Ihan normaaliako? Unohdan perusasioita, esim. kummalla puolta tietä ajetaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
En muista milloin tämä alkoi, mutta nyt olen huomannut jo pidemmän aikaa, että en muista kummalla puolella tietä autolla kuuluu ajaa. Itselläni on ajokortti, mutta en ole vuosiin enää ajanut, mutta mieheni kyydissä olen usein. Nyt olen huomannut pihalta kääntyessä usein miettiväni miksi mies kääntyi tälle kaistalle kun tämähän on väärä ja kuitenkin se on se oikea. Samoin en pysty päättelemään nopeasti kummalle kaistalle on käännyttävä(siis etten menisi vastaantulijoiden kaistalle). Joudun siis miettimään tuota kaista-asiaa pitkään ja miettimään onko se nyt tämä vai tuo toinen kun en ole varma kummastakaan. Unohtelen paljon muutakin ja jotkut asiat on juuri näitä, että on kaksi vaihtoehtoa ja en millään muista kumpi on kumpi. Esim. toisesta -tapaan kaksi naista jotka esittäytyvät Marja ja Liisa, mutta en pitkänkään ajanpäästä muista kumpi oli kumpi vaan saatan sanoa Marjaa Liisaksi. Näitä henkilöitä jotka sotken toiseen on useampia ja monia olen tuntenut töiden kautta ja nähnyt vuosia, mutta en vaan ikinä muista kumpi se nimi oli. Vaihtoehtoja on kaksi eli tiedän aina että jompi kumpi on oikein.
Onko tämä ihan normaalia? Itsestäni on hyvin häiritsevää ja vähän tämän syystäkin olen jättänyt ajohommat miehelleni. Vai mistä tällainen saattaisi johtua?

Tuota nukkumista mäkin kyselisin.. univaje aiheuttaa kummalisia asioita mm. muistiin.

Noh, lääkärihän tuohon osaisi sanoa muutakin kun villejä veikkauksia, eli suosittelen sulle kyllä lääkärissä käyntiä :-)

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24619845:
jos on totta, eikä provo, kuten epäilen, niin olis varmaan syytä hakeutua lääkäriin

Ei ole provo. Viime syksynä kävin lääkärissä ja sanoi, että on sen hetkisen tilanteen aiheuttamaa kun valitin, että en muista. En kyllä silloin puhunut tuosta autoasiasta. Sanoin vaan, etten muista ihmisiä vaikka olen ne esim. edellisenä päivänä tavannut. Esim. unohdin neuvolatädin ulkonäön ja kun menin seuraavana päivänä tämän saman vastaanotolle luulin olevan eri henkilön. Olin siis raskaana ja nyt jo synnyttänyt.
Silloin syksyllä huomasi toisessa korvassa kuulonaleneman ja laittoi lähetteen jatkoon, mutta on vielä käymättä, kun aika jonka lopulta sain oli juuri synnytyksen aikaan.
Nyt muutenkin on alkanut mietityttämään kun raskausaikana aloin saamaan todella kovia päänsärkykohtauksia ja ne jatkuneet. Saattavat alkaa keskellä yötä ja siihen ei auta mikään särkylääke vaan kipu todella kova. Raskausaikana oli kerran yksi kerta kun kadotin näkökyvyn vasemmalta puolelta hetkeksi, mutta lääkäri diagnosoi tämän migreenikohtaukseksi, mutta tuolloin ei särkenyt päätä tms. vaan yhtä äkkiä meni näkö puoliksi. Ja olen siis käynyt lääkärillä ja syyksi sanottu siis migreeniä ja masennusta tms.

En ehkä vielä tuon takia lähtis lääkäriin. Jos et ole ajanut pitkään aikaan, niin minusta tuo kuulostaa ihan normaalilta että jos asiaa alkaa ajattelemaan niin ei olekkaan enään niin varma.
Minulla on joskus tosi tyhmä olo kun en ihan heti osaa tajuta kumpi on oikea ja kumpi vasen. Ja sitten kun sitä alkaa sumplimaan enemmän, niin menee enemmän pyörälle pää :D Tämän takia Volvo-sanasta on tullut tärkeä (V=vasen olv O=oikea) :D

Ja nimistä. Miesystävällä on kaksi siskoa joiden nimiä en vieläkään osaa vaikka olen nähnyt niitä vaikka kuinka usein jo vuosia, ja oltiin vielä samaa aikaa koulussa!! "Se siun Maija-sisko, eikun oliko se Liisa... Äh, se tummatukkainen kuitenkin!" :D

Ei ole normaaalia, jos et sitten ole ollut pitempää aikaa briteissä tai muussa maassa, missä ajetaan väärällä puolen. Sen jälkeen voi hieman olla ongelmia sopeutua.

[QUOTE="vieras";24620058]Ei ole normaaalia, jos et sitten ole ollut pitempää aikaa briteissä tai muussa maassa, missä ajetaan väärällä puolen. Sen jälkeen voi hieman olla ongelmia sopeutua.[/QUOTE]

En ole ollut koskaan missään missä toisen puoleinen liikenne.

Hei, mulla on tuota ihan samaa :/
Joskus oon ajaessa katsonut, että liikennemerkit osottaa muhun päin- eli oon oikealla kaistalla. Ja se unohdus saattaa tulla ihan noin vaan- sellainen tunne " hei, apua, mä ajan väärällä kaistalla, vaikka siis ajaisinkin oikealla" Mä mietin jotain paniikkihäiriötä esim. itsekään en oo lääkärissä käynyt, muuta kun yleisellä tasolla olen kertonut muistamattomuudesta ja mullekin sanottiin väsymyksestä. Juttelin kerran ystäväni kanssa ja hänellä on kanssa samaa vaivaa. Jos käyt lääkärissä, niin tule ihmeessä kertomaan,mitä sinulle sanottiin. Itse kävin silloin yleislääkärillä.

Pyydä lähete neurologille. Noi sun yölliset päänsärkykohtaukset ja nyt toi sun ajatusmaailma kertoo kaiken. Itse menin samoilla oireilla lääkäriin, ja sain aluksi samat diagnoosit.. Migreeniä ties mitä ehdottelivat. Ja paskat.
Lopulta löysivät syyn, ku tajusivat laittaa neurologin juttusille. Neurologi katsoi tietyt testit ja sanoi välittömästi että kuvauksiin, selvä tapaus, ja aivoinfarktihan siellä oli sit ollut.

Neurologille menisin minäkin. Muistihäiriöitä ja päänsärkyä, heidän testeillään voisi tulla selvyyttä ongelmaan. Miehelläni on aivokasvain ja on joutunut paljon tekemisiin neuropolin kanssa. En siis yhtään sano, että sinulla on sama juttu, mutta apua tuohon kannattaisi hakea.

Yhteenvetona tässä check list, jos ruksaat yhdenkin näistä niin siinä tapauksessa on ihan ymmärrettävää jos et tiedä kummalla puolen tietä ajetaan Suomessa.

Oletko väsynyt?
Oletko raskaana?
Onko hormoonitoiminnassa häiriöitä?
Nukutko hyvin, kärsitkö unettomuudesta?
Onko päänsärkyä ?
Oletko kärsinyt muista sairauksista?
Oletko nainen?

Tulee kaksi asiaa mieleen, toinen mitä itseltänikin tutkittiin, on matala verenpaine. En muista millä nimellä sitä kutsuttiin mutta liittyy verenpaineen heittelyyn.
Toinen mikä aiheuttaa itselläni muistihäiriöitä, on kilpirauhasen toimintahäiriö.'
Toki voi olla vaikka mitä muitakin syitä.

Periaatteessa voisi liittyä ihan viattomaan lievään hahmotushäiriöön tuo kaistavaikeus. Muistatko aina oikean ja vasemman? onko koskaan epäilty esim lukihäiriötä tms hahmotushäiriötä?
Jos ei ole rutiinia autolla-ajoon ja aina ollut pientä hahmoitusvaikeutta niin aika viattomalta kuulostaa. Samoin nimien sekoittaminenhan on joskus ihan tavallista.

MUTTA toi kuulon aleneminen, näön sumeneminen ja päänsärkykohtaukset ei kuulosta niin kovin hyvältä tämmöisiin muisti-/hahmotusoireisiin yhdistettynä joten neurologille siis!