Ihan järjetöntä tää lapsen vienti päiväkotiin, kun itse olen vauvan kanssa kotona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärtynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Koko virikehoito oikeuden saisi poistaa! Miten voi olla ihanteellista se että lapsi on päiväkodissa ja äiti toisen kanssa kotona. Lpasi voi vaikuttaa siltä että viihtyy hoidossa, koska lapsi sopeutuu.
Se ei kyllä ole kuitenkaan lapsen parasta vaan äidin parasta ja sitä on ihan turha puolustella.

[QUOTE="hmmm";24530429]Koko virikehoito oikeuden saisi poistaa! Miten voi olla ihanteellista se että lapsi on päiväkodissa ja äiti toisen kanssa kotona. Lpasi voi vaikuttaa siltä että viihtyy hoidossa, koska lapsi sopeutuu.
Se ei kyllä ole kuitenkaan lapsen parasta vaan äidin parasta ja sitä on ihan turha puolustella.[/QUOTE]

Tässä ketjussa ei olla puhuttu virikehoidosta, vaan kuntouttavasta ;)

Meillä on kuntouttavassa esikoinen, olen vauvan kanssa kotona. Ei ole joka päivä hoidossa, vaan parina kolmena päivänä viikossa. Esikoinen on oppinut puhumaan todella hyvin, samoin osaa myös nyt toimia toisten lasten kanssa ja leikkiä. Aikaisemmin oli tosi taitamaton ja väkivaltainenkin, jos tuli erimielisyyttä.

[QUOTE="vieras";24530825]Tässä ketjussa ei olla puhuttu virikehoidosta, vaan kuntouttavasta ;)

Meillä on kuntouttavassa esikoinen, olen vauvan kanssa kotona. Ei ole joka päivä hoidossa, vaan parina kolmena päivänä viikossa. Esikoinen on oppinut puhumaan todella hyvin, samoin osaa myös nyt toimia toisten lasten kanssa ja leikkiä. Aikaisemmin oli tosi taitamaton ja väkivaltainenkin, jos tuli erimielisyyttä.[/QUOTE]

Sä et luultavasti lukenut sitten koko ketjua, koska kyllä täällä puhuttiin myös virikehoidosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;24529653:
Lapsellani on luontainen rytmi (menee myöhään eli ysin kympin maissa nukkumaan) ja nukkuu mielellään aamulla pitkään.

Miten ajattelitte menetellä luontaisen rytmin kanssa, kun lapsi aloittaa koulun? Opetat kotona?

Itse olen todella aamuntorkku ja patalaiska ja teki tiukkaa pistää meidän erityislapsi kuntouttavaan hoitoon aamuisin, kun pienempi sisarus oli valvottanut yöllä. Eskarin alettua aikataulut vaan aikaistui, herätän lapsen nykyisin 7.15.-7-20 aikaan. Mutta toisaalta ajattelen niin, että se kuntouttava hoito on tuonut meille hyvää päivärytmiä. Niitä aikaisia aamuja kun on jatkossakin tiedossa, ja kyllähän muutkin perheet joutuvat sinnittelemään aikaisten aikataulujen kanssa koulun ja työn takia.

Toiset lapset on parhaimpia opettamaan puhumista, leikkitilanteessa on välillä pakko saada asiansa toiselle selostettua. :) Ei välttämättä teidän lapsella, mutta monilla erityislapsilla on oppimisen kannalta tärkeimpiä ja herkimpiä just ne vuodet ennen kouluikää, joitakin opittavia asioita on vaikeaa kuroa myöhemmin kiinni. Oman lapsen (joka on jo vaikeampi "tapaus" eli kehitysvammainen) kohdalla puhuttiin vielä siitä ryhmään sopeutumisestakin: sellaiset erityislapset jotka ovat vaan saaneet olla kotona, ovat kuulemma hankalampia koulussa ja myöhemmin kaikissa kuntoutuspaikoissa.

Olisiko mahdollista, että lapsesi olisi vaikka yhtenä päivänä iltapäivään (klo 15-16) asti hoidossa, ja kävisi vaan neljänä päivänä? Me ainakin saatiin aika kivasti vaikuttaa meidän muksun aikatauluihin päivähoidossa.

[QUOTE="huh";24529445]En ymmärrä alkuunkaan. Kyseessä on SINUN lapsi, ei asiantuntioiden. Miksi et aluksi kokeile vaikka 3 päivää viikossa? Vai sanoivatko kaikki tietävät asiantuntijat, että vain 5 päivää viikossa auttaa?[/QUOTE]

Meille ainakin suoraan sanottiin, että sinne erityispaikkaan ei kannata vain kolmeksi tunniksi viedä ja mahdollisimman säännöllistä pitäisi olla. Juuri rutiinien takia, niin oman kuin muidenkin ryhmän lapsien takia. Täällä ainakin tulokkaita olisi enemmän kuin paikkoja on tarjolla, turha tyhjäkäyttää sitä kalllista paikkaa, jos asiaan erikoistuneet hoitajat ja oma elto.

Minä ainakin suosittelen tuollaista erikoispaikkaa ja ap:lle neuvon hankkimaan uudet rutiinit perheeseen, jotta heräämiset eivät olisi niin hankalia. Täytyy sanoa, että välillä ne kuljetukset pännivät, koska tuo erityispaikka oli kauempana, parhaimmillaan kuskasin lapsia kahteen eri paikkaan ja hain, mutta silti saadut hyödyt olivat enemmän kuin nuo haitat.

Mä luin vain aloituksen.. Olen itse kotona vuoden ikäisen kanssa ja vien 5-vuotiaan päivittäin päiväkotiin. Ei ole hankalaa ja vaikka olisikin,niin sen korvaa sit pojan onnellinen hymy ja kertomukset siitä mitä kaikkea mukavaa taas touhusi kavereiden kanssa. Vaikka mä tekisin ja yrittäisin mitä,niin silti mä en voi korvata samanikäisiä kavereita enkä venyä keksimään virikkeitä samassa mittakaavassa kuin mitä päiväkodissa on mahdollista.

[QUOTE="hmmm";24530429]Koko virikehoito oikeuden saisi poistaa! Miten voi olla ihanteellista se että lapsi on päiväkodissa ja äiti toisen kanssa kotona. Lpasi voi vaikuttaa siltä että viihtyy hoidossa, koska lapsi sopeutuu.
Se ei kyllä ole kuitenkaan lapsen parasta vaan äidin parasta ja sitä on ihan turha puolustella.[/QUOTE]

Riippuu varmasti paljon lapsen iästä ja mahdollisuuksista sosiaaliseen kanssakäymiseen kotioloissa. En minäkään ymmärrä minkään kaksivuotiaan virikehoitoa,mutta joku viisivuotias on jo mielestäni hieman eri asia.

Myös lapsen persoonallisuus olisi hyvä ottaa huomioon tämmöisiä päätöksiä tehdessä. Joku pieni ihminen voi olla täysin tyytyväinen kun saa leikkiä itsekseen hiljaisuudessa ja seuraksi riittää äiti. Toiset itkevät iltaisin kun ei ole kavereita eikä tekemistä.

Sain omalle viisivuotiaalle pojalleni päiväkotipaikan neuvolan,perheneuvolan ja lastenpsykiatrin suosituksilla. Diagnoosi: Tylsistyminen.

Ei lasta voida puheenviivästymän takia määrätä "pakkohoitoon" viideksi päiväksi viikossa.

Perhe saa itse ratkaista mikä heidän tapauksessaan on se paras vaihtoehto. Miksei vanhempi voi itse panostaa puheen kehittämiseen ja käyttää puheterapeutilla lisäksi. Puheterapeutti on asiantuntija, jollaisia ei ihan helposti päiväkodista löydy.

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;24529427:
Lapsella on viivästynyt puheenkehitys ja siksi tuo eritysipäivähoitolausunto. Asiantuntijoitten mukaan päiväkodissa oppii paremmin puhumaan. On nyt erityisryhmässä, jossa mm. tukiviittomat käytössä (tosin meillä ne ollut aiemminkin) ja muutenkin erityistä tukea. Muuta viivästymää ei lapsellani ole, ainakaan todettu.

Ja juu, toki tiedän että pakko ei ole viedä, mutta tuntuisi tyhmältä sanoa viikon jälkeen, ettei lapsi enää tule tänne, kun se on vanhemmista niin raskasta ;) Lapsen parastahan tässä ajatellaan varmasti, mutta en tiedä onko se välttämättä lapsenkaan etu jos haluaisi mieluummin olla kotona. ap

Kuulostaa siltä, että lapsen parhaaksi on olla ryhmässä, jossa pyritään kirimään viivästynyt puheenkehitys ikäistensä tasolle ennen kouluikää. Jäähän teille 21,5 tuntia vuorokaudessa silti aikaa olla kotona. :) En minäkään ymmärrä virikehoidon ideaa, mutta teidän tapauksessa päiväkoti on varmasti hyvä ratkaisu.

Ei lasta voida puheenviivästymän takia määrätä "pakkohoitoon" viideksi päiväksi viikossa.

Perhe saa itse ratkaista mikä heidän tapauksessaan on se paras vaihtoehto. Miksei vanhempi voi itse panostaa puheen kehittämiseen ja käyttää puheterapeutilla lisäksi. Puheterapeutti on asiantuntija, jollaisia ei ihan helposti päiväkodista löydy.

:laugh: :laugh: :laugh:

Arvaa vaan kuinka paljon on panostettu kotona, kuinka paljon on tehty päivittäisiä puheharjoituksia viikottaisen (parhaimmillaan 2x viikossa) puheterapian lisäksi. Lisäksi on opeteltu tukiviittomia niin kursseilla kuin kotiopetuksessakin. Tuo kuntouttava päivähoito erityisryhmässä on osa kuntoutusta tuon puheterapian lisäksi. Puheterapeutti on myös yhteydessä päiväkotiin ja kehittävät yhdessä vielä ryhmälle yhdessä sopivia juttuja, joka tukisi lapsen kehitystä. Ryhmän oma elto vetää puheongelmaisille omia puhetta kehittäviä juttuja yms.

[QUOTE="vieras";24532122]:laugh: :laugh: :laugh:

Arvaa vaan kuinka paljon on panostettu kotona, kuinka paljon on tehty päivittäisiä puheharjoituksia viikottaisen (parhaimmillaan 2x viikossa) puheterapian lisäksi. Lisäksi on opeteltu tukiviittomia niin kursseilla kuin kotiopetuksessakin. Tuo kuntouttava päivähoito erityisryhmässä on osa kuntoutusta tuon puheterapian lisäksi. Puheterapeutti on myös yhteydessä päiväkotiin ja kehittävät yhdessä vielä ryhmälle yhdessä sopivia juttuja, joka tukisi lapsen kehitystä. Ryhmän oma elto vetää puheongelmaisille omia puhetta kehittäviä juttuja yms.[/QUOTE]

Niin, sinä taidat olla tyytyväinen teidän ratkaisuihinne, mutta aloittaja ei. Miksi yrität väittää että heidän perheessään ei voida tehdä eri tavalla? Et ole kuitenkaan aloittajan lapsen puheenviivästymisen tasosta perillä. Voi olla aivan hyvin hoidettavissa lievemmillä keinoilla kuin teillä.

eli, et viitti herätä niin aikaisin. Mites sitten, kun työt kutsuu? Vai etkö viitsi herätä. Varmaan olis ihan parempi jo totutella yhteiskunnan rytmiin, niin ei tuntus noin pahalta herätä aamulla "aikaisin".

Yhteistyössä