Hyvät lomailevat vanhemmat!!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ypph"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="ypph";26454323]Niin oletko ajatellut MIKSI lapsi uhmaa kotona?
Mietippä omaa tilannettasi töissä. Joudut käyttäytyyn ja miettiin sanojasi ja muuta tekemistäsi työkavereita kohtaa. TTämä on aikuisellekin raskasta jos sattuu oleen ns. huonopäivä.
Miten tämä onnistuu lapselta joka opettelee vasta näitä asioita?

Lapsesi pääsi vihdoin oleen OMAN perheen kanssa jossa voi tunteitaan näyttää turvallisesti. Häneltä purkautui vuosien pahaolo ehkäpä tuona kyseisenä viikkona .
Miten te siihen reakoitte? lasta rankaistiin tunteistaan?

Miksi ette uskaltaneet kohdata lapsen tunteita ja tukea häntä?
Miten tilannetta todellisuudessa helpottaa hoitoon vieminen ja lapsen kokemien tunteiden pakeneminen ? Nuo tunteet ja niiden käsittely on tulevaisuudessa entistä hankalampaa jos sitä ei osa kolmivuotiaana.

Minusta on vanhempien vastuulla kohdata uhmaikäinen oikeasti kotonaan . Hoidossa ei välttämättä kovin ujo lapsi uskalla uhmata vaikka olisi tuttu ja turvallinen paikka. Uhma on huono tekosyy viedä lapsi hoitoon. Kotona liistetään kasvatusvastuusta ihan urakalla kun ei jakseta asettaa rajoja ja kestetä , että niitä välillä testataan rajustikin...[/QUOTE]

En nyt tiedä kenen kokemuksia tässä referoit???

Tottakai se uhma otettiin vastaan ja käsiteltiin juuri sillä hetkellä. Uhmaamisesta ei tule rangaistusta vaan siitä kun tekee väärin tai satuttaa tai hajottaa paikkoja. En tiedä mitään vuosia kestäneestä pahasta olosta??? Sinullako? En ymmärrä?

Lastahan ei siis viety kesken loman hoitoon vaan suunnitellusti kun lomaviikko loppui. Myöhemmin on pidempi pätkä lomaa ja silloin ollaan taas perheen kesken. En siis väittänytkään että vien lapsen loman aikana hoitoon vaan kyseenalaistin että oliko lapsella oikeasti kivaa lomallaan? Hoidossa tuntuu aina olevan kivaa. Joskus harvoin olen saanut viestiä että on ollut huono päivä mutta sekin on melkein aina ennustanut sairastumista.
Ja mitä ujouteen tulee niin lapsi ei todellakaan ole ujo, ainakaan vielä. Muutenkin päiväkoti tuntuu olevan hyvä paikka ja sinne mennään aina mielellään ja iloisena.

Kukaan täällä palstalla ei tietääkseni tunne meidän perhettä niin hyvin että osaisi sanoa mikä on oikein tai väärin joten tuollaiset kommentit jätän huomioimatta. Halusin vaan kyseenalaistaa että voisiko olla joku kultainen keskitie. Loman aikaan enemmän kotonaoloa joo, mutta mahdollisuus viedä myös sinne pk:hon jos kerta lapsi sinne kaipailee. Miten se voisi olla niin huono asia?

kyllä se kertoo paljon, lapsen parasta ei siinä ajatella tippaakaan, ainoastaan vanhempien persettä.
Onhan se kivaa olla levännyt vanhempi joo, mutta entäs levännyt lapsi? Joillekin niitä lapsia ei vain pitäisi syntyä.

Noh, minä en kerro ikinä lapselle, että tänään on äidillä vapaapäivä jos vien hänet hoitoon vapaapäivänäni. Teeskentelen meneväni töihin ja samoin teeskentelen myös hoitajalle. Eli siinä luulossa ovat kaikki.

Tosin itse vien lapsen hoitoon vapaapäivänäni korkeintaan 1-2 krt/kk enkä koe niistä huonoa omaatuntoa. Lapsi joutuu muutenkin olemaan aika vähän hoidossa johtuen minun ja mieheni vuorotyöstä ja siitä, että teen 80% työaikaa (eli työpäiviä on vähemmän/kk). Käytännössä lapsi on 2-3 krt/vko hoidossa ja enimmillään 8 tuntia, yleensä 7.

Otan siis suruttaa silloin tällöin jonkun arkivapaan itselleni vapaaksi ja käyn esim. kampaajalla. Lomalla lapsi on aina kotona enkä muutenkaan tunne yhtäkään perhettä joka veisin lapset lomilla hoitoon.

Kyse ei ollut silloin tällöin tapahtuvasta vaan ihan vakituisesta ilmiöstä! Jos on autistinen yms muita erityispiirteitä ei niit ävoi rinnastaa mitenkään siihen tilanteeseen mihin viittasin.

Ja uhmaikäisen äidille vastasin noin koska annoit viestissäsi ymmärtää, että lapsen on parempi hoidossa jopa lomallanne ja odotitte ihanaa helpotusta kun uhmaikäinen menee taas hoitoon.
Yksi plu syksi on yleensä kaksi ja tekstistäsi paistoi väsymys ja turhautuminen uhmaikäisen kanssa.
Halusin vain sanoa , ettei päiväkoti ole paikka joka auttaa uhmaikään.

Ja sinulle joka kerroit lastesi toivovan pääsevän päiväkotii? TOttakai näin on koska he eivät joudukaan viettämään siellä ympäripyöreitä päiviä. Jos he joutuisvat olemaan hoidossa oikeasti sen kymmenen tuntia ilman lomia vuoden aikana uskon tasan tarkkaan , että ääni muuttuisi kellossa.<Uutuus viehättää.

Äidille joka ei kerro vapaa päivistään KIITOS! On mielyttävämpää työskennellä tietämättä vanhempien riennoista lapsen kustannuksella. Pysyy kasvatuskumppanuus kunnossa ja ihan kaikkea meidän hoitajien ei tarvitse tietää jos kotona silti hommat sujuu.

Onhan näitä vanhempia juu. Päiväkodissa täytyi keväällä vääntää useammalle kuin yhdelle vanhemmalle tosi paksusta rautalangasta, että lapsikin tarvitsee LOMAA!!!! Jotkut vanhemmat olivat todellakin sitä mieltä, että tuovat lapsensa päikkyyn koko kesäksi vaikka itse olisivatkin lomalla, koska hehän toki tarvitsevat lomaa...lapsistaan...

[QUOTE="mamma";26454210]Onhan se niin että lapsen on hyvä olla vahempien kanssa mahdollisimman paljon...
Mutt mites sitten kun olimme viikon lomalla mökillä ja poika oli tossi uhmakas koko viikon ja sairastelikin vähän. Viikko oli melko raskas kaikille vaikka välillä oli kivaakin. Uhmakohtauksia oli useita päivässä ja iltapäivään mennessä oltiin kaikki jo melkolailla pinna kireenä, ihan odotti että koska tuo muksu nukahtaa että rauha laskeutuu.
Kun pääsi päiväkotiin maanantina rullasi iltakin todella mallikkaasti. Aamullakin kaikki sujui kuin tanssi. Ei mitää huutoa tai uhmaa.
Jäin ihmettelemään että oliko lapsella niin tylsää meidän kanssa mökillä että uhmaili sen takia? Päiväkotiin oikein kaipaili lomalla ja kysyi että koska mennään. Tuli itselle paha mieli kun tuntui että lapsi olisi mieluummin ollut päiväkosissa kuin meidän kanssa möksällä. Kaikki tekeminenkin tuntui turhauttavalta kun lapsi kokoajan kitisi ja huusi joka asiasta.

Että joskus tuntuu että lapsi olisi todella mieluummin siellä pk:ssa vaikka itse haluaisi tehdä yhdessä kaikkea kivaa.[/QUOTE]

Maailman surkein selitys hoitoon viennille...

[QUOTE="Jenis";26453921]Ja mä taas en edelleenkään tajua, mistä te näitä vanhempia löydätte jotka viittii herätä vapaa-aamuna ennen seiskaa vain tuodakseen lapsensa 10 tunniksi hoitoon :D Uskomaton homma, kun en ite oo koskaan nähnyt/kuullut yhdestäkään tällaisesta, ja palstalla nää on aivan jatkuva ilmiö.

Varmaan tommosiakin idootteja on, mutta ei niitä nyt ihan joka hoitopaikkaan voi montaa sattua.[/QUOTE]

Jokainen päivähoidossa työskentelevä tuntee henkilökohtaisesti VÄHINTÄÄN yhden tuollaisen perheen. Vähintään.
Vituttaa tollaset vätysvanhemmat, jotka puskee vauvoja maailmaan, mutta eivät ole tippaakaan kiinnostuneita heistä kun ihana liikkis vauva-aika on ohi.

[QUOTE="mamma";26454210]Onhan se niin että lapsen on hyvä olla vahempien kanssa mahdollisimman paljon...
Mutt mites sitten kun olimme viikon lomalla mökillä ja poika oli tossi uhmakas koko viikon ja sairastelikin vähän. Viikko oli melko raskas kaikille vaikka välillä oli kivaakin. Uhmakohtauksia oli useita päivässä ja iltapäivään mennessä oltiin kaikki jo melkolailla pinna kireenä, ihan odotti että koska tuo muksu nukahtaa että rauha laskeutuu.
Kun pääsi päiväkotiin maanantina rullasi iltakin todella mallikkaasti. Aamullakin kaikki sujui kuin tanssi. Ei mitää huutoa tai uhmaa.
Jäin ihmettelemään että oliko lapsella niin tylsää meidän kanssa mökillä että uhmaili sen takia? Päiväkotiin oikein kaipaili lomalla ja kysyi että koska mennään. Tuli itselle paha mieli kun tuntui että lapsi olisi mieluummin ollut päiväkosissa kuin meidän kanssa möksällä. Kaikki tekeminenkin tuntui turhauttavalta kun lapsi kokoajan kitisi ja huusi joka asiasta.

Että joskus tuntuu että lapsi olisi todella mieluummin siellä pk:ssa vaikka itse haluaisi tehdä yhdessä kaikkea kivaa.[/QUOTE]

Mihin sä muksusi sitten työnnät, kun se on murkku- ja teini-iässä? Ei meinaan ainakaan helpota tuo angsti ;) Mummonko kiusaksi vaiko tädin luokse Timbuktuun?

Joo, aina se lapsen kanssa olo ei ole helppoa ja ihanaa. Mutta tuo uhma kuuluu normaalin lapsen normaaliin kehitykseen ja kasvuun.

[QUOTE="mamma";26454210]

Nimenomaan se, jos vanhempi on epävarma ja pitää jatkuvasti takaporttia auki päiväkodin suuntaan, heijastuu lapseen negatiivisesti.

Vanhempi on vain yksinkertaisesti päätettävä, että lomapäivät ollaan yhdessä, haikailee lapsi päiväkotiin tai ei

Päiväkodeissa ei muuten arvosteta kovinkaan korkealle niitä vanhempia, jotka eivät viihdy lapsensa kanssa. Kesäkuukausina monet vanhemmat raahaavat vähintään kesäkuun aikana lapsensa hoitoon, vaikka itse olisivat vapaana koko kesän. Älytöntä.

Mun ja ex-miehen loman aikaan poika oli aina kotona, sama vapaapäivinä jos sellasia sattui olemaan. Samoin jos ex-miehellä oli vapaapäivä oli poika mahdollisimman paljon isän kanssa. Ei mulle tullu mieleenkään viedä hoitoon jos oltiin itse kotona :o

Tää on vähän OT, mutta sillon kun itse menin seitsemään töihin ja ex-mies kymmeneen, nii minä vein lapsen hoitoon, koska tää yx älvänä halus nukkua :D. Joten revin pojan joka aamu kuudelta ylös ja vein puoli seittemään hoitoon, että kerkesin itte seittemäksi työmaalle ja hain neljältä. Sama homma jos mies meni kahteentoista. Oli kuulemma hänen oikeus nukkua ja valmistautua rauhassa, joopa joo sanon minä. Mutta eipä mulla sillon ollu vaihtoehoja...

[QUOTE="heps";26457054]Mun ja ex-miehen loman aikaan poika oli aina kotona, sama vapaapäivinä jos sellasia sattui olemaan. Samoin jos ex-miehellä oli vapaapäivä oli poika mahdollisimman paljon isän kanssa. Ei mulle tullu mieleenkään viedä hoitoon jos oltiin itse kotona :o

Tää on vähän OT, mutta sillon kun itse menin seitsemään töihin ja ex-mies kymmeneen, nii minä vein lapsen hoitoon, koska tää yx älvänä halus nukkua :D. Joten revin pojan joka aamu kuudelta ylös ja vein puoli seittemään hoitoon, että kerkesin itte seittemäksi työmaalle ja hain neljältä. Sama homma jos mies meni kahteentoista. Oli kuulemma hänen oikeus nukkua ja valmistautua rauhassa, joopa joo sanon minä. Mutta eipä mulla sillon ollu vaihtoehoja...[/QUOTE]

Siksi varmaan ex??

[QUOTE="ypph";26453844]Sanoppa muuta. Vaikka kuinka olenkin hyvä ja turvallinen hoitaja on se asia silti niin, että äiti ja isä ne tärkeimmät on.
Olisi minustakin hienoa joskus olla ylimääräisellä vapaalla mutta hirvittää , ettei lapsella ole oikeutta olla kotona kun muulla perheellä on vapaata.[/QUOTE]

Joo no lapsen kuullen ei tarvitse puhua siitä mitä tekee.Mutta jokainen vanhempi tarvitsee aikaa myös yksin oloon. ja kaikilla ei oo niitä mummoja yms jotka ottas lasta hoitoon. uu tosi hirvittävää että vanhemmat tajuaa pitää huolta jaksamisestaan.

Tiedätkö mikä on outoa lapseni pph hoitaa melkein enemmän omia lapsen lapsiaan kuin meidän lastamme.

[QUOTE="Miu";26456522]Maailman surkein selitys hoitoon viennille...[/QUOTE]

Niin, ja siis edelleen vain mietteitä tässä heitän ilmaan. Lapsi on hoidossa vain silloin kun vanhemmat on töissä ja lomat ollaan kotona tai missä nyt sitten ikinä ollaankaan.
Mut kiva, pääsit sanomaan.

[QUOTE="pk:n täti";26456616]Mihin sä muksusi sitten työnnät, kun se on murkku- ja teini-iässä? Ei meinaan ainakaan helpota tuo angsti ;) Mummonko kiusaksi vaiko tädin luokse Timbuktuun?

Joo, aina se lapsen kanssa olo ei ole helppoa ja ihanaa. Mutta tuo uhma kuuluu normaalin lapsen normaaliin kehitykseen ja kasvuun.[/QUOTE]

Vielä kerran, olemme yhdessä kaikki lomat. Kyseenalaistin onko lapsella kivaa meidän kanssa. Silti en vie päiväkotiin kun ollaan lomalla vaikka kuinka lapsi sinne päiväkotiin kaipaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;26456812:
Nimenomaan se, jos vanhempi on epävarma ja pitää jatkuvasti takaporttia auki päiväkodin suuntaan, heijastuu lapseen negatiivisesti.

Vanhempi on vain yksinkertaisesti päätettävä, että lomapäivät ollaan yhdessä, haikailee lapsi päiväkotiin tai ei

Päiväkodeissa ei muuten arvosteta kovinkaan korkealle niitä vanhempia, jotka eivät viihdy lapsensa kanssa. Kesäkuukausina monet vanhemmat raahaavat vähintään kesäkuun aikana lapsensa hoitoon, vaikka itse olisivat vapaana koko kesän. Älytöntä.

Varmaan tuli jo selväksi että ollaan loman aikaan yhdessä...

[QUOTE="mamma";26458680]Vielä kerran, olemme yhdessä kaikki lomat. Kyseenalaistin onko lapsella kivaa meidän kanssa. Silti en vie päiväkotiin kun ollaan lomalla vaikka kuinka lapsi sinne päiväkotiin kaipaa.[/QUOTE]

Jos lapsen elämää katsotaan vain siltä kannalta onko kivaa... on asiat jo menossa pahasti pieleen.
Elämään kuuluu itkua surua naurua iloa ja kaikki nämä tunteet tulee hyväksyä ja käsitellä. Kateuskin on tunne jota on oikeus tuntea mutta se , että tekee kateudesta toiselle pahaa on jo väärin

Mutta vie lapsesi päiväkotiin , että sillä on kivaa kun kotona ei ole kivaa. Missä vaiheessa lapsen sietokyky pettymyksiin kasvaa?

Kyse ei alunperin ollut siitä miten sinä toimit vaan kyse oli vanhemmista jotka todealla vievät lapset lomallakin hoitoon...joka ikinen päivä...

[QUOTE="mamma";26458680]Vielä kerran, olemme yhdessä kaikki lomat. Kyseenalaistin onko lapsella kivaa meidän kanssa. Silti en vie päiväkotiin kun ollaan lomalla vaikka kuinka lapsi sinne päiväkotiin kaipaa.[/QUOTE]

Lapsi taitaa olla niin pienestä tottunut päiväkodin vilskeeseen, että ei osaa rauhoittua loman viettoon oman perheen kesken.

Surullista jos lapsella ei ole kivaa oman perheen kanssa ja muiden perheenjäsenten pinnat kiristyvät lapsen uhmailusta, joka on ihan normaalia ja ikäkauteen kuuluvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja tiedän;26456812:

Se piti vielä sanoman että kellä työssäkäyvällä on koko kesä vapaata?! Ei edes opettajilla vaikka pitkät kesälomat onkin. En ole opettaja eikä miehenikään. Haluamme lomailla yhdessä perheenä niin niitä lomaviikkoja on sitten 5 vuodessa. Joskus voimme ottaa talvilomat eri aikaan ja saada siitä sitten lapselle lisäviikko talvella lomaa. Joten kyllä se lapsi on tänäkin vuonna kesäkuun ja elokuun päiväkodissa, ei ole muuta mahdollisuutta kun töitä pitää tehdä. Palkattomia lomaviikkoja ei viitsi kovin usein pitää mutta niitäkin olemme pitäneet kun tuntuu että tarvii välillä levätä töistä ja viettää aikaa yhdessä.

Niinpä, tilanteita on monia..toki kurjalta tuntuu kuvailemasi tilanne, ja epäuskottavalta. Vaikealta edes uskoa että tälläisiä vanhempia olisi. Mutta uskon että tilanne se, että muita läheisiä ei ehkä olekaan, kuten isovanhempia jne. ja ehkä ei varaa lastenhoitajaan muuta kuin päivähoitoon ja onhan se päivähoito tuttu ja turvallinen. Yhteenkuuluvuttakin on helpompi tuntea jos itse jaksaa - työelämä saattaa kuluttaa aivan puhki ihmisen, kotielämäkin voi olla hakusessa, ihminen voi olla niin takakireä että ehkä se on tarpeen joillain. No enemmän arvostaisin sitä että ottaisi lapsen mukaan, ne hetket kiitää ohi... Helpompi jatkaa ikuista nuoruuttaan, mutta lapsia kannattaa ottaa mukaan paikkoihin, vaikka olisi hankalampaakin yhdessä. Meluisat lapset eivät joidenkin mielestä kuulu tavalliseen ruoka ravintolaan tai koko kaupunkikuvaan - mutta minusta kuuluvat tavalliseen elämään lapsetkin.

[QUOTE="liina";26458757]Niinpä, tilanteita on monia..toki kurjalta tuntuu kuvailemasi tilanne, ja epäuskottavalta. Vaikealta edes uskoa että tälläisiä vanhempia olisi. Mutta uskon että tilanne se, että muita läheisiä ei ehkä olekaan, kuten isovanhempia jne. ja ehkä ei varaa lastenhoitajaan muuta kuin päivähoitoon ja onhan se päivähoito tuttu ja turvallinen. Yhteenkuuluvuttakin on helpompi tuntea jos itse jaksaa - työelämä saattaa kuluttaa aivan puhki ihmisen, kotielämäkin voi olla hakusessa, ihminen voi olla niin takakireä että ehkä se on tarpeen joillain. No enemmän arvostaisin sitä että ottaisi lapsen mukaan, ne hetket kiitää ohi... Helpompi jatkaa ikuista nuoruuttaan, mutta lapsia kannattaa ottaa mukaan paikkoihin, vaikka olisi hankalampaakin yhdessä. Meluisat lapset eivät joidenkin mielestä kuulu tavalliseen ruoka ravintolaan tai koko kaupunkikuvaan - mutta minusta kuuluvat tavalliseen elämään lapsetkin.[/QUOTE]

Noh selvennän , että kyse ei ole siitä ettei lapsella ole muita hoitopaikkoja. Niitä on liikaakin.
Kyse on tasantarkkaan vanhemmasta joka ei halua olla lapsensa kanssa vaan oma hyvinvointi menee satanolla lapsen edelle.
Ja tämä vanhempi keljuilee suoraan minulle ja lapselleen. Mikä on yleistä!
Usein meuhkataan kun hoitaja sitä ja hoitaja tätä.
Missä vanhempien kohtuullisuus ja oikeudenmukaisuuden taju edes lastaan kohtaan?

[QUOTE="ypph";26458711]Jos lapsen elämää katsotaan vain siltä kannalta onko kivaa... on asiat jo menossa pahasti pieleen.
Elämään kuuluu itkua surua naurua iloa ja kaikki nämä tunteet tulee hyväksyä ja käsitellä. Kateuskin on tunne jota on oikeus tuntea mutta se , että tekee kateudesta toiselle pahaa on jo väärin

Mutta vie lapsesi päiväkotiin , että sillä on kivaa kun kotona ei ole kivaa. Missä vaiheessa lapsen sietokyky pettymyksiin kasvaa?

Kyse ei alunperin ollut siitä miten sinä toimit vaan kyse oli vanhemmista jotka todealla vievät lapset lomallakin hoitoon...joka ikinen päivä...[/QUOTE]

Oi voi!
En nyt tiedä taas että kenestä tässä on kyse, sinulla taitaa olla joku aivan tietty perhe mielessä koska tuo ei sovi meidän perheeseen lainkaan.
Tottakai kaikki otetaan vastaan mitä lapsi ikinä keksii tuntea ja käsitellään. En tiedä mistä tuon kateuden tähän keksit.
Lapsi kokee pettymyksiä voisin sanoa joka päivä kotonakin vaikka olisi päiväkodissa. Välillä suuria ja välillä pieniä ja oppii kokoajan lisää. En nyt varmaan oikein tiedä mihin pyrit?
Olisiko taas niin että kaikkien lasten pitäisi olla kotihoidossa kouluikään saakka ja kaikki vanhemmat jotka vievät päiväkotiin alle kouluikäisen on laiska kun ei hoida kotona vaan karkaa töihin tienaamaan?
Olen sitä mieltä että lapsen uhmailu olis erilaista jos aina itse olisin kohtaamassa sen uhman. Olisi paljon johdonmukaisempaa kun sama ihminen aina asettaisi samat rajat. Se nyt ei vaan ole mahdollista. Päiväkodissa on eri rajat ja uskon että siellä pääsee lapsikin helpommalla kun ei joka asiaan ihan ymmärrettävistä syistä ehdi puuttumaan. Tämä onkin ehkä se syy miksi lapsi niin viihtyy siellä pk:ssa. Se että joka asia aina käsitellään eikä yksikään kohtaus mene niin että äiti antaa periksi, onkin raskaampaa lapselle kuin se että välillä pääsee kuin koira veräjästä. Lapset oppii nämä asiat niin nopeasti. Mutta kavereita on tietty myös pk:ssa ja ihan selvästi niitäkin on ikävä, ja onhan siellä niitä leluja mitä ei kotona ole ja tädit osaa paljon paremmin kaikki lorut ja laulut...

Mutt juu, en siis ole niitä vanhempia joka vie lapsen hoitoon kun olen lomalla. Kaupassa saatan kyllä käydä ennekuin menen lapsen hakemaan koska silloin päästään nopeammin kotiin syömään. Tämäkin on varmaan ihan nou, nou! X/

Kun nyt kerran aloitin niin sanon aloittajalle vielä senkin että en todellakaan kerro pk-henkilökunnalle omista menoistani. Ei ne kuulu heille ollenkaan. Jos joskus olen syystä tai toisesta saanut ½ päivän vapaata töistä ja kulutan sen vaikka ostoskeskuksessa niin en todellakaan mainosta sitä sitten pk-ssa että jäipähän vähän lyhyeksi tuo shoppailukierros kun piti lapsi tulla hakemaan :[
Pk:n kanssa tehdystä sopimiksesta pidetään kiinni eikä siinä sen kummempaa.
Keskustelun aiheet henkilökunnan kanssa koskee aina lasta, ei minun yksitysiasiat.

[QUOTE="mamma";26458837]Oi voi!
En nyt tiedä taas että kenestä tässä on kyse, sinulla taitaa olla joku aivan tietty perhe mielessä koska tuo ei sovi meidän perheeseen lainkaan.
Tottakai kaikki otetaan vastaan mitä lapsi ikinä keksii tuntea ja käsitellään. En tiedä mistä tuon kateuden tähän keksit.
Lapsi kokee pettymyksiä voisin sanoa joka päivä kotonakin vaikka olisi päiväkodissa. Välillä suuria ja välillä pieniä ja oppii kokoajan lisää. En nyt varmaan oikein tiedä mihin pyrit?
Olisiko taas niin että kaikkien lasten pitäisi olla kotihoidossa kouluikään saakka ja kaikki vanhemmat jotka vievät päiväkotiin alle kouluikäisen on laiska kun ei hoida kotona vaan karkaa töihin tienaamaan?
Olen sitä mieltä että lapsen uhmailu olis erilaista jos aina itse olisin kohtaamassa sen uhman. Olisi paljon johdonmukaisempaa kun sama ihminen aina asettaisi samat rajat. Se nyt ei vaan ole mahdollista. Päiväkodissa on eri rajat ja uskon että siellä pääsee lapsikin helpommalla kun ei joka asiaan ihan ymmärrettävistä syistä ehdi puuttumaan. Tämä onkin ehkä se syy miksi lapsi niin viihtyy siellä pk:ssa. Se että joka asia aina käsitellään eikä yksikään kohtaus mene niin että äiti antaa periksi, onkin raskaampaa lapselle kuin se että välillä pääsee kuin koira veräjästä. Lapset oppii nämä asiat niin nopeasti. Mutta kavereita on tietty myös pk:ssa ja ihan selvästi niitäkin on ikävä, ja onhan siellä niitä leluja mitä ei kotona ole ja tädit osaa paljon paremmin kaikki lorut ja laulut...

Mutt juu, en siis ole niitä vanhempia joka vie lapsen hoitoon kun olen lomalla. Kaupassa saatan kyllä käydä ennekuin menen lapsen hakemaan koska silloin päästään nopeammin kotiin syömään. Tämäkin on varmaan ihan nou, nou! X/[/QUOTE]

Noh sinä halusit tuoda oman perheesi tilanteen tähän ketjuun esiin vaikka et ole edes siinä tilanteessa mistä keskustellaan juuri tässä ketjussa.
Toit asian esille niin , että annoit ymmärtää asian olevan juuri niin ettei lapselle ole hyvä olla kotona uhaman takia.

KATEUS oli esimerkki tunteista. Suomalaiseen kulttuuriin hyvin istuva tunne mutta hyvin hävettävää sanoa niin tuntevansa. Toin tämän esille koska kyseinen tunne on minusta tunne siinä missä muutkin tunteet.

Kiitoksia luottamuskesta , että me päivähoidon henkiläkunta osaamme tehtävämme ja lapella on hyvä olla.
Toivoisin silti useilta vanhemmilta yhteistykykyä eikä oman vastuun unohtamista kasvatustehtävässä.

Pilkkaavasti kirjoittamasi asia kaupassa käymisestä ennen hoidosta hakemista nou, nou asiana, kuvastaa kypsymättömyyttä käsitellä asioista muuten kuin oman toimintapasi kautta.
Edelleen kyse on vanhemmista jotka tuovat lapsen hoitoon omalla lomalla ( isä kesäkuun ja äiti heinäkuun lomalla) jotta saavat vain olla lapsesta erossa.

Kyse ei ole pelkästään yksittäisestä perheestä vaan laajemmasta ilmiöstä joka tulee vaikuttamaan tulevaisuudessa ihmisten kykyyn tuntea luonnollista kiintymystä edes omaa perhettään kohtaan.

Lapsi on vietävä hoitoon kun menee töihin. Toiset tekevät sen kun äitiysloma loppuu toiset kun lapsi on kolmen ikäinen.
Tämä on valitettava pakko meidän yhteiskunnassa. Arvostan kotiäitejä ja arvostan äitejä jotka ovat työssä. Mutta arvostan työssäkäyviä itejä enemmän silloin kun suhde lapseen on kunnossa, oikeasti.

[QUOTE="vieras";26458740

Surullista jos lapsella ei ole kivaa oman perheen kanssa ja muiden perheenjäsenten pinnat kiristyvät lapsen uhmailusta, joka on ihan normaalia ja ikäkauteen kuuluvaa.[/QUOTE]

Se on surullista jos lapsella ei ole kivaa oman perheen kanssa MUTTA se on kyllä ihan normaalia jos muilla perheenjäsenillä pinna kiristyy kovasti ja jatkuvasti uhmaavan lapsen kanssa. Oli se uhmaaminen kuinka normaalia ja ikäkauteen kuuluvaa tahansa.

Meni vähän ohi aiheen mutta pakko oli kommentoida tätä.

Yhteistyössä