Ihan järjetöntä tää lapsen vienti päiväkotiin, kun itse olen vauvan kanssa kotona.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ärtynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nyt sun pitää asennoitua, ei jumalauta. Jos se lapsen hoitoon vieminen ja erossa oleminen tuntuu vaikealta niin sitten sinä VOIT ja SAAT ottaa lapsen pois hoidosta! Jos siis ajattelet mielummin itseäsi ja elmänne helppoutta.
Jos taas ajattelet lapsen parasta niin kuntouttavahoito on hänelle se paras mahdollinen tapa kehittyä puheen kannalta. Montako tuntia lapsi siellä on? Hän varmasti saa siellä tukea kehitykseen.
Meillä on kaksivuotias lapsi kuntouttavassa hoidossa. Ollut puolivuotta nyt 6h joka päivä ja minä olen YKSIN kotona. Alkuun ekat viikot tuntu julmalta, ikävöin, itkin... Mutta sain tsempattua itseni kokoon koska lapsen parhaasta on kyse. Lapsemme on lievästi kehitysvammainen ja on kehittynyt puolen vuoden aikana hurjasti!! Muiden lasten malli auttaa todella paljon, ja puolenvuoden päästä hoito lopetetaan, ellen sitten minä saa töitä ja lapsi jatkaisi hoidossa minun töiden mukaan.

Mun lapset 4v ja 2v7kk ovat päivähoidossa ma ja ti ja itse olen kotona. Odotan kolmatta viikolla 29+1
En olisi itse laittanut mutta kun annettiin paikka niin pakkohan heidät oli viedä.
Kun on alkanut oikein ajattelemaan niin lapsille se varmasti on mukavaa kun saavat toisista lapsista seuraa ja ei tarvi äidin kans olla kotona.

Meillä tavallinen 2-vuotias oppi viikossa puhumaan päikyn aloitettuaan, joten allekirjoitan kyllä väitteen puheen edistymisestä lapsiryhmässä. Meillä ei tosin ollut virikehoito kysymyksessä.

Voisiko aamiaisen syödä kotona? Etkö ole lasta hakiessa saanut mitään käsitystä siitä kuinka viihtyy?

Varmasti lapselle ois parasta olla päiväkodissa, jotta puhe alkaa sujumaan ja on sitten muiden kanssa samalla viivalla eskarissa ja kouluun lähtiessä. Mutta voisi sitä teidän arkea helpottaa juuri esim.viemälllä lapsi pk:hon aamupalan jälkeen ainakin aluksi. Itse veisin lapsen mielluummin 3kertaa viikossa koko päiväksi ja saisin sit itsekin levätä ja olla rauhassa vauvan kanssa.

Kyllä mulle moni on valittanut että esikoisen/vanhempien lapsien vieminen joka päivä kerhoon esim.9-11 on paljon rankempaa kuin olla kotona. Mutta toisaalta tekee hyvää yli kolmevuotiaalle nähdä vähän muitakin lapsia ja aikuisia.

Sä ajattelet nyt liikaa itseäsi. Muuttakaa perheen rytmiä siten, että onnistuu se vienti kahdeksaksi.

Ei se ole noin helppoa... Kaikille ei käy sama vuorokausirytmi, ei, vaikka kirveellä ajastettaisiin. :D Ja jos äiti ei ajattele itseään ja omaa jaksamistaan, kuinka hän voisi huolehtia lasten jaksamisesta?

Tuntematta ap:n tapausta tarkemmin, oma mielikuvani on, että turhankin helpolla yritetään syyllistää vanhempia ja syöttää lapset yhteiskunnan rattaisiin muokattaviksi samaan muottiin. Toki joskus on perusteltua antaa lapselle enemmän esim. juuri puhumisen mallia, kuin kotona luontevasti tulisi.

Itse ymmärrän lapsen hoitoon viemisen äidin ollessa kotona kun kyse on kuntouttavastahoidosta. Sanakin sen kertoo, että lapsen parasta siinä ajatellaan että hän kehittyisi mahdollisimman hyvin ja kirisi muita kiinni. Jos ap:n lapsi olisi nyt kotona puheenviivästymänsä kanssa niin voisi mennä kauankin kunnes hän olisi sillä saralla muiden tasolla. Jos kerta siis on annettu erityislausunto asiaan. Nyt ap valitus pois, muutatte pikkuhiljaa rytmiä aikasemmaksi nukkumaan menon suhteen niin ne aamut ei tunnu raskailta. Kuka on sanonut, että elämän tulisi olla aina helppoa?

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;24529427:
Lapsella on viivästynyt puheenkehitys ja siksi tuo eritysipäivähoitolausunto. Asiantuntijoitten mukaan päiväkodissa oppii paremmin puhumaan. On nyt erityisryhmässä, jossa mm. tukiviittomat käytössä (tosin meillä ne ollut aiemminkin) ja muutenkin erityistä tukea. Muuta viivästymää ei lapsellani ole, ainakaan todettu.

Ja juu, toki tiedän että pakko ei ole viedä, mutta tuntuisi tyhmältä sanoa viikon jälkeen, ettei lapsi enää tule tänne, kun se on vanhemmista niin raskasta ;) Lapsen parastahan tässä ajatellaan varmasti, mutta en tiedä onko se välttämättä lapsenkaan etu jos haluaisi mieluummin olla kotona. ap

suosittelen,että sitkeästi vaan kuljetat..meidän lapsella oli kans puheenviivästymää ja autto huomattavasti! ja itse en oes kans jaksanut ravata..vaan niin sekin sitten palkittiin,kun edistystä tapahtu.

Itse ymmärrän lapsen hoitoon viemisen äidin ollessa kotona kun kyse on kuntouttavastahoidosta. Sanakin sen kertoo, että lapsen parasta siinä ajatellaan että hän kehittyisi mahdollisimman hyvin ja kirisi muita kiinni. Jos ap:n lapsi olisi nyt kotona puheenviivästymänsä kanssa niin voisi mennä kauankin kunnes hän olisi sillä saralla muiden tasolla. Jos kerta siis on annettu erityislausunto asiaan. Nyt ap valitus pois, muutatte pikkuhiljaa rytmiä aikasemmaksi nukkumaan menon suhteen niin ne aamut ei tunnu raskailta. Kuka on sanonut, että elämän tulisi olla aina helppoa?

No eipä sen tarvitsisi olla hankalaakaan koko ajan... ;)

Hyvää tarkoittavia ohjeita on tullut vaikka millä mitalla, mutta eiköhän ap itse ole oman elämänsä paras asiantuntija. Toivottavasti hän saa keräiltyä tästä itselleen toimivimmat vinkit.

ap tässä taas, kiitos monista vastauksista. Meille siis nimenomaan sanottiin, että pitäisi viedä 5 kertaa viikossa, koska parista kolmesta kerrasta ei olisi mitään hyötyä. Yritin sitä itsekin ehdottaa. Ja toiminnallinen osuus alkaa meillä klo 8.30, joten silloin pitää olla paikalla. Sitä ennen on aamiainen. Kaikki ohjattu tukitoiminta on nimenomaan aamupäivisin, joten siksi pitää viedä aikaisin.

Lapsellani on luontainen rytmi (menee myöhään eli ysin kympin maissa nukkumaan) ja nukkuu mielellään aamulla pitkään. Toki ollaan nyt yritetty laittaa aiemmin nukkumaan, mutta lapsi ei nukahta ennen ysiä vaikka miten yrittäisi. Päiväunia ei ole nukkunut enää aikoihin.

Ja muuten, minustakin tuntuu että lapsi on oppinut puhetta paremmin kotihoidossa. Lapsi siis ehti olla päivähoidossa noin 1,5 vuotta ennen kun jäin äitiyslomalle, mutta silloin lapsi oli ihan tavallisessa ryhmässä, ei erityisryhmässä. Heti kun lapsi jäi kotiin, puhetta alkoi tulla enemmän. Mutta nyt taas asiantuntijiotten suosituksesta on päiväkodissa.

Jos lapsi on väsynyt ja kärttyinen (?) hoitoaamupäivän ajan, ei se voi motivoida puhumaan. Ja kuten sanoin, vuorokausirytmin muuttaminen ei ole ihan pikkujuttu. Itselläni on vinksahtanut kellotus, eikä siihen auta mikään, jos ei ole pakkopakko, liu'un parissa vuorokaudessa omaan, luonnolliseen rytmiini. Ja olen levännyt ja mukava ihminen. :saint:

Hankala tilanne ap:llä... Kannattaa vain luottaa siihen, että osaa itse tehdä oikean ratkaisun. Ja tämän hetken oikea ratkaisu ei välttämättä olekaan oikea vaikka 2 kk:n päästä. Silloin on oltava jälleen rohkeutta tehdä uusi ratkaisu. tilanteet muuttuvat.

Mun isompi muksu on hoidossa, pienempi kotona, joskaan meillä ei ole varsinaisesti virikehoitotilanne. :)

Mutta ei, ei ole rankkaa. Meillä on vanhemmillakin päätäntävalta siihen, mihin aikaan työt aloitetaan, joten meillä ei kukaan herää pakosta kukonlaulun aikaan (paitsi äiti, jos vauva niin päättää :kieh: ). Herätyskelloa meillä käytetään pari kertaa vuodessa (lähinnä, jos pitää neuvolassa olla aamulla aikaisin, muita aikaisia menoja ei oikeastaan ole). Tirppana menee hoitoon joka aamu n. klo yhdeksäksi (tänään oli siellä lähempänä puolta kymmentä). Lapsi on 2,5 v. ja aivan innoissaan hoidosta sekä varsinkin hoitokavereista, joten riippuu kyllä tuokin lapsesta ja paljon. :) Meillä iskä käy aamulla viemässä ja minä käyn (usein vauvan kanssa, joskus vauva jää iskän kanssa kotiin) hakemassa iltapäivällä, kellonaika vaihtelee päivän mukaan. Sovittu on, että viimeistään klo 16, mutta monesti haen jo ennen tuota, jos niin muista syistä sopii.

Niin ero on myös se, ettei lapsi ei ole päiväkodissa, vaan erittäin loistavalla perhepäivähoitajalla. :)

[QUOTE="minää";24529485]Meillä yhdellä sukulaislapsella on ollut hieman puheenkehityksen kanssa ongelmia ja hänen puheensa taas aina paranee esim. kesälomien aikana, kun on kotona. Päiväkodissa monen mielestä hänen puheensa taas ei niin kehittynyt. Hänen kohdallaan on kyllä kyse mututuntumasta ei asiantuntijoiden lausunnoista, mutta silti mielestäni mielenkiintoinen vertailukohta.[/QUOTE]
Sanopa sukulaisille, että varmistavat, että lapsi kuulee kunnolla. Meillä myös lapsen puheenkehitys taantui, kun hän oli tavallisessa päiväkodissa ilman mitään tukitoimia. Vasta kun hän sai oman avustajan päiväkotiin, puhe alkoi kehittyä vaudilla. Loppujen loppuksi puheenkehityksen syyksi paljastui vaikea kuulovamma, jota ei oltu havaittu sairaalatutkimuksista huolimatta.

Alkuperäinen kirjoittaja hö;24529458:
Meillä muksu on yhdeksältä sängyssä ja seitsemältä on herätys, hän on pian jo neljä vuotias ja nukkuu kyllä päiväunetkin tunnista puoleentoista. Ei ole onglemia aamuherätyksissä.

Ja kaikki lapsethan on samanlaisia??? Meillä ei oo nukkunut päiväunia 2 vuoteen, lopetti 2 v, ja on iltavirkku aamuntorkku niinkuin vanhempansakin.

Ap: voisko vaihtaa menemään vasta aamupalan jälkeen hoitoon?
Muoks! ei näköjään sovi teidän pk:n rytmiin, huomasin vasta nyt sun kirjoituksen

Meillä onnistui sopimaan, että vien pojan (huomisesta alkaen) yhdeksäksi, eli aamupalan jälkeen, ja yhteen mennessä pois, niin ei tartte mennä päiväunille. Jos sulla on 3,5 tuntia hoidossa, niin sehän ois puoli 1 jo se nouto? Poika oli aiemmin hoidossa kun olin töissä lasten välillä, ja meillä on kanssa niin huono herääjä että tein suosiolla silloinkin niin, että aamupala kotona ja sit vasta hoitoon.

Se seurakunnan kerho vois olla kanssa hyvä vaihtoehto?

Viimeksi muokattu:
Ei meiän päiväkotiin tartte viedä aikasin, viedään yleensä 9-10 aikaan nyt kun opiskelen... Jos saan toisen lapsen niin esikoinen (kohta 2v) saa jatkaa päiväkodissa osa-aikaisesti jos haluaa, esim. 5-7 h muutaman kerran viikossa.

Meillä kyllä lapsen kuulo tutkittu, siinä ei ole ongelmaa onneksi. Ja kun joku sanoi, että monesti puheviivästymästä kärsivillä lapsilla on muutakin ongelmaa, niin sitäkin juuri parhaillaan tutkitaan, meillä on nyt semmoinen psykologinen jakso meneillään (puheterapeutti suositteli tätäkin) ja saadaan lausunto syyskuussa. En kyllä usko, että muuta ongelmaa on, koska lapsi vaikuttaa minusta täysin normaalilta muuten, ihanampaa lasta saa hakea. Tosin tämä on äidin subjektiivinen mielipide :)

Kiitos kovasti vielä vastauksistanne, kai tässä on tosiaan yritettävä hieman muuttaa asennetta. Katsotaan miten tämä tästä lähtee sujumaan. ap

Suosituksen mukainen päiväkotihoito meidän vajaa kolme vuotiaalle "erityislapselle" on kuukauden kokemuksella ollut todella hyvä ratkaisu ja töidemme takia hän ja myös sisarensa todellakin joutuvat heräämään kukonlaulun aikaan ennen kuutta.

Alkuperäinen kirjoittaja ärtynyt;24529834:
Meillä kyllä lapsen kuulo tutkittu, siinä ei ole ongelmaa onneksi.
Uskon, että lapsellanne on kuulo kunnossa, mutta pieni varoituksen sana yleisesti kaikille, joiden lapsella on kielenkehityksen ongelmia. Jos on pienikin epäilys, että kuulossa on ongelmaa, niin kuulotestit on uusittava. Meillä lapselta testattiin sairaalassa kuulo kolmesti alle 4-vuotiaana (jos vauvana tehtyä testausta ei oteta huomioon). Silti lapsen vaikea kuulovamma jäi havaitsematta. Lapsi kuuli matalat äänet, mutta korkeita ääniä ei juuri lainkaan.

Meidän poika oli aikoinaan hoidossa puheen kehityksen viivästymän takia.

En vienyt häntä päivittäin sinne; pidimme vapaapäiviä. Enkä vienyt aina aamupalalle, vaan joskus syötiin aamupala kotona ja poika meni hoitoon myöhemmin.

Jokapäiväinen ja kokopäiväinen hoito oli suositus, mutta...no, minussa oli sen verran kapinahenkeä etten ihan purematta niellyt sitä.

Mitä aamuheräämisiin tulee, niin lapsi oppii varmaan hoitorytmin nopsaan. Alkaa illalla nukahtamaan aikaisemmin ja heräilee aamulla itsekseen. Toivotaan niin :)

Uskon, että lapsellanne on kuulo kunnossa, mutta pieni varoituksen sana yleisesti kaikille, joiden lapsella on kielenkehityksen ongelmia. Jos on pienikin epäilys, että kuulossa on ongelmaa, niin kuulotestit on uusittava. Meillä lapselta testattiin sairaalassa kuulo kolmesti alle 4-vuotiaana (jos vauvana tehtyä testausta ei oteta huomioon). Silti lapsen vaikea kuulovamma jäi havaitsematta. Lapsi kuuli matalat äänet, mutta korkeita ääniä ei juuri lainkaan.

Puheenkehityksessäkin voi olla erilaisia viiveitä. Toinen selvästi ymmärtää puhutut sanat ja kuulee/ymmärtää pienetkin erot sanoissa, mutta ei vain itse puhu tai osaa sanoa sanoja tai lauseita. Toki aina pitää ottaa huomioon sekin että tutkimuksista huolimatta jotakin on jäänyt huomaamatta diagnosoimatta.

Puheenkehitykseen meillä on selvästi eniten ollut (kuukaudessa) apua päiväkodista, vaikka se ei olekaan ainut asia joka tekee lapsesta "erityisen". Meilläkään lapset eivät ole hoidossa jokapäivä, vaan joinakin päivinä kotihoidossa. Tietty säännöllinen rytmi minusta silti tuo lapselle turvallisuutta eli tietyt asiat on hyvä rytmittää samaan rytmiin sekä hoito- että kotipäivinä.

Viimeksi muokattu:
Ja mulla itselläni on poika joka alkoi puhua hitaasti, 3v alotti päivökodissa ja puolessavuodessa kehittyi puhe todella pitkälle. Nyt on 3v 10kk ja puheessa enää jotain pientä häröä. Hyötyä siis on ollut ja paljon.

Yhteistyössä