Ihan hyvä kirjoitus koskien kauppojen sunnuntaiaukioloja ja niistä valittajia....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on ihan jees näin joulun alla, että kaupat ovat auki sunnuntaisinkin. Itsekin kun on vuorotyössä, ei välttämättä kerkeä arkena ostoksille. Mutta eipä niiden yhdeksään tarvi auki olla, vähempikin riittää.
Enkä ymmärrä, miks tästä on niin kova haloo noussut. Eikö kuitenkin sunnuntaityöstä makseta ihan kunnon korvaukset (vai miten ne menee kaupan alalla?)

Minäkin kaupassa työssä ja juu ei ne sunnuntait niin kovia myyntejä tuota, ainakaan meillä. Ja juu onhan sitä vuorotyötä aina tehty mutta onko tämä nyt tarpeellista? Siis lisää kaupan täteille vuorotyötä koska paperityöläiset ja hoitajatkin jo niin tekevät? Ei mielestäni tarpeeksi hyviä perusteluja kuin ei myöskään se ettei viikolla ehdi. Ja riittävätkö hoitopaikat kuin myös yleisten kulkuneuvojen aikataulut? Meillä oli ainakin jo nyt vaikeuksia saada lapsi uuteen hoitopaikkaan ja jos alkaisin tekeen sunnuntaisin töitä niin sitten hoitopaikka vaihtuisi taas.Taatusti myös hinnat nousevat joten asiassa on monta puolta joita tulisi miettiä tarkkaan eikä vain sitä että nyt ehtii shoppaileen rauhassa. Mitäs jos sunnuntaisin kävijät maksaisivat noista kuluista osan niin ehkäpä työläisetkin saisivat pitää lisänsä koska kohat lisät nyppäistään pois koska jostain ne kulutkin on otettava! Ja ruuan hinta pitäisi pysyä alhaalla!!

Minä odotan kuin kuuta nousevaa vapaita sunnuntai aukioloaikoja. Olen sopinut työnantajan kanssa, että teen vain sunnuntaita äitiyslomalla. Ja jos lakiesitys menee läpi, pääsen töihin jo paljon aikaisemmin, kuin olin laskenut. Minulle tuo sunnuntaisin saatava palkka on suuri, menen mielelläni töihin, koska työ kassapatterissa on äärettömän yksinkertaista (ei kauhean montaa nappulaa), mutta haasteellista ja vaihtelevaa (esim. kaikki "ei-niin-päivänpaiste-asiakkaat"). Ja jos rupeaa ahistamaan, voi aina mennä pullohuoneeseen "piiloon" ihmisiä ja paiskomaan likaisia pulloja. Ja sama palkka juoksee.

Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja matilda06:
Niin, ne paperimiehet ja poliisit ja lehdenjakajat ja sairaanhoitajat jne. on tienneet jo hommaan ruvetessaan, mitä se on.

Tämän päivän myyjä on jo varautunut kesä-, ja joulusunnuntaihin, mutta nyt pitäisi sitten vetää läpi vuoden.
Ja kyllä, se määrä, mikä kaupan alan työntekijöitä Suomesta löytyy, niin on se aikamoinen lisäkustannus esim. päivähoitoa ajatellen, jos niitä vuoropäiväkoteja pitääkin yhtäkkiä löytyä melkoiselle lapsimäärälle...

Muoks. Ja ei, mä en ole ollut enää vuosiin kaupassa töissä.

niin, työnkuva voi muuttua työssä ollessakin, muillakin työpaikoilla. Esim. päivätyö voi muuttua vuorotyöksi..

minustakin kirjotus on hyvä vaikka minun takia ei vaan kauppojen tarvis olla sunnuntaisin auki, 6 päivänä viikossa ehtii kyllä kauppa-asiat hoitaa.

Voi muuttua, mutta niistä yleensä pystyy neuvottelemaan.

Olisi ainakin otettava ensin selvää, kuinka paljon tuollainen muutos lisäisi mm. jo sen mainitun päivähoidon tarvetta jne.
Se, että jossain firmassa muutetaan yksittäisen tai muutaman henkilön työvuoroja, on mittakaavaltaan hiukan eri asia, kuin tämä.

jaa, eipä sitä esim. kunnalla isommin neuvotella kun lähteä saa jos ei nappaa. En silti kiellä eikö tämä olisi suurempi asia.
Päivähoidon lisääminenkään ei olisi ihan kaikkien kannalta huono juttu. Joo, tiedän että tulee kustannuksia jne. mutta siinä olisi myös sauma työpaikkaan monelle työttömälle päivä/lähihoitajalle.

Itsekin olen ollut kaupassa töissä ja sunnuntait oli kyllä hiljasia päiviä. Kuten sanottu niin mulle on se ja sama ovatko vai eivätkö oo auki sunnuntaisin.

Nyt on unohtunut keskustelusta yksi tärkeä asia: tuotto. Ei ole vain kyse siitä, mitä ihmiset=maksavat asiakaat haluavat, myös kauppiaita olisi mietittävä. Sillä palkkansa liikkeen pitäjä saa myynnistä, kulujen jälkeen, ja onkin laskettava erittäin tarkkaan missä kohtaa sunnuntaisin liikettä auki pitämmällä saadaan riittävästi tuottoa, että toiminta kannattaa. Tässä kohtaa huomaa aika äkkiä, että pienet liikkeet eivät tähän pysty millään, kulut ovat liian suuret myyntiin nähden. Tarkoittaneeko tämä sitten toteutuessaan, että pienet liikkeet joutuvat lopettamaan? Todennäköisesti. Ja nyt puhutaan muustakin kin ruokakaupoista.

Miehelläni pieni liikeyritys, ja emme todellakaan voi pitää liikettä auki sunnuntaisin, muutoin kuin olemalla itse töissä. Mihin laitan lapsemme sunnuntaisinkin hoitoon, kun nytkään ei vapaita ole yhtään? Meillä tätä asiaa on jo nyt mietitty todella pitkään, todennäköisesti emme tule olemaan snnuntaisin auki, ei taloudellisesti kannata. Eikä tämä ole vain yhden pienemmän liikkeen ongelma.

Ja nyt mietin asiaa tiskin toiselta puolelta, yhdestä näkökulmasta. On monia mitakin syitä, miksi vastutsan kauppojen aukioloaikojen vapauttamista, mutta silloin kun asiakkaiden omat itsekeskeiset tarpeet ajavat asiaa eteenpäin jää monesti asian katsominen vain yhteen näkökulmaan, ja se näkökulma on vain oma hyöty. Tässä sunnuntain aukioloajoista ei jää meille mitään muuta kuin tappiota, mutta sen lisäksi myös perheemme kärsii, kuluja tulee kaupungille hoitopaikkojen muodossa jne jne.

Niin, ne paperimiehet ja poliisit ja lehdenjakajat ja sairaanhoitajat jne. on tienneet jo hommaan ruvetessaan, mitä se on.

Tämän päivän myyjä on jo varautunut kesä-, ja joulusunnuntaihin, mutta nyt pitäisi sitten vetää läpi vuoden.
Ja kyllä, se määrä, mikä kaupan alan työntekijöitä Suomesta löytyy, niin on se aikamoinen lisäkustannus esim. päivähoitoa ajatellen, jos niitä vuoropäiväkoteja pitääkin yhtäkkiä löytyä melkoiselle lapsimäärälle...

Muoks. Ja ei, mä en ole ollut enää vuosiin kaupassa töissä.

ei ne nyt voi kyllä siitä kitistä että tulee sunnuntai vuoro. minunkin työpaikka on tuossa kivenheiton päässä ja kuinkas ollakkaan tehdas lopetetaan ja matkaa tulee noin 30km per suunta joka päivä töihin kun uusi tehdas valmistuu. jopa vuorotyöllä on uhkailtu joten taitaa itekkin joutua viemään vuorohoitoon. mutta eipä siitä kukaan ole meteliä pitänyt ja jos ei nappaa niin eipä auta muu kun ottaa lopputili!

Yhteistyössä