Hyvät äidit, olisko ideoita miten selviän illasta / nukkumaanmenosta yksin lasten kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mollitar.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mollitar.

Vieras
Oikeastaan ongelma on nimenomaan nukkumaanmeno - meillä on taapero (kohta) 3v ja vauva 6kk. Vauvan rytmi tällä hetkellä se, että menee vasta klo 22:30 yöunille, jolloin on 3-vuotiaan nukkumaanmenoaika ohi ajat sitten. 3v menee noin klo 20:30 sänkyyn, iltasatu, ja nukahtaa normaalisti n. klo 21. Vaatii siis nukuttamista, ei voi vain viedä sänkyyn ja toivottaa hyvää yötä.

Jään viikonlopuksi yksin lasten kanssa, miehellä työmatka. En ole aiemmin joutunut tähän tilanteeseen, jossa kaksi lasta ja eri rytmi, kuitenkin pitäisi nukkumaan mennä taaperon rytmissä.

MITEN tää yhtälö menee hei, pliis, auttakaa kokeneemmat äidit...! Ehdotuksia miten selviin :)

Kun mä olen yksin taaperon ja vauvan kanssa, niin no, vauvaa ei voi ottaa mukaan nukuttamiseen, sillä taapero on niin vilkas ja vauva alkaa itkemään omassa sängyssään ja häiritsee taaperon nukahtamista, JOTEN mun ratkaisu on ollut, että annan taaperon valvoa ja nukahtaa itsekseen. En stressaa asiasta varsinkaan ollessani yksin.

Meillä menee sänkyyn kirjoja katselemaan ensimmäisenä esikoinen 6v. Samaan aikaan hoidan iltahalit ja höpöttelyt 2v kanssa. Kun 2v valmis nukkumaan, sammuu valot. Tämä tapahtuu 20.00-20.30 välillä. Kun 2v höpisee vielä hetken omiaan, hoidan 9kk ikäisen iltatoimet ja talon hiljennyttyä menee hän nukkumaan 21.00 :) jokaiselle on illalla "oma hetki" jolloin rauhoittuvat ja iltatoimien kautta sänkyihin.
Kun 9kk eleli vielä eri rytmiä, katseli hän sitterissä jotakin mielenkiintoista olihuoneen puolella sen hetken kun silloin vajaa 2v vaati vielä hetken nukuttamista. :) hyvin se menee kun et ota itsellesi stressiä ja kiirettä

3-vuotias ymmärtää jo senkin, että yksi ihminen ei voi olla kahdessa paikassa yhtäaikaa. Hyvä sauma kokeilla, jos itsekseen nukahtaminen vaikka onnistuukin, mun kahta aikuista ei ole paikalla. Luet iltasadun, toivottelet hyvät yöt ja menet vaikka korjaamaan iltapala-astiat pois/hoitamaan pienemmän iltatoimet, että pääset itsekin nukkumaan ;). Kannattaa ainakin kokeilla. Jos ei onnistu, niin pienemmälle joku kiinnostava juttu tutkittavaksi ja mukaan nukutukseen. Kyllä sinä selviät, kun et etukäteen tee asiasta mörköä itsellesi :).

Et kysy tosissas? Omat lapset nyt jo senverran isoja että ei enää tartte ihmeemmin "nukuttaa" mut neljäkin lasta on ollut ja monet illat niiden kanssa yksin pärjäillyt kun mies työreissulla:)
Ilmeisesti oot kotona? Voisko 3v sit valvoa pidempään? Tai tosiaan otat vauvan syliin/sitariin / lattialle isomman huoneeseen. Tai kokeilet josko 3v nukahtaiskin ihan yksin?

Älä välitä ilkeistä kommenteista. Meillä myös poika tasan 3 v ja tyttö 5 kk. Unille meno ei tosiaan ole aina niin yksinkertaista, ja nukutan näitä paljon yksin sekä päiväunille että yöunille kun mies on töissä.

Samaan huoneeseen en voi heitä ottaa/laittaa, koska elävät vielä eri rytmiä ja häiritsevät sitten toisen nukahtamista. Ei onnistu siis edes niin että ottaisin molemmat kainaloon ja koittaisin itsekkin nukkua.

Poika on kyllä nukahtanut itsekseen ennen vauvan syntymää, mutta viime aikoina on aloittanut ulvonnan huoneessaan kun jätetään sinne. Tai sitten nousee ylös ja alkaa leikkimään siellä. Eli yksin jättäminenkään ei aina toimi.

Yleensä teen niin että katson kumpi väsyy ekana. Jos poika väsyy, syötän tytön, vaihdan vaipan ja laitan olkkariin katselemaan leluja ja lastenohjelmia. Sillä välin nukutan pojan huoneeseensa. Jos tyttö väsyy ekana, annan pojan katsoa tabletilta ohjelmia sillä aikaa kun nukutan tyttöä meidän makkarissa.

Yleensä toimii ok, välillä tietty on sitten hulivili-iltoja kun molemmat rääkyy ja äidiltä meinaa lähteä järki. :D

Joidenkin mielestä 1kk vauvakin on tarpeeksi iso nukahtaakseen itsenäisesti.

Katsos kun toiset kantavat oikeasti huolta lapsen turvallisuuden tunteesta. Haluavat panostaa siihen.
No voi hyvänen aika. Päättäkää jo, että olenko mä pumpulissakasvattaja, vai vastuuton äiti :D

Jouduin usein yksin hoitamaan iltatoimet kun lapset pienempiä. Jos se olis ollut kertaluonteista, niin olisin varmaan antanut vanhemman lapsen valvoa ja menty sitten yhdessä nukkumaan. Mutta kun se oli joka iltaista niin jotain piti keksiä. Monesti imetin vauvaa samassa huoneessa niin kauan että esikoinen nukahti. Siirrettiin myös sängyt samaan huoneeseen jossain vaiheessa. Kyllä se hankalaa oli aika usein. Vauva saattoi itkeä silloin kun esikoinen oli nukahtamassa. Uuden vauvan tuleminen oli myös esikoiselle aika rankka muutos aluksi, joten toisaalta en halunnut hänelle lisätä muutoksia tai pakottaa kasvamaan yhtäkkiä isoksi.

Aikanaan, kun tilanne suht sama, tein niin, että laitoin tissin suuhun nuoremmalle ja istuin vanhemman sängyn reunalla. Meillä siis esikoiselle riitti tuo, että olin samassa tilassa. Aika pian tein niin, että halien jälkeen sanoin, että äidin pitää mennä vielä pesemään vauva ja niin se vanhempi vaan nukahti itekseen. Kannattaa kokeilla joskus.

On kyllä korkee aika opetella itsekseen nukahtamista. Joku puhu lapsen turvallisuuden tunteen vaalimisesta kun jatkaa unirituaaleja loputtomiin. Musta se, kykeneekö lapsi luottavaisin ja hyvin mielin nukahtamaan itse, kertoo kaiken lapsen turvallisuuden tunteesta kotona. Nukkuminen itse on luontevaa ja turvallista kun olo on hyvä ja turvallinen. Jos ei onnistuta turvallisuuden tunnetta kehittämään ilman että pitää olla aina läsnä, on se väjän huono merkki.

On kyllä korkee aika opetella itsekseen nukahtamista. Joku puhu lapsen turvallisuuden tunteen vaalimisesta kun jatkaa unirituaaleja loputtomiin. Musta se, kykeneekö lapsi luottavaisin ja hyvin mielin nukahtamaan itse, kertoo kaiken lapsen turvallisuuden tunteesta kotona. Nukkuminen itse on luontevaa ja turvallista kun olo on hyvä ja turvallinen. Jos ei onnistuta turvallisuuden tunnetta kehittämään ilman että pitää olla aina läsnä, on se väjän huono merkki.

Niin totta, monet äidit tekee lapsillensa turvattoman olon kotiin pitämällä lapsia kainalossaan aamusta aamuun. Lapsi ei koe olevansa turvassa kuin mamman sylissä.

Yhteistyössä