alkoholismiin, josta suurin osa on juuri hyvissä perheissä.

Mutta oikeasti, miksi sinua ärsytti miehen hiprakka, jos ei ongelmia ennen ole miehen juomisen vuoksi ollut? JOs joku pystyy selittämään mulle tän "mieheni ei ole alkoholisti, mutta muo vaan ärsyttää kun se on juonu, vaikka ei olis humalassa" jutun selityksen, niin kuulisin sen mielelläni. Asia joka ei aiheuta tuskaa ei ala ärsyttää. Joskus on täytynyt huomata, että alkoholi ja perheen negatiiviset tunnelmat liittyy yhteen.

No voi hyvänen aika, ei se alkon ottaminen tarkoita et siitä tulee "tuskaa", mua lähinnä viduddaa se et toinen ei enää ole ajokunnossa ja se tarkoittaa sitä et minä ajan... :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja älkää naiset nalkuttako:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ai kauhee! En tiedä mitä sanoa! Miksi sä miehelle niistä kaljoista nipotit? vai juoko usein? Ei teiltä lapsia viedä, terapiaan menkää. Kyllä asiat järjestyvät, jos on voimaa ja halua taistella.

Tämä mullakin iski silmään. Jos miehesi joi 6 kaljaa ja vielä leipoi leipää ja viikkasi pyykit, niin mikä sulle oikein tuli?

Se mitä sitten tapahtui oli tietenkin miehesi vika mutta miksi nalkuttaa satunnaisesta (vai oliko ap:llä kyse sitten alkoholismista vai?) alkon juomisesta jos muuten kaikki on ok.

Siis eniten mua suututti ihan vaan se, että keskellä viikkoa joi edes sen 6 kun olin töissä (myönnän, että tulin väsyneenä kotiin ja pienetkin asiat sitten jurppi). Se suututti eniten, että ei kai itse tajunnut edes että oli hieman hutikassa, kun sitten meni niitä lapsia peittelemään. Kun se on aina meille ollut tiukka sääntö, että edes parin pullon jälkeen ei menä. Itsehän sen sitten lopulta provosoin, kun nappasin miehen tyynyn ja sanoin, että vilvottele tämä yö sohvalla. Mutta tosiaan oli leiponut leipää ja oli viikkaamassa pyykkiä kun tulin, ei kai ollut tajunnut ottaneensa montaa työn touhussa. Mutta jos sitä harvoin tapahtuu, niin kai se sitten pistää pahemmin silmään. Alkoholistin vaimo kai olis iloinen että otti VAAN 6??

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Mun anoppi on sellainen että se nalkuttaa saunakaljastakin. On tehnyt toimillaan mieheni isästä salajuopon joka juo kestääkseen nalkutusta.

No kuule ilman alkoholsimiin liittyvää geneettistä perimää ei toisesta voi tehdä alkoholistia.
Kyllä tää on nyt taas sitä "rattijuopumus ja siitä johtuva alkoholismi" ajattelua. Nimittäin tunnen henkilön jonka selitys oli tuo; tuli käryttyä kortti ja aloin joumaan vitutukseen ja sitten musta tuli alkoholisti...No, tänäpäivänä hän kyllä näkee jo itsekin että kortti meni koska hän oli alkoholisti ja ajoi sen vuoksi humalassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sen perusteella mitä kerroit miehen kotitaustasta ja tiukasta asenteestaan olla "perheen kallio", niin hän vaikuttaa varsinaiselta ruutitynnyriltä! Jos joku tarvitsee keskusteluapua, niin miehesi. Hän ilmeiseesti patoaa kaiken sisälleen lapsuudesta alkaen, ja se ei voi olla hyväksi hänelle eikä perheellenne.

Peesi!

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Voi herran jee, taas ollaan teilaamassa ihmistä joka juo NORMAALILLA tavalla alkoa eli silloin tällöin ja hallitusti eli ei mitään kaatokännejä. Oliskohan se ollut ap jolla kilahti tässä nyt ennen miehen kilahtamista? Et taida sietää alkoa ollenkaan talossa.

Mun anoppi on sellainen että se nalkuttaa saunakaljastakin. On tehnyt toimillaan mieheni isästä salajuopon joka juo kestääkseen nalkutusta. Miksi jotkut naiset kieltää miehiltään kaiken alkon? Ymmärrän suurkulutuksen ja jos on väkivaltaa mutta on se ihan normaalia juoda muutama olut vaikka lätkää katsoessa.

EI ole normaalia alkoholinkäyttöä, jos sen seurauksena/sivutuotteena pahoinpitelee jotakuta.

Voi milloin tää suomalaiskansallinen kännäystä suojeleva ja ymmärtävä ilmapiiri saadaan loppumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

No voi hyvänen aika, ei se alkon ottaminen tarkoita et siitä tulee "tuskaa", mua lähinnä viduddaa se et toinen ei enää ole ajokunnossa ja se tarkoittaa sitä et minä ajan... :laugh:

No vaikka sit näin. Ihan perinteinen "p-erkele sä vaan nautit kun mä väännän niska limassa duunia". Joskus se vaan ottaa kupoliin kun toinen on ottanut, vaikka ei sitä usein tapahtuisi tai siitä ei olis mitään haittaa. Ottaapahan vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Maira:

No silloin varmasti kumppanisi ei ota, jos sinä et halua ajaa tai voitte sopia ajovuorot. Ei siitä varmasti riitaa synny, jos siitä kumpi ajaa vidaan neuvotella. Silloin varmaan vuorotellen kannatte ärtymyksenne.

Alkuperäinen kirjoittaja pieni neuvo:
No ei kuulosta pahalta, jatkatte vain entiseen malliin.... MUTTA älä ihmeessä nalkuta miehellesi turhasta!! Opettele pois siitä tavasta.

Joo kyllä tää on tapa, jonka tunnistan ja nyt se on pakko ääneenkin myöntää. En minä todellakaan ole mikään stepfordin vaimo, joten mitään vapisevaa uhria musta ei saa. Ja mut tuntevat naurais kippurassa jos niille sellaista esitettäisi. Molemmille tämä tais olla oppitunti.

Ja mies patoaa kyllä. Tähän mennessä olen saanut puhuttua, mutta nyt on myönnettävä, että en ole kaiken keskellä jaksanut koittaa. Lapsuus on vuosien saatossa puhuttu moneen kertaan läpi ja miehen taakka on sen suhteen silminnähden keventynyt. Onneksi, siinä onkin ollut työsarkaa.

Yhteistyössä